Arkusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie zmysłowym
Imię i nazwisko dziecka ………………………………....................... Wiek………….. Rok w przedszkolu…………….…
Kwestionariusz jest narzędziem diagnostycznym mającym na celu określenie obecnego poziomu umiejętności dziecka, oraz ukierunkowanie dalszej drogi rozwoju. Każda obserwacja jest wytyczną do wspierania rozwoju.
Wskaźniki rozwojowe
Pierwsza obserwacja
Druga obserwacja
Trzecia obserwacja
1
2
3
4
1. Reaguje na swoje imię, potrafi je wymówić, krótko się przedstawić
2. Pokazuje (na palcach), mówi, ile ma lat
3. Wskazuje, rozpoznaje znane mu osoby, nazywa je
4. Rozpoznaje swoje miejsce (w sali), przy stole, w szatni (znaczek)
5. Rozpoznaje smaki, zapachy (reaguje na nie, określa, dobiera smak, zapach do przedmiotu lub obrazka)
6. W zakresie czynności samoobsługowych:
a) Naśladuje czynności samoobsługowe
- Bawi się, naśladuje czynności wykonywane podczas jedzenia
b) Potrafi:
- Je (gryzie i połyka pokarmy) samodzielnie je pokarmy (potrafi utrzymać łyżkę i samodzielnie nabierać na nią pokarmy, trafia łyżką do buzi); samodzielnie pije (pije z butelki przy użyciu smoczka; pije samodzielnie z kubka)
- Myje się ( bawi się naśladując czynności podczas mycia)
- Myje się (potrzebuje pomocy, potrafi użyć mydła, samodzielnie myje ręce, wyciera ręce, potrafi odkręcić i zakręcić kurki od wody - kran)
- Ubiera się (naśladuje czynności wykonywane przy ubieraniu się, wkładaniu odzieży, zdejmowaniu jej elementów)
- Potrzeby fizjologiczne: kontroluje, nie kontroluje, kontroluje i sygnalizuje przy użyciu komunikatu, wymaga pomocy w ubikacji
7. Rozpoznaje, wskazuje części swojego ciała
Alicjom