Burstein Dan - Tajemnice kodu Leonarda da Vinci (z txt).doc

(2450 KB) Pobierz
Książki DANA BURSTEINA

Książki DANA BURSTEINA

w Wydawnictwie ANBER

TAJEMNICE KODU

Nieautoryzowany przewodnik po sekretach KODU LEONARDA DA VINCI

TAJEMNICE ANIOŁÓW i DEMONÓW

Nieautoryzowany przewodnik po powieści Dana Browna

TAJEMNICE KODU

Nieautoryzowany przewodnik po sekretach

KODU LEONARDA DA VINCI

SECRETS OF THE CODE

The Unauthorized Guide to the Mysteries Behind The Da Vinci Code

Redakcja stylistyczna AGNIESZKA WESELI-GINTER

Redakcja techniczna ANDRZEJ WITKOWSKI

Korekta

RENATA KUK

MARIA RAWSKA

 

 

Dla Julii, która uosabia ducha żeńskiej świętości

w każdym dniu mojego życia

D. B.

Spis treści

Od redaktora wydania amerykańskiego   17 Wprowadzenie   19

Księga I

Historia napisana przez mężczyzn,

historia napisana przez kobiety,

historia herezji   31

Części

Maria Magdalena i żeńska świętość   33

1. Maria Magdalena

Jak w historii napisanej przez

mężczyzn uczciwa kobieta została ladacznicą   35

Maria Magdalena: święta czy grzesznica?    40 David Van Bierna, zaLisąMcLaughlin

Święty seks i boska miłość   45 LynnPicknett

Kobieta z alabastrowym flakonem   52

Margaret Slarbird

7

Maria Magdalena    56 Wywiad z Susan Haskins

Maria Magdalena    60 Susan Haskins

Maria Magdalena   73 Esther de Boer

„Kod Leonarda da Vinci wykorzystuje fikcję,

by wyjaśnić historyczne niejasności..."   81

Wywiad ? Deirdre Good

Krytyka teorii „spisku Grzegorza Wielkiego"    85 Wywiad zKatherine Ludwig Jansen

Debata na stronie www.beliefnet.com   88 Kenneth Woodward kontra Karen King

Zupełnie inna Maria   88 Kenneth Woodward

Niech przemówi Maria Magdalena   93 Karen King

„Czy grzechem jest

utrzymywanie stosunków seksualnych w małżeństwie?" Wywiad z wielebnym Richardem P. McBrienem

2. Żeńska świętość   100

Bóg nie wygląda jak mężczyzna   101 Wywiad ? Margaret Starbi rd

Maria i Jezus    105 Margaret Starbird

Królewska krew i wino Marii    107 Margaret Starbird

Tradycja gnostyczna i Boska Matka   108 ElainePageh

98

Bóg mężczyzna i Bogini   111 Wywiad % Timothyrn Frekiem

Podróż Sofii    112 Timothy Freke i Peter Gandy

Puchar i ostrze   123

Część II

Echa zaginionej przeszłości   125

3. Zaginione ewangelie   127

Zadziwiające odkrycie    128 ElainePagels

Co teksty z Nag Hammadi mówią nam

o „wyzwolonym" chrześcijaństwie   138

Wywiadzlamesem M. Robinsonem

Co zaginęło, zostało odnalezione   141 Wywiad z. Elaine Pagels

Wstęp do Ewangelii Tomasza    146 Helmut Koester

Ewangelia Tomasza    147

Wstęp do Ewangelii Filipa    148 Wesley W. Isenberg

Ewangelia Filipa   149

Wstęp do Ewangelii Marii Magdaleny   151 Karen King

Ewangelia Marii Magdaleny   152

Wstęp do Sofii Jezusa Chrystusa    154 Douglas M. Parrott

Sofia Jezusa Chrystusa    154

4. Wczesna historia chrześcijaństwa   157

Misteria pogańskie u podłoża wczesnego chrześcijaństwa   162 Timothy Freke i Peter Gandy

Wczesne chrześcijaństwo nie polegało po prostu

na naśladowaniu Chrystusa   167

Lance S. Owens

Zróżnicowanie poglądów na mityczne początki   169 StephanA.Hoeller

5. Umocnienie czy tuszowanie prawdy? Ustanowienie jednej prawdziwej wiary   175

Misteria Jezusa   177 Timothy Freke i Peter Gandy

Czy Jezus istniał naprawdę?   180 Wywiad z, Timothym Frekiem

Słowo Boże czy ludzkie?   182 ElainePageb

Bitwa o Pismo i wiary, których nigdy nie poznaliśmy   190 Wywiad ? Hartem D. Ehrmanem

Heretycy, kobiety, czarnoksiężnicy i mistycy   193

Dlaczego gnostyków uważano za tak wielkie zagrożenie?   203

Lance S. Owens

Złamanie kodu Leonarda da Vinci   205 CollinHansen

6. Tajne stowarzyszenia   208

Wspomnienia z mszy gnostycznej   210 John Castro

Historia templariuszy   214 Lynn Picknett i Clive Prince

10

Najbardziej mroczne tajemnice zachodniej cywilizacji   219 Wywiad z. Lynn Picknett i Clive'em Prince'em

Święty Graal, święta \(rew   224 Michael Baigent, RichardLeigh {Henry Lincoln

Opus Dei w Stanach Zjednoczonych   236 Ks. James Martin (Towarzystwo Jezusowe!

Reakcja Opus Dei na Kod Leonarda da Vinci   244 Stanowisko prałatury Opus Dei w Stanach Zjednoczonych

Część III

Tajne kody   247

7. Tajemnica kodów   249

Da Vinci: ojciec kryptografti   251 Michelle Delio

Czy Bóg jest matematykiem?   254 Wywiad z. Brendanem McKayem

8. Leonardo i jego tajemnice   257

Tajny kod Leonarda da Vinci   258 Lynn Picknett i ClivePrince

Wychodząc daleko poza ramy...   269 Lynn Picknett

Próba odczytania „wyblakłej plamy" Leonarda   272 Wywiad zDeniseBudd

Nie wierzę, że w Ostatniej Wieczerzy bierze udział kobieta...    277 Wywiad zDiane Apostolos-Cappadoną

Rozważania nad manuskryptami Leonarda da Vinci   280 Sherwin B. Nuland

11

9. Świątynie symboli, katedry kodów Tajemna mowa architektonicznego symbolizmu   288

Paryż    289 DavidDownie

„Symbologia" Kodu Leonarda da Vinci   293 Wywiad z, Dianę Apostolos-Cappado na

Księga II

Kod Leonarda da Vinci odszyfrowany   303

l

Części

24 godziny, dwa miasta i przyszłość kultury Zachodu   305

10. Apokryfy i rewelacje   307

Nieścisłości i intrygujące szczegóły w Kodzie Leonarda da Vinci   308

DavidA.Shugarts

Po linii róży z Rosslyn do... Florencji?   341 Dań Burstein

Część II

Recenzje i komentarze na temat Kodu Leonarda da Vinci   345

11. Komentarze, krytyki, uwagi   347

Prawdziwy kod Leonarda da Vinci   349 Lynn Picknett i Clive Prince

Fikcja z podtekstem religijnym   354 DavidKlinghoffer

Kod... czy kant?   357

Laura Miller

12

Francuski specjał    360 Amy Bernstein

Co Francuzi mówią o Kodzie Leonarda da Vinci}   367 DavidDownie

Filozoficzne spojrzenie na Kod Leonarda da Vinci   369 Glenn W. Erickson

' Zderzenie Indiany Jonesa i Josepha Campbella   375 Wywiad internetowy Craiga McDonalda z_ Danem Brownem

Słowa łacińskie lub wywodzące się

z łaciny w Kodzie Leonarda da Vinci   381

DavidBurstein

Część III

Pod Piramidą    387

12. Biblioteka Sofii   389

Róża pod jakimkolwiek innym imieniem   389 DavidA.Shugarts

Glosariusz    396

Źródła internetowe    448 Betsy Ette

Autorzy i współautorzy    454 Podziękowania    462

Topografia Kodu Leonarda da Vinci

2004 Jaye Zimet

) 2004 Jaye Zimet

Od redaktora wydania amerykańskiego

Tajemnice kodu. Nieautoryzowany przewodnik po sekretach Kodu Leonarda da Vinci to zbiór myśli i tekstów, fragmentów z licznych książek, stron interne-towych, czasopism oraz wywiadów z najbardziej znanymi pisarzami i naukowcami. Pracując z tak rozmaitymi źródłami — obejmującymi także transkrypcje starożytnych tekstów - dążyliśmy do ujednolicenia pisowni i nazw w części pochodzącej od redakcji, równocześnie bez zmian pozostawiając pisownię i zasady występujące w wyjątkach, jakie zaczerpnęliśmy z innych książek lub materiałów. W kilku przypadkach dla wygody czytelnika przenumerowaliśmy przypisy.

Tam, gdzie to możliwe, staraliśmy się nie ingerować w oryginalny materiał, nawet jeśli miałoby to oznaczać powstanie niekonsekwencji.

Bardzo dbaliśmy o staranne oddzielanie poszczególnych typów materiału, aby fragmenty już opublikowanych prac odróżniały się od naszego tekstu i opinii. Czytelnik powinien wiedzieć, że wypowiedzi redaktorów pojawiają się we wstępach do rozdziałów, przerwach w dyskusjach, jako pytania w wywiadach, na marginesach, w ramkach, podpisach i wyjaśnieniach w nawiasach. Wypowiedzi gości, wywiady i fragmenty już opublikowanych materiałów są wyraźnie oddzielone podkreśleniami i/lub informacjami o prawach autorskich czy zgodzie na przedruk. Z góry przepraszamy, jeśli nieumyślnie opuściliśmy jakiekolwiek informacje o pochodzeniu materiału lub w inny błędny sposób opisaliśmy fragmenty książki.

Tworząc tę książkę, staraliśmy się z większych prac wybrać krótkie fragmenty, aby dać czytelnikowi pojęcie o zawartości konkretnej pracy lub o poglądach eksperta. Były to niezmiernie trudne decyzje redaktorskie i wiele wycinków na

2-Tajemnice kodu

17

zawsze spoczęło na podłodze naszego gabinetu. Chcemy podziękować wszystkim autorom, wydawcom, czasopismom, twórcom stron internetowych i ekspertom, którzy tak hojnie udostępnili nam swoje teksty do tego tomu. Zachęcamy również czytelników do kupienia książek, z których fragmenty przytaczamy, odwiedzenia wymienionych stron internetowych i zapoznania się z całym bogactwem oryginalnych źródeł.

Napięty plan produkcyjny uniemożliwił nam wykorzystanie niektórych wywiadów i fragmentów; zabrakło też czasu na sporządzenie bibliografii, tablic chronologicznych oraz indeksów. Częs'ć z nich umies'cimy na naszej stronie:

www.secretsofthecode.com.

Wprowadzenie

W poszukiwaniu Sofii

Jak wielu z was, przeczytałem Kod Leonarda da Vinci Dana Browna latem 2003 roku. Zajmował on już wtedy pierwsze miejsce na liście bestsellerów „The New York Times". Początkowo leżał przy moim łóżku, podobnie jak tuziny innych nie-przeczytanych książek, stosy czasopism, raportów ekonomicznych, które musiałem przejrzeć, i innych papierów domagających się choćby odrobiny uwagi w tym naszym złożonym, chaotycznym i wypełnionym szumem informacyjnym życiu. •

Pewnego dnia wziąłem do ręki Kod Leonarda da Vinci i zacząłem lekturę. Zafascynowany czytałem aż do rana. Dosłownie nie mogłem się oderwać. Kiedyś, zanim przekroczyłem pięćdziesiątkę, zdarzało mi się to dosyć często, lecz w ostatnich czasach, coraz rzadziej. W pewnym momencie, około czwartej w nocy, kiedy dotarłem do momentu, gdy Leigh Teabing wyjaśnia Sophie Neveu, jak i dlaczego ujrzał Marię Magdalenę w Ostatniej Wieczerzy, wyskoczyłem z łóżka i wyciągnąłem album z dolnej półki biblioteki. Spojrzałem na malowidło Leonarda, które, rzecz jasna, podziwiałem już setki razy. Tak, rzeczywiście postać siedząca obok Jezusa wygląda jak kobieta, pomyślałem.

Rano, gdy skończyłem lekturę, poczułem, że ta książka, jak żadna inna od długiego czasu, postawiła przede mną intelektualne wyzwanie. Chciałem się dowiedzieć, co jest prawdą, a co nie, rozróżnić fakty, fikcję, naukowe spekulacje i czystą fantazję. Gdy tylko otwarto księgarnię w sąsiedztwie, natychmiast tam poszedłem i, sącząc latte, przekopywałem się przez stosy książek, które zostały wspomniane lub wykorzystane w Kodzie Leonarda da Vinci: Święty Graal, święta

19

krew. Templariusze. Tajemni strażnicy tożsamości Chrystusa, Gnostic Gospels (Ewangelie gnostyczne), The Woman with the Alabaster Jar: Mary Magdalen and the Holy Grail (Kobieta z alabastrowym flakonem: Maria Magdalena i święty Graai), The Nag HammadiLibrary (Biblioteka z Nag Hammadi) i wiele innych. Ku swemu zdziwieniu odkryłem, że ostatnio wydano dziesiątki prac o Marii Magdalenie, kulturze Bogini, żeńskiej świetos'ci, powstaniu Biblii i zakodowanych w niej informacjach oraz o ewangeliach gnostycznych i apokryficznych. Odnalazłem półki wypełnione tajemniczymi książkami o tradycjach templariuszy, tajnych stowarzyszeniach i takich miejscach wspomnianych w Kodzie Leonarda da Vinci, o których nigdy przedtem nie słyszałem, jak Rennes-le-Chateau we Francji i kaplica Rosslyn w Szkocji. Opuściwszy sklep z książkami wartymi setki dolarów, wróciłem do domu, by chłonąć ten materiał. Dopiero później dowiedziałem się, że na stronie Dana Browna znajduje się pełna bibliografia.

Przez całe tygodnie wciąż kupowałem książki, których treść, jak odkryłem, miała związek z Kodem Leonarda da Vinci. Pochłonąłem Beyond Belief: The Secret Go-spel ofThomas (Nie do wiary: Tajna ewangelia Tomasza)), najnowszą prace Elaine Pagels, chociaż już jej pionierska praca z 1979 roku, Gnostic Gospels, otworzyła mi oczy na s'wiat alternatywnych ksiąg biblijnych. Poznałem krąg uczonych znawców koptyjskiego, greki, hebrajskiego i łaciny, którzy skrupulatnie przełożyli i przeanalizowali starożytne dokumenty, by wydobyć nowe informacje i na nowo zinterpretować wydarzenia opisane w Biblii. Przeczytałem wszystkie książki Baigenta, Leigha i Lincolna, Lynn Picknett i innych, latami zgłębiających ten sam materiał, na którym opierał się Dań Brown. Pochłonąłem szczegółową prace Susan Haskins o Marii Magdalenie, dokumentującą narastające od 2000 lat mity i metafory dotyczące kobiety, która - według Dana Browna - była oblubienicą Chrystusa.

Ponownie sięgnąłem do pozycji już mi znanych: poruszającej biografii Mojżesza pióra Jonathana Kirscha, który próbował wyłuskać szczegóły życia proroka z zawoalowanych aluzji Starego Testamentu i wysunął fascynujący pomysł, że Miriam nie była siostrą Mojżesza, jak mówi Biblia, ale kapłanką własnego kultu i odegrała ważną role w uwolnieniu żydowskich niewolników z Egiptu. Przypomniałem sobie następujący fragment: „Niektórzy uczeni utrzymują, że Miriam żyła naprawdę, a Mojżesz to wymysł. Inni twierdzą, iż oboje istnieli, ale nie byli rodzeństwem - Miriam, jak sądzą, jako kapłanka i prorokini przewodziła własnemu kultowi", ostatecznie zaś' znalazła się w Biblii jako „siostra" Mojżesza, co dowodzi, że starożytni autorzy postępowali według zasad political correctness. Być może ten odwieczny nawyk redaktorów Biblii - którzy zmieniali stosunki pokrewieństwa opisywanych postaci, łączyli czyny kobiet z postępkami mężczyzn, wprowadzali zmiany do wcześniejszych wersji

20

opowieści, by pasowały one do późniejszych potrzeb politycznych - ujawniła się w sposobie, w jaki redaktorzy Nowego Testamentu przerobili historię Jezusa, Marii Magdaleny i ich najbliższych.

Sięgnąłem powtórnie po Wahadło Foucaulta Umberto Eco (literacki pastisz i parodię tych samych tajemniczych źródeł i wątków, jakie wykorzystał w Kodzie Leonarda da Vinci Brown). Eco powiedział później w wywiadzie Jesus, Mary, and da Vinci (Jezus, Maria [Magdalena] i da Vinci) (w specjalnym programie kanału ABC News, poświęconym tezom DanaBrowna), że Kod Leonarda da Vinci opiera się na XIX-wiecznych bajkach, takich jak ta o Pinokiu i Czerwonym Kapturku -„błędnych teoriach", równie fałszywych jak pogląd, że Ziemia jest płaska.

Powróciłem do klasycznej książki Normana O. Browna z lat 60., Love's Body (Ciało miłości), ulubionej lektury mojej młodości, której autor dokonuje błyskotliwej syntezy mitów i archetypów żeńskiej świętości oraz roli mitów w kreowaniu świadomości Zachodu. Wiele nawiązań Normana O. Browna do badań interdyscyplinarnych i różnic kulturowych wydaje się w prostej linii kontynuacją rozważań Roberta Langdona na temat symboli. Langdon uważa „kielichy" i „ostrza" za uniwersalne symbole męskości i kobiecości, a widzi je dosłownie wszędzie: od sześcio-ramiennej gwiazdy Dawida, przez zarys, jaki tworzą sylwetka Jezusa i sąsiedniego biesiadnika na Ostatniej Wieczerzy, do skierowanych w górę i w dół piramid w Luwrze, zaprojektowanych przez I.M. Peia. Norman O. Brown twierdzi: „Wszystkie metafory są seksualne; penis to każdy obiekt wypukły, a wagina - każdy wklęsły". Langdon doceniłby także rozważania Browna nad świętą jednością, która podzielona na męskie i żeńskie może pewnego dnia powrócić do stanu jedności, ozdobione cytatami z Yeatsa: „Bo nic nie może być stałe i całe, co wprzód nie było rozdarte*".

Odgrzebałem też bestseller z 1965 roku, The Passover Plot (Spisek paschalny**), który czytali i nad którym dyskutowali jeszcze moi rodzice. Skrzydełko obwoluty kupionego przez mnie wiekowego egzemplarza głosi: „The Passover Plot opowiada - i szczegółowo udowadnia na podstawie Biblii i niedawno odkrytych zwojów znad Morza Martwego -jak to Jezus zaplanował swe aresztowanie, ukrzyżowanie i zmartwychwstanie, a następnie zaaranżował przybicie do krzyża i udawał śmierć, by później zostać bezpiecznie uwolnionym, a tym samym dopełnić mesjanistycznych przepowiedni (...). Nigdy wcześniej tak poważany autorytet nie wysunął tak kontrowersyjnej tezy - ani nie poparł jej tak niezbitymi dowodami". Po takiej lekturze czytelnicy bestsellera Dana Browna 40 lat później niewątpliwie doznają deja vu.

* Ciupią Jane rozmawia z biskupem w: W.B. Yeats Poezje wybrane, wybr. J. Żuławski, t!. S. Barańczak, Warszawa 1987 (przypisy z gwiazdką pochodzą od redakcji wyd. poi). ** Autorstwa Hugh Schonfielda.

21

Przeczytałem Ostatnie kuszenie Chrystusa Nikosa Kazantzakisa sprzed pól wieku i obejrzałem po raz pierwszy filmową adaptację w reżyserii Martina Scorsese. Oba te dzieła z pewnością odmalowują żywy obraz ewentualnego związku uczuciowego pomiędzy Jezusem a Marią Magdaleną.

Przekopywałem się przez te wszystkie książki i materiały, nieustannie dyskutując z przyjaciółmi o ich przemyśleniach na temat Kodu Leonarda da Vinci. Wreszcie przyszło mi do głowy, że mógłbym spróbować zebrać te oderwane strzępy w jeden tom, by inni czytelnicy i wielbiciele Kodu Leonarda da Vinci mogli skorzystać z wiadomości i wyników badań, które udało mi się odkryć. Tak narodził się pomysł tej książki.

Kiedy już zabierałem się do pracy nad nieautoryzowanym przewodnikiem po powies'ci, dowiedziałem się, że w całym kraju co najmniej 90 książek poprawiło swą sprzedaż ze względu na taki czy inny związek z Kodem Leonarda da Vinci. Zrozumiałem, że inni czytelnicy także prowadzą studia, co utwierdziło mnie jeszcze mocniej w moim zamiarze. Na szczęście Gilbert Perlman i jego koledzy z CDS podzielili mój entuzjazm i gotowi byli poruszyć niebo i ziemię, by doprowadzić do wydania tej książki w możliwie krótkim czasie, dzięki czemu tysiące czytelników co dzień kupujących Kod Leonarda da Vinci otrzymałoby użyteczną pomoc.

Jako inwestor kapitału wysokiego ryzyka często słyszę o interesujących, ale dziwacznych technologiach i wynalazkach. Nasza firma z „należytą starannością" sprawdza takie pogłoski. Sprawdzamy, czy pod krzykliwą reklamą nie kryje się okazja zrobienia prawdziwego biznesu. Zwykle zaczynamy wtedy od listy pytań.

Moje poszukiwania związane z Kodem Leonarda da Vinci wyglądały podob- ;j nie. Oto wstępna lista pytań:

A Co naprawdę wiemy o Marii Magdalenie? Czy była nierządnicą, jak przedstawia ją tradycja chrześcijańska? Jeśli nie, to dlaczego tak długo Watykan pod- ] trzymywał ten wizerunek, by zmienić go dopiero w latach 60. XX wieku? A Czy istnieją prawdziwe dowody na to, że Jezus i Maria Magdalena byli małżeństwem? Kiedy w Nowym Testamencie mowa o kobiecie namaszczającej Jezusa aromatycznym olejkiem z alabastrowego flakonu i osuszającej jego stopy własnymi włosami - czy jest to Maria Magdalena, czy też inna Maria, może nawet nawrócona prostytutka? A jeśli Maria Magdalena, czy chodziło o opis okazania szacunku, czy o metaforę stosunków seksualnych? A Czy Ewangelia Filipa odnaleziona w Nag Hammadi naprawdę mówi, że Jezus często całował Marię Magdalenę w usta - a jeśli przekład jest prawidłowy i tak brzmi ów tekst, to czy mamy do czynienia z kolejną metaforą? Czy też z jeszcze jedną aluzją do romantycznego związku?

22

dA Czy jest możliwe, że Jezus i Maria Magdalena mieli dziecko, a ich ród przetrwał do czasów współczesnych? Na ile prawdziwe są legendy o ucieczce Marii Magdaleny do Francji? Czy jej potomek założyl dynastie Merowin-gów? Jak interpretować kult Czarnej Madonny rozpowszechniony we Francji i innych krajach? Czy Maria Magdalena mogła być czarnoskórą kobietą z Egiptu lub Etiopii?

A Czy historyczny Jezus był żydowskim rabbim, nauczycielem lub duchowym przywódcą, a jako taki zapewne najprawdopodobniej miał żonę? Czy też istniał wówczas wśród żydowskich przywódców zwyczaj zachowywania celibatu i ascezy?

A Czy to możliwe, że Maria Magdalena była ukochaną towarzyszką i/lub żoną Jezusa i osobą wyznaczoną przez niego do kierowania ruchem po jego śmierci? Czy istnieją historyczne źródła mówiące o sporach oraz o zazdrości czę-1    ści apostołów mężczyzn o pozycję Marii Magdaleny? Czy teza Browna, nazywającego Jezusa pierwszym feministą, jest wiarygodna? A Czy ewangelie gnostyczne i inne apokryfy są źródłem wiarygodnym - a w każdym razie co najmniej tak wiarygodnym jak ewangelie kanoniczne? Czy rzeczywiście opowiadają zupełnie inną historię? W jaki sposób wzbogacają naszą wiedze na temat intelektualnego i filozoficznego fermentu, jaki panował w pierwszych stuleciach nowej ery?

A Czy przywódcy Kościoła rzymskiego, od cesarza Konstantyna Wielkiego do papieża Grzegorza Wielkiego, starali się zniszczyć alternatywne wierzenia i pisma? Czy redagując powszechnie przyjmowany kanon, kierowali się względami politycznymi? Czy celowo połączyli Marię Magdalenę z inną Marią, która faktycznie była prostytutką?

A Czy pierwsi ojcowie kościoła nie tylko zniesławili Marię Magdalenę, nazywając ją prostytutką, ale uczynili to w ramach szerszego planu ukrycia archaicznego dziedzictwa kultów Bogini, jakie przejęło chrześcijaństwo, i w celu zmniejszenia roli kobiet w Kościele?

A Czy gnostycy praktykowali święte rytuały religijne? Czy istnieje tradycja hieros gamos, żywa w Egipcie i Grecji we wczesnym chrześcijaństwie, a wreszcie wśród templariuszy i członków Zakonu Syjonu? A Kim byli templariusze i co mogli odkryć, rozkopując w okresie wypraw krzyżowych Wzgórze Świątynne w Jerozolimie? A W jaki sposób templariusze zdobyli władzę i wpływy i jak je utracili? Czy

posiadamy dowody, że odnaleźli świętego Graala?

A Czy templariusze lub członkowie innych tajnych stowarzyszeń naprawdę wierzyli, że nazwa „święty Graal" określa nie kielich czy czarę na wino, lecz

-   .23

Marię Magdalenę, jej relikwie, dokumenty dotyczące jej roli w początkach Kościoła, jej potomstwa oraz przyszłości rodu Jezusa i Marii?

A Czy Zakon Syjonu istniał naprawdę? Jeśli tak, to czy nadał działa we współ-czesnej Francji? Czy kiedyś' należały do niego wielkie postacie europejskiej kultury i czy jako wielcy mistrzowie przewodzili mu: Leonardo da Vinci, Isaac Newton, Wiktor Hugo, Claude Debussy, Jean Cocteau?

A Jakie działania podejmuje dziś Kościół, by ponownie ocenić swoją doktrynę, na nowo rozważyć fundamentalne zasady i przemyśleć rolę kobiet? Dlaczego filmy takie jak Pasja wzbudzają tyle namiętności? W jaki sposób Kościół odpowiada na przypadki molestowania seksualnego przez księży i inne skandale, i co może się jeszcze wydarzyć, jeśli weźmiemy pod uwagę jego dotychczasową historię? Czym jest Opus Dei i jaką rolę odgrywa w Kościele katolickim?

A Czy Leonardo da Vinci zawarł tajemnicze symboliczne przekazy w Ostatniej Wieczerzy i innych swych dziełach? I czy w Ostatniej Wieczerzy przedstawił po prawicy Chrystusa nie apostoła Jana, lecz kobietę - Marię Magdalenę?

W tym tomie czytelnik znajdzie materiały dotyczące wszystkich powyższych i wielu innych kwestii. Są tu fragmenty książek, czasopism, zawartości stron internetowych, artykuły, komentarze i wywiady z naukowcami, ekspertami i myślicielami, którzy przez lata pracowali nad tymi zagadnieniami. Mam szczerą nadzieję, że - podobnie jak ja - czytelnicy uznają te materiały za istotną pomoc w formułowaniu własnych wniosków.

Zanim pozwolę czytelnikowi zanurzyć się między regały „Biblioteki Sofii", jak nazwaliśmy zawartość tej książki, chciałbym opowiedzieć, dlaczego - moim zdaniem - Kod Leonarda da Vinci wzbudził tyle poruszenia wśród odbiorców i odbił się tak szerokim echem w dzisiejszym świecie.

1. Kod Leonarda da Vinci to powieść o ideach. Dań Brown może pisze niezdarne dialogi i tworzy nieprawdopodobne fabuły, wzniósł jednak w swej awan-turniczo-przygodowo-kryminalnej książce olbrzymi gmach idei, pełen fascynujących szczegółów i fragmentów intrygujących myśli. Przedstawiciele naszej kultury pragną, by ich zbiorowy umysł nakarmiono wreszcie czymś innym niż intelektualny fast food. Nawet ambitniejsi, lepiej piszący twórcy rzadko poruszają kwestie wielkich koncepcji filozoficznych, kosmologicznych lub historycznych. Ci nieliczni, którzy mierzą się z takimi tematami, wydają książki zbyt trudne w odbiorze dla przeciętnie inteligentnego, wykształconego czytelnika. Dań Brown przedstawił nam niewiarygodny wachlarz fascynujących idei i pomysłów, które możemy zrozumieć bez jakichkolwiek akademickich rekwizytów.

24

Otwieramy książkę na pierwszej stronie, gdy o 22.46 Sauniere zatacza się w Wielkiej Galerii Luwru, i dajemy się wciągnąć w zapierającą dech podróż po zakamarkach historii cywilizacji Zachodu. Jeśli nie chcemy, nie musimy dokonywać skomplikowanej gimnastyki umysłowej, ale tym, którzy chcieliby tropić idee, powieść na każdym kroku dostarcza interesujących wskazówek.

2. Jak Ulissess Jamesa Joyce'a, Kod Leonarda da Vinci rozgrywa się w ciągu 24 godzin. Jak Finnegan 's Wake, kończy się tam, gdzie się zaczął. Jasne jest, że Dań Brown poważnie podchodzi do formy literackiej. Być może szybciej i swobodniej niż inni żongluje faktami, jednak jego zdolność do wpasowywania rozbudowanych argumentów intelektualnych i religijnych w przystępną, wartką fabułę niewątpliwie stanowi formę sztuki. Nie chcę przez to powiedzieć, że Kod Leonarda da Vinci to „wielka literatura". Nie jestem pewien, czy zniesie próbę czasu i pozostanie równie popularny jak dzisiaj. Jednak nasze społeczeństwo powinno wreszcie docenić, w znacznie większym niż dotychczas stopniu, artyzm autorów horrorów, thrillerów szpiegowskich i powieści sensacyjno-przygodowych. Dań Brown, jak się okazuje, jest właśnie takim typem współczesnego artysty.

3. Nasza materialistyczna, stechnicyzowana, naukowa, przesycona informacją kultura tęskni nie tylko za intelektualnym urokiem wielkich idei, ale również za poczuciem misji i wyjątkowości. Pragniemy odrodzenia duchowej wrażliwości albo przynajmniej nowego kontekstu, w którym moglibyśmy umieścić swe życie. Kod Leonarda da Vinci, podobnie jak cykl o Harrym Potterze, zajmujący w naszych czasach podobne miejsce, to klasyczna opowieść o podróży bohatera (tyle że w tym przypadku bohaterka jest nie tylko równoprawną partnerką wędrowca mężczyzny, ale właściwie okazuje się nawet ważniejsza od niego). Kod Leonarda da Vinci można odczytywać - poprzez mity, archetypy, symboliczny język i praktyki religijne - jako współczesną Odyseję. Bohaterowie nie tylko ocalają tajemnicę i nie pozwalają jej wpaść w niepowołane ręce, ale równocześnie zyskują samoświadomość, tożsamość i miejsce w świecie.

4. W naszej epoce - jak w legendarnych czasach króla Artura, okresie wypraw krzyżowych, XIX stuleciu - odradzają się romantyczne poszukiwania świętego Graala. Objawia się ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin