Zarządzanie projektami 05.12.2009
Struktura organizacyjna
Struktura organizacyjna realizującej projekt często stanowi czynnik ograniczający warunki na jakich udostępniane są zasoby niezbędne w projekcie. Organizacja może funkcjonować na bazie struktury funkcyjnej, projektowej lub jednej ze struktur pośrednich zwanych macierzami.
Metodyka PMI
Wejście- wyniki innych procesów planowania, informacje historyczne, będące kapitalizacją wcześniejszych doświadczeń, ograniczeń
Transformacja- metodologia planowania wiedzy i umiejętności planistów.
Wyjście- plan marketingowy
Zarządzanie jakością
- zgodność- działaj zgodnie z przyjętymi standardami i specyfikacjami
- czytelność- jasno opisuje procesy, stosuje klarowne zasady, jednoznaczne procedury
- zapobieganie- wytwarzaj tylko to co się da sprzedać, produkty z defektami wycofuj jak najwcześniej nie dodawaj wartości do produktu nie spełniającego wymagania jakościowe
- pomiary- postęp możesz osiągnąć tylko w stosunku do punktu odniesienia wyznacz jego pozycje.
- odpowiedzialność- jesteś odpowiedzialny za produkt jaki dostarczasz w projekcie klientowi
- archiwizacja- musisz umieć odnaleźć wszystkie ścieżki projektu, dokument może zrobić pewne rzeczy na nowo, rób dobrze : od początku do końca i każdą rzecz.
Wynagrodzenie
1. Stałe wynagrodzenie
2. Ruchome
3. Pozapłacowe
Zarządzanie czasem
Podstawowe cele :
1. Określenie listy czynności koniecznych do wykonania w czasie realizacji projektu i zdefiniowania sieci projektu
2. Oszacowanie czasu trwania czynności
3. Stworzenie harmonogramu projektu
4. Kontrola zgodności z harmonogramem
Ścieżka krytyczna
1. Najdłuższa droga w sieci
2. Wyznacza najkrótszy możliwy czas ukończenia projektu
3. Czynności krytyczne nie mają zapasu czasu
4. Czynności niekrytyczne mają mniejszy lub większy zapas czasu
Podejście współczesne
Szacowanie czasu trwania zadania- nie jest konkretną liczbą, lecz jest to pewien zakres prawdopodobieństw- wielkość statystyczna
Czas, w którym ukończone zostanie zadanie z prawdopodobieństwa 50 % jest nie proporcjonalnie krótszym niż ten, który zapewnia 80 % szans na sukces, czyli zakończenie danego etapu w założonym czasie.
Prawo Parkinsona
Praca zajmuje cały czas, który został na nią przewidziany, a nawet im więcej mamy czasu na wykonanie określonej pracy tym więcej czasu praca ta zabierze.
Przyczyny :
- w projekcie zawsze znajdzie się coś co można poprawić
- efekt samospełniający się przepowiedniej
- niechęć do ujawniania swoich rezerw czasowych, brak motywacji do ukończenia etapu przed uzgodnionym terminem.
Ludzie nie są robotami.
- ludzie zwykli zaczynać prace od tego co lubią robić
- niektóre zadania wykonują bardzo dobrze, przed innymi z różnych powodów się wzbraniają
- jeśli przydzielona praca jest zbyt prosta, przyziemna, następuje szybkie znudzenie się
- zbyt duża ilość informacji podana w krótki terminie bywa przytłaczająca
- ludzie źle reagują na zmienne środowisko
- niepoprawni optymiści- duża skłonność do optymizmu.
Planowanie zadań- „wstecz”- oraz „ as late as possible”
Harmonogram tworzy się pod datę końca projektu, nie jest to postępowanie ani charakterystyczne jedynie dla tej metody ani dla niej zasadnicze, ale jednak zalecane. W CPM rozpoczęcie zadania jest umiejscowione na harmonogramie w terminie jak najbliższym dacie rozpoczęcia
W przypadku łańcucha krytycznego jest inaczej rozpoczęcie zadania odsuwane na termin najpóźniej jak się da.
ZP Strona 2
gosicka