Modelowanie procesów decyzyjnych 26.10.05
Modelowanie funkcji i procesów- pojęcia podstawowe
§ działania wykonywane przez podmioty gospodarcze (funkcje) pozwalające na osiągnięcie pożądanego celu;
§ powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo działań (zdarzenia);
§ wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczącą rolę w przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty).
Encja- zbiór elementów danych opisujących „coś ze świata zewnętrznego”. Każda encja musi mieć jednoznaczną i określoną rolę w przedsiębiorstwie i musi mieć przynajmniej jeden atrybut opisujący ją
Atrybut- element danych opisujący encję lub związek. Każde wystąpienie encji lub związku ma atrybut
graficzne przedstawienie zadań realizowanych w przedsiębiorstwie, które zapewniają osiągnięcie zadanych celów (zadań).
Funkcje realizowane przez podmioty gospodarcze wykorzystywane są do tworzenia opisów pracy (przepływy pracy) i struktur firm.
Cele i zakres MPD:
§ koordynacja, kontrola bieżących działań przedsiębiorstwa;
§ planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie działania przedsiębiorstwa;
§ rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa;
§ zarządzanie przepływem pracy;
§ tworzenie planów rozwoju systemów informacji;
§ wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu, oprogramowania.
Efekty MPD:
§ zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów;
§ usprawnianie komunikacji informacyjnej;
§ osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy;
§ poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa;
§ zwiększanie sprawności funkcjonalnej organizacji.
Wykorzystanie:
§ wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu, oprogramowania;
§ tworzenie planów rozwoju systemów informatycznych.
Efekty modelowania procesów:
§ usprawnieni komunikacji informacyjnej;
§ zwiększenie sprawności funkcjonalnej przedsiębiorstwa.
Modelowanie decyzji
Modelowanie procesów
Modelowanie organizacji
Modelowanie funkcji
Modelowanie danych
Drzewa i tabele decyzyjne
Łańcuch procesów
Organigram
Hierarchia funkcji
Modele związków encji
Diagramy łańcucha wartości
Diagramy „Y”
eERM
Diagramy przepływu danych
Diagramy celu
Modele zależności funkcji
Model- hipotetyczne przedstawienie stanów, przedmiotów lub zdarzeń rzeczywistych występujących np. w procesie ekonomicznym.
Modele ikoniczne (obrazowe)
Przedstawienie w skali stanów, przedmiotów lub zdarzeń, np. mapa, plan budynku, itp.
Przedstawienie badanych własności za pomocą innych cech, np. kolory na mapie
Wyrażenie własności, cech, rzeczy za pomocą symboli, np. wzór na sukces
Decyzja- akt świadomego i nielosowego wyboru kierunku działania, który został rozpoznany i uznany za dopuszczalny
(powiązanie danej decyzji z innymi decyzjami odnoszącymi się do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości)
Decyzje podejmowane w kontekście ciągłym
Decyzje podejmowane w kontekście nieciągłym
II. Istnienie norm postępowania wyznaczających treść decyzji
Decyzje nieprogramowane
Decyzje programowane
III. Rodzaj rozwiązywanych problemów
Decyzje o słabo określonej strukturze
Decyzje o nieokreślonej strukturze
Decyzje o dobrze określonej strukturze
Proces- przebieg regularnie następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian (nakładów), stanowiących etapy rozwoju czegoś (produktu). Systematyczny sposób postępowania.
Stopniowa i radykalna zmienność procesów:
§ restrukturalizacja;
§ reorganizacja;
§ reengineering.
Identyfikacja procesów do innowacji
§ Specyfikacja procesów;
§ Określenie cech procesów
Identyfikacja stymulatorów innowacji
§ Informacyjny;
§ Informatyczny;
§ Organizacyjny.
Opracowanie wizji procesów:
§ Cele i atrybuty;
Projektowanie innowacji procesów
Analiza i opis procesów
Prototypowanie, wdrażanie innowacji procesów
Przedsiębiorstwo- układ wielowymiarowy, forma systemu (mikro-, makrosystemu),tj. zbiór wzajemnie powiązanych podmiotów (podsystemów) uczestniczących w różnorodnych procesach, np. wymiany towarowo- pieniężnej, przepływu informacji.
Funkcja przedsiębiorstwa- działania bieżące/ przyszłe przedsiębiorstwa, które zapewniają realizację/ osiąganie celów przedsiębiorstwa, organizacji.
Obszary funkcjonalne (podsystemy):
§ marketing;
§ księgowość i finanse;
§ produkcja.
Zarządzanie przedsiębiorstwem- proces informacyjno- decyzyjny (wspomagany funkcjami organizacji, motywacji i kontroli), którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa (świadomy wybór optymalnego rozwiązania).
Proces biznesowy- ciąg ukierunkowanych działań realizowanych w celu zaspokojenia określonego zapotrzebowania zgłoszonego przez klienta.
kierowanie
wyzwalacz wynik
czynności produkt klienci
procesy usługa
zasoby
Przykłady:
§ proces rekrutacji studenta;
§ obsługa reklamacji;
§ rozpatrywanie wniosku kredytowego w banku.
Procesy biznesowe:
§ tworzące wartość dodaną (elementy, za które klient jest w stanie zapłacić);
§ nie tworzące wartości dodanej (księgowość, finanse, zarządzanie personelem)
§ tak jak wyżej- procesy pomocnicze;
2 podział
1. procesy główne
§ obejmują główne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa;
§ są kluczowe dla sukcesu oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa;
§ są odbierane jako :użyteczne” przez klienta (value added);
2. procesy strategiczne (sterujące)
§ przykłady- strategia, rozwój przedsiębiorstwa, controlling;
§ zapewniają nieprzerwane funkcjonowanie biznesu;
3. procesy wspierające
§ marketing, księgowość;
§ wspierają procesy główne, zapewniają odpowiednią „infrastrukturę” do ich realizacji;
procesy strategiczne
...
trijo4