Fatyga - Młodzież w okresie przemian (Socjologia edukacji).doc

(96 KB) Pobierz
Barbara Fatyga „Polska młodzież w okresie przemian”

8) Barbara Fatyga „Polska młodzież w okresie przemian”

Barbara Fatyga „Polska młodzież w okresie przemian”

w: Wymiary życia społecznego-M. Marody (red).

 

Dwa główne podejścia socjologicznych badań  młodzieży:

1.      nacisk na stałość pewnych cech socjodemograficznych i kulturowych młodzieży jako kategorii społecznej, obserwacja trendów występujących po 1989r. Badacze poszukują tego, co podobne, stabilne i trwałe. Do zmian podchodzą niechętnie. Narzędzia badaczy to ankieta i wywiad kwestionariuszowy, podstawa interpretacji danych- analiza statystyczna.

2.      koncentracja na zmianie kontekstu społeczno-kulturowego sytuacji młodzieży. Traktowanie młodzieży jako grupy, zbioru różnorodnych jednostek, które należy badać tak, jakby niewiele o nich wiadomo. Badania mają charakter antropologiczno- socjologiczny (lub psychologiczno-socjologiczny), ich autorzy są otwarci na nowinki teoretyczne i metodologiczne. Interpretacje wyników zakorzenione są w konkretnych kontekstach temporalnych.

 

Główne tezy:

1.      zróżnicowanie współczesnych środowisk młodzieżowych

 

Wymiary młodzieżowego życia:

·         usytuowanie przestrzenne (wieś- miasto, region, województwo, gmina)

·         status socjoekonomiczny rodziny pochodzenia

·         miejsce badanej grupy w systemie oświaty (zróżnicowanie sytuacji szkolnej)

·         płeć i wiek (dziewczęta i chłopcy, dzieci, młodsze nastolatki, starsze nastolatki, młodzi dorośli)

·         wpływy kultury popularnej

·         uczestnictwo w kulturze ludycznej

·         formy zagospodarowania czasu wolnego

 

2.      narastanie dystansu międzygeneracyjnego w relacjach młodzieży i dorosłych

3.      dorośli mają i będą mieć problemy z komunikacją w relacjach międzygeneracyjnych

 

Typologia środowisk młodzieżowych wg B. Fatygi. Podstawą rozróżniania była analiza układów wartości charakterystycznych dla pewnych grup młodzieży. Każdy z tych układów wartości miał widoczne:

Dominanty ideowe-główne cele życiowe

Dominanty regulatywne- wartości instrumentalne kierujące całym układem.

 

Młodzież miejska:

Normalsi- grupa najliczniejsza. Młodzież nienależąca do żadnej socjologicznej czy politycznej ekstremy. Pochodziła z rodzin robotniczych i z rodzin „średniej inteligencji technicznej i biurowej”: dzieci proletariatu i/lub sfery budżetowej. Ukończyli: szkoły średnie techniczne, licea: kierunki studiów: ekonomia, prawo, organizacja i zarządzanie, szkoły pomaturalne, niepubliczne wyższe uczelnie.

Najważniejsze dla nich były wartości rodzinne. Wartość pracy wysoko, gdyż praca zapewnia godziwe życie rodzinne. U chłopców kariera na 2 lub nawet 1 miejscu w ich układzie wartości, dla dziewcząt na dalszych pozycjach. Wzorce: amerykańskie filmy i seriale „klasy B”. Cenili kompetencję. Składały się na nią: dyplom wyższej uczelni, znajomość języka obcego i umiejętność pracy z komputerem. Chłopcy nie deklarowali skłonności prospołecznych, dziewczęta chętnie angażowałyby się w działalność charytatywną.

„normalność”- spokój, stabilizacja, poczucie bezpieczeństwa.  Cenili również „radzenie sobie w życiu”, które nie powinno przekraczać granic „przyzwoitości”. Nie „młode wilki”, ale pracownicy najemni w dobrych (dobrze płacących) firmach.

Mniej ostentacyjny katolicyzm- niektóre nauki kościoła- „nieżyciowe”. Deklarowali przed wstąpieniem w związek małżeński (traktowany bardzo poważnie)-wspólne zamieszkanie przed ślubem. Przyznawali się do kontaktów seksualnych oraz eksperymentów z narkotykami.

Podsumowując: dominanta ideologiczna- prorodzinność, dominanta regulatywna- konformizm.

 

Młodzież inteligencka- szybkobieżne szczeniaki- pochodziła z rodzin, gdzie jedno z rodziców ma wyższe wykształcenie, i/bądź nienajgorszej sytuacji ekonomicznej towarzyszyły aspiracje do kształcenia dzieci. Wykształcenie elementem dziedziczonego etosu, czynnik zdobywania i podwyższania prestiżu rodziny. Typ wykształcenia: licealiści, studenci. Typ menadżera. Wykształcenie stało się wartością instrumentalną, niezbędną do osiągania wysokich pozycji w nowo tworzącej się hierarchii, idealnym kapitałem kulturowym szybko pomnażającym kapitał ekonomiczny. Dobre maniery i odpowiednie koneksje, które szybkobieżne szczeniaki zaczęły zawdzięczać sobie.

Podtyp: „pracoholicy”. Cenili kompetencje i profesjonalizm. Praca sensem życia. Wartości rodzinne na dalszych miejscach. Cenili życie pełne przygód, barwne i samotne. Udział w akcji charytatywnej skruputalnie odnotowywali w profesjonalnie napisanym CV. Orientacja polityczna liberalna lub łagodna wersja prawicy. W religijności- indyferentyzm, maskowany zewnętrzną pobożnością. Cenili przedsiębiorczość i indywidualną zaradność.

Podsumowując: dominanta ideologiczna- kariera zawodowa i wysoki prestiż oparty na dochodach, dominanta regulatywna- kompetencje i odziedziczony kapitał kulturowy.

 

Młodzi ludzie z zawodowych szkół zasadniczych i częściowo- techników. Dzieci drobnych przedsiębiorców. „Wszystko da się kupić”. „Interesy” nie zawsze zgodne z prawem i przyjemności. Pracę podejmowali wtedy, gdy nie dało się „zakombinować”. Wykształcenie nie było cenione. Środkiem do celu zawsze pieniądze. W stosunkach z innymi ludźmi przewaga oparta na dochodach i/lub sile fizycznej.  Religia obojętna lub przeżywana płytko, zewnętrznie. „Polak- katolik” na uzasadnienie ksenofobii.

Typowo męski świat: kobieta w rolach tradycyjnych: żony i matki lub „odpoczynku wojownika”. Subkultura jumaczy- typowa subkultura przestępcza, pojawia się w liceach małych miast na zachodzie Polski. Juma czyli kradzież. Przenika się z subkulturą dresiarzy.

Podsumowując:  dominanta ideologiczna- „moc pieniądza”, dominanta regulatywna- prymitywny hedonizm, spryt.

 

Nieudacznicy- uczniowie „zawodówek” i ci licealiści, których rodzice przeliczyli się z siłami, pragnąc kształcić swoje dzieci, a także wśród młodych bezrobotnych absolwentów szkół. Liczyło się przetrwanie i ograniczone, lecz silne więzi z innymi. Postawa roszczeniowa wobec państwa- wspierana przez rodziców równie przegranych jak ich dzieci. wykształcenie postrzegane jako „dobro rzadkie”, wysoko cenione jako wartość instrumentalna. Przechodzenie niektórych jednostek do agresywnych subkultur, u reszty obcość (wycofanie) w stosunku do systemu społecznego. Tradycyjna postać polskiej religijności.

Podsumowując: dominanta ideologiczna-spokój i poczucie bezpieczeństwa, dominanta regulatywna- praca (nieważne czy legalna, czy w szarej strefie).

 

Uczestnicy subkultur: adres społeczny wśród wszystkich warstw:

1.      młodzież punktowa i anarchizująca; street punk, prezentowała wartości kontrkulturowe i alternatywne. Odrzucenie państwa, kontestacja oficjalnej religii, postawy prospołeczne i proekologiczne. Wartością tolerancja. Etos walki przeciw rasizmowi i nazizmowi, feminizm, protesty antyglobalizacyjne. Cenione: wolność, samorealizacja, indywidualizm, poczucie humoru.

Dwie odmiany: intelektualna (ideologiczna)-„intelektualiści”- poszukujący; plebejska-„plebejusze”-walczący.

Wartość ideologiczna- wolność, wartość regulatywna- działanie: „trzeba COŚ ROBIĆ”.

 

2.      ruchy i subkultury prawicowe: m.in. skinheads, skini niepolityczni. Pochodzili ze szkół zawodowych, techników. U ich rodziców czasami występowały postawy antysemickie, w życiu bezradność. Cechował ich wysoki poziom frustracji, deprywacja potrzeb. Bunt. Dwie odmiany: „Intelektualiści”- tworzyli prawicowe partie polityczne; „Plebejusze”- pili piwo i byli „mięsem armatnim ”na demonstracjach, albo tworzyli grupy gangów ulicznych, grupy ludyczne i/lub przechodzili do subkultury kibiców.

Wartość ideologiczna-siła (pod przebraniem takich haseł jak: naród, biała rasa etc., wartością regulatywną jest działanie: przeciw domniemanym i rzeczywistym „wrogom”.

 

3.      skejtowcy, technomani, środowisko hip-hopowe- „czysta ludyczność”. Ich ideologią zabawa, a nie próby naprawiania świata. W zasadzie brak agresji, za to narkotyki.

Wartość ideologiczna- zabawa, wartość regulatywna- wyłączenie spod presji codzienności.

 

 

Młodzież z rodzin inteligenckich, zubożałych kosztem przemian. Po dobrych liceach. Oczytana, bywała w świecie. Tradycyjne inteligenckie wartości: ideał służby społecznej, egalitaryzm- równość szans, działanie na rzecz upośledzonych grup społecznych. Często uwewnętrzniony, odnowiony katolicyzm: nie było wśród nich zwolenników seksu przedmałżeńskiego, rozwodów czy aborcji.  Kult perfekcjonizmu. Pieniądze: nie wypadało nie umieć ich zdobyć. Wartości rodzinne wysoko cenione, ale wiele osób z tej grupy to samotni „pracoholicy”. Jeśli założyli rodziny, to funkcjonowały one równie dobrze jak firmy, w których pracowali.

Wartość ideologiczna- kanon tradycyjnych „zasad moralnych”, wartość regulująca- sprawne działanie.

 

Młodzież wiejska:

Na wsi pozostają ludzie pochodzenia chłopskiego i robotniczego, słabo wykształceni. Dzieci wiejskie są upośledzone kulturowo, więzi społeczne z rówieśnikami są płytkie i powierzchowne. Czują się naznaczone przez szkołę (sukces szkolny lub jego brak wyrokuje o losach dziecka). Brak uzasadnień ideologicznych dla własnych dążeń ani w tradycji, ani w ideologii ogólnospołecznych przeobrażeń, ani w istniejących młodzieżowych kontrkulturach. Najważniejsza jest indywidualizacja dążeń do osobistego szczęścia i sukcesu.

 

 

 

Typologia stylów życia gimnazjalistów (młodszych nastolatków):

1.      styl tradycyjny z elementami ponowoczesności; dziewczęta wiejskie-konserwatyzm postrzegania własnej roli, indywidualna energia i aspiracje oraz wpływ różnych przekazów popkultury

2.      styl tradycyjny z elementami marginalizacji społecznej i kulturowej, wpływ „niskiego przekazu” popkultury- wiejscy chłopcy

3.      styl nowoczesny z niewielką przymieszką tradycji oraz dominującym wpływem „wysokiego przekazu” kultury popularnej- dziewczęta miejskie-zbliżone do „globalnych nastolatków’, mają wiele cech „klasy średniej- wyższej”.

4.      styl ponowoczesny, skomercjalizowana młodzieżowa kontestacja-chłopcy z miast.

 

Wniosek: polska młodzież  nie stanowi „jednolitego przedmiotu oddziaływań pedagogicznych”.

 

 

Główne tezy: Ad2.

Żyjemy w czasie „nowego trybalizmu”. Młodzież jest upersonifikowaniem metafory „dzikiego”. To „dzicy współczesnego świata” dla dorosłych i w tym tkwi źródło dystansu międzypokoleniowego.

Młodzież jest grupą zmarginalizowaną. Dla ogółu młodzież jest grupą „bliskich-obcych”. 1.Telewizja, podobnie jak reszta społeczeństwa, boi się młodzieży „nieulizanej”, zwłaszcza subkultur i lubi „przyprawiać im gębę”.

2. dopuszcza się głosu przede wszystkim tych, którzy nie zrobią skandalu. Inni są traktowani jako sensacyjny news. 

3. oglądając wizerunki punka, kibica, skinheada, hip-hopowca, ma się wrażenie, że to tylko medialnie wykreowane wizerunki, nie dopuszcza się myśli, że „to też ludzie”.

 

Młodzież jest grupą społecznie izolowaną. Najsłabiej izolowani są normalsi; najbardziej młodzież subkulturowa, szybkobieżne szczeniaki i niektórzy nieudacznicy.

Reakcja: „prefiguratywny nadkonformizm”- szybkobieżne szczeniaki

Akceptacja izolacji  i wyzwanie do tworzenia alternatywnej kultury-orientacja punkowo-anarchistyczna

Wycofanie i resentyment- nieudacznicy

Otwarty bunt i łamanie wszelkich norm- subkultura przestępcza

Izolacja kulturowa młodzieży wyraża się przez systemy symbolicznych zróżnicowań: odmienność wyglądu, języka, zachowań, wytworów kulturowych (głównie muzyki).

Ze względu na posiadanie odmiennej od dominującej kultury, młodzież jest także grupą dla reszty społeczeństwa egzotyczną- zwłaszcza subkultury.

 

 

Główne tezy: Ad 3.

Dystans międzygeneracyjny nasila się w kulturach kofiguratywnych, w których młodzież lepiej niż dorośli zaczyna radzić sobie z rzeczywistością. Towarzyszy temu resentyment dorosłych i poczucie, że „świat wywraca się do góry nogami”.

Pokolenie- młodzież, której okres dojrzewania przebiegał w podobnej sytuacji społeczno- kulturowej. Tradycyjna koncepcja pokolenia zakłada, iż jest to grupa ukształtowana przez wspólnotę doświadczeń, zwłaszcza traumatycznych. Nie da się tego odnieść do współczesności.

Związane z nim pojęcia: przeżycie pokoleniowe, wspólnota pokoleniowa, legendy pokoleniowe.

Zewnętrznym wyrazem przeżycia pokoleniowego jest tzw. mentalność kombatancka.

Kluczowa jest tu kategoria protestu:

Rodzaj stylu i sprzeciwu i/lub protestu wyznaczały przynależność pokoleniową: polskie pokolenia kształtowały się wokół ważnych traumatycznych wydarzeń politycznych.

Pokolenie Kolumbów rocznik 20-walczyli w Powstaniu Warszawskim, byli w partyzantce

Pokolenie młodszych braci- zamiast partyzantki musieli pójść do szkoły i na wiele budowy socjalizmu-zwane także pokolenie ZMP

Pokolenie ’56- podnieśli głowy po śmierci Stalina w 1953 r., ale zmian chcieli dokonywać w ramach realiów ustrojowych

Pokolenia marca ’68- pokolenie nieudanej próby zreformowania socjalizmu, rozruchy na wyższych uczelniach.

Wielka wspólnota pokoleniowa- polscy hippisi, narodziny kultury młodzieżowej, koncepcja parateatralna Jerzego Grotowskiego i inne zjawiska lat 70-tych.

Pokolenie ’80- NSZZ „Solidarność” liczył ok. 10 mln ludzi, symbolem protestu społecznego  był młody robotnik- reprezentant wielkoprzemysłowej klasy robotniczej.

Pokolenie stanu wojennego- duże grupy młodzieży zajmowały się polityką i sztuką, naznaczoną politycznością

Pokolenie „dzieci Solidarności”- młodzież, przede wszystkim robotnicza, która wzięła udział w strajkach majowych 1988.

 

Nowe pokolenie może się ukształtować wokół buntu przeciwko kierunkowi przemian w Polsce- „ pokolenie pełzającej rewolucji”, nie wielkiej rewolty, ale wybuchających tu i ówdzie, ale stale wybuchów niezadowolenia, aktów destrukcji i przemocy. Być może „pokolenie wykorzystanej szansy” lub „budowniczych klasy średniej”. Nie wiadomo, ale blokowanie szans młodego pokolenia na pomyślny start życiowy, może skutkować wybuchem buntu i frustracji.

5

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin