Andrzejki kl I.doc

(71 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE PIERWSZEJ

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE PIERWSZEJ

                          „ ANDRZEJKOWE WRÓŻBY”

 

Opracowała: Katarzyna Wąsowska

Krąg tematyczny: „TRADYCJE NASZEGO REGIONU”

 

Zapis w dzienniku lekcyjnym: Andrzejkowe wróżby. Zapoznanie z niektórymi tradycjami i obrzędami ludowymi związanymi z naszym regionem na podstawie opowiadania nauczyciela. Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania. Rozwiązywanie zadań z treścią. Współdziałanie uczniów w grupie.

 

Zadania edukacyjne:

·         zapoznanie z niektórymi tradycjami i obrzędami ludowymi

·         kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia

·         kształtowanie umiejętności wypowiadania swoich myśli

·         doskonalenie umiejętności poprawnego pisania, układania wyrazów

·         zaznajomienie z technikami relaksacji i kształtowania swoich myśli

 

Zadania wychowawcze:    

§         pielęgnowanie polskich tradycji

§         zachęcanie do relaksacji

§         wdrażanie do wspólnych zabaw, konkursów

§         dowartościowanie uczniów poprzez aktywny udział w zabawach i konkursach

§         integracja klasy poprzez tworzenie warunków do wspólnych zabaw

§         wdrażanie do kulturalnego zachowania się

§         wdrażanie do porządku podczas zabawy

 

Metody :

drama, spacer w wyobraźni, gry, zabawy, pląsy, wróżby

 

Środki dydaktyczne:

Rekwizyty do wróżb (miska z wodą, pierścionek, monety, ilustracje z kwiatami, serca z imionami, kartoniki z przepowiedniami), tekst wiersza, zaklęć i przysłów, piłeczki, kartki z zadaniami, losy, symbole na stoliki, kolorowe kwadraty, różne przedmioty do worka, które będą symbolizowały przyszłe zawody, świeczki do dekoracji pracowni i do wróżb

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

  1. Wprowadzenie

           Dobrze czytające dziecko czyta wiersz lub mówi z pamięci (tekst otrzymuje wcześniej)

                                       „ Andrzejki”   -   Wanda Chotomska

                           Ach, najwyższy czas już, by

                           Zacząć wreszcie te wróżby!

                           Stary zwyczaj należy odkurzyć...

                                        Nasze babcie przed laty

                                        Też czekały tej daty

                                        Tając w sercu cichutką nadzieję...

                                        Naszym ciociom i mamom

                                        Serca biły tak samo,

                                        Jak nam biją w ten wieczór andrzejek.

 

                - O jakim wieczorze mówi wiersz?

 

           Posłuchajcie, skąd wzięła się tradycja Andrzejek.

               Późną jesienią, po zakończeniu wszystkich prac rolnych, gdy dni były coraz krótsze, a wieczory coraz                        dłuższe, rozpoczynała się niegdyś na wsi pora zabaw i wróżb. Szczególnym dniem był 29 listopada – wigilia Św. Andrzeja, patrona dziewcząt. Podkreśla to przysłowie ludowe: „Noc Andrzeja świętego przyniesie nam narzeczonego”. Chłopcy zaś wróżyli sobie w wigilię Św. Katarzyny 24 listopada (tzw. katarzynki) . Z czasem jednak  katarzynki zanikły, a andrzejki stały się dobrą okazją do wróżb, zarówno dla dziewcząt, jak i chłopców.

 

             -Dzisiaj my przeniesiemy się do świata wróżb i fantazji, do "Krainy Magii”. Aby wejść do magicznego świata, musicie spełnić dwa zadania:

1.       uwalniamy się od złych i ponurych myśli

        - Każdy z was za pomocą jakiegoś gestu, mimiki, ruchu, ale bez użycia słów wyrzuci swoje złe myśli

 

2.       musimy nauczyć się marzyć

 

            -  Zabawa „Spacer w wyobraźni” – usiądźcie wygodnie w parach, opierając się o plecy, zamknijcie oczy , posłuchajcie muzyki i wybierzcie się w świat swoich marzeń.

           (przy dźwiękach nastrojowej muzyki dzieci „wędrują w wyobraźni”. Po kilku minutach otwierają oczy i chętni uczniowie opowiadają o swoich marzeniach).

 

 

II           Wyprawa do „Krainy Magii”

  

Wspaniale poradziliście sobie z wymaganymi zadaniami, więc zapraszam, was do „Krainy Magii”. Na wszelki wypadek przypominam, że nasza wyprawa jest tylko zabawą.

 

 

1.       Aby wróżby się spełniły wymówmy zaklęcie:

                                  HOKUS – POKUS, CZARY MARY,

                                  ABY WRÓŻBY SIĘ SPEŁNIŁY ZŁÓŻMY DARY.

         ( Uczniowie powtarzają zaklęcie i wrzucają grosik do miski z wodą.)

2.       Wylosujcie teraz symbole andrzejkowe, wskazujące wam, do którego stolika się udać (losowanie symboli andrzejkowych, które dokonują podziału na 4 grupy – te same symbole znajdują się na losach i na stolikach; jedna osoba wyciąga los z różdżką i zostaje Wróżką)

 

v      Stolik I - KUBKI PRZYSZŁOŚCI (na stoliku leżą symbole przyszłości: obrączka - małżeństwo, pierścionek – staropanieństwo lub starokawalerstwo, różaniec – ciągłe modlitwy, moneta – bogactwo; nakrywamy je jednakowymi kubkami; wróżka odwraca kubek wskazany przez uczestnika i wyjaśni przepowiednię.

v      Stolik II - MOWA KWIATÓW  (na stole rozkładamy ilustracje kwiatów, uczestnik wskazuje kwiat, a Wróżka wyjaśnia, co mu kwiat przepowiada:

aster – czekają cię kłopoty; narcyz – zakochasz się; nasturcja – ktoś cię mocno kocha; piwonia – szczęście w podróży; róża – szczęście w życiu, powodzenie; jemioła – przyjaźń i zgoda; bez – miłe towarzystwo)

v      Stolik III - IMIONA ( Wróżka ma dwa koszyczki – w jednym imiona chłopców wypisane na białych kartkach w kształcie serca mlekiem, a w drugim imiona dziewczynek – uczestnik losuje serce i trzyma je nad świeczką; po chwili ukazuje się imię przyszłej sympatii)

v      Stolik IV - CO CIĘ CZEKA W NIEDALEKIEJ PRZYSZŁOŚCI ( na okrągłej tacy ułożone są kartki napisami do spodu; uczestnik kręci tacą, potem odwraca kartkę, która znalazła się tuż przed nim, a Wróżka odczytuje napisane na niej zdanie;

Np. Czeka cię miła niespodzianka. Dostaniesz ciekawy prezent. Osiągniesz sukces w konkursie. Odnajdziesz zgubioną zabawkę. Czeka cię przypływ gotówki – może to być nawet 2 złote.

 

3.       UKŁADANIE NAZW WRÓŻB

 

              Za nim przystąpimy do wróżenia  dzieci wspólnie głoskują wyraz „wróżby”, układają go z nakrywek i liter na tablicy; a potem każda grupa układa nazwę swojej wróżby (przypomnienie o wielkiej literze na początku nazw wróżb):

                    Kubki przyszłości – rozsypanka wyrazowa

                    Mowa kwiatów     - rozsypanka wyrazowa

                    Imiona                  - rozsypanka sylabowa

                    Co cię czeka w niedalekiej przyszłości? – rozsypanka wyrazowa

            

4.       Wróżenie

 

              Kolejne stoliki przedstawiają ułożone nazwy swoich wróżb, przyczepiając je do tablicy, a przed rozpoczęciem każdej wróżby dzieci wypowiadają zaklęcie:

                  ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ MI ZNAĆ,

                 CO SIĘ ZE MNĄ BĘDZIE DZIAĆ.

1) Kubki przyszłości – Wróżka podaje w worku tyle piłek, ile jest osób w grupie. Jedna piłka jest w innym kolorze i ten, kto ją wylosuje będzie sobie wróżył. Wylosowana osoba odkrywa kubek oraz pokazuje co się pod nim ukrywa; nauczyciel wyjaśnia przepowiednię

2) Mowa kwiatów – teraz z tej grupy dzieci losują piłeczki i wybrana osoba wskazuje najpiękniejszy kwiat, a nauczyciel odczytuje przepowiednię...    

UWAGA! Jeżeli Wróżką zostanie osoba dobrze czytająca – można poprosić ją o odczytywanie przepowiedni.

 

 

 

III                 PLĄS „I ZNÓW ZWIĄŻEMY KRĄG”

 

I znów zwiążemy krąg

I znów popłynie pieśń

Bo w gronie przyjaciół

Weselej zawsze jest.

-          kciuki do przodu

-          kolana  ugiąć

-          łokcie do tyłu

-          nóżki wykrzywić

-          głowa na klatkę

-          język na brodę                 

 

  IV          ROZWIĄZANIE ZADANIA Z TREŚCIĄ

 

              W kapeluszu było 7 losów z wróżbami. Wróżka wzięła dla nas 4 losy.  Ile losów zostało w kapeluszu?

 

Ilustracja:

 

 

Działanie:......................................................................................

Odp. ..............................................................................................

Dzieci rozwiązują zadanie  na otrzymanych kartkach, później wspólnie na tablicy, a w domu wklejają je do zeszytu.

 

V.           JESTEM DOBRĄ WRÓŻKĄ PRZEPOWIADAM PRZYSZŁOŚĆ INNYM

               

              Dziecko wyciąga z worka przedmiot, a osoba, będąca Dobrą Wróżką ( za każdym razem inne dziecko otrzymuje czapkę wróżki i inne dziecko wyjmuje z worka jakiś przedmiot) próbuje odgadnąć kim w przyszłości będzie to dziecko.  

 

VI.                PODSUMOWANIE

 

-       Teraz każdy z was dostanie jeden kwadracik i przyczepi przy nazwie wróżby, która każdemu z was się najbardziej podobała.

         Nauczyciel jeszcze raz odczytuje nazwy wróżb i zaprasza do tablicy dzieci z kolejnych grup, żeby oddały swój głos na wybraną wróżbę. Po tym podsumowuje głosowanie i dziękuje dzieciom za pracę na zajęciach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrzejkowe zadanie:

 

          W kapeluszu było 7 losów z wróżbami. Wróżka wzięła 4 losy. Ile losów zostało w kapeluszu?

 

Ilustracja:

 

Działanie: ......................................

 

Odpowiedź: ...................................

 

        Andrzejkowe zadanie:

 

          W kapeluszu było 7 losów z wróżbami. Wróżka wzięła 4 losy. Ile losów zostało w kapeluszu?

 

Ilustracja:

 

Działanie: ......................................

 

Odpowiedź: ...................................

 

Andrzejkowe zadanie:

 

          W kapeluszu było 7 losów z wróżbami. Wróżka wzięła 4 losy. Ile losów zostało w kapeluszu?

 

Ilustracja:

 

Działanie: ......................................

 

Odpowiedź: ...................................

 

Andrzejkowe zadanie:

 

          W kapeluszu było 7 losów z wróżbami. Wróżka wzięła 4 losy. Ile losów zostało w kapeluszu?

 

Ilustracja:

 

Działanie: ......................................

 

Odpowiedź: ...................................

CZEKAJĄ CIĘ KŁOPOTY

ZAKOCHASZ SIĘ

PRZYJAŻŃ I ZGODA 

KTOŚ CIĘ MOCNO KOCHA

SZCZĘŚCIE W ŻYCIU, POWODZENIE

MIŁE TOWARZYSTWO

 

 

 

CZEKA CIĘ PRZYPŁYW GOTÓWKI – MOŻE TO BYĆ NAWET AŻ 2 ZŁ

DOSTANIESZ CIEKAWY PREZENT

ODNAJDZIESZ ZAGUBIONĄ ZABAWKĘ

OSIĄGNIESZ SUKCES W KONKURSIE

CZEKA CIĘ MIŁA NIESPODZIANKA

WYGRASZ LOS NA LOTERII

DOSTANIESZ NOWY ROWER

POJEDZIESZ NA WYMARZONĄ WYCIECZKĘ

 

 

                  

 

 

 

               INSTRUKCJA DO „KUBKÓW PRZYSZŁOŚCI”

 

CUKIEREK – SŁODKIE ŻYCIE

RÓŻANIEC – ŻYCIE ZAKONNE

KWIATEK  - MIŁOŚĆ

MONETA    - BOGACTWO

PIERŚCIONEK – ZARĘCZYNY

KSIĄŻKA   -  KARIERA NAUKOWA

 

 

 

                              Wanda Chotomska    

                               „ANDRZEJKI”

                         Ach, najwyższy czas już, by

                         zacząć wreszcie te wróżby!

                         Stary zwyczaj należy odkurzyć...

                                           Nasze babcie przed laty

                                           Też czekały tej daty

                                           Tając w sercu cichutką nadzieję...

                                           Naszym ciociom i mamom

                                           serca biły tak samo,

                                           jak nam biją w ten wieczór andrzejek.

Andrzejki to tradycja ludowa przekazywana z pokolenia na pokolenie. W dawnych czasach przypisywano do andrzejkowych wróżb wielką wagę. Młodzież wiejska, a szczególnie dziewczęta organizowały „jedrzejkowe wróżby”, zwane „ Jędrzejkami”. W dawnym polskim obyczaju główną rolę odgrywały wróżby zamążpójścia i ożenku. Były wróżby z butów ustawionych jeden za drugim, podkładanie karteczek z imionami pod poduszkę, nasłuchiwanie z której strony zaszczeka pies, czy zaglądanie do studni, gdzie w wodzie miała ukazać się głowa narzeczonego.
Niezawodnymi wróżbami były także zwierzęta. Wiązano gąsiorowi oczy i pozostawiano go na środku koła. Do której panny najpierw zbliżył się gąsior – ta miała pierwsza wyjść za mąż.

Wigilia Św. Andrzeja jest wspaniałą okazją do zapoznania dzieci z dawnymi ludowymi zwyczajami. Będąc nauczycielem i wychowawcą dostrzegam, iż sama już organizacja wieczoru andrzejkowego wywołuje twórczą postawę dzieci. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem szukają wróżb andrzejkowych, informacji na temat...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin