flash-mx.-glebsze-spojrzenie ebook.pdf

(15035 KB) Pobierz
IDZ DO
Flash MX.
G³êbsze spojrzenie
Autor: Brian Underdahl
T³umaczenie: £ukasz Oberlan
ISBN: 83-7197-952-5
Tytu³ orygina³u:
Format: B5, stron: 226
Zawiera CD-ROM
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Ka¿dy, kto przegl¹da strony WWW, z pewnoci¹ spotyka siê z Flashem czêciej, ni¿
móg³by przypuszczaæ. Jest on jednym z najlepszych i najpopularniejszych narzêdzi do
tworzenia interaktywnych witryn sieciowych. Wyznacza nowe trendy w tej dziedzinie,
bêd¹c jednoczenie narzêdziem potê¿nym i ³atwym w obs³udze.
Ksi¹¿kê powinien przeczytaæ ka¿dy, kto chcia³by pracowaæ z programem Macromedia
Flash, tworzyæ animacje i interaktywne witryny sieci WWW. Zarówno pocz¹tkuj¹cy,
jak  i  profesjonalista znajdzie tu wiele przydatnych wiadomoci.
Tematów do omówienia jest wiele. Aby dotrzeæ do naprawdê szerokiej rzeszy
czytelników, zawar³em w ksi¹¿ce informacje zarówno podstawowe, jak i bardziej z³o¿one.
Mam nadziejê, ¿e wszyscy zrozumiej¹ tê koncepcjê. Najwiêksz¹ jednak korzyæ odnios¹
z  tekstu ci u¿ytkownicy Flasha, który mieli ju¿ okazjê zetkn¹æ siê z tym narzêdziem,
a  teraz postanowili rozszerzyæ swoj¹ wiedzê o bardziej zaawansowane zagadnienia.
Ksi¹¿ka zawiera bardzo wiele u¿ytecznych informacji, a jej treæ mo¿na podzieliæ na kilka
logicznych czêci.
Pierwsza z nich (obejmuj¹ca rozdzia³y od 1. do 4.) zosta³a powiêcona omówieniu
bardziej z³o¿onych tematów ni¿ te, które zwykle przedstawia siê u¿ytkownikom dopiero
rozpoczynaj¹cym swoj¹ przygodê z Flashem. Ty zapewne znasz ju¿ abecad³o tego
programu, dlatego ksi¹¿ka rozpoczyna siê od razu od pokazania sztuczek i technik,
które  pozwalaj¹ osi¹gn¹æ wiêcej, w krótszym czasie.
Rozdzia³y od 5. do 8. stanowi¹ drug¹ logiczn¹ czêæ, z której dowiesz siê, jak
wykorzystaæ swoj¹ wiedzê podczas tworzenia animacji w filmach Flasha. Nauczysz siê
o¿ywiaæ swoje filmy.
Czytaj¹c rozdzia³y od 9. do 11., dowiesz siê, jak publikowaæ filmy Flasha i umieszczaæ je
w witrynach sieci WWW. Poznasz równie¿ sposoby optymalizacji tworzonych projektów
oraz przygotowywania filmów dla takich urz¹dzeñ jak Pocket PC.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
777297251.015.png 777297251.016.png 777297251.017.png 777297251.018.png 777297251.001.png 777297251.002.png 777297251.003.png 777297251.004.png 777297251.005.png 777297251.006.png 777297251.007.png 777297251.008.png 777297251.009.png 777297251.010.png 777297251.011.png 777297251.012.png 777297251.013.png
 
Wstp............................................................................................................................. 7
Rozdział 1. Symbole..................................................................................................... 9
Czym s symbole.....................................................................................................................9
Rodzaje symboli....................................................................................................................11
Symbole graficzne ..........................................................................................................................11
Symbole przycisków.......................................................................................................................11
Klipy filmowe.................................................................................................................................12
Tworzenie przycisków...........................................................................................................15
Rysowanie przycisku ......................................................................................................................17
Czym jest listwa czasowa przycisku...............................................................................................19
Dodawanie do przycisków zdarze# d$wi%kowych .........................................................................20
Dodawanie do przycisków elementów tekstowych........................................................................20
Przypisywanie akcji do przycisków................................................................................................21
Edycja symboli......................................................................................................................24
Czym jest efekt falowy ...................................................................................................................24
Modyfikacja symboli w trybie edycji .............................................................................................26
Korzystanie z klonów symboli..............................................................................................26
Doł-czanie klonów symboli do filmu.............................................................................................28
Ł-czenie symboli ............................................................................................................................28
Edycja klonów symboli...................................................................................................................29
Rozdział 2. Biblioteki................................................................................................. 31
Przechowywanie obiektów w bibliotekach...........................................................................31
Czym s- biblioteki ..........................................................................................................................31
Umieszczanie obiektów w bibliotekach..........................................................................................32
Organizowanie zawarto(ci bibliotek.....................................................................................33
Okre4lanie wła4ciwo4ci okna podgl-du..........................................................................................33
Korzystanie z folderów...................................................................................................................35
Korzystanie z obiektów biblioteki standardowej..................................................................37
Konsekwencje przechowywania obiektów w bibliotece ................................................................37
Czyszczenie biblioteki ....................................................................................................................37
Tworzenie bibliotek wielokrotnego u+ytku...........................................................................39
Przechowywanie obiektów w bibliotekach wielokrotnego u6ytku.................................................39
Wy4wietlanie okna biblioteki wielokrotnego u6ytku .....................................................................40
Otwieranie projektów filmowych w postaci bibliotek....................................................................41
Korzystanie z bibliotek współu+ytkowanych........................................................................42
Czym s- biblioteki współu6ytkowane ............................................................................................42
Tworzenie biblioteki współu6ytkowanej........................................................................................43
Korzystanie z zawarto4ci bibliotek współu6ytkowanych ...............................................................45
777297251.014.png
4
Flash MX. Głbsze spojrzenie
Rozdział 3. Import i optymalizacja grafiki.............................................................. 47
Mo+liwo(ci importowania grafiki we Flashu........................................................................47
Importowanie grafiki wektorowej.........................................................................................49
Importowanie plików programu Macromedia Freehand ................................................................49
Importowanie grafiki wektorowej z innych programów ................................................................52
Importowanie grafiki bitmapowej.........................................................................................54
Przygotowanie grafiki bitmapowej do importowania w programie Flash......................................55
Importowanie obrazów bitmapowych.............................................................................................58
Okre4lanie wła4ciwo4ci zaimportowanego obrazka bitmapowego.................................................59
Uaktualnianie zaimportowanych obrazków bitmapowych.............................................................60
Konwersja obrazów bitmapowych na wektorowe.................................................................61
Trasowanie obrazów bitmapowych ................................................................................................61
Rozbijanie obrazów bitmapowych na bloki....................................................................................63
Konwersja tekstu na obiekt graficzny...................................................................................64
Powody konwersji tekstu na obiekt graficzny ................................................................................64
Rozbijanie tekstu na bloki...............................................................................................................65
Posługiwanie si% tekstem jako obiektem graficznym.....................................................................66
Przykład praktycznego zastosowania tekstu w postaci obiektu graficznego..................................67
Par% słów o u6yteczno4ci projektu..................................................................................................71
Problemy z zaimportowan grafik.......................................................................................72
Rozdział 4. D$wik we Flashu................................................................................... 73
Wła(ciwo(ci plików d2wi3kowych.......................................................................................73
Cz%stotliwo4; próbkowania ............................................................................................................73
Gł%bia bitowa..................................................................................................................................75
D$wi%k stereofoniczny i monofoniczny .........................................................................................75
Formaty plików d$wi%kowych........................................................................................................75
Importowanie d2wi3ków.......................................................................................................76
Format MP3....................................................................................................................................77
Format Wave...................................................................................................................................78
Format AIFF ...................................................................................................................................78
Dołczanie d2wi3ku do filmów.............................................................................................78
Przypisywanie d$wi%ków do uj%; kluczowych...............................................................................79
Synchronizowanie d$wi%ków .........................................................................................................79
Przypisywanie d$wi%ków do przycisków.......................................................................................82
Edycja d2wi3ków...................................................................................................................84
Posługiwanie si% funkcj- zanikania d$wi%ku..................................................................................84
Zap%tlanie d$wi%ków ......................................................................................................................85
Ustawianie parametrów wyj(ciowych...................................................................................87
Rola formatu pliku d$wi%kowego...................................................................................................87
Ustawianie parametrów globalnych................................................................................................87
Ustawianie parametrów indywidualnych........................................................................................89
Dla zaawansowanych: losowe odtwarzanie (cie+ek d2wi3kowych......................................90
Rozdział 5. Automatyczna animacja........................................................................ 95
Rodzaje automatycznej animacji...........................................................................................95
Automatyczna animacja ruchu........................................................................................................97
Automatyczna animacja kształtu ....................................................................................................98
Jaki rodzaj animacji jest Ci potrzebny............................................................................................99
Tworzenie animacji...............................................................................................................99
Spis treci
5
Tworzenie automatycznej animacji ruchu ....................................................................................100
Tworzenie automatycznej animacji kształtu.................................................................................102
Ł-czenie sekwencji animacji ruchu oraz animacji kształtu ..........................................................104
Zagnie+d+anie obiektów......................................................................................................106
Zwi-zek pomi%dzy obiektem macierzystym i obiektem potomnym ............................................106
Jednoczesne przemieszczanie obiektów powi-zanych ze sob- ....................................................108
Rozdział 6. Interaktywno-...................................................................................... 115
Rola interaktywno(ci w filmach Flasha..............................................................................115
Interakcja z u6ytkownikiem..........................................................................................................116
Interakcja pomi%dzy obiektami.....................................................................................................117
Czym s akcje i manipulatory zdarze:................................................................................117
Czym s- manipulatory zdarze#.....................................................................................................118
Czym s- akcje ...............................................................................................................................119
Metody wzbogacania filmów o elementy interaktywne..........................................................120
Tworzenie interaktywnych przycisków........................................................................................120
Dane wprowadzane przez u6ytkownika........................................................................................122
Interaktywno(; obiektów.....................................................................................................124
Interaktywno4; obiektów w praktyce ...........................................................................................124
Omówienie przykładu...................................................................................................................128
O krok dalej...................................................................................................................................128
Drukowanie.........................................................................................................................129
Drukowanie okre4lonej zawarto4ci...............................................................................................129
Sterowanie procesem drukowania ................................................................................................130
Rozdział 7. Maski..................................................................................................... 133
Troch3 teorii........................................................................................................................133
W jakim celu nale6y stosowa; maski ...........................................................................................133
Maski mog- wydawa; si% mało intuicyjne...................................................................................134
Tworzenie maski .................................................................................................................136
Maska graficzna............................................................................................................................136
Tekst jako maska...........................................................................................................................138
Klip filmowy jako maska..............................................................................................................139
Modyfikowanie maski.........................................................................................................140
Wykorzystanie masek w animacji.......................................................................................140
Tworzenie przewijanego tekstu...........................................................................................142
Tworzenie warstwy maski ............................................................................................................142
Tworzenie warstwy tekstowej.......................................................................................................143
Przewijanie tekstu.........................................................................................................................144
Rozdział 8. 1cie2ki ruchu ........................................................................................ 145
Jak działaj (cie+ki ruchu....................................................................................................145
Czym s- 4cie6ki ruchu ..................................................................................................................146
Zastosowanie 4cie6ek ruchu..........................................................................................................146
Tworzenie (cie+ek ruchu.....................................................................................................148
Tworzenie 4cie6ki ruchu ...............................................................................................................149
Orientowanie obiektu wzgl%dem 4cie6ki ruchu............................................................................152
Animacja kilku obiektów za pomoc- pojedynczej 4cie6ki ruchu.................................................153
Rozwi-zywanie problemów ze 4cie6kami ruchu..........................................................................156
Rozci-ganie 4cie6ki ruchu poza scen%..........................................................................................157
6
Flash MX. Głbsze spojrzenie
Rozdział 9. Optymalizacja filmu ............................................................................ 159
Czym jest szeroko(; pasma.................................................................................................159
Poznaj swoich odbiorców .............................................................................................................161
B-d$ konserwatywny....................................................................................................................162
W poszukiwaniu wskich gardeł.........................................................................................162
Powody tworzenia si% w-skich gardeł..........................................................................................163
Co mo6na kontrolowa; .................................................................................................................163
Czego nie mo6na kontrolowa;......................................................................................................164
Optymalizacja procesu pobierania filmu.............................................................................165
Czym jest optymalizacja...............................................................................................................165
W czym pomaga strumieniowe pobieranie plików.......................................................................167
Korzystanie z polecenia loadMovie..............................................................................................167
Czym s- animacje wst%pne...........................................................................................................170
Tworzenie animacji wst%pnych.....................................................................................................172
Rozdział 10. Publikacja filmów Flasha.................................................................. 177
Przygotowanie filmu do publikacji.....................................................................................177
Testowanie filmów..............................................................................................................179
Umieszczanie filmów na stronach WWW..........................................................................182
Przegl-darki internetowe u6ywaj- j%zyka HTML ........................................................................182
Osadzanie filmów Flasha wewn-trz kodu HTML........................................................................183
Wy(wietlanie wska2ników post3pu.....................................................................................194
Wska$nik procentowy...................................................................................................................195
Pasek post%pu................................................................................................................................195
Dla zaawansowanych — pobieranie dynamicznej zawarto(ci............................................196
Podstawy.......................................................................................................................................196
Dostarczanie dynamicznie zmieniaj-cej si% zawarto4ci................................................................197
Eksportowanie filmów w ró+nych formatach.....................................................................199
Wybór formatu..............................................................................................................................199
Ograniczenia w wyborze formatu.................................................................................................201
Rozdział 11. Flash a technologia Pocket PC.......................................................... 203
Czym jest Pocket PC...........................................................................................................203
Mo6liwo4ci urz-dze# Pocket PC ..................................................................................................204
Zastosowanie urz-dze# Pocket PC ...............................................................................................204
Ograniczenia platformy Pocket PC.....................................................................................205
Ograniczenia mocy i wielko4ci ekranu.........................................................................................206
Ograniczenia odtwarzacza filmów Flasha na platformie Pocket PC............................................208
Tworzenie filmów Flasha przeznaczonych na platform3 Pocket PC..................................209
Ustawienia pocz-tkowe filmu.......................................................................................................209
Doł-czanie zdarze# d$wi%kowych do filmu .................................................................................210
Umieszczanie obiektów na scenie ................................................................................................212
Programowanie.............................................................................................................................216
Publikowanie filmu.......................................................................................................................218
Testowanie filmu ..........................................................................................................................220
Zgłoś jeśli naruszono regulamin