Cel kształcenia.doc

(82 KB) Pobierz
Cele kształcenia

Cele kształcenia

Wykształcenie ogólne i zawodowe jest pierwszoplanowa potrzebą społeczną i potrzebą jednostki aby uczestniczyć w życiu społeczno – kulturalnym kraju.

 

Zagadnienie rozwoju osobowości

Głównym celem kształcenia jest wszechstronny rozwój osobowości.

·         Pedagigika behawiorystyczna Guthrie osobowość to trwałe, oporne na zmiany nawyki. Hilgard zorganizowana struktura cech indywidualnych.

·         Pedagogika kultury Georg Kerschensteiner osobowość odrywa się od osoby jej nawyków i sposobów zachowania się, do czego wagę przywiązuje p. beh.

·         Pedagogika psychoanalityczna Erik Erikson osobowość i charakter kształtują się przez całe życie:

1.       wiek wczesnoszkolny [6-11] pracowitość i niższość

2.       wiek młodzieńczy [12-18] tożsamość i pomieszanie ról, pot. Konfrontacji

3.       w kolejnych stadiach rozwoju stan rzeczy może ulec zmianie poczucie niższości kryzys tożsamości

·         Psychologia poznawcza zwolennicy traktują człowieka jako aktywny organizm, gromadzący i selekcjonujący informacje w celu wykorzystania ich.

·         Pedagogika humanistyczna Maslow i Rogers na początku otoczenie oddziaływuje na jednostkę, później wzrasta wpływ oddziaływań jednostki na otoczenie. Osobowość jest wypadkową tych dwóch oddziaływań.

·         Pedagogika marksistowska polega na docenianiu czynnika stałości i przystosowania, lecz czynnik zmienności i twórczości nie zostają pominięte.

 

Charakterystyka celów kształcenia ogólnego

Materializm funkcjonalny integralny związek poznania z działaniem.

W kształceniu ogólnym rozróżniamy 2 strony:

1.       Rzeczową poznawanie świata i nabywanie umietności przez które kształtujemy nasze środowisko

2.       Osobowościową poznanie samego siebie kształtowanie motywacji i zainteresowań.

 

Rzeczowe cele kształcenia ogólnego:

1.       opanowanie podstaw wiedzy naukowej o przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce.

2.       ogólne przygotowanie uczniów do działalności praktycznej by móc przekształcać przyrodę, społeczeństwo i kulturę [praca produkcyjna Marks]

3.       kształtowanie naukowych przekonań i opartego na nich poglądu na świat jako całość.

 

Osobowościowe cele kształcenia ogólnego:

1.       ogólny rozwój sprawności umysłowej i zdolności poznawczych [pamięć, myślenie, wyobraźnia]

2.       kształtowanie potrzeb, motywacji i zainteresowań uczniów

a.        związek między potrzebami a motywacją [Reykowski].

o        Gdy mamy małe ambicje przy niepowodzeniu obniża się sprawność działania i motywacja

o        Gdy mamy średnie ambicje przy niepowodzeniu podwyższa się sprawność działania

o        Gdy mamy duże ambicje przy niepowodzeniu wzrasta motywacja lecz słabnie sprawność!!

3.       wdrożenie do samokształcenia. Muszą być spełnione 2 warunki:

a.        opanowanie techniki samokształcenia czytanie ze zrozumieniem, posługiwanie się książką, umiejętność poruszania się po bibliotece

b.       przyzwyczajenie do pracy samokształceniowej.

 

Wykształcenie zawodowe

Rzeczowe cele kształcenia zawodowego:

1.       opanowanie wiedzy zawodowej

2.       przygotowanie do pracy twórczej, opanowanie metod i form działania

  1. kształtowanie postaw obywatelskich i przekonań naukowych związanych z zawodem

 

Osobowościowe cele kształcenia zawodowego

1.       rozwijanie uzdolnień związanych z zawodem

2.       rozwijanie potrzeb i zainteresowań w celu osiągnięcia identyfikacji zawodowej

3.       doskonalenie kwalifikacji zawodowych poprzez samokształcenie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin