zajecia_logopedyczne_listopad.doc

(53 KB) Pobierz
Listopad

 

Listopad

Krąg: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy

45. Czy dobry humor jest zaraźliwy

 

Zapis w dzienniku: „Musztra” – zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        usprawniam narządy mowy

 

Przebieg dnia:

·        „Musztra” – zabawa z wykorzystaniem ćwiczeń warg i języka.

Nauczyciel opowiada dzieciom, że do robienia śmiesznych min i głośnego śmiechu, konieczne jest wygimnastykowanie buzi. Dlatego proponuje zabawę: Języczekżołnierz na defiladzie.

Nauczyciel wydaje polecenia, demonstruje i kontroluje poprawność wykonania.

 

 

MUSZTRA I

 

Usta szeroko otwarte. Język maszeruje jak żołnierz na defiladzie:

RAZ!czubek języka na górną wargę.

DWA!czubek języka do lewego kącika ust.

TRZY!czubek języka na dolną wargę.

CZTERY!czubek języka do prawego kącika ust.

 

MUSZTRA II

 

Język maszeruje jak żołnierz na defiladzie:

RAZ!czubek języka na górną wargę.

DWA!czubek języka na dolną wargę.

TRZY!czubek języka do lewego kącika ust.

CZTERY!czubek języka do prawego kącika ust.

 

Pięknie! – cmokamy z zadowoleniem, usta ułożone w dzióbek i cmokanie.

 

 

Środki dydaktyczne: „Gimnastyka buzi na wesoło” s. 11

 

 

Krąg: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje

46. Latawcem do nieba

 

Zapis w dzienniku: „Wietrznie” – zabawa z użyciem wyrazów dźwiękonaśladowczych, imitujących różne odgłosy wiatru; nauka wypowiadania trudnych wyrazów i głosek.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        uczę się prawidłowo wymawiać trudne wyrazy

 

Przebieg dnia:

·        „Wietrznie” – zabawa ortofoniczna.

Nauczyciel zachęca dzieci do naśladowania różnych odgłosów wiatru.

Aby latawiec mógł wznieść się wysoko, potrzebny jest wiatr. Co robi wiatr? Spróbujmy naśladować jego „mowę” :

 

Wiatr gwiżdże: żuu, żuu, żuu

Wiatr szumi: szuu, szuu, szuu, szaa, szaa, szaa

Wiatr świszcze: świst, świst, świst

Wiatr dmucha: wiuu, wiuu, wiuu

Wiatr lekko dmucha: fuu, fuu, fuu

 

Uwaga! Czterolatki mogą jeszcze nie wymawiać niektórych głosek; należy prowadzić zabawę, nie wymagając od nich poprawnej wymowy głosek trudnych.

 

47. Wiatraczki

 

Zapis w dzienniku: „Dęcia, dmuchy, podmuchy” – ćwiczenia natężenia oddechu z użyciem wiatraczków.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        ćwiczę prawidłowe oddychanie

·        dmucham z różnym natężeniem

Przebieg dnia:

·        „Dęcia, dmuchy, podmuchy” – nauczyciel proponuje zabawę z użyciem wykonanych przez dzieci wiatraczków.

Każde dziecko to wiatr. Gdy wieje słaby wiatr, wiatraczki kręcą się wolno, przy silnym wietrze, wiatraczki kręcą się szybko.

Lekkie podmuchy wiatru wiatraczki kręcą się krótko i rytmicznie – wdech, potem krótkie, rytmiczne wydechy.

Wiatr coraz silniej dmucha – dłuższy wydech, ale o średniej sile.

Teraz dmie z całych sił! – dzieci dmuchają jak najmocniej, silny wydech.

Uwaga! Za każdym razem należy pamiętać o spokojnym wdechu nosem.

 

 

 

48. Taniec chmur na jesiennym niebie

 

Zapis w dzienniku: „Zabawy balonem” – ćwiczenia oddechowe, wzmacniające i wydłużające wydech.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        ćwiczę prawidłowe oddychanie

 

Przebieg dnia:

·        „Zabawa balonem” – zabawa z ćwiczeniami oddechowymi.

Nauczyciel rozdaje dzieciom baloniki.

Każdy balonik to jedna chmurka, a chmurki, jak można zaobserwować, zmieniają swoją wielkość i kształt. Dzieci pomału nadmuchują balony – chmurki powoli „rosną”. Każde dziecko dmucha tylko tyle, ile może. Chmurki nie są jednakowe. Nauczyciel pomaga dzieciom zawiązać supełki na balonach, by nie uciekło z nich powietrze.

Teraz dzieci podrzucają balony w górę – „chmurki” są już na niebie. Wszyscy próbują utrzymać je w powietrzu za pomocą silnego wydechu. Opadające „chmurki” znów są podrzucane i podbijane. Dzieci bawią się nimi.

Na hasło prowadzącego np. wiatr wieje na chmury – dzieci dmuchają na nie. Chmurki lecą do... – nauczyciel podaje miejsce w sali, np. ... tablicy z rysunkami – dzieci podbijają balony, starając się, by ich „chmurki” dotarły do wyznaczonego celu.

Warto podzielić dzieci na kilkuosobowe grupy i „chmurki” każdej z grup kierować w inne miejsce.

Zabawę można powtórzyć, wydając polecenia w innej kolejności.

 

Środki dydaktyczne: balon dla każdego dziecka

 

 
Krąg: Parasole czas wyciągnąć, jesień w pełni, deszcz nadciąga

53. Kto mieszka w kałuży?

 

Zapis w dzienniku: Kap, kap, chlap, chlap” – zabawa z użyciem onomatopei, naśladowanie odgłosów wody i ruchów, dzięki którym powstają.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        naśladuję odgłosy wody i wykonuję ruchy, dzięki którym te odgłosy powstają

 

Przebieg dnia:

·        Kap, kap, chlap, chlap – zabawa z wyrazami dźwiękonaśladowczymi.

Dzieci siedzą na podłodze. Nauczyciel pokazuje ruchy, dzięki którym powstają odgłosy i wymawia onomatopeje. Dzieci powtarzają.

Kapie woda do kałuży: powolne uderzanie palcami rąk o podłogękapu, kapu;

Małe krople spadają do kałuży szybkie uderzenia palcami rąk o podłogę – kap, kap, kap;

Mały kotek uderza łapkami o kałużę uderzanie dłońmi w podłogę – chlip, chlip, chlip;

Dzieci w kaloszach bawią się w kałuży wszyscy wstają, tupanie stopami – chlap, chlap, chlap;

Dzieci wskakują do kałuży podskoki na prawej nodze, potem na lewej nodze – plask, plask;

Dzieci wrzucają kamyczki do kałuży naśladowanie zamachu i rzutu – chlup, chlup;

Żaba wskakuje do kałuży przysiad, dłonie oparte na kolanach, dzieci skaczą jak żabki – plusk, plusk.

 

 

 

Zapis w dzienniku: Hop, hop, chlap, chlap – zabawa ruchowa i dźwiękonaśladowcza, ruch połączony i ćwiczeniami wymowy.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        doskonalę wymowę

·        naśladuję odgłosy wody i wykonuję ruchy, dzięki którym te odgłosy powstają

 

Przebieg dnia:

·        Hop, hop, chlap, chlap – zabawa ruchowa z elementami ortofonicznej.

Nauczyciel wykonując ruch naśladuje odgłosy wody. Dzieci powtarzają. Można wykorzystać onomatopeje z zabawy „Kap kap, chlap chlap” (ten sam dzień, część I).

 

Krąg: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy

57. Strachy ze strychu

 

Zapis w dzienniku: Szept i krzyk – zabawa ćwicząca artykulację i fonację; nauka głośnego mówienia bez nadwyrężania głosu.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        panuję nad własnym głosem

 

Przebieg dnia:

·        Szept i krzyk” – zabawa artykulacyjno-fonacyjna, ucząca panowania nad własnym głosem.

Nauczyciel proponuje zabawę w syrenę alarmową. Demonstruje i kontroluje poprawność wykonania.

Nauczyciel pyta:

Czy wszystkie dzieci słyszały, jak wyje syrena alarmowa? Będziemy ją naśladować. Bierzemy głęboki, powolny wdech nosem, potem  wydychamy powietrze pomału. Jeszcze raz to samo – spokojny wdech, następnie dłuuuugi wydech. Zaczynamy od wdechu i wyjemy – najpierw cicho, potem coraz głośniej iiiiiiiiiiiiii. A teraz syreny wyją raz głośniej raz ciszej iii- iii – iii – iii.

 

Usłyszało nas echo – też chce się z nami pobawić.

Prosimy go: powiedz mija. Echo na to: zaczynamy głośno i ściszamymija, mija, mija....

Teraz mijo. Echo na to: (zaczynamy głośno i ściszamy): mijo, mijo, mijo... . – A teraz mije. Echo na to (głośno, potem ciszej): mije, mije, mije....

Echo, spróbuj jeszcze: miju...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin