Rytuały dawne i współczesne.txt

(192 KB) Pobierz
TYTU�: Rytua�y dawne i wsp�czesne.
 AUTOR: Jean Maisonneuve


Wst�p.

Termin ryt(1) wywodzi sie z lacinskiego slowa ritus, ktore
oznacza kult,
ceremonie religijna, lecz takze obyczaj. To podwojne znaczenie
obecne jest
w naszym jezyku. Wyraz posiada rowniez zabarwienie pejoratywne,
nieco
archaiczne, jesli nie smieszne, kiedy oznacza postepowanie
stereotypowe.

Rytualy moga byc religijne (msza, szabas), swieckie (protokol,
zaprzysiezenie), zbiorowe (swieta narodowe i rodzinne), prywatne
(modlitwa i niektore rytualy cielesne). Inne dotycza po prostu
zycia
codziennego (pozdrowienia, przejawy grzecznosci) albo przesadow
zwiazanych z magia, a jeszcze zywych w niektorych rejonach
swiata.

Warto pokusic sie o sformulowanie ogolnej definicji rytualow
ujmujacej
calosciowo ich zlozonosc i roznorodnosc kulturowa. Nie mozna
bynajmniej
wybierac pomiedzy rytem a rytualem, tym bardziej, ze na rytual
moze sie
skladac szereg rytow, np. rytual katolicki zawiera wiele rytow
sakralnych.
Przymiotnik rytualny oznacza podporzadkowany regulom rytu. W tej
ksiazce bedziemy uzywac obydwu terminow wymiennie.

Wypelnic rytual to jedno, a zaobserwowac go i przestudiowac - to
drugie.
Poczawszy od starozytnosci spotykamy przekazy, w ktorych autorzy
opisywali zwyczaje odbiegajace od praktykowanych w ich wlasnym
kraju.
Odkrycie nowego swiata w XVIII wieku zaowocowalo licznymi
relacjami
podroznikow zdumionych, a czasem oburzonych pewnymi obyczajami.
Aspekt dziwnosci i obcosci odczuwanych przez osobe z zewnatrz
cechuje z
pewnoscia wiele rytualow.

Owe subiektywne relacje zapowiadaly etnografie, ktora na poczatku
XX
wieku wypracowala coraz bardziej scisle i jasne metody. Ponadto
opierala
sie prawie wylacznie na opisie, pozniej na porownaniu
spoleczenstw
zwanych prymitywnymi - afrykanskich, Indian amerykanskich,
Oceanii... -
pod waznymi wzgledami: z naukowej ciekawosci, w poszukiwaniu
korzeni
ludzkiej kultury czy pochodzenia wierzen, symboli, techniki.

Nawet jesli teoria genetyczna jest dyskusyjna, to nie ma
watpliwosci, iz
rytualy odgrywaly istotniejsza role w spoleczenstwach
prymitywnych niz w
naszym, stad tez staly sie przedmiotem badan wielkich pionierow
etnografii - Durkheima we Francji, Frazera w Wielkiej Brytanii -
 oraz
wielu ich nastepcow. Pismiennictwo dotyczace konkretnych rytualow
jest
na ogol bardzo bogate, lecz opracowania poswiecone czlosci
zjawisk naleza
do rzadkosci. Byc moze, jak to zobaczymy, powodem takiego stanu
rzeczy
sa trudnosci zwiazane z jego interpretacja. Pole badan jest
bowiem
szerokie, obejmuje zarowno spoleczenstwa dawne jak i wspolczesne.
Dodatkowy problem stanowi niewielka mozliwosc ich porownywania.

Praca niniejsza, nie pretendujac do wyczerpania tematu, stawia
sobie
jedynie za cel okreslenie funkcji, typow i ogolnych teorii
rytualow. Kladac
nacisk na obrzedy swieckie i codzienne, zadamy sobie pytanie o
wspolczesny kryzys rytualu oraz o przyczyny powstawania nowych
obrzedow. Ksiazka zajmuje sie glownie kultura zachodnia oraz
wybranymi
aspeltami kultur starozytnych - nie poswiecajac z braku miejsca
uwagi
wspolczesnym rytualom afrykanskim i wschodnim.


Rozdzial I.

Co to jest rytual? Znaczenie i problematyka.

I. Definicja i rola rytualow.

Terminy ryt, rytual nie sa latwe do zdefiniowania chocby dlatego,
ze
posluguja sie nimi przedstawiciele roznorodnych galezi wiedzy -
etnolodzy,
socjolodzy, psycholodzy spoleczni, psychoanalitycy i etolodzy -
nie mowiac
o jezyku potocznym, w ktorym czesto naduzywa sie tych pojec.
Chcac
sformulowac spojna definicje rytualu, nalezy najpierw przywolac
rozumienie tego terminu w wymienionych dyscyplinach, ukazujac
jego
zwiazki z licznymi pojeciami pokrewnymi.

1. Rozumienie rytualow w roznych dyscyplinach.

Rytualy oznaczaja w tych dziedzinach calosc lub tylko pewna czesc
praktyk nakazanych lub zakazanych, powiazanych z wierzeniami
magicznymi czy religijnymi, z ceremoniami i ze swietami, ktore
bazuja na
dychotomii: sacrum-profanum, czyste-nieczyste. Interesowaly one
badaczy
francuskich, od Durkheima do Levi-Straussa, jak i anglosaskich,
od
Frazera do Turnera - zeby przywolac kilka najwazniejszych
nazwisk(2)

     Psychologia spoleczna kladzie nacisk przede wszystkim na
     interakcyjny wymiar rytualnosci dotyczacej pewnych aspektow
zycia
     codziennego, odnoszac sie do doswiadczen osobistych i do
poziomu
     uswiadomienia zachowan jednostek. 
     Psychoanaliza, uznajac funkcje zbiorowa rytualow, interesuje
sie
     glownie ich formami oraz funkcjami indywidualnymi, tj.
     postepowaniem jednostki w sytuacjach codziennych, wywolanych
     przymusem powtarzania czynnosci oraz mniej lub bardziej
     neurotycznymi obsesjami np. w zakresie odzywiania, higieny
     osobistej lub ubioru. 
     Etologia wreszcie wywodzi rytualizacje z procesu ewolucji
gatunkow i
     odnosi ja do archaicznych schematow zachowan adaptowanych
do
     specyficznej funkcji komunikacji, np. zalotow lub
odstraszania innych
     gatunkow. Jednak zakres pojecia odnoszacego sie do ludzi i
zwierzat
     nastrecza problemy, ktorych nie jestesmy w stanie
wyczerpujaco
     przedstawic. 

Wszystkie te dyscypliny pod pojeciem rytual rozumieja zwsze
zachowania
specyficzne, zwiazane z okreslonymi sytuacjami i regulami,
odznaczajace
sie powtarzalnoscia, ktorych rola nie jest jednak oczywista. Z
drugiej
strony, niezaleznie od konkretnych odmian rytualow spolecznych
oraz ich
roznorodnosci w czasie i przestrzeni, wystepowanie tych praktyk
wydaje
sie uniwersalne.

2. Pojecia pokrewne i synonimiczne uzywane zamiennie z
terminem rytual.

     Zwyczaje, rutyna : Czesto rytual jest sprowadzany do pewnych
     funkcji lub zachowan majacych charakter rutynowy i
stereotypowy;
     mowi sie np. o rytualach administracyjnych lub
pedagogicznych,
     majac na mysli przestarzale formalnosci i procedury. Procesy
owe
     nie dotycza cyklu dzialan ograniczajacych sie jedynie do
jakiegos
     programu czy przyzwyczajen, lecz w rzeczywistosci odnosza
sie do
     pewnych wartosci, czasem kwestionowanych, ale jeszcze nie
w pelni
     przezytych. W ten sposob w znaczeniu terminu pozostaje tresc
     symboliczna nie dajaca sie wytlumaczyc sama tylko
uzytecznoscia.
     Problem ten jeszcze wyrazniej zauwazamy w rytualach
archaicznych,
     ktore nie stronia nawet od krwawych prob mogacych prowadzic
     nawet do okaleczenia - nie na tyle jednak, aby uchodzily za
     absurdalne czy nieuzasadnione, jak to zostalo pozniej
stwierdzone. Z
     punktu widzenia terminologii mozna w kazdym razie rozroznic
     rytualnosc i rytualizm, zastrzegajac drugie pojecie dla
zachowan
     stereotypowych, a nawet mechanicznie powtarzanych,
wykazujacych
     tendencje do skostnienia. 
     Kod, program : kod jest systemem umownych sygnalow sluzacych
     do przekazywania wiadomosci od nadawcy do odbiorcy. Sygnaly
     moga miec roznorodna nature: jezykowa, mechaniczna, czesto
     wyrazane sa gestami. Wybor formy zalezy od celu komunikacji
     (informowac, niepokoic, uwodzic, itd.), jak i od kontekstu
     (zwyczajowy, okolicznosciowy). Liczne kody sa podatne na
     rytualizacje - w sferze religii, magii, prawa czy nawet
zycia
     towarzyskiego. Moda, pomimo przemojajacego charakteru, takze
     moze byc kodowana i przezywana w pewnych srodowiskach jako
     rodzaj rytualu(3). Mozna wiec powiedziec, ze tworza one
specyficzny,
     skodyfikowany system pozwalajacy jednostkom lub grupom na
     nawiazanie kontaktu z sila tajemna, z bytem boskim czy ich
     substytutami nadnaturalnymi lub ziemskimi (np. idealy).
Jednak
     podczas gdy wynikajacy z umownosci kod moze byc mniej lub
     bardziej swobodnie modyfikowany, to rytual ma charakter
     niezmienny w ciagu bardzo dlugich okresow czasu, a kazda
proba
     zmiany kolejnosci, jak i tresci elementow w szczegolowym
programie
     rytualu, deformuje jego sens i donioslosc. Od zwyklego
zwyczaju
     odroznialo go odniesienie do ukrytych sil lub do
podstawowych
     wartosci, slowem do sacrum - pojecia i dziedziny bardzo
zlozonej. 
     Ceremonia, kult : w literaturze etnologicznej i
socjologicznej te
     dwa terminy scisle sie wiaza, szczegolnie u E.Durkheima, sa
tez
     wyraznie rozrozniane przez innych autorow(4), ktorzy
rozumieja przez
     ceremonie ogolna kategorie spolecznej komunikacji, a przez
rytual
     jej forme mistyczna - mogaca zreszta posiadac charakter
osobisty
     (np. samotna modlitwa), Inni rozrozniaja z kolei pojecia
     ceremonialny w znaczeniu: obrzedowy badz zwiazany z
etykieta, albo
     rezerwuja termin kult dla specyficznych praktyk wyrazajacych
czesc
     do boga, istoty, osoby. 

Gdyby te rozroznienia mialy byc czyms wiecej niz tylko konwencja
nominalna, wowczas latwo by je podwazyc. Ceremonia swiecka
posiada
zawsze charakter odswietny i zapozycza szczegoly mniej lub
bardziej z
rytualu religijnego, czasem posuwajac sie nawet do parodii (np.
intronizacja w pewnych stowarzyszeniach politycznych czy
kulinarnych).
Nie mozna zreszta zapominac o etymologii tego slowa - ceremonia
oznacza
kult, uszanowanie swietosci. Mozna po prostu zarezerwowac ten
termin dla
zorganizowanych form praktyk zbiorowych o charakterze
steatralizowanym. Kazda ceremonia odnosi sie wiec do jakiegos
podstawowego rytualu, a kazdy rytual moze miec mniej lub bardziej
ceremonialna realizacje (np. slub czy pogrzeb).

     Rytual i symbol : terminy symbol, symboliczny posiadaja
rowniez
     zmienny zakres. Nawet w jezyku potocznym mowi sie, ze
obraczka,
     flaga, krzyz sa symbolami malzenstwa, ojczyzny, Chrystusa;
ze pies
     symbolizuje wiernosc, a waz perfidie. Sztuka, poezja,
religia odwoluja
     sie do symboli. W kazdym przypadku chodzi o rzecz nieobecna
w
     naszej bezposredniej percepcji, a przedstawiana, wyobrazana
przez
     symboliczny przedmiot, zapewniajacy zwiazek z niewidzialnym
i
     pobudzajacy wyobraznie(5). 

Praktyki rytualne sa w najwyzszym stopniu symboliczne, gdyz przez
postawy, gesty lub slowa posrednicza w zwiazku z istota nie tylko
nieobecna (jak w przypadku zwyklego zna...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin