Temat: Adresowanie kopert
KOPERTY - zapewniają nienaruszalność i tajemnicę przesyłanej korespondencji biurowej, chronią ją przed uszkodzeniem.
W praktyce używa się koperty:
standardowe - C6
gabinetowe - francuskie
aktowe - C4, C5
ZAPAMIĘTAJ!
· miejscowość w polu A pisz drukowanymi, prostymi literami,
· nie podkreślaj adresu,
· poniżej kodu i nazwy miejscowości nie umieszczaj żadnych napisów, rysunków i naklejek,
· używaj czarnego lub niebieskiego atramentu,
· pierwsze litery i cyfry informacji w polu A muszą tworzyć jedną kolumnę,
· nie wkładaj do koperty żadnych twardych przedmiotów,
· na poczcie preferowane są jasne koperty,
· nie zamykaj kopert zszywkami ani taśmą klejącą.
Powierzchnia koperty podzielona jest na pola:
N
Z
S
A
N - pole nadawcy: przeznaczone na nazwę i adres nadawcy pisma w postaci nadruku lub pieczęci firmowej,
Z-pole znaczkowe: przeznaczone do naklejenia znaczków pocztowych lub nadruku ofrankowania,
S-pole symbolowe: przeznaczone na nalepki, adnotacje, znaki i symbole stosowane przez pocztę,
A - pole adresowe: przeznaczone na nazwę i adres odbiorcy pisma.
Temat: Formularze
Formularze - to najprostsze, niezbędne i najczęściej używane narzędzia pracy biurowej, określające w jednolity sposób zakres i powtarzalność informacji.
Podział formularzy:
Ze względu na:
1. zasięg stosowania:
· centralne (powszechnego użytku, masowe, jednolite),
· resortowe,
· branżowe,
· zakładowe (opracowane przez zakłady na własny użytek);
2. przedmiot:
· planistyczne,
· sprawozdawczo-statystyczne,
· z zakresu obrotu towarowego i gospodarki materiałowej, produkcyjno-eksploatacyjnej;
3. układ graficzny:
· tekstowe,
· okienkowe,
· tabelaryczne,
· mieszane;
4. sposób i właściwości nadruku:
· jednostronne,
· obustronne,
· jednobarwne,
· wielobarwne:
5. technikę wykonania:
· drukowane,
· powielane;
6. formę introligatorską:
· pojedyncze karty,
· broszury (zszyte bądź sklejone boki kart);
7. ważność:
· zwykłe,
· ścisłego zarachowania.
Projektowanie wzoru formularza polega na stworzeniu nowego wzoru dostosowanego do potrzeb firmy.
Przy projektowaniu wzoru formularza należy zwrócić uwagę na to, aby formularz był prosty, czytelny, jasny i przejrzysty w układzie, zharmonizowany z innymi formularzami, estetyczny, tani i łatwy w wykonaniu i użytkowaniu.
Opracowanie formularza wymaga określonego postępowania. Składają się na to następujące czynności:
· ustalenie tekstu,
· wybór papieru,
· wybór formatu,
· ustalenie układu graficznego,
· wykonanie wzoru formularza na komputerze lub maszynie elektronicznej.
Temat: Zasady redagowania treści pism
Części składowe treści pisma:
1. Wprowadzenie - część wstępna
Celem wprowadzenia jest zorientowanie adresata w sprawie, którą zamierzamy w piśmie omówić.
a/ Pismo powinno być wyrażone w uprzejmej formie,
b/ Pismo powinno być zwięzłe i jasne.
Przykład najkrótszego wprowadzenia: Zwracam się z uprzejmą prośbą o ...
2. Przedstawienie zagadnienia - część główna pisma
W części głównej przedstawia się problem, który jest przedmiotem sprawy.
Przedstawienie powinno być zredagowane zwięźle, precyzyjnie i jednoznacznie.
Przykład: W związku z powyższym, wnoszę o ...
3. Uzasadnienie - część przekonująca pisma
Uzasadnienie ma przekonać adresata o słuszności stanowiska zajmowanego przez nadawcę pisma
a/ Uzasadnienie powinno odznaczać się płynnym przechodzeniem od argumentu do argumentu.
b/Argumenty powinny być jasne, logiczne i konsekwentne.
c/ Uzasadnienie z reguły jest najdłuższą częścią treści pisma.
4. Wnioski lub zakończenie - część końcowa pisma
W zakończeniu określa się oczekiwania dotyczące działania, postawy czy stanowiska adresata.
Formułuje się wnioski.
Przykład: Liczymy na pozytywne załatwienie sprawy.
Przy redagowaniu treści pism należy zachować ogólnie przyjęte zasady.
Pismo urzędowe powinno się odznaczać takimi cechami, jak:
1. Styl urzędowy:
· przewaga zdań pojedynczych,
· dążenie do ujęć zwięzłych i ścisłych,
· brak pierwiastków emocjonalnych,
· użycie form nieosobowych i kategorycznych,
· ujmowanie treści w punktach,
· schematyzm.
Styl grzecznościowy:
· stosowanie zwrotów grzecznościowych,
· pisanie dużymi literami wyrazów określających adresata.
2. Zwięzła forma:
· unikanie zbędnych zdań i zwrotów,
· ujmowanie niektórych treści w punktach.
3. Uprzejma forma:
· nie pozwala na używanie pogróżek,
· każe unikać przesadnych zwrotów grzecznościowych,
· dozwala na utrzymanie korespondencji w stanowczym tonie przy akcen...
gosicka