DLA PRACOWNIKÓW
OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
Na mocy obowiązujących w Polsce przepisów prawa pracy, w zakresie współpracy z pracodawcą w zapewnieniu właściwych psychospołecznych warunków pracy w zakładzie, pracownicy są zobowiązani min. do:
starannego i sumiennego wykonywania pracy,
stosowania się do poleceń przełożonych, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
przestrzegania czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
dbania o dobro zakładu i chronienie jego mienia,
przestrzegania zasad współżycia społecznego.
DOBRE RADY
Skuteczne zapobieganie stresowi w miejscu pracy wymaga zaangażowania, wysiłku oraz współdziałania - pracodawcy i pracowników. Wiele dla siebie samego może uczynić jednak także każdy pracownik.
Z tego powodu Państwowa Inspekcja Pracy przygotowała Rady dla pracowników. Rady te zostały tak przygotowane, aby mogły być zastosowane przez każdą osobę, bez względu na rodzaj, miejsce, czas i charakter wykonywanej przez nią pracy. Ich zastosowanie, gdy jest możliwe, może pomóc w skuteczniejszym radzeniu sobie z nadmiernym stresem.
Rada 1Poznaj swoje prawa i obowiązki wynikające z Kodeksu pracy.
Rada 2Zanim podejmiesz zatrudnienie, dokładnie zapoznaj się z zakresem obowiązków. Dowiedz się o atmosferę i stosunki między pracownikami panujące w nowym miejscu pracy.
Rada 3Nie podejmuj zatrudnienia, jeśli masz wątpliwości co do prawdziwości oferowanych Ci warunków pracy, odbiegają one od ustaleń zawartych z Tobą podczas rozmów kwalifikacyjnych bądź pracodawca unika podpisania umowy o pracę.
Rada 4Na bieżąco przygotowuj się do pracy. Samodzielnie lub przy pomocy pracodawcy podnoś swoje kwalifikacje zawodowe. Uczestnicz w kursach, szkoleniach, studiach podyplomowych.
Rada 5Traktuj swojego szefa i inne osoby w pracy jak partnerów, wobec których masz oczekiwania ale i obowiązki. Wywiązuj się ze swoich obowiązków.
Rada 6Pamiętaj, że od jakości Twojej pracy może zależeć praca kogoś innego, nawet gdy Ty tego nie widzisz. Traktuj poważnie swoją pracę.
Rada 7Staraj się nie przychodzić do pracy na ostatnią chwilę.
Rada 8Zanim rozpoczniesz pracę, poświęć trochę czasu na przygotowanie się do niej. Zastanów się spokojnie i zaplanuj, co chcesz zrobić, w jakiej kolejności i dla kogo.
Rada 9Zaczynaj od spraw najważniejszych w danym dniu i pamiętaj o zostawieniu sobie czasu na nieprzewidziane zdarzenia.
Rada 10Staraj się wykonywać jedną czynność od początku do końca.
Rada 11Unikaj odwlekania i odkładania spraw „na później”.
Rada 12Wyznaczaj sobie krótko i długo okresowe cele, które chcesz zrealizować w danym dniu, tygodniu, miesiącu lub roku pracy.
Rada 13Zaakceptuj fakt, że zmiany w pracy są nieuniknione. Jeśli trzeba, dokonuj korekt harmonogramu swojej pracy na bieżąco.
Rada 14Śmiało i otwarcie mów współpracownikom i szefom o swoich pomysłach, oczekiwaniach i propozycjach dot. sposobu wykonywania przez Ciebie pracy.
Rada 15Otwarcie mów o tym, co czujesz w związku z pracą.
Rada 16Dbaj o siebie i swoje sprawy. Odmawiaj i mów „nie, nie zgadzam się”, gdy ktoś narusza Twoje prawa lub nie jesteś na coś gotowa/y.
Rada 17Jeśli odczuwasz napięcie - rozejrzyj się wokół i zrób choćby w pamięci listę konkretnych rzeczy które Cię w danej chwili irytują, złoszczą, męczą lub przeszkadzają w pracy.
Rada 18Podchodź do spraw racjonalnie – oceń wagę problemów i zdecyduj, które z nich a) chcesz oraz b) możesz rozwiązać.
Rada 19Rozwiązuj problemy - zbieraj potrzebne informacje, proś o materiały do pracy, rozmawiaj z innymi współpracownikami, pytaj o radę, odmawiaj, zawieraj kompromisy, stawiaj ultimatum, proś o pomoc inne osoby. Nie czekaj, aż ktoś zrobi coś za Ciebie. Działaj.
Rada 20Jeśli czujesz obawę przez zadaniem, przypomnij sobie podobną sytuację w której Ci się udało.
Rada 21Jeśli zdarzy Ci się popełnić błąd, przyjmij za niego odpowiedzialność, wyciągnij wnioski na przyszłość i nie rozpamiętuj niepowodzenia w nieskończoność.
Rada 22Bądź wyrozumiały dla siebie i innych; pamiętaj, że nie ma ludzi którzy „zawsze wszystko wiedzą”, „zawsze zdążają na czas”, „zawsze zajmują pierwsze miejsce”, „zawsze wszystkich lubią” i „zawsze są lubiani przez wszystkich”. Nawet gdy inni tak myślą.
Rada 23W myśleniu o sobie i swoich obowiązkach staraj się unikać zwrotów „zawsze”, „natychmiast”, „muszę”; używaj w zamian stwierdzeń „chcę”, „mogę”, „potrafię”, „zrobię” – i tak zrobisz co trzeba, a nie wywołasz u siebie dodatkowego napięcia. Jesteś dobrym pracownikiem.
Rada 24Jeśli musisz, rywalizuj raczej z sobą niż z innymi.
Rada 25Nie angażuj się w intrygi między innymi pracownikami – zachowaj neutralność.
Rada 26Nie dyskredytuj i nie pomniejszaj swoich i cudzych dokonań; zamiast tego staraj się szukać dobrych stron u siebie i innych osób.
Rada 27W miarę swoich możliwości i czasu udzielaj pomocy współpracownikom. Sam też proś innych o pomoc.
Rada 28W trudnych momentach zamiast wzajemnego obwiniania się szukaj wspólnych rozwiązań.
Rada 29Pamiętaj o odrobinie humoru, dystansu do siebie, kolegów i szefa na co dzień.
Rada 30Jeśli pracujesz w grupie innych osób, staraj się uczestniczyć w życiu zespołu. Wspólna praca to możliwość realizacji większych celów. Zgrany zespół to także większa siła argumentacji przed kierownikiem lub pracodawcą, gdy trzeba podjąć ważne decyzje albo rozwiązać konflikt.
Rada 31Pamiętaj o przerwach w pracy – staraj się przeznaczać je na chwilę odpoczynku, relaksu i oderwania od obowiązków.
Rada 32Raz na jakiś czas „złap oddech” i zadaj sobie pytanie: „Czy to co właśnie robię jest dla mnie ważne w życiu?”. Potem zdecyduj co dalej.
Rada 33Nie dopuszczaj do gromadzenia się napięcia – rozładowuj je poprzez pracę, działanie, aktywność fizyczną, hobby lub rozmowę z innymi.
Rada 34Pogódź się z zawodową rzeczywistością i nie zadręczaj się sytuacjami, na które nie masz wpływu.
Rada 35Bez względu na to gdzie pracujesz lub jaki masz zawód, staraj się zachować równowagę między pracą, a czasem wolnym przeznaczanym dla siebie. Nie jesteś na ziemi tylko po to, aby pracować. Nawet jeśli niektórzy by sobie tego życzyli.
Rada 36Staraj się mieć wokół siebie rodzinę, przyjaciół, znajomych lub inne osoby, które wesprą i pomogą Ci gdy przyjdzie Ci stawiać czoła problemom w pracy.
Rada 37Dbaj o zdrowie, właściwe odżywianie, systematyczne wykonywanie badań lekarskich, regularny odpoczynek po pracy.
Rada 38Pamiętaj o spożywaniu posiłków w pracy. Unikaj nadmiaru kofeiny, cukrów i tłuszczu w pożywieniu.
Rada 39Nie próbuj radzić sobie z problemami w pracy przy użyciu alkoholu, nikotyny lub środków odurzających – to nie rozwiązuje problemów, a może sprowadzić nowe, związane z używaniem ww substancji.
Rada 40Jeśli potrzebujesz, weź udział w treningu asertywności, relaksacyjnym, umiejętności komunikacji lub zarządzania czasem.
Rada 41Rozwijaj swoje zainteresowania, podnoś kwalifikacje zawodowe, podejmuj wyzwania i rozglądaj się po rynku pracy. Obecne miejsce pracy nie jest jedynym, w którym możesz pracować.
Rada 42Jeśli potrzebujesz, poproś o opinię lekarza, psychologa lub doradcę zawodowego z najbliższej poradni.
Rada 43Jeśli mimo stosowania tych rad odczuwasz wysoki poziom stresu wywołanego pracą, rozważ zmianę zakresu obowiązków, zajmowanego stanowiska, miejsca pracy lub wykonywanego zawodu.
Rada 44Pamiętaj, że Twoje zdrowie jest ważniejsze niż najważniejsza nawet praca. Będzie Ci potrzebne jeszcze przez wiele lat, także po zakończeniu kariery zawodowej.
rokssi