andragogika wykład 2.doc

(41 KB) Pobierz

Pedagogika dorosłych                            Wykład 2

Pr. Z. Kosyrz                            

Autor: Konrad

 

Naukowe Podstawy Andragogiki

Można powiedzieć, że pedagogika jest „matką” andragogiki.

Gerontologia „oznajmiła” że trzeba zająć się populacją ludzi w wieku podeszłym.

Pedagogika wniosła do Andragogiki:

ü      Integralne ujmowanie celów, zasad i metod wychowania

ü      Integralne rozpatrywanie czynników osobotwórczych

ü      Łączne ujmowanie podstawowych procesów: nauczanie

ü      Dostarcza zaplecza natury metodologicznej

 

Gerontologia wniosła do Andragogiki:

ü      Uświadomiła potrzebę leczenia człowieka po 65r.ż.

ü      Upowszechniła dostępność leczenia poza instytucjami zdrowia (pomoc lekarska w domu, pomoc w OPS)

ü      Wskazała na możliwości pomocy materialnej

ü      Wskazała na możliwości przeciw działania procesowi starzenia się, uświadomienie jak ten proces przebiega

Ilekroć mówimy o andragogice, mamy na uwadze wieloczynnikowy i wielowymiarowy proces, kształcenia wychowania, rehabilitacji, opieki, samowychowania i resocjalizacji młodzieży pracującej, dorosłych i ludzi w wieku starym. (podeszłym)

 

 

Socjalizacja

 

 

                                                         Wychowanie

 

ü      Kulturyzacja

ü      Personalizacja

ü      Resocjalizacja

 

Wychowanie- działanie dobra pramyślenia, dobra wcieru naukowe, celowe

Populacja która zajmuje się andragogika jest niezwykle zmienna, dynamiczna.

 

Układ jest pozytywny jeśli na 1 emeryta przypada 3 pracujących.

Obecnie teraz w Polsce mamy 2 pracujących na 1 emeryta.

W niektórych krajach europejskich podnosi się granicę wieku przejścia na emeryturę (np. w Islandii do 70r.ż.)Chodzi też o to, aby nie było takiej sytuacji, że ktoś jest dłużej na emeryturze niż pracował.

 

Młodzież do lat 15 23,2% ß27% Prognoza

Ludzie w wieku powyżej 65 lat 9,7% ß11,8%

Andragogika jest jeszcze na etapie wiedzy i wymaga uporządkowania

 

Paradygmat Pozytywistyczny                            (do lat 60)

ü      Indukcyjne gromadzenie faktów

Szczegół àOgół

ü      Pokazuje szereg faktów o realnym świecie

ü      Preferuje naturalność aksjologiczną nauki

Paradygmat Interpretatywny  (po latach 60)

ü      Opozycja do paradygmatu pozytywistycznego, gdyż ten pomijał wnętrza człowieka

ü      Należy pamiętać o wnętrzu człowieka, tylko wówczas możemy dodać realny obraz zjawiska itp.

ü      Interesuje się mikrostruktura np. badania, biografie, listy, pamiętniki, zapiski ludzi starszych, stosunki partnerskie itp.

ü      Obiektywne postrzeganie naszego subiektywizmu

 

Wielość podejść może wprowadzić chaos teoretyczny.

Wskaźnik obiektywności

1.     personalność twierdzeń

2.     intersubiektywna powtarzalność jakości teoretycznej

Musimy pamiętać także o warstwie teoretycznej.

Dobra teoria powinna wprowadzić ład poznawczy.

 

Fazy rozwoju Andragogiki

I.     odwoływanie się do kryteriów naukowych i pozanaukowych, jest najdłuższa

II. możliwość do działania alternatywnego

III.                     poszukiwania teoretyczne

 

Podstawowe pojęcia:

®          rehabilitacja

®          przystosowanie do życia ludzi starych

®          kompensacja (wyrównanie braku np. słuchu itp.)

®          resocjalizacja

 

Domy Opieki Społecznej

Starość

Praca socjalna

Dydaktyka dorosłych

Uczeń dorosły

Pensjonariusz

Podstawowe Działy Andragogiki

Historia myśli andragogicznej

Dydaktyka dorosłych

Teoria wychowania dorosłych

Andragogiki szczegółowe (np. andragogika- pracy, wojskowa)

Andragogika jako nauka ma sprecyzowany przedmiot, swą aparaturę pojęciową, metody, a także dane wynikające z badań empirycznych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin