Cele kształcenia
Wykształcenie ogólne i zawodowe jest pierwszoplanowa potrzebą społeczną i potrzebą jednostki aby uczestniczyć w życiu społeczno – kulturalnym kraju.
Głównym celem kształcenia jest wszechstronny rozwój osobowości.
· Pedagigika behawiorystyczna – Guthrie – osobowość to trwałe, oporne na zmiany nawyki. Hilgard – zorganizowana struktura cech indywidualnych.
· Pedagogika kultury – Georg Kerschensteiner – osobowość odrywa się od osoby jej nawyków i sposobów zachowania się, do czego wagę przywiązuje p. beh.
· Pedagogika psychoanalityczna – Erik Erikson – osobowość i charakter kształtują się przez całe życie:
1. wiek wczesnoszkolny – [6-11] – pracowitość i niższość
2. wiek młodzieńczy – [12-18] – tożsamość i pomieszanie ról, pot. Konfrontacji
3. w kolejnych stadiach rozwoju stan rzeczy może ulec zmianie – poczucie niższości kryzys tożsamości
· Psychologia poznawcza – zwolennicy traktują człowieka jako aktywny organizm, gromadzący i selekcjonujący informacje w celu wykorzystania ich.
· Pedagogika humanistyczna – Maslow i Rogers – na początku otoczenie oddziaływuje na jednostkę, później wzrasta wpływ oddziaływań jednostki na otoczenie. Osobowość jest wypadkową tych dwóch oddziaływań.
· Pedagogika marksistowska – polega na docenianiu czynnika stałości i przystosowania, lecz czynnik zmienności i twórczości nie zostają pominięte.
Materializm funkcjonalny – integralny związek poznania z działaniem.
W kształceniu ogólnym rozróżniamy 2 strony:
1. Rzeczową – poznawanie świata i nabywanie umiejętności przez które kształtujemy nasze środowisko
2. Osobowościową – poznanie samego siebie kształtowanie motywacji i zainteresowań.
Rzeczowe cele kształcenia ogólnego:
1. opanowanie podstaw wiedzy naukowej o przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce.
2. ogólne przygotowanie uczniów do działalności praktycznej by móc przekształcać przyrodę, społeczeństwo i kulturę [praca produkcyjna – Marks]
3. kształtowanie naukowych przekonań i opartego na nich poglądu na świat jako całość.
Osobowościowe cele kształcenia ogólnego:
1. ogólny rozwój sprawności umysłowej i zdolności poznawczych [pamięć, myślenie, wyobraźnia]
2. kształtowanie potrzeb, motywacji i zainteresowań uczniów
a. związek między potrzebami a motywacją [Reykowski].
o Gdy mamy małe ambicje przy niepowodzeniu obniża się sprawność działania i motywacja
o Gdy mamy średnie ambicje przy niepowodzeniu podwyższa się sprawność działania
o Gdy mamy duże ambicje przy niepowodzeniu wzrasta motywacja lecz słabnie sprawność!!
3. wdrożenie do samokształcenia. Muszą być spełnione 2 warunki:
a. opanowanie techniki samokształcenia – czytanie ze zrozumieniem, posługiwanie się książką, umiejętność poruszania się po bibliotece
b. przyzwyczajenie do pracy samokształceniowej.
Rzeczowe cele kształcenia zawodowego:
1. opanowanie wiedzy zawodowej
2. przygotowanie do pracy twórczej, opanowanie metod i form działania
1. rozwijanie uzdolnień związanych z zawodem
2. rozwijanie potrzeb i zainteresowań w celu osiągnięcia identyfikacji zawodowej
3. doskonalenie kwalifikacji zawodowych poprzez samokształcenie.
Vallstedt