etapy planowania.doc

(25 KB) Pobierz
Planowanie pracy dydaktycznej polega na przemyślnym przewidywaniu przebiegu procesu kształcenia zgodnie z przyjętym projektem

Planowanie pracy dydaktycznej polega na przemyślnym przewidywaniu przebiegu procesu kształcenia zgodnie z przyjętym projektem przewidzianych czynności, obejmujących listę zadań do wykonania. Planowanie pracy dydaktycznej jest szczególnie istotne w procesie kształcenia i pozaszkolnych formach oświaty.

W pracy dydaktycznej planowaniu podlegają różne jej ujęcia i elementy. Nauczyciel planuje najbliższe zajęcia dydaktyczne uwzględniając ich temat, metodę prowadzenia, środki dydaktyczne, przykłady, zadani, ćwiczenia, a nawet pytania kontrolnej zadania przeznaczone do samodzielnej nauki. Inną formą planowani jest ułożenie całego cyklu zajęć na okres kształcenia z jednego przedmiotu.

W trakcie planowania kształcenia nauczyciele powinni sporządzać następujące rodzaje planów:

·         Plan lub konspekt konkretnych zajęć dydaktycznych

·         Plan realizacji całego programu

·         Plan tematyki objętej kontrolą i zaliczeniem

W każdym z tych planów należy przewidywać trzy następujące elementy:

1) jakie treści programowe będą przedmiotem działań

2) jakie zostaną wykorzystane metody i środki dydaktyczne

3) jakie cele kształcenia chce zrealizować nauczyciel

Dla skutecznego planowania niezbędne są następujące informacje:

-stan wiedzy uczniów

-znajomość całego programu przedmiotowego

-znajomość form, metod i środków jego realizacji

-znajomość celów i zadań kształcenia

 

Podstawowe materiały dostarczające potrzebnych informacji to plany i programy nauczania, podręczniki i skrypty przedmiotowe oraz przeprowadzone rozpoznania w zakresie wiedzy, potrzeb i zainteresowań uczniów.

 

Praca dydaktyczna wymaga różnego rodzaju planów zarówno terminowych i bardziej ogólnych, jak też krótszych  szczegółowo przygotowanych. Samo planowanie jednak nie wystarcza. Planowanie pracy dydaktycznej jest skuteczniejsze, gdy uwzględnia ogólne prakseologiczne prawidłowości planu. Zgodnie z tymi wskazaniami plan powinien być:

-celowy

-konkretny

-wykonalny

-zgodny z realnymi możliwościami

-zgodny wewnętrznie

-operatywny

-określony w czasie

-elastyczny

-ekonomiczny

Plan nie może być tylko formalnym opracowaniem, powinien stale służyć nauczycielowi, wykładowcy i organizatorowi kształcenia, a ponadto powinien być ciągle rozwijany i doskonalony.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin