33(34)-Ip.doc

(236 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: PODZIWIAMY TRÓJCĘ ŚWIĘTĄ

 

Cel dydaktyczny: zapoznanie uczniów z działaniem Trójcy Świętej w życiu człowieka

Cel wychowawczy: umiejętność oddawania chwały i czci Ojcu, Synowi i Duchowi Świętemu

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Proszę aby każdy na karteczce napisał kim chciałby byś w przyszłości.

 

Analiza pracy.

 

Dlaczego chciałbyś Jasiu zostać (...)?

A jak myślisz co musisz zrobić by zostać (...)?

A czy znasz kogoś kto wykonuje taki zawód?

A czy podziwiasz jego pracę?

Te same pytania kieruję do innych dzieci!!!

 

Podziwiamy różne osoby: artystów, piosenkarzy, piłkarzy, aktorów, żołnierzy, policjantów....

Podziwiamy ich za to, że zrobili coś dobrego, niezwykłego, byli odważni, może pomogli potrzebującym.

Musimy jednak pamiętać, że winniśmy szukać ludzi takich, którzy nas ubogacają, dają nam dobry przykład.

 

Jak myślicie, czy powinniśmy podziwiać kolegę, który mówi brzydko, jest złośliwy? (nie)

A jakiego kolegę możemy podziwiać, budować się jego postawą? (dobry, życzliwy)

 

Na dzisiejszej katechezie będziemy podziwiać szczególne Osoby. Są to Osoby, których nie można zobaczyć, nie można podać ręki. Będziemy rozmawiać o Osobach Trójcy Świętej.

 

Czy ktoś potrafi wymienić wszystkie osoby Trójcy Świętej?

Praca w grupach

 

 

 

Pogadanka

Kartki

4.

Wymiar egzystencjalny:

Powiedzcie mi po czym poznajemy, że ktoś nas kocha? (pomaga nam, jest z nami)

Jak myślicie, kto nas najbardziej kocha? (rodzice)

Po czym to poznajecie? (miłość tę widać podczas choroby itp.)

 

To jest właśnie prawdziwa miłość. Ale nie wszyscy rodzice kochają swoje dzieci. Czasami zdarzą się tacy, którzy oddają swoje dzieci do domu dziecka?
Dlaczego? (nie ma w nich miłości)

A dlaczego kolega bije kolegę? (nie ma w nim miłości)

 

Żeby ludzie żyli w zgodzie i przyjaźni potrzebna jest miłość.

Powiedzcie mi czy można kupić miłość? (nie)

To skąd się ona bierze? (nie wiemy). Posłuchajmy zatem słów Pisma św.

Pogadanka

 

5.

Wymiar biblijny:

1 Jn 4:7-8

7. Umiłowani, miłujmy się wzajemnie, ponieważ miłość jest z Boga, a każdy, kto miłuje, narodził się z Boga i zna Boga.

8. Kto nie miłuje, nie zna Boga, bo Bóg jest miłością.

 

Zatem skąd bierze się miłość? (z Boga)

A ci którzy nie kochają? (nie ma w nich Boga)

Odczyt

Pismo św.

6.

Wymiar eklezjalny:

Na początku powiedzieliśmy sobie, że Trójca Święta to trzy Osoby: jakie? (Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty)

Kto mi powie jak objawiła się miłość Boga do nas; co On uczynił dla nas? (stworzył świat, zesłał na świat swojego Syna)

A co uczynił dla nas Jezus Chrystus Syn Boży? (umarł z miłości do nas na krzyżu – odkupił nas)

A co uczynił dla nas Duch Święty? (uświęca nasze życie, daje nam mądrość, spokój oraz siłę do dobrego życia)

 

Powiedzcie czy znacie jakieś modlitwy do Trójcy Przenajświętszej? (nie)

Jasiu proszę się przeżegnać?

Jakie wymawiałeś słowa?

 

Teraz otrzymacie jeszcze jedną modlitwę. Znacie ją na pewno. Waszym zadaniem jest ułożyć ją z rozsypanki:

 

Jak brzmi modlitwa: Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu jak była na początku teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen.

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puzle słowne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst dla uczniów, nożyczki, klej

7.

Wymiar egzystencjalny:

Posłuchajcie teraz pewnego opowiadania.

(nag. 41)

Ania co wieczór wyciąga z szuflady mała skrzynkę. Otwiera ją wyciąga z niej swoje skarby i zaczyna przeglądać. W pewnej chwili niepostrzeżenie do pokoju wszedł Tomek, młodszy brat Ani. Dziewczynka szybko schowała wszystkie przedmioty do skrzynki i włożyła ją do szuflady.

-co tam masz? – pyta zaciekawiony Tomek.

-nic – odpowiedziała speszona siostra.

-no cóż niech tak pozostanie. W końcu każdy z nas ma swoje tajemnice – odpowiedział chłopiec i poszedł do swego pokoju.

 

Co robiła Ania?

Co chciał wiedzieć Tomek?

Czy dowiedział się?

Za co możemy podziwiać chłopca? (uszanował tajemnicę siostry)

 

Musicie pamiętać, że tak jak Ania miała swoją tajemnicę, tak również i Bóg ma swoje tajemnice, których czasami nie potrafimy zrozumieć, musimy je po prostu przyjąć tak jak Tomasz.

Słuchowisko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

Nagranie CD

8.

Wymiar liturgiczny:

Kiedyś uczyliśmy się takiej piosenki o Trójcy Przenajświętszej. Dlatego teraz zaśpiewamy ją prosząc byśmy zawsze przyjmowali wolę Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego.

(nag. 3).

1. W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego...

Tak można najprościej modlić się do niego

Do Boga co właśnie uśmiecha do nas się

I niebo przybliżyć Swym dzieciakom chce

Do Boga co właśnie uśmiecha do nas się

I niebo przybliżyć Swym dzieciakom chce.

 

W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego...

Tym znakiem najprościej przyznać się do Niego,

do Boga którego nie jeden wstydzi się,

lecz my się przyznajemy, żegnając razem się

do Boga którego nie jeden wstydzi się,

lecz my się przyznajemy, żegnając razem się

 

W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego ...

Niech każdy z nas rano zacznie dzień od tego.

I wszystko, co ważne, i co mniej ważne jest,

by więcej było dobra, tam gdzie Pan Bóg jest.

I wszystko, co ważne, i co mniej ważne jest,

by więcej było dobra, tam gdzie Pan Bóg jest.

Śpiew

Nagranie CD

9.

Podsumowanie:

Jakie znasz Osoby Boże?

Co zrobił Bóg Ojciec?

Co zrobił Syn Boży?

Co zrobił Duch Święty?

Czy można zrozumieć Pana Boga?

Pogadanka

 

10.

Zadanie domowe: Proszę połączyć kropki i pokolorować napis (xero – podręcznik s. 134)

 

 

11.

Modlitwa końcowa:

 

 

 

(Załącznik)

Chwała

Duchowi

na początku

teraz i zawsze

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin