Wstrzeli_si_w_model_czy_rozwi_za_zadanie.pdf

(174 KB) Pobierz
untitled
D. Diagnostyka edukacyjna – egzaminy
Teresa Bulska
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
„Wstrzelić się w model” czy rozwiązać zadanie?
Wnioski z uważnej lektury wybranych wypracowań maturalnych
– analiz opowiadania J. Iwaszkiewicza Wiewiórka.
Czy zdołam „wstrzelić się w model”? Zastanawiają się maturzyści. I tak „nie
wstrzelicie się w model”! Złowieszczo wróżą ich nauczyciele. „Musisz ćwiczyć,
żebyś „wstrzelił się w model”. Mówią korepetytorzy i autorzy pomocniczych
publikacji. Czyżby zdanie egzaminu maturalnego z języka polskiego rzeczy-
wiście polegało wyłącznie na umiejętnym „wstrzeleniu się” w cudzy schemat
rozumowania? Swoje rozważania chciałabym skupić wokół tej kwestii. Jako pra-
cownica OKE odpowiedzialna za maturę z języka polskiego czynię to z jednej
strony z przekonaniem, że tak nie jest, z drugiej strony z obawami, a wreszcie ze
świadomością, że jest to kwestia zasadnicza.
Maturzyści, zdając egzamin z języka polskiego, piszą wypracowanie zarów-
no na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Na poziomie podstawowym
stanowi ono drugą, obok testu badającego rozumienie czytanego tekstu, część
arkusza, jego ważniejszą część (71% puli punktów). Na poziomie rozszerzonym
zdający pisze wyłącznie wypracowanie. Tematy wypracowań na obu poziomach
są związane z załączonymi tekstami literackimi, jednak w swojej formule
zasadniczo się różnią. Najprościej wyjaśnić tę różnicę następująco: w arkuszu
podstawowym, obowiązkowym dla wszystkich zdających, pytamy o to, co autor
przedstawił w tekście literackim znanym maturzyście z lekcji. Poza tym tematy
na poziomie podstawowym formułowane są bardzo konkretnie z wyraźnymi
sugestiami, na co należy zwrócić uwagę w wypracowaniu. Wydaje się zatem, że
napisanie pracy na temat, czyli zgodnej z treściami zawartymi w modelu jest
dość łatwe. W arkuszu rozszerzonym pytamy także, jak przedstawił treść w tek-
ście, który nie musi być znany z zajęć szkolnych. Od maturzystów wymaga się
analizy lub analizy porównawczej tekstu. To przecież egzamin dla zainteresowa-
nych przedmiotem i uzdolnionych absolwentów. Można więc podejrzewać, że to
430
wydawnictwo_kor_ok.indd 430
19-09-2006 19:52:34
180636036.002.png
Teresa Bulska, „Wstrzelić się w model” czy rozwiązać zadanie?
oni mogą mieć najwięcej problemów z „wstrzeleniem się w model”, a co za tym
idzie stracić punkty, ponieważ ich rozumowanie będzie oryginalne, a koncepcja
wywodu inna niż autora modelu. Właśnie takie dobre wypracowania poddam
analizie w swojej pracy.
Na egzaminie w maju 2006 roku w arkuszu drugim (rozszerzonym) znajdo-
wały się dwa tematy do wyboru. Wybierając temat drugi, maturzysta podejmo-
wał analizę opowiadania J. Iwaszkiewicza „Wiewiórka”: Analizując i interpretując
utwór Jarosława Iwaszkiewicza „Wiewiórka”, przedstaw wzajemne relacje między
narratorem a światem przedstawionym. Opowiadanie to nie fi guruje w kanonie
lektur. Dlaczego wybrałam wypracowania na ten temat? Analiza tekstu epickie-
go podanego w arkuszu w całości nie jest popularną formułą zadania z języka
polskiego, a szkoda, bo to formuła interesująca. Czytająca książki młodzież
częściej sięga po krótkie formy, bo tempo życia do tego skłania. Takie tematy
powinny zatem być jej bliskie.
Zadaniem maturzysty była wnikliwa analiza i interpretacja załączonego
tekstu. Ocenie podlegała wartość merytoryczna wypracowania oraz jego kom-
pozycja, styl, język, zapis (ortografi a i interpunkcja). Do dyspozycji egzaminatora
pozostają także 4 punkty za szczególne walory pracy, stanowi to 10% w stosun-
ku do pełnej puli 40 punktów za wypracowanie. W swoim artykule przedstawię
stopień realizacji poszczególnych wymagań-kryteriów przez zdających, którzy
uzyskali stosunkowo wysokie wyniki, czyli co najmniej 65% (26 na 40 punktów
możliwych do uzyskania). W tym celu poddałam analizie 12 wypracowań,
w których ujęcie tematu było różnorodne i oryginalne w stosunku do schematu
oceniania. Liczba wybranych prac jest niewielka, co umożliwia dokładne prze-
śledzenie wywodu w każdej z nich.
Od piszącego analizę opowiadania Iwaszkiewicza wymaga się wstępnego
rozpoznania całości załączonego tekstu. Za spełnienie tych wymagań zdający
mógł uzyskać maksymalnie 2 punkty na 26 możliwych. Maturzysta powinien
także rozpoznać narratora i adresata opowiadania (4 punkty na 26). Kolejne
kryteria zgodnie ze sformułowaniem tematu muszą dotyczyć analizy elementów
świata przedstawionego i ich interpretacji, czyli czasu i przestrzeni (3 punkty na
26), sposobu prezentowania świata przedstawionego (4 punkty na 26), relacji
między narratorem a światem przedstawionym (8 punktów na 26). Za funk-
cjonalne wykorzystanie kontekstów zdający mógł otrzymać jeden punkt z puli
za rozwinięcie tematu oraz maksymalnie cztery z puli szczególnych walorów
pracy. Punkty za walory można przyznawać także za inne konstatacje wzbo-
gacające wywód, a nie zapisane w modelu. Za pełne podsumowanie rozważań
maturzysta otrzymuje 4 punkty, za podsumowanie częściowe 2, a za próbę pod-
sumowania 1 punkt. W dalszej części pracy zajmę się analizą funkcjonowania
poszczególnych kryteriów w wybranych pracach.
431
wydawnictwo_kor_ok.indd 431
19-09-2006 19:52:34
180636036.003.png
D. Diagnostyka edukacyjna – egzaminy
Wstępne rozpoznanie całości
oraz rozpoznanie narratora i adresata
Maturzyści przygotowani do pisania matury zazwyczaj dokonują wstępne-
go rozpoznania tekstu literackiego. W przypadku opowiadania Iwaszkiewicza
oczekiwano nazwania gatunku (opowiadania), określenia problematyki utworu,
najprościej ujętej jako sens życia i śmierci, wykorzystania daty pod tekstem oraz
innych realiów określających sytuację narratora. W 10 na 12 analizowanych prac
maturzyści nazwali gatunek, w 11 określili problematykę utworu, co pozwoliło
im uzyskać maksymalną liczbę punktów za to kryterium. Nikt nie zwrócił
uwagi na datę pod tekstem opowiadania. Nie ma to istotnego znaczenia ani
dla wyniku, ani dla tematu zadania, ponieważ jednak obserwuję, że uczniowie
bardzo rzadko zauważają na przykład tytuł zbioru, z którego pochodzi wiersz,
datę napisania, przypisy..., można wyciągnąć z tego wnioski dydaktyczne.
Zdający rozpoznali także narratora i adresata. Większość nazwała pierwszo-
osobowego narratora, wielu podkreśliło, że należy on do świata przedstawione-
go, jedna osoba utożsamiła go z autorem, co jest uzasadnione. Prawie wszyscy
dostrzegli, że narrator to człowiek targany namiętnościami i pragnący spokoju.
Większość skomentowała słowa: „nic ja im już nie pomogę, nic oni mnie nie
pomogą”. Siedem osób zinterpretowało dedykację Dla Tereski jako wskazującą
realnego adresata – osobę bliską bohaterowi, na co może wskazywać poufałość
zdrobnienia. Jeden ze zdających podejrzewał, że „adresatka być może również
spoczywa na tym cmentarzu”. Niektórzy zauważali pamiętnikarski charakter
wypowiedzi narratora.
Jak wynika z powyższych obserwacji, zdający dobrze radzą sobie z opisem
tekstu. Kryteria, o których mowa, znajdują się w różnych miejscach wypraco-
wań, co wynika z indywidualnych koncepcji rozwinięcia tematu. Będzie o tym
mowa później.
Analiza elementów świata przedstawionego i ich interpretacja
Zgodnie z tematem wypracowania najwięcej uwagi piszący poświęcili rela-
cjom między narratorem a światem przedstawionym. Aby to jednak była pełna
wypowiedź, pisali oni o czasie i przestrzeni oraz o sposobach prezentowania
świata przedstawionego w opowiadaniu.
Pisząc o czasie i przestrzeni, maturzyści przedstawiali scenerię cmentarza.
Znacznie mniej uwagi poświęcali interpretacji znaczeń cmentarza jako symbolu
przemijania. Zauważali, że cmentarz w opowiadaniu paradoksalnie został uka-
zany jako miejsce, które odwiedza nie ze względu na zmarłych, ale ze względu
na siebie, ponieważ stanowi ono oazę spokoju. Siedem osób wyeksponowało,
że akcja opowiadania rozgrywa się w pogodny jesienny poranek, znaczenie
symboliczne jesiennego poranka interpretowało jednak tylko pięciu zdających.
432
wydawnictwo_kor_ok.indd 432
19-09-2006 19:52:34
180636036.004.png
Teresa Bulska, „Wstrzelić się w model” czy rozwiązać zadanie?
Zauważali oni, że mimo pięknej pogody sceneria nastraja melancholijnie. Tylko
pięć osób skupiło się na obecności w świecie przedstawionym utworu dwóch
przestrzeni: przestrzeni cmentarza i przestrzeni „za cmentarnymi wrotami”.
Pod wpływem refl eksyjnego nastroju cmentarza narrator zaczyna zastanawiać
się nad tym, co dzieje się obok, nad tętniącym życiem otoczeniem cmentarza,
spostrzega cmentarz jako enklawę ciszy pośród zgiełku świata. Obie przestrze-
nie kontrastują ze sobą. Jeden ze zdających zauważa, że narrator nadsłuchuje
tego, co dzieje się poza tą enklawą ciszy. Za ten element maturzyści uzyskiwali
najczęściej najwyższą liczbę punktów możliwych do uzyskania.
Sposób prezentowania świata przedstawionego interesował tylko niektó-
rych zdających. Najwięcej osób (8) zauważyło środki służące liryzacji (metafory
i porównania, np. „cisza ciągnęła się jak nitka”, epitety, wielka litera w słowie
„Wiewiórka”). Nikt ze zdających nie zauważył instrumentacji głoskowej. Pięć
osób zauważyło kontrasty, jednak tylko dwie nazwały środki służące kontra-
stom. Tylko jedna osoba zauważyła kompozycję klamrową wypowiedzi. Jasno
wynika, że maturzyści niezbyt dobrze radzą sobie z interpretacja środków
stylistycznych i językowych. Poza tym można odnieść wrażenie, że nie uważają
za konieczne zajmować się nimi, analizując tekst epicki. Prawdopodobnie za
mało czasu poświęca się w szkole wnikliwej pracy z krótkim tekstem epickim.
Za spełnienie tego kryterium zdający najczęściej uzyskiwali zaledwie połowę
punktów możliwych do zdobycia.
Za kryterium „relacje między narratorem a światem przedstawionym” moż-
na było otrzymać 8 punktów. Taką liczbę punktów uzyskały trzy osoby, cztery
osoby otrzymały 7 punktów, trzy 6, jedna 5, jedna 4. Ponieważ zdający uzyski-
wali co najmniej połowę punktów za kryterium będące wprost rozwinięciem
tematu, można uznać, że funkcjonowało ono dobrze, choć nie doskonale. Wszy-
scy piszący stwierdzili, że pod wpływem natury (wiewiórki) narrator wraca do
życia, jedenastu spośród nich zauważyło refl eksyjną postawę narratora wobec
świata oraz uleganie nastrojowi otoczenia, postawę obserwatora i dokładność
opisu zachowań wiewiórki. Osiem osób zaakcentowało zmysłowe odbieranie
świata przez narratora, eksponując przede wszystkim rolę ciszy i barw. Sześć
osób zauważyło subiektywizm narratora i analogie zachowań wiewiórki
i człowieka (pracowitość, gromadzenie zapasów, aktywność...). Również sześciu
zdających określiło wiewiórkę jako symbol życia i dystansu do świata w oczach
narratora. Tyle samo osób zauważyło afi rmację natury w tekście. Jedynie dwie
osoby zwróciły uwagę na środki językowe wyrażające postawę wobec świata
(elementy języka potocznego obok zwrotów patetycznych, eufemistyczne okre-
ślenie śmierci jako snu). Ostatnie zdanie potwierdza wniosek, że mało czasu
poświęca się w szkole wnikliwej analizie tekstu epickiego.
433
wydawnictwo_kor_ok.indd 433
19-09-2006 19:52:34
180636036.005.png
D. Diagnostyka edukacyjna – egzaminy
Funkcjonalne korzystanie z kontekstów
W interpretacji tekstu zdający bardzo często sięgają po konteksty. Prze-
widziano za nie 1 punkt, ponieważ nie oczekuje się ich w temacie wprost.
Egzaminatorzy jednak bardzo często wykorzystywali punkty z puli „szczególne
walory pracy”, aby nagrodzić trafnie wprowadzone konteksty. Niekiedy można
odnieść wrażenie, że egzaminatorzy starali się docenić oczytanie zdających,
niezależnie od ścisłego związku kontekstu z tematem. Maturzyści najczęściej
sięgali po konteksty fi lozofi czne i literackie. Jedna osoba odwołała się do kon-
tekstu historycznego.
Wśród ciekawszych kontekstów fi lozofi cznych znalazły się Kandyd Woltera,
motyw grobu w literaturze ( Grób Agamemnona ), motywy przyrody (twórczość
Kochanowskiego). Do najbardziej trafnych kontekstów literackich można zali-
czyć fi lozofi ę egzystencjalną i poglądy Heraklita z Efezu.
Podsumowanie jako część wypracowania
Zdający, o których mowa, nie mieli trudności z podsumowaniem rozważań.
Większość z nich napisała pełne podsumowanie, dostrzegając wielość sensów
utworu, postawione w nim pytania egzystencjalne. Jedna osoba napisała częś-
ciowe podsumowanie, odczytując główną ideę tekstu i dostrzegając jej związek
z kreacją świata przedstawionego. Tylko jedna spośród omawianych prac za-
wiera zaledwie próbę podsumowania.
Kompozycja, styl, język i zapis
Rozwinięcie tematu powinno iść w parze z kompozycją spójną wewnętrznie
i podporządkowaną zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu. W dziesięciu
spośród omawianych prac jest ona taka. W dwóch została oceniona na 1 punkt
jako uporządkowana wobec przyjętego kryterium i spójna. Tok wywodu bywa
jednak różny, o czym, jak już sygnalizowałam, napiszę dalej.
W większości prac styl i język uzyskały najwyższą ocenę (odpowiednio 2 i 8
punktów), tylko w jednej pracy język został oceniony na 3 punkty. Ortografi a
i interpunkcja u sześciu osób nie budzi zastrzeżeń, u 5 występują nieliczne
błędy. Jedna osoba nie uzyskała punktów na zapis.
Indywidualna koncepcja tematu w wybranych wypracowaniach
Obraz, jaki wyłania się z powyższych informacji, jest krzepiący. Warto jed-
nak przyjrzeć się bliżej kilku oryginalnym wypracowaniom, aby mieć pewność,
że mimo różnej niż w modelu koncepcji rozwinięcia tematu zdający uzyskiwali
punkty. W tabeli zamieszczam omówienie wypracowań, za które maturzyści
uzyskali co najmniej 90% (36 na 40 punktów możliwych do uzyskania).
434
wydawnictwo_kor_ok.indd 434
19-09-2006 19:52:35
180636036.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin