Skuteczna nauka Lekcja 1 Motywacja Gdyby mi się tak chciało, jak mi się nie chce Aby móc skutecznie uczyć się, niezbędna jest odpowiednia motywacja do nauki. Jeżeli uczymy się czego, co nas bardzo interesuje, co jest naszš pasjš, to wtedy mamy olbrzymiš motywację do nauki. Niestety bardzo często musimy uczyć się rzeczy, które już tak bardzo nas nie pocišgajš, przez co mamy małš motywację do nauki, albo nie mamy jej wcale. Dlatego ten kurs rozpoczynam włanie od prezentacji technik motywacji. Mogš Ci one przydać się zarówno do nauki tego kursu, jak i nauki dowolnej innej wiedzy. *** Dlaczego warto zapisywać? Podczas tego kursu wielokrotnie będę Cię prosił o to, aby zapisywał różne ćwiczenia na kartce. Wynika to z kilku powodów: Powód 1. Robienie czego tylko w naszym umyle ma tę wadę, że możemy naszym umysłem dowolnie sterować i sami sobie wmawiać, że co zrobilimy (np. jakie ćwiczenie), chociaż tak naprawdę wcale tego nie zrobilimy. Jeżeli zrobimy zadanie na kartce, wtedy będziemy czarno na białym widzieli, czy je wykonalimy, czy nie. Powód 2. Zapisanie czego na kartce wymaga poniesienia dodatkowego wysiłku. Ten dodatkowy wysiłek motywuje nas do wkładania większego wysiłku w kolejnych krokach, gdy będziemy musieli wcielić w życiu to, co zapisalimy na kartce. Powód 3. Gdy co zapiszemy na kartce, to podchodzimy do tego poważniej, gdyż mamy wtedy fizyczny dowód na to, że co chcemy zrobić. *** Cele nauki Motywację zyskujemy m.in. wtedy, gdy nasza nauka służy jakiemu celowi. Dlatego zaczynajšc naukę dowolnego materiału warto najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie: Jaki jest cel tej nauki? Odpowiadajšc na to pytania dobrze jest okrelić jak najwięcej celów. *** Ćwiczenie 1 Zastanów się i zapisz dlaczego zdecydowałe się na udział w tym kursie. Jakie cele pragniesz dzięki niemu zrealizować? *** Po wypisaniu wszystkich możliwych celów należy je przejrzeć i ustalić, które z nich będš Cię najbardziej motywowały do nauki. Na pewno cel typu: uczę się geografii, gdyż chcę kiedy podróżować po całym wiece, będzie lepszym celem niż, że: mama mi kazała. Możesz uszeregować cele od najbardziej Cię motywujšcego do najmniej. *** Ćwiczenie 2 Ustal cele jakie przywiecajš materiałom, których pragniesz się nauczyć i uszereguj je poczynajšc od celów najważniejszych dla Ciebie. *** Co interesujšcego Nie zawsze uda nam się znaleć motywujšce nas cele. Dotyczy to szczególnie uczniów, którzy często muszš uczyć się przedmiotów, o których wiedzš, że im się w dorosłym życiu nie przydadzš. Co można zrobić w takiej sytuacji? Pierwsze rozwišzanie polega na wyszukaniu w materiale rzeczy, które nas zainteresujš. W tym celu można przejrzeć spis treci, rysunki i obrazki, wyróżnione zdania. Następnie pozostałš treć materiału. Najlepiej ołówkiem zakrelić można to, co nas zainteresowało. *** Ćwiczenie 3 We jaki materiał, którego dopiero masz uczyć się, przejrzyj go i zaznacz to wszystko, co wzbudziło Twojš ciekawoć. *** Co przydatnego Kolejne rozwišzanie polega na przejrzeniu materiału w celu znalezienia rzeczy, które mogš okazać się dla nas przydatne. Dzięki temu, że zaczniemy naukę włanie od tych rzeczy, to zyskamy motywację do nauki. *** Ćwiczenie 4 Przejrzyj jaki materiał do nauki pod kštem rzeczy, które mogš okazać się dla Ciebie przydatne. *** Efektem znalezienia takich przydatnych rzeczy może być wyznaczenie celów nauki, zwišzanych włanie z tymi przydatnymi elementami. Czytanie na wyrywki Dwie powyższe techniki szukania rzeczy interesujšcych i przydatnych pokazały, że zaznajamiajšc się z wybranym materiałem, wcale nie musimy czytać go do razu całego, od poczštku do końca. Warto włanie skupić się najpierw na tych jego częciach, które dajš nam największš motywację. *** Ćwiczenie 5 Przejrzyj materiał, którego jeszcze nie uczyłe się i zdecyduj, których jego fragmentów zaczniesz się uczyć na poczštku, a których póniej. *** Nagrody Starym jak wiat sposobem na motywowanie jest nagradzanie się. Dlatego przed rozpoczęciem nauki warto wyznaczyć sobie nagrody, jaki będziemy w stanie sobie zafundować, gdy zakończymy naukę po przerobieniu całego planowanego materiału. To może być cokolwiek – obejrzenie filmu w telewizji, zjedzenie czekolady, wyjcie do kina, itd. *** Ćwiczenie 6 Wymyl przynajmniej 20 sposobów, na jakie możesz siebie wynagradzać po nauce. *** W następnym module lekcyjnym poznasz kolejne techniki motywowania się do nauki. Skuteczna nauka Lekcja 2 Motywacja cd. OD KU Według NLP (któremu powięcony jest mój oddzielny kurs) ludzie dzielš się na KU i OD. Ludzie KU, to tacy, którzy majš cele, do których dšżš. Z kolei ludzie OD, to tacy, którzy przed czym uciekajš. Tak więc osoba KU może np. mieć takie cele: Chcę zdobyć nowš wiedzę. Chcę mieć same pištki w szkole. Osoba OD ma z kolei cele: Nie chcę zostawać w tyle. Nie chcę mieć jedynek. *** Ćwiczenie 1 Proponuję aby zastanowił się, którym typem ty jeste. Czy częciej wyobrażasz sobie do czego zdšżasz, czy od czego uciekasz? Czy raczej wyznaczasz sobie cele zwišzane z naukš, czy też bardziej zastawiasz się, jak uniknšć negatywnych konsekwencji braku uczenia się? *** W tym miejscu warto sobie zadać pytanie: kim lepiej być - osobš KU czy DO? Okazuje się, że najlepsze efekty uzyskujš osoby, które potrafiš być zarówno KU jak i OD. Sprawdzono to kiedy na grupie sportowców, którzy ulegli różnym kontuzjom. Podczas powrotu do zdrowia i rehabilitacji najlepsze efekty uzyskali ci z nich, którzy mieli z jednej strony wyznaczone cele, do których dšżš, a z drugiej strony czuli też potrzebę ucieczki przed niekomfortowš sytuacjš. Podobnie było (i nadal jest) w moim przypadku. Ja jestem osobš KU. Czyli mam wyznaczone cele, ku którym dšżę. Jednak najlepsze efekty uzyskuję wtedy, kiedy dodatkowo otrzymuję kopa w postaci OD. Ma to miejsce wtedy, gdy co mi się nie uda. Wtedy nie załamuję się, tylko wykorzystuję występujšce negatywne emocje (złoć, frustrację, gniew) aby się dodatkowo domotywować i z większš determinacjš ruszyć do przodu. Jeżeli kto dla odmiany jest typem OD, to warto aby taka osoba nauczyła się również wyznaczać cele, do których chce dšżyć. *** Ćwiczenie 2 Wypisz jak najwięcej zdań zwišzanych z uczeniem się z pozycji zarówno KU jak i OD. W tym celu we kartkę papieru, podziel jš liniš pionowš na dwie częci. Jednš częć zatytułuj KU, a drugš OD. Następnie w każdej z nich wypisz jak najwięcej zdań zwišzanych z uczeniem się. *** Przykład: KU Chcę móc uczyć się trzy razy szybciej. Chcę mieć doskonałš pamięć. itd. OD Nie chcę mieć kłopotów z pamięciš. Nie chcę odczuwać stresu podczas egzaminów. itd. W kolumnie KU wypisz tyle celów, jakie chcesz osišgnšć, ile tylko przyjdzie Ci do głowy. W kolumnie OD wypisz tyle sytuacji, od których pragniesz uciec, ile Ci tylko przyjdzie do głowy. W zależnoci od tego, czy jeste osobš na KU czy OD, wpisywanie zdań w jednej kolumnie zapewne będzie Ci szło łatwiej. Stworzona w powyższym ćwiczeniu lista KU i OD to twoje kolejne narzędzie motywacyjne. Za każdym razem gdy najdš Cię wštpliwoci czy chcesz się uczyć materiału z tego kursu - przejrzyj tę listę. Sam zdecyduj, czy będziesz przeglšdać obydwie kolumny, czy tylko jednš, czy wszystkie pozycje z kolumny, czy tylko wybrane. Ważne aby czytajšc poszczególne pozycje starać się odczuwać uczucia z nimi zwišzane, które mogš stanowić dla Ciebie impuls do poniesienia kolejnego wysiłku w celu opanowywania technik skuteczniejszego uczenia się. Oczywicie podobne listy z pozycjami Od i Ku możesz zrobić dla dowolnego materiału, którego zamierzasz się nauczyć. Umowa z samym sobš Jeli już wiemy, co ma nam dać opanowanie danego materiału (jakie cele osišgniemy, jakie będš punkty OD i KU), to możemy napisać umowę z samym sobš. Umowa ta może mieć np. taki charakter: ..................., dnia ...................... r UMOWA Ja niżej podpisany/a ................. zobowišzuję się do systematycznej nauki języka angielskiego. W tym celu będę codziennie z wyjštkiem niedzieli spędzał minimum 30 minut na nauce tego przedmiotu. Dzięki temu z każdym tygodniem mój poziom angielskiego będzie widocznie rósł. Na koniec każdego miesišca, w którym dotrzymam warunków tej umowy, nagrodzę się. Lista nagród znajduje się w załšczniku do tej umowy. Podpis *** Ćwiczenie 3 Napisz własnš umowę na temat uczestniczenia w tym kursie lub nauki jakiego innego materiału. Ważne aby ta umowa zawierała jak najwięcej szczegółów. *** A oto jakimi zasadami warto kierować się podczas pisania tego typu umów: 1. Umowa powinna zawierać okrelone ramy czasowe. 2. Warto aby zawierała jakie elementy humorystyczne, gdyż dzięki temu będzie się bardziej pozytywnie kojarzyć. 3. Warto ustalić jakie nagrody nas czekajš, gdy spełnimy warunki umowy (osišgniemy nasz cel). 4. Umowę najlepiej podpisać w momencie, gdy faktycznie mamy dużš motywację aby jej przestrzegać. 5. Umowę najlepiej trzymać na widoku w miejscu, zwišzanym z jej treciš (np. umowę dotyczšca codziennej nauki słówek angielskich warto trzymać przy półce z ksišżkami do nauki tego języka). I oczywicie takš umowę należy codziennie czytać, a już szczególnie wtedy, gdy będziemy mieli ochotę złamać zawarte w niej postanowienia. Podwiadomoć Nie wiem czy wiesz, że nasz umysł składa się z dwóch zasadniczych częci. Czeć pierwsza jest wiadoma. Składajš się na niš nasze wiadome myli i działania. Jeli teraz pomylę sobie, że siedzę przed komputerem, albo odwrócę głowę w prawo, to sš to działania podejmowane przez nas umysł wiadomy. Z kolei częć podwiadoma to to ...
haneczka.84