Czarodziejska maszyna.doc

(51 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                                  J.Cowley -  „Czarodziejska maszyna”.

 

Cel ogólny: obserwacja zjawisk w przyrodzie zachodzących wraz ze zmianą pory

                    roku ( jesień ) – las, park, kolor liści, drzewa, kasztany, żołędzie,

                    szyszki, grzyby

 

Temat  tygodnia: „Kolory jesieni. Jesień w lesie i w parku.

 

Litera tygodnia: L, l

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Co rośnie na drzewach w lesie, w parku? (żołędzie, kasztany, szyszki…)

2. Kolory liści: czerwony, brązowy, pomarańczowy, żółty. (Łączenie kolorów.)

    Co powoduje, że liście zmieniają kolor?

3. Jakie znamy drzewa: kasztanowiec, dąb, klon…?

    Łączenie drzewa, liścia i owocu.

4. Jakie znamy grzyby (jadalne i trujące)?

5. Komu i do czego potrzebne są kasztany, żołędzie, szyszki, orzechy…?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie przyrody jesienią i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi wypowiadać się na temat wczesnej jesieni,

                                 zauważa zmiany w barwie liści i w wyglądzie lasu i parku

                                 wczesną jesienią (grzyby, kasztany, żołędzie…)

2. Zbieranie „skarbów” do kącika przyrody: kasztanów, żołędzi, szyszek…

  Cel operacyjny: - dziecko wie, do czego można wykorzystać dary przyniesione

                                z lasu i z parku.

3. Rozpoznawanie i nazywanie popularnych gatunków drzew spotykanych

    w najbliższym otoczeniu przedszkola.

  Cel operacyjny: - dziecko zna nazwy drzew, potrafi dopasować liście i owoce

                                do znanych drzew: kasztanowiec, dąb, klon…

 

 

 

 

 

Działalność matematyczna:

1. Posługiwanie się liczebnikami głównymi co najmniej w zakresie 10.

     Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeliczać co najmniej do 10.

2. Urodziny cyfry 2.

    Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda cyfra 2, potrafi odszukać ją wśród

                                  innych cyfr znajdujących się w kąciku matematycznym.

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – doskonalenie mowy powiązanej.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:

  * Co rośnie na drzewach w lesie, w parku?

  * Jakie są kolory liści?

  * Co powoduje, że liście zmieniają kolor?

  * Jakie zna drzewa?

  * Jakie zna grzyby?

  * Komu i do czego potrzebne są kasztany, żołędzie, szyszki, orzechy…?

2.Urodziny litery „L , l

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera L, l rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których wystepuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: kasztan, liść, grzyb

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: żołądź, kasztan

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: kasztan, szyszka… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery L , l  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery L, l.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę L , l samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

 

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki

   i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie

   lub ze wsparciem nauczycielki książki „Czarodziejska maszyna” i karty

poetyckiej oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Czarodziejska maszyna

                                samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   kasztan, szyszka, listek...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: kasztan,

                                 szyszka, listek...

 

Edukacja zdrowotna:

1. Rozumienie zakazu spożywania nieznanych owoców, roślin nieznanego

    pochodzenia oraz grzybów.

    Cel operacyjny: - dziecko wie, iż niektóre owoce i rośliny nieznanego

                                   pochodzenia oraz grzyby mogą szkodzić jego zdrowiu.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1.Dalsza nauka piosenki „Najłatwiejsze ciasto w świecie”

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać II zwrotkę i refren piosenki.

2. Doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych,

    rozpoznawanie ich brzmienia.

    Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje instrument muzyczny, zna nazwy

                                  instrumentów perkusyjnych ( tamburyno, bębenek…)

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Kalkowany liść

    P: szablony liścia, farby, kalka, kredki świecowe.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi pracować różnymi technikami plastycznymi.

2.Odczuwanie i nazywanie subtelnych różnic wizualnych, dźwiękowych

   i dotykowych – kojarzenie ich z odczuciami psychicznymi i emocjonalnymi.

    Cel operacyjny: - dziecko czuje radość, gdy patrzy na bukiet pięknych

                                  kwiatów, lubi przytulać się do miękkiego misia…

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Wiatr i liście” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Omiń pokrzywy” – element równowagi.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Przestrzeganie zasad, norm i reguł ustalonych w grupie, odnoszących się do:

    a) zgodnego zachowania się podczas zabaw,

    b) korzystania ze sprzętu i zabawek.

    Cel operacyjny:  - dziecko zna i przestrzega ustalone zasady dotyczące

                                   zgodnego współżycia z innymi dziećmi..

 

Aktywność dramatyczna:

1.Wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, spojrzenie,

    mimika, uśmiech.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi nazywać wyrażane stany emocjonalne.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

 

1. Podawanie dzieciom wzorów do naśladowania ( spośród dzieci w grupie

   i nie tylko ).

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość

 

 

Zabawy:

1.Zabawa KLANZA:

  - „Moje lewe miejsce jest puste” – jedno dziecko mówi: „Moje lewe miejsce

                                                       jest puste. Chciałabym, aby usiadła na nim…”

2.Zabawa dydaktyczna:

  -  „Z jakiego drzewa jest ten listek?” P: liście, ilustracje popularnych drzew

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi dopasować lisie i owoce do odpowiedniego

                                gatunku drzewa.

3.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

  -  „Namaluj literkę L , l”    P: kasza manna, tacki.

4.Zabawa tematyczna:

-         Czy lalki przygotowały się do zimy? ”  P: zabawki z kącika domowego, rekwizyty z innych kącików.

5.Zabawy konstrukcyjne:

-         „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

 

 

7. Zabawa umuzykalniając:

   - „Kolory” – dzieci podzielone na grupy. Do każdej grupy (ubranej w szarfy)

                        na oddzielnym stojaczku wisi tego samego koloru szarfa.

                        Stojaczki ustawione są w różnych miejscach sali. Dzieci biegają

                        po sali (w rytmie ósemek). Słysząc rytm ćwierćnut idą do swojego

                        koloru, tworzą kółeczka i tańczą dookoła stojaczka.

8.Zabawy logopedyczne:

    -  ćwiczenie warg, języka.

 

 

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka.

 

Literatura:

1.J.Cowley – „Czarodziejska maszyna

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

5.

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin