kisperska artykuł.pdf

(2411 KB) Pobierz
ORGANIZACJA
I ZARZĄDZANIE
KWARTALNIK NAUKOWY
1/2008
ISBN XXXX
787879581.003.png 787879581.004.png 787879581.005.png 787879581.006.png
 
SPIS TREŚCI
1.
Ireneusz FECHNER, Stanisław KRZYŻANIAK – Kompromis jako element
strategii integracji łańcucha dostaw zorientowanej na tworzenie wartości ..................
5
2.
Piotr PACHURA, Tomasz NITKIEWICZ – Ocena efektywności wybranych
komponentów kapitału intelektualnego regionów przy zastosowaniu metody Data
Envelopment Analysis ………………………………………………………………..
21
3.
Elżbieta SKRZYPEK – Zarządzanie wiedzą w konkurencyjnym otoczeniu .............
39
4.
Czesław SIKORSKI – Typy i dylematy kariery zawodowej …………………………..
53
5.
Zbigniew OLESIŃSKI, Anna SABAT – Kształtowanie relacji sieci globalnych
z lokalnymi na przykładzie koneckiego klastra odlewniczego i ceramicznego ……...
61
6.
Włodzimierz SITKO, Seweryn SZAST – Zastosowanie outsourcingu procesów
biznesowych w organizacjach polskich na tle wybranych organizacji hiszpańskich
i amerykańskich ............................................................................................................
87
7.
Lilla KNOP, Sławomir OLKO – Ewolucja form organizacyjnych sieci współpracy
101
8.
Jacek BENDKOWSKI – Uwarunkowania procesu tworzenia wiedzy
organizacyjnej w przedsiębiorstwach przemysłów tradycyjnych ….............................
117
Ireneusz FECHNER
Wyższa Szkoła Logistyki
Poznań
Stanisław KRZYŻANIAK
Instytut Logistyki i Magazynowania
Poznań
KOMPROMIS JAKO ELEMENT STRATEGII INTEGRACJI
ŁAŃCUCHA DOSTAW ZORIENTOWANEJ NA TWORZENIE
WARTOŚCI
Streszczenie. Artykuł prezentuje rozważania dotyczące podstawowych
czynników warunkujących skuteczne funkcjonowanie łańcuchów dostaw.
Rozważania te są skupione na aspektach logistycznych współpracy. W ogólnym
przypadku może być ona oparta na dominującej pozycji najsilniejszego z partnerów,
dyktującego swoje warunki, albo też może być oparta na partnerstwie, w ramach
którego podejmowane są różne formy kompromisów, służących korzyściom
wszystkich partnerów.
W pierwszym przypadku, dominujący partner, mimo że stanowi jedno z ogniw
złożonej struktury, postrzega siebie jako podmiot niezależny i poszukuje możliwości
ograniczania własnych nakładów, kosztem swoich dostawców lub – co gorsza –
swoich klientów. W większości takich przypadków taki brak świadomości
logistycznej skutkuje zwiększonymi kosztami w całym łańcuchu i niekonkurencyjną
ceną oferowaną klientom. Podejście partnerskie otwiera drzwi do osiągania
wzajemnych korzyści, choć wymaga to nieraz ustępstw i kompromisów. W pracy
przedstawiono kilka modeli ilustrujących różne sposoby integracji – od przykładów
opartych na wymianie informacji, po rozwiązania ułatwiające przepływy fizyczne
dóbr. Te usprawnienia mogą być zazwyczaj wdrożone bez znaczących nakładów
inwestycyjnych. W pracy zamieszczono również przykład ilościowy, którego celem
jest ukazanie potencjalnych korzyści płynących ze zintegrowanego do obliczania
ekonomicznej wielkości partii. Pokazano, że w wielu przypadkach wszyscy partnerzy
mogą czerpać korzyści z takiego zintegrowanego podejścia, pod warunkiem, że będą
gotowi – na przykład – do dzielenia się kosztami lub odmiennego podziału narzutów.
Słowa kluczowe: łańcuch dostaw, integracja, tworzenie wartości, ekonomiczna
wielkość dostawy.
6
I. Fechner, S. Krzyżaniak
COMPROMISE AS AN ELEMENT OF A STRATEGY OF SUPPLY
CHAIN INTEGRATION ORIENTED ON VALUE ADDING
Summary. The paper presents considerations regarding some basic factors
conditioning effective functioning of a supply chain. The considerations are focused
on logistics aspects of the co-operation. Generally it can be based on a dominant
position of the strongest partner, dictating his conditions, or it can be based on
partnership, where various forms of compromises are taken for the benefit of all the
partners involved. In the first case the dominant partner although being a link of a
complex structure, would see itself as an independent entity, looking for opportunities
of reduction of his own cost at the expense of his suppliers or – even worse –
customers. In most cases such lack of logistics awareness results in excessive cost of
the whole chain and non-competitive price offered to the customers. Approach based
on partnership opens door for mutual benefits, although concessions and compromises
are necessary in many times.
Some models have been presented to illustrate various kinds of means of
integration – ranging over examples of exchange of information as well as solution
facilitating physical flows of goods. These improvements can usually be implemented
without significant investments. A numerical example has also been included. Its aim
is to demonstrate potential benefits resulting from integrated approach to establishing
economic lot quantities. It has been shown that in many cases all partners can draw
advantages from such integrated approach provided they all are ready – for example -
to share of some costs or to agree on different mark-ups structure.
Keywords: Supply chain, integration, creating value, economic order quantity.
1. Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw – w poszukiwaniu
kompromisu
Zasadniczy cel funkcjonowania łańcucha dostaw, jakim jest trwała przewaga
konkurencyjna 1 , przybiera różne formy realizacyjne w zależności od stopnia jego wewnętrznej
integracji. W łańcuchu dostaw zintegrowanym opartym na silnym partnerstwie logistycznym
realizacja tego celu wyraża się w dążeniu do spełnienia następujących postulatów:
Maksymalizacji wartości w produkcie oferowanym ostatecznemu nabywcy.
Minimalizacji całkowitych kosztów przepływu produktów i informacji przy
zachowaniu wymaganego przez klientów poziomu obsługi.
Skracania czasu realizacji zamówienia i zapewnienia optymalnej niezawodności,
częstotliwości i elastyczności dostaw.
1 Przewaga konkurencyjna rozumiana jako akceptacja przez klienta oferowanej mu wartości i ceny produktu,
które klient wyróżnia spośród innych konkurencyjnych produktów.
787879581.001.png
 
Kompromis jako element strategii …
7
Optymalizacji wielkości i struktury zapasów z uwzględnieniem lokalnego popytu
w końcowych miejscach sprzedaży.
Możliwości podejmowania działań ukierunkowanych na wzrost wartości są dwojakiego
rodzaju:
1. Konfrontacyjne – polegające na wykorzystywaniu dominującej pozycji w łańcuchu
dostaw dla wymuszenia działań usprawniających łańcuch dostaw wg wizji
dominującego podmiotu.
2. Partnerskie – polegające na dążeniu do wzrostu stopnia integracji łańcucha dostaw,
dzięki czemu możliwe jest podejmowanie wspólnych projektów i działań
usprawniających mimo rozbieżnych celów współpracujących partnerów handlowych.
Budowanie przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo postrzegające siebie jako
jednostkę całkowicie niezależną wyklucza, lub co najmniej utrudnia, współpracę
nakierowaną na poprawę konkurencyjności. Upatrywanie możliwości obniżki kosztów lub
poprawy rentowności kosztem swoich dostawców, lub odbiorców przez proste przerzucanie
kosztów
w górę lub w dół łańcucha dostaw wskazuje na brak świadomości, że wszystkie koszty
generowane przez uczestników łańcucha dostaw i tak w ostatecznym rachunku znajdą swoje
odzwierciedlenie w cenie produktu oferowanego konsumentowi. Ta prosta prawda pokazuje,
że prawdziwą przewagę konkurencyjną można zbudować jedynie dzięki usprawnieniu
strategicznie ważnych czynności zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w zewnętrznych
relacjach z dostawcami i odbiorcami, a więc dzięki integracji łańcucha dostaw.
Integracja jest postrzegana jako silna, jeżeli uczestnicy łańcucha dostaw pomimo
rozbieżnych celów szanują prawo do dystrybucji korzyści, mających związek z istotnymi
zasobami, jakie zużywają poszczególne ogniwa, dążąc do optymalizacji łańcucha dostaw
jako całości. Badania pokazują, że współpraca w łańcuchach dostaw nie wymaga rezygnacji
z walki konkurencyjnej (np. negocjacje cenowe itp.). W rzeczywistości, przedsiębiorstwa
tworzą obszary współpracy pozbawione relacji antagonistycznych, podczas gdy inne obszary
funkcjonowania łańcucha dostaw podlegają ostrej walce konkurencyjnej 2 .
Na rys. 1 pokazano schemat łańcucha dostaw o niskim stopniu integracji. Przepływ
informacji pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw oparty jest na
zamówieniach okresowych wykorzystywanych do formułowaniu prognoz sprzedaży
i podejmowaniu decyzji o uzupełnieniu zapasów w poszczególnych ogniwach. Wymagany
poziom obsługi realizowany jest za pomocą buforów zapasów utrzymywanych we
wszystkich ogniwach. Koszty zapasów, w tym koszty relatywnie dużych zapasów
2 Bretzke W.R.: Supply Chain Collaboration in the hughtech-automotiv and fast moving consumer goods
industry. Eurolog 2004, Budapest 10-12 June 2004.
787879581.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin