J.Cowley - „Czarodziejska maszyna”.
Cel ogólny: obserwacja zjawisk w przyrodzie zachodzących wraz ze zmianą pory
roku ( jesień ) – las, park, kolor liści, drzewa, kasztany, żołędzie,
szyszki, grzyby
Temat tygodnia: „Kolory jesieni. Jesień w lesie i w parku.”
Litera tygodnia: L, l
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Co rośnie na drzewach w lesie, w parku? (żołędzie, kasztany, szyszki…)
2. Kolory liści: czerwony, brązowy, pomarańczowy, żółty. (Łączenie kolorów.)
Co powoduje, że liście zmieniają kolor?
3. Jakie znamy drzewa: kasztanowiec, dąb, klon…?
Łączenie drzewa, liścia i owocu.
4. Jakie znamy grzyby (jadalne i trujące)?
5. Komu i do czego potrzebne są kasztany, żołędzie, szyszki, orzechy…?
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie przyrody jesienią i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi wypowiadać się na temat wczesnej jesieni,
zauważa zmiany w barwie liści i w wyglądzie lasu i parku
wczesną jesienią (grzyby, kasztany, żołędzie…)
2. Zbieranie „skarbów” do kącika przyrody: kasztanów, żołędzi, szyszek…
Cel operacyjny: - dziecko wie, do czego można wykorzystać dary przyniesione
z lasu i z parku.
3. Rozpoznawanie i nazywanie popularnych gatunków drzew spotykanych
w najbliższym otoczeniu przedszkola.
Cel operacyjny: - dziecko zna nazwy drzew, potrafi dopasować liście i owoce
do znanych drzew: kasztanowiec, dąb, klon…
Działalność matematyczna:
1. Posługiwanie się liczebnikami głównymi co najmniej w zakresie 10.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeliczać co najmniej do 10.
2. Urodziny cyfry 2.
Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda cyfra 2, potrafi odszukać ją wśród
innych cyfr znajdujących się w kąciku matematycznym.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – doskonalenie mowy powiązanej.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:
* Co rośnie na drzewach w lesie, w parku?
* Jakie są kolory liści?
* Co powoduje, że liście zmieniają kolor?
* Jakie zna drzewa?
* Jakie zna grzyby?
* Komu i do czego potrzebne są kasztany, żołędzie, szyszki, orzechy…?
2.Urodziny litery „L , l”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera L, l rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których wystepuje.
3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas
czytania książek w kąciku książki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki
ze Słonecznej Biblioteki.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: kasztan, liść, grzyb…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: żołądź, kasztan…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: kasztan, szyszka… samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery L , l na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery L, l.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę L , l samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki
i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie
lub ze wsparciem nauczycielki książki „Czarodziejska maszyna” i karty
poetyckiej oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Czarodziejska maszyna”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
kasztan, szyszka, listek...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: kasztan,
szyszka, listek...
Edukacja zdrowotna:
1. Rozumienie zakazu spożywania nieznanych owoców, roślin nieznanego
pochodzenia oraz grzybów.
Cel operacyjny: - dziecko wie, iż niektóre owoce i rośliny nieznanego
pochodzenia oraz grzyby mogą szkodzić jego zdrowiu.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1.Dalsza nauka piosenki „Najłatwiejsze ciasto w świecie”
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać II zwrotkę i refren piosenki.
2. Doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych,
rozpoznawanie ich brzmienia.
Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje instrument muzyczny, zna nazwy
instrumentów perkusyjnych ( tamburyno, bębenek…)
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Kalkowany liść”
P: szablony liścia, farby, kalka, kredki świecowe.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi pracować różnymi technikami plastycznymi.
2.Odczuwanie i nazywanie subtelnych różnic wizualnych, dźwiękowych
i dotykowych – kojarzenie ich z odczuciami psychicznymi i emocjonalnymi.
Cel operacyjny: - dziecko czuje radość, gdy patrzy na bukiet pięknych
kwiatów, lubi przytulać się do miękkiego misia…
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Wiatr i liście” – orientacyjno-porządkowa,
„Omiń pokrzywy” – element równowagi.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Przestrzeganie zasad, norm i reguł ustalonych w grupie, odnoszących się do:
a) zgodnego zachowania się podczas zabaw,
b) korzystania ze sprzętu i zabawek.
Cel operacyjny: - dziecko zna i przestrzega ustalone zasady dotyczące
zgodnego współżycia z innymi dziećmi..
Aktywność dramatyczna:
1.Wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, spojrzenie,
mimika, uśmiech.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi nazywać wyrażane stany emocjonalne.
IV Budowanie systemu wartości
1. Podawanie dzieciom wzorów do naśladowania ( spośród dzieci w grupie
i nie tylko ).
Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość
Zabawy:
1.Zabawa KLANZA:
- „Moje lewe miejsce jest puste” – jedno dziecko mówi: „Moje lewe miejsce
jest puste. Chciałabym, aby usiadła na nim…”
2.Zabawa dydaktyczna:
- „Z jakiego drzewa jest ten listek?” P: liście, ilustracje popularnych drzew
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dopasować lisie i owoce do odpowiedniego
gatunku drzewa.
3.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę L , l” P: kasza manna, tacki.
4.Zabawa tematyczna:
- „Czy lalki przygotowały się do zimy? ” P: zabawki z kącika domowego, rekwizyty z innych kącików.
5.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
7. Zabawa umuzykalniając:
- „Kolory” – dzieci podzielone na grupy. Do każdej grupy (ubranej w szarfy)
na oddzielnym stojaczku wisi tego samego koloru szarfa.
Stojaczki ustawione są w różnych miejscach sali. Dzieci biegają
po sali (w rytmie ósemek). Słysząc rytm ćwierćnut idą do swojego
koloru, tworzą kółeczka i tańczą dookoła stojaczka.
8.Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenie warg, języka.
Załączniki:
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,
karta poetycka.
Literatura:
1.J.Cowley – „Czarodziejska maszyna”
2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”
5.
Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli
i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)
Gucio57