Forma: Uroczystość przedszkolna z udziałem wszystkich grupMetody: czynna, słowna, pedagogika zabawy, samodzielnych doświadczeń, I. MajchrzakRodzaje aktywności: werbalna: literacko - słowna; muzyczna, plastyczna, ruchowaCele operacyjne - dzieci:-wykażą się wiadomościami z zakresu przyrody,-utrwalą wiedzę na temat niektórych problemów ekologicznych-dokonają oceny zdarzeń-skupią uwagę na zadaniach, zaangażują się w ich rozwiązanie,-będą świętowały Międzynarodowy Dzień Ziemi-doznają radości ze wspólnie spędzonego czasu-doświadczą poczucia dumy z otrzymanego dyplomuŚrodki dydaktyczne: instrumenty perkusyjne z nieużytków, ekologiczne nakrycia głowy dla dzieci, miotły, ściereczki do kurzu, płyty CD z nagraniami piosenek i z muzyka do tańca, tabliczki z napisami: dobra rada, zła rada (x4), cyframi od 1 do 3 (x2) i napisami: tak, nie (x2), wuzle ze zwierzętami, puzzle z kwiatami, plansze z sytuacjami dewastacji przyrody ( dla każdej grupy po komplecie), dyplomy dla wszystkich dzieci "Przyjaciel i znawca przyrody"Przebieg:1.Powitanie: nauczycielka wita się z dziećmi, mówiąc dzień dobry przy akompaniamencie pianina, dzieci odpowiadają grając jednocześnie na instrumentach wykonanych z nieużytków.2.„Ekologiczny okrzyk” - przedstawienie się przez kolejne grupy w formie okrzyku ekologicznego. Grupa przedstawia się, pozostałe grupy odpowiadają: Witamy Was!3.„Prezent dla naszej Ziemi” – nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat Święta Ziemi. Dzieci podają propozycje prezentów dla naszego globu, a następnie śpiewają zdanie: Międzynarodowy Dzień Ziemi przy akompaniamencie pianina.4.„Duszki leśne” – zbiorowy śpiew wszystkich dzieci, starszaki przy refrenie tańczą z miotłami i ścierkami naśladując sprzątanie lasu5.„Ekologiczne czapki” – prezentacja nakryć głowy przez grupę I przy marszu . Taniec grupy. Nagrodzenie brawami oraz słodyczami.6.„Wszyscy tańczą” – dzieci naśladują ruchy grupy prezentującej się7.Praca z tekstem: dzieci słuchają tekstu czytanego prze N., a następnie podnoszą odpowiednią tabliczkę z napisem: dobra rada, zła radaGrupa I: Gałęzi nie daj łamaćI wszystkim tłumacz, żeOgnisko nigdy w lesie Nie może palić się!Grupa II: Odpocznij po spacerze chwilęI soku łyknij łykZe smakiem zjedz kanapkę,A śmieci zakop w mig!Grupa III: Chcesz w lesie zjeść coś – zjadaj!Dbaj też pieczołowicieBy po posiłkach wszelkichZabrać po sobie puszki i butelki!Grupa IV: Kochaj przyrodę!Szanuj przyrodę!Omijaj w lesieSadzonki młode!8.„Ekologiczne czapki” – prezentacja nakryć głowy przez grupę II przy marszu. Taniec grupy. Nagrodzenie brawami oraz słodyczami.9.„Wszyscy tańczą” – dzieci naśladują ruchy grupy prezentującej się10.„Prawidłowa odpowiedź” – dzieci odpowiadają na pytanie naradzając się w grupie i podnosząc lizak z odpowiednią cyfrą lub z kartonikiem: tak - nieGrupa I: ( tak – nie)•Kiedy zjesz batonika to:I. Rzucasz papierek na ziemięII. Wrzucasz papierek do koszaGrupa II: (tak – nie)•Kiedy jesteś w lesie to:I. Głośno hałasujesz i krzyczyszII. Zachowujesz się cichutkoGrupa III: (cyfry od 1 do 3)•Kiedy zobaczysz muchomora to:I. Kopiesz goII. Omijasz i zbierasz inne grzybyIII. Zabierasz go do koszyka z innymi grzybamiGrupa IV: (cyfry od 1 do 3)•Kiedy zobaczysz dziecko, które łamie gałęzie, to:I. Pomagasz mu w tymII. Przechodzisz i nic nie mówiszIII. Zwracasz uwagę, że tak się nie robi11. „Ekologiczne czapki” – prezentacja nakryć głowy przez grupę III przy marszu. Taniec grupy. Nagrodzenie brawami oraz słodyczami.12. „Wszyscy tańczą” – dzieci naśladują ruchy grupy prezentującej się13. „Kto się tu ukrył?” – wuzle; każda grupa otrzymuje obrazek „dziwnych” zwierząt. Dzieci muszą odkryć jakie zwierzęta się w nich ukryły14. „Kwiaty chronione” – puzzle; każda grupa otrzymuje kopertę z obrazkiem kwiatka: przebiśnieg, pierwiosnek, sasanka, krokus. Zadaniem dzieci jest ułożyć kwiatka z części i nazwać go. Po nazwaniu kwiatka wszystkie dzieci głośno wyklaskują jego nazwę.15.„Ekologiczne czapki” – prezentacja nakryć głowy przez grupę IV przy marszu. Taniec grupy. Nagrodzenie brawami oraz słodyczami.16. „Wszyscy tańczą” – dzieci naśladują ruchy grupy prezentującej się.17.„Co szkodzi przyrodzie?” – praca z obrazkiem; dzieci dokonują wyboru sytuacji, która szkodzi przyrodzie. Na dużej planszy, zawieszone są sytuacje dewastacji przyrody – tyle ile jest grup. Każdy zespół podchodzi do planszy i zakreśla pisakiem jeden wybór, np. •samochód myty w rzece,•śmieci obok kosza, •płynące puszki i butelki,•ognisko na skraju lasu.18.„Przysięga przedszkolaka” – nauczycielka przypominając o ważnym dla Ziemi święcie, odczytuje przyrzeczenie, a dzieci powtarzają za nią:Uroczyście przyrzekamByć przyjacielem przyrodyI dbać o naszą Ziemię Dla wspólnej wygody!19.Wręczenie dyplomów „Przyjaciel i znawca przyrody”20.„Żyj z przyrodą w zgodzie” – śpiew zbiorowy starszaków
sliweczka77