Królewna Śnieżka - baśń czy bajka?
*scenariusz lekcji dla klasy 4*czas realizacji 1 godzina lekcyjna*cele (uczeń):potrafi wymienić cechy baśni i bajki;umie samodzielnie odpowiedzieć na postawione pytania;potrafi uzasadnić, że omawiany tekst to baśń;umie prowadzić kulturalną dyskusję;potrafi sformułować wnioski z dyskusji;wie,że nie należy ufać obcym osobom.*metody pracy:pogadanka wprowadzająca;słoneczko;praca w kręgu;dyskusja "Akwarium";burza mózgów.*formy pracy:zbiorowa;*środki dydaktyczne:tekst baśni, Słownik terminów literackich;Przebieg lekcji:1. Pogadanka mająca na celu przypomnienie cech baśni i bajki.2. Wypisanie na tablicy metodą słoneczka cech baśni i bajki, które wymieniły dzieci(dwa osobne słoneczka).3. Odczytanie ze Słownika terminów literackich definicji baśni i bajki w celu potwierdzenia słuszności wskazanych przez uczniów cech obu gatunków literackich.4. Dzieci wymieniają tytuły poznanych do tej pory baśni i bajek.5. Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel odczytuje tekst baśni pt. "Królewna Śnieżka".6. Pogadanka na temat treści utworu.(uczniowie wymieniają bohaterów, dzieląc ich na dobrych i złych, określają czas i miejsca wydarzeń, wymieniają wydarzenia itp.)7. Podanie tematu lekcji:"Królewna Śnieżka" - baśń czy bajka?8. Rozpoczynamy dyskusję "Akwarium", która ma doprowadzić do rozstrzygnięcia zawartego w temacie lekcji problemu. Metoda ta polega na tym, że uczniowie siedzą w kręgu. Wewnątrz kręgu siada kilka chętnych osób i prowadzi dyskusję. Uczniowie niebiorący bezpośrednio udziału w rozmowie, obserwują dyskutujących i zastanawiają się, czyje argumenty są bardziej przekonywające (będzie to potrzebne do podsumowania).9. Podsumowujemy dyskusję. Efektem musi być stwierdzenie, że Królewna Śnieżka jest baśnią. Układamy notatkę, w której wypiszemy z omawianej baśni cechy uzasadniające jej przynależność gatunkową.10. Burza mózgów na temat: Czego uczy poznana dzisiaj baśń?
apd61