wyklady z modelowania[1].doc

(287 KB) Pobierz
Modelowanie procesów decyzyjnych z października 2005r

Modelowanie procesów decyzyjnych                            26.10.05

 

Modelowanie funkcji i procesów- pojęcia podstawowe

  1. modelowanie funkcji: zakres i zbiór metod służących opisywaniu działań wykonywanych przez przedsiębiorstwo;
  2. cel modelowania funkcji;
  3. kluczowy aspekt modelowania funkcji- poprawne zrozumienie przebiegu procesu i po zaakceptowaniu przez decydenta;
  4. zakres modelowania funkcji;

§         działania wykonywane przez podmioty gospodarcze (funkcje) pozwalające na osiągnięcie pożądanego celu;

§         powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo działań (zdarzenia);

§         wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczącą rolę w przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty).

Encja- zbiór elementów danych opisujących „coś ze świata zewnętrznego”. Każda encja musi mieć jednoznaczną i określoną rolę w przedsiębiorstwie i musi mieć przynajmniej jeden atrybut opisujący ją

Atrybut- element danych opisujący encję lub związek. Każde wystąpienie encji lub związku ma atrybut

  1. model funkcji przedsiębiorstwa

graficzne przedstawienie zadań realizowanych w przedsiębiorstwie, które zapewniają osiągnięcie zadanych celów (zadań).

Funkcje realizowane przez podmioty gospodarcze wykorzystywane są do tworzenia opisów pracy (przepływy pracy) i struktur firm.

 

Cele i zakres MPD:

§         koordynacja, kontrola bieżących działań przedsiębiorstwa;

§         planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie działania przedsiębiorstwa;

§         rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa;

§         zarządzanie przepływem pracy;

§         tworzenie planów rozwoju systemów informacji;

§         wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu, oprogramowania.

 

Efekty MPD:

§  zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów;

§  usprawnianie komunikacji informacyjnej;

§  osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy;

§  poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa;

§  zwiększanie sprawności funkcjonalnej organizacji.

 

 

Wykorzystanie:

§  koordynacja, kontrola bieżących działań przedsiębiorstwa;

§  planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie działania przedsiębiorstwa;

§  rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa;

§  zarządzanie przepływem pracy;

§  wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu, oprogramowania;

§  tworzenie planów rozwoju systemów informatycznych.

 

 

Efekty modelowania procesów:

§         zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów;

§         usprawnieni komunikacji informacyjnej;

§         osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy;

§         poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa;

§         zwiększenie sprawności funkcjonalnej przedsiębiorstwa.

 

Wybrane metody modelowania procesów biznesowych

 

Modelowanie decyzji

Modelowanie procesów

Modelowanie organizacji

Modelowanie funkcji

Modelowanie danych

 

 

Drzewa i tabele decyzyjne

Łańcuch procesów

Organigram

Hierarchia funkcji

Modele związków encji

 

 

Diagramy łańcucha wartości

Diagramy „Y”

eERM

 

 

 

Diagramy przepływu danych

Diagramy celu

 

 

Modele zależności funkcji

 

 

 

 

 

Model- hipotetyczne przedstawienie stanów, przedmiotów lub zdarzeń rzeczywistych występujących np. w procesie ekonomicznym.

 

Rodzaje modeli

 

Modele ikoniczne (obrazowe)

Modele anologiczne

Modele symboliczne

Przedstawienie w skali stanów, przedmiotów lub zdarzeń, np. mapa, plan budynku, itp.

Przedstawienie badanych własności za pomocą innych cech, np. kolory na mapie

Wyrażenie własności, cech, rzeczy za pomocą symboli, np. wzór na sukces

 

Decyzja- akt świadomego i nielosowego wyboru kierunku działania, który został rozpoznany i uznany za dopuszczalny

 

Wybrane elementy typologii i podziału decyzji

I. kontekst decyzyjny

(powiązanie danej decyzji z innymi decyzjami odnoszącymi się do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości)

 

 

 

 

Decyzje podejmowane w kontekście ciągłym

Decyzje podejmowane w kontekście nieciągłym

             

 

 

II. Istnienie norm postępowania wyznaczających treść decyzji

 

 

 

 

Decyzje nieprogramowane

Decyzje programowane

 

 

 

III. Rodzaj rozwiązywanych problemów

 

 

 

Decyzje o słabo określonej strukturze

Decyzje o nieokreślonej strukturze

Decyzje o dobrze określonej strukturze

 

 

 

 

 

Proces- przebieg regularnie następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian (nakładów), stanowiących etapy rozwoju czegoś (produktu). Systematyczny sposób postępowania.

Stopniowa i radykalna zmienność procesów:

§         restrukturalizacja;

§         reorganizacja;

§         reengineering.

 

Restrukturalizacja procesów gospodarczych

Identyfikacja procesów do innowacji

§         Specyfikacja procesów;

§         Określenie cech procesów

 

 

 



 

Identyfikacja stymulatorów innowacji

§         Informacyjny;

§         Informatyczny;

§         Organizacyjny.

 

 

 

 



 

 

Opracowanie wizji procesów:

§         Cele i atrybuty;

 

 

Projektowanie innowacji procesów

 

 

Analiza i opis procesów

 

 





 

Prototypowanie, wdrażanie innowacji procesów

 

 

 

 

Procesualne podejście w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Przedsiębiorstwo- układ wielowymiarowy, forma systemu (mikro-, makrosystemu),tj. zbiór wzajemnie powiązanych podmiotów (podsystemów) uczestniczących w różnorodnych procesach, np. wymiany towarowo- pieniężnej, przepływu informacji.

 

Funkcja przedsiębiorstwa- działania bieżące/ przyszłe przedsiębiorstwa, które zapewniają realizację/ osiąganie celów przedsiębiorstwa, organizacji.

 

Obszary funkcjonalne (podsystemy):

§         marketing;

§         księgowość i finanse;

§         produkcja.

Zarządzanie przedsiębiorstwem- proces informacyjno- decyzyjny (wspomagany funkcjami organizacji, motywacji i kontroli), którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa (świadomy wybór optymalnego rozwiązania).

 

Proces biznesowy- ciąg ukierunkowanych działań realizowanych w celu zaspokojenia określonego zapotrzebowania zgłoszonego przez klienta.

 



              kierowanie

 

             





wyzwalacz              wynik





              czynności              produkt                            klienci

              procesy              usługa



 

 

              zasoby

 

 

Przykłady:

§         proces rekrutacji studenta;

§         obsługa reklamacji;

§         rozpatrywanie wniosku kredytowego w banku.

 

Procesy biznesowe:

    1. strategiczne (istotne z punktu widzenia funkcjonalności przedsiębiorstwa)

§         tworzące wartość dodaną (elementy, za które klient jest w stanie zapłacić);

§         nie tworzące wartości dodanej (księgowość, finanse, zarządzanie personelem)

    1. niestrategiczne

§         tak jak wyżej- procesy pomocnicze;

 

2  podział

1.      procesy główne

§  obejmują główne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa;

§  są kluczowe dla sukcesu oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa;

§  są odbierane jako :użyteczne” przez klienta (value added);

2.      procesy strategiczne (sterujące)

§         przykłady- strategia, rozwój przedsiębiorstwa, controlling;

§         zapewniają nieprzerwane funkcjonowanie biznesu;

3.      procesy wspierające

§  marketing, księgowość;

§  wspierają procesy główne, zapewniają odpowiednią „infrastrukturę”  do ich realizacji;

 

 

procesy strategiczne

 




...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin