propozycje_zajec_maj.pdf

(765 KB) Pobierz
001-040 Ksiazka nauczyciela 4 internet
Maj
Kràg tematyczny: KtoÊ nam niebo pomalowa∏. Witaj, t´czo kolorowa!
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zach´canie dzieci do twórczej ekspresji plastycznej i swobodnego eksperymentowania z kolorami, plamà i linià oraz do wykorzystywania ró˝nych technik plastycznych;
• Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny i lata;
• Uwra˝liwianie dzieci na pi´kno polskich krajobrazów;
• Zach´canie do oglàdania dzie∏ malarskich i rozmawiania o nich;
• Stwarzanie okazji do dzia∏alnoÊci plastycznej zwiàzanej z prze˝yciami muzycznymi;
• Wspieranie dzieci w budowaniu poczucia w∏asnej wartoÊci i zach´canie do prezentowania swoich prac;
• Rozwijanie umiej´tnoÊci obdarzania innych uwagà i cierpliwego oczekiwania na swojà kolej;
• Rozwijanie umiej´tnoÊci relaksowania si´ podczas s∏uchania utworów literackich i muzycznych.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
156. Dzwonià
deszczu krople
I.
• „Taniec w deszczu” – opowieÊç ruchowa
– ilustruj´ ruchem opowieÊç nauczyciela
– rozwijam twórczà ekspresj´ ruchowà
– bior´ aktywny udzia∏ w rozmowie
– przedstawiam swoje propozycje zabaw
na deszczowe dni
• „W czasie deszczu dzieci si´ nudzà” – rozmowa
o sp´dzaniu czasu w deszczowe dni
II. A.
• „Deszcz majowy” – s∏uchanie wiersza L. Staffa
– s∏ucham ze zrozumieniem wiersza
recytowanego przez nauczyciela
– pami´tam treÊç wiersza
L. Staff „Deszcz majowy”
• Gra „Prawda czy fa∏sz” – sprawdzenie stopnia
zrozumienia wys∏uchanego utworu
• „˚yciodajne krople” – rozmowa na temat wody
i jej znaczenia w przyrodzie
– rozumiem znaczenie wody w ˝yciu ludzi,
zwierzàt i roÊlin
– swobodnie wypowiadam si´ w rozmowie
z doros∏ymi i rówieÊnikami
II. B.
• „Deszcz jest muzykà” – swobodna twórczoÊç
plastyczna inspirowana muzykà
– maluj´ to, co kojarzy mi si´ z muzykà s∏uchanà
w trakcie malowania
– rozró˝niam dêwi´ki ciche i g∏oÊne
CD Utwory… cz. 2 – Muzyka relaksacyjna
„Malowanie deszczu” (nr 25), farby wodne,
p´dzle, gàbki, kartony w ró˝nych kolorach
i o ró˝nych formatach, trójkàty, b´benki
III.
• „Psoty i figle deszczu” – zabawa dydaktyczno-
-ruchowa: liczenie i numerowanie krzese∏ek,
reagowanie na umówiony sygna∏,
– pos∏uguj´ si´ liczebnikami g∏ównymi
i porzàdkowymi podczas przeliczania
emblematy lub opaski na g∏ow´ z sylwetami
roÊlin, zwierzàt i kropelek deszczu, krzese∏ka,
karteczki z cyframi od 1 do 6, tamburyn
176992418.003.png
porównywanie liczebnoÊci zbiorów,
okreÊlanie miejsca za pomocà liczebnika
porzàdkowego
– reaguj´ szybko na umówiony znak podczas
zabawy
157. Burza i... po
burzy
I.
• „Uwaga! Pada deszcz!” – zabawa ruchowa
po∏àczona z çwiczeniami ortofonicznymi
• „Deszcz i wiatr” – opowiadanie
dêwi´konaÊladowcze, „gra” na gazetach
– naÊladuj´ odg∏osy deszczu, burzy, silnego
wiatru
– rozwijam wyobraêni´ muzycznà
gazety
II. A.
• „Co to jest burza?” – gromadzenie informacji
na temat burzy, korzystanie z ró˝nych êróde∏
– znam zjawiska atmosferyczne towarzyszàce
burzy
– rozumiem znaczenie symboli graficznych
okreÊlajàcych zjawiska atmosferyczne
ilustrowane ksià˝ki o zjawiskach atmosferycznych,
encyklopedia i czasopisma dla dzieci, atlasy
przyrody, du˝y karton, mazaki, kartoniki
z rysunkami przedstawiajàcymi: ciemne chmury,
deszcz, b∏yskawic´, s∏oƒce, t´cz´
kartoniki z kropkami od 1 do 5
„Kajecik” cz. 2, s. 43, kredki
• Rozwiàzywanie zagadek o burzy
• „T´czowy tygrysek” – praca z „Kajecikiem”
– odgaduj´ zagadki o burzy
– rozpoznaj´ i nazywam kolory
– dostrzegam rytm i potrafi´ go kontynuowaç
– podejmuj´ próby globalnego czytania
prostych wyrazów
II. B.
• „Taƒczàce kropelki” – çwiczenia gimnastyczne
– dbam o utrzymanie prawid∏owej postawy cia∏a
szarfy: zielone, niebieskie, czerwone, ˝ó∏te, b´benek
III.
• „Burza” – praca plastyczna wykonana technikà
kola˝u
• „Powódê” – zabawa ruchowa z elementami
wspinania si´
– umiej´tnie wykorzystuj´ ró˝ne materia∏y
w pracy plastycznej
– reaguj´ szybko na umówiony sygna∏ podczas
zabawy
kartony, flamastry, folia w ró˝nych kolorach,
tektura falista, kawa∏ki tkanin, klej, no˝yczki
gazety, krzese∏ka lub drabinki, ∏aweczki
158. Co si´
mieni na niebie?
I.
• „Kolory t´czy” – zabawa dydaktyczno-ruchowa
– wybieram kolor, który wyra˝a mój nastrój,
uzasadniam swój wybór
– znam regu∏y gry w domino
paski krepiny lub chusty w ró˝nych kolorach,
koszyk
„Wycinanki-sk∏adanki” cz. 2, s. 43–46
• „Kolorowe domino” – gra w parach
II. A.
• „Kto pomalowa∏ niebo?” – wys∏uchanie
opowiadania z „Ksià˝ki”, rozmowa kierowana
pytaniami nauczyciela
– s∏ucham uwa˝nie opowiadania
– wymieniam oznaki zbli˝ajàcej si´ burzy
„Ksià˝ka” s. 92–93
 
176992418.004.png
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
• „S∏oneczko i burza” – zabawa
orientacyjno-porzàdkowa
– wiem, jak nale˝y si´ zachowaç, gdy nadchodzi
burza
– szybko reaguj´ na umówiony sygna∏ podczas
zabawy
b´benek, trójkàt
II. B.
• „Ka∏u˝owy deszcz” – nauka piosenki
– poznaj´ s∏owa i melodi´ pierwszej zwrotki
piosenki i refrenu
– rozwijam poczucie rytmu
CD Piosenki cz. 2 – „Ka∏u˝owy deszcz” (nr 29)
III.
• „Jak powstaje t´cza?” – porzàdkowanie
i wzbogacanie wiadomoÊci
• Zabawy badawcze w ogrodzie – wywo∏ywanie
t´czy w s∏oneczny dzieƒ za pomocà
strumienia wody
– dowiaduj´ si´, jak powstaje t´cza
– znam barwy t´czy
– próbuj´ wyciàgaç wnioski na podstawie
przeprowadzonych doÊwiadczeƒ
encyklopedia dla dzieci, rysunek lub zdj´cie
t´czy
wà˝ ogrodowy, woda, miska, konewka z sitkiem,
strzykawka bez ig∏y
159. Po burzy
t´cza
I.
• „Ob∏oki” – zabawa ruchowa
– czerpi´ radoÊç z udzia∏u w zabawach
ruchowych
– wypowiadam rytmicznie wybrane s∏owa
piosenki
– Êpiewam piosenk´ z akompaniamentem
rytmicznym na instrumentach perkusyjnych
3 chmurki wyci´te z bia∏ego papieru
• „Ka∏u˝owy deszcz” – utrwalenie piosenki
CD Piosenki cz. 1 – „Ka∏u˝owy deszcz”
(nr 29–30), instrumenty perkusyjne
II. A.
• „T´cza” – wys∏uchanie wiersza
H. O˝ogowskiej, uwra˝liwienie dzieci
na pi´kno literackich opisów t´czy
• Uk∏adanie rymowanek (lub krótkich tekstów)
o t´czy, s∏oƒcu lub burzy, nagrywanie
wypowiedzi dzieci
– s∏ucham uwa˝nie wiersza
– opowiadam, jak wyglàda t´cza
H. O˝ogowska „T´cza”, ilustracja
przedstawiajàca t´cz´
– ∏àcz´ w pary rymujàce si´ wyrazy
– wyszukuj´ s∏owa rymujàce si´ z podanymi
wyrazami
– uk∏adam rymowanki o t´czy, s∏oƒcu
lub burzy
magnetofon lub dyktafon, rysunki
przedstawiajàce: kropelk´, butelk´, burz´, ró˝´,
b∏yskawic´, ulic´, zajàczka, pàczek, chmury,
podpisy do rysunków
II. B.
• „W krainie t´czy” – çwiczenia gimnastyczne
– rozwijam sprawnoÊç ruchowà
szarfy w 5 kolorach
176992418.005.png
III.
• „Ró˝ne kszta∏ty” – praca z „Kajecikiem”:
dopasowywanie i wklejanie elementów
z wyklejanki
• „Wielobarwna t´cza” – s∏uchanie muzyki
relaksacyjnej, malowanie t´czy
– doskonal´ spostrzegawczoÊç
„Kajecik” cz. 2, s. 44–45
– potrafi´ namalowaç t´cz´
– przedstawiam na obrazku nastrój i charakter
muzyki
– rozwijam twórczà ekspresj´ ruchowà
– naÊladuj´ wiernie ruchy kole˝anki lub kolegi
CD Utwory… cz. 2 – „Le basque” M. Marais
(nr 4), kartki z bloku rysunkowego, farby, p´dzle
• „Taƒczàce t´cze” – zabawa ruchowa
w ogrodzie przedszkolnym
tasiemki w ró˝nych kolorach
160. Ka˝dy mo˝e
byç malarzem
I.
• „Weso∏a gimnastyka” – zabawa ruchowa
• „Malujemy obraz” – zabawa integracyjna
– doskonal´ koordynacj´ wzrokowo-ruchowà
– wzmacniam wi´zi z kolegami
II. A.
• „W pracowni malarza” – zabawa w malarzy,
mieszanie kolorów podstawowych
i uzyskiwanie barw pochodnych
• Wycieczka do muzeum, oglàdanie malarstwa
krajobrazowego (ewentualnie oglàdanie
reprodukcji pejza˝y w albumach)
– tworz´ nowe barwy, ∏àczàc kolory podstawowe
– znam nazwy kolorów podstawowych
i pochodnych
– zachowuj´ si´ odpowiednio podczas wycieczki
do muzeum
– poznaj´ malarstwo krajobrazowe
kartki z bloku rysunkowego, farby: ˝ó∏ta,
niebieska, czerwona, p´dzle, miseczki
albumy z malarstwem krajobrazowym
II. B.
• „Kolory” – rozmowa na temat kolorów
na podstawie wierszyków i ilustracji
zamieszczonych w „Ksià˝ce”
– s∏ucham uwa˝nie wierszyków
– rozpoznaj´ i nazywam kolory
– podaj´ przyk∏ady przedmiotów we wskazanym
kolorze
„Ksià˝ka” s. 94–95
III.
• „Jestem malarzem” – praca w zespo∏ach:
„Niebo” – malowanie na d∏ugim p∏ótnie
rozwieszonym na Êcianie lub na p∏ocie;
„A to Polska w∏aÊnie” – malowanie na kartonie
zamocowanym na sztalugach; „Kolorowy
Êwiat” – malowanie na du˝ym arkuszu
mokrego papieru. Zaproszenie rodziców
i prezentacja namalowanych obrazów
– wspó∏pracuj´ z kole˝ankami i kolegami
z zespo∏u
– rozwijam twórczà wyobraêni´ przez
eksperymentowanie z ró˝nymi materia∏ami
malarskimi
– prezentuj´ swojà prac´ plastycznà
w przedszkolnej galerii
farby, p´dzle, d∏ugi kawa∏ek p∏ótna, kartki
z du˝ego bloku rysunkowego, sztalugi, du˝y
arkusz bia∏ego papieru, 3 karteczki: z kroplà,
p∏otkiem, sztalugà
 
176992418.001.png
Kràg tematyczny: Ruch tu wielki, dêwi´ków moc, z traw na ∏àce mi´kki koc
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie zainteresowaƒ przyrodniczych przez poznanie ekosystemu ∏àki oraz jej mieszkaƒców;
• Doskonalenie umiej´tnoÊci spostrzegania cech zewn´trznych i formu∏owania ustnej charakterystyki;
• Rozwijanie wra˝liwoÊci s∏uchowej;
• Rozwijanie zdolnoÊci do przeprowadzania analizy i syntezy s∏uchowej;
• Rozwijanie mowy przez çwiczenia oddechowe;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci dodawania i odejmowania;
• Rozwijanie umiej´tnoÊci wspó∏pracy w zespole z uwzgl´dnieniem samodzielnego podzia∏u zadaƒ;
• Rozwijanie wyobraêni i koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach plastycznych i konstrukcyjnych.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
161. Jak pachnà
kwiaty i zio∏a?
I.
• „Pszczo∏y i kwiaty” – zabawa ruchowa
przy muzyce
– poruszam si´ w rytm muzyki
CD Piosenki cz. 2 – „Mieszkaƒcy ∏àki” (nr 26),
papierowe kwiaty
II. A.
• „Co w trawie piszczy?” – wys∏uchanie
opowiadania z „Ksià˝ki”, rozmowa kierowana
pytaniami nauczyciela
– s∏ucham uwa˝nie opowiadania
– odpowiadam na pytania dotyczàce treÊci
wys∏uchanego utworu
– doskonal´ umiej´tnoÊç liczenia
„Ksià˝ka” s. 96–97, obrazki przedstawiajàce las
i ∏àk´
II. B.
• „Wyprawa na ∏àk´ (do parku)” – dzia∏ania
badawcze: obserwacja wybranego wycinka
∏àki za pomocà szkie∏ powi´kszajàcych,
zbieranie zió∏ i traw do zielnika, oglàdanie,
dotykanie i wàchanie zebranych roÊlin
• „Nasz zielnik” – przygotowanie roÊlin
do zasuszenia
– poznaj´ wyglàd roÊlin ∏àkowych
– wyciàgam wnioski na podstawie
przeprowadzonych obserwacji
– dowiaduj´ si´ o leczniczym dzia∏aniu niektórych zió∏
rosnàcych na ∏àce (rumianku, dziurawca, mi´ty)
– wybieram i przygotowuj´ roÊliny do zasuszenia
lupy, kwiaty, trawy i zio∏a zebrane na ∏àce
kwiaty, trawy i zio∏a wybrane do zasuszenia,
kartki papieru
III.
• „¸àka” – wspólne tworzenie panoramy ∏àki:
rysowanie pastelami na d∏ugim kawa∏ku tapety
kwiatów, owadów i traw obserwowanych na ∏àce
• „Odg∏osy wiosny” – rozpoznawanie odg∏osów
odtwarzanych z p∏yty
– odczuwam radoÊç ze wspólnego tworzenia
pracy plastycznej
d∏ugie paski tapety, pastele
– rozwijam wra˝liwoÊç s∏uchowà
– rozpoznaj´ i nazywam odg∏osy
zaprezentowane w nagraniu
CD Utwory… cz. 2 – „Odg∏osy wiosny” (nr 23)
176992418.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin