Lynn Williams rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic. zrób imponujące wrażenie full scan.pdf

(4077 KB) Pobierz
707915406 UNPDF
Rozmowa kwalifikacyjna bez
tajemnic. Zrób imponuj¹ce wra¿enie
i zdob¹dŸ wymarzon¹ pracê
Autor: Lynn Williams
T³umaczenie: Katarzyna Marcinkowska
ISBN: 83-246-0039-6
Format: 122 × 194, stron: 232
Czeka Ciê rozmowa kwalifikacyjna. Zastanawiasz siê, czego bêd¹ od Ciebie wymagaæ
i co im powiesz. Jeœli przeprowadz¹ testy psychometryczne, to jak powinieneœ w nich
wypaœæ? Denerwujesz siê, bo nie wiesz, czego siê spodziewaæ.
W tej ksi¹¿ce znajdziesz pytania zadawane kandydatom z ró¿nych grup zawodowych,
ubiegaj¹cym siê o ró¿ne stanowiska. Poznasz zasady oceny kandydatów. A potem
spotkasz siê oko w oko z pracodawc¹ i to Ty bêdziesz kontrolowaæ przebieg rozmowy.
Z lektur¹ tej ksi¹¿ki nie zwlekaj do ostatniej chwili. Zapewnij sobie wystarczaj¹co du¿o
czasu, by przeæwiczyæ rolê i przygotowaæ odpowiedzi, zanim wejdziesz do jaskini lwa.
Rozmowa kwalifikacyjna to mecz, którego nie mo¿esz przegraæ.
Dowiedz siê:
jak stworzyæ profil idealnego kandydata na podstawie oferty pracy,
co naprawdê masz do zaoferowania pracodawcy,
jak poradziæ sobie z trem¹,
jak rozmawiaæ na wczeœniejszych, a jak na dalszych etapach rekrutacji,
jak ubiegaæ siê o ró¿ne typy stanowisk,
czego oczekuje siê od absolwentów.
707915406.005.png 707915406.006.png 707915406.007.png 707915406.008.png 707915406.001.png 707915406.002.png
Wstęp ..............................................................................................5
1. Poznajswojegowroga ........................................................................7
2. Przygotujsię ...................................................................................15
3. Jak odpowiadać na pytania .................................................................27
4. Pytania na powitanie i początek rozmowy .............................................47
5. Pytania dla pracowników fizycznych i rzemieślników ...............................53
6. Pytaniadlakandydatów do pracy kreatywnej .........................................65
7. Pytania dla kandydatów na stanowiska biurowe i administracyjne ..............79
8. Pytania dla kandydatów do pracy w działach sprzedaży i marketingu ..........91
9. Pytaniadlakandydatówdo pracy technicznej ......................................105
10. Pytania dla kandydatów na stanowiska kierownicze ..............................121
11. Pytania dla kandydatów do pracy w obsłudze klienta .............................143
12. Pytania dla absolwentów .................................................................153
13. Jak radzić sobie z pytaniami przygotowanymi specjalnie dla nas ..............163
14. Twoje pytania do osoby przeprowadzającej rozmowę kwalifikacyjną ........175
15. Testy rekrutacyjne .......................................................................... 179
16. Wariacje na temat .......................................................................... 193
17. Pokaż się z najlepszej strony .............................................................201
18. Co teraz? ...................................................................................... 209
Dalsze lektury ................................................................................ 219
Skorowidz ....................................................................................221
707915406.003.png
Rozmowa rozpocznie się prawdopodobnie krótką, wstępną pogawędką o fir-
mie, pracy oraz o tym, jaki przebieg będzie miało samo spotkanie. Usłyszysz też
ogólne „towarzyskie” pytania, które mają na celu przełamanie lodów:
Czy miała pani dobrą podróż?
Czy nie było korków na drogach?
Czy nie miał pan trudności z trafieniem do nas?
Uważaj. Wrażenie, które zrobisz w ciągu tych pierwszych kilku minut, będzie się
utrzymywać przez resztę spotkania. Chociaż w tych pytaniach naprawdę cho-
dzi o to, żebyś dobrze się poczuł, Twoje reakcje będą budowały Twój wizeru-
nek, który zapamięta osoba przeprowadzająca rozmowę.
W żadnym wypadku:
Nie gadaj jak nakręcony. Na miejsce powinieneś przybyć wystarczająco
wcześnie, aby złapać oddech i odzyskać panowanie nad sobą. Jeśli nie
potrafisz utrzymać nerwów na wodzy, przeczytaj rozdział 17., w którym
znajdziesz wskazówki, jak sobie poradzić z tym problemem.
Nie milknij. Jednocześnie postaraj się nie udzielać lakonicznych,
jednowyrazowych odpowiedzi.
Nie narzekaj. Bez względu na to, jak okropny był korek, jak długo
błądziłeś, szukając budynku, nie rób z tego problemu: 1) zobaczą
w Tobie zrzędę; 2) będą się zastanawiać, jak poradzisz sobie z innymi
drobnymi problemami i niedogodnościami; 3) jeśli Cię zatrudnią,
będziesz codziennie pokonywać tę samą drogę, więc czy codziennie
będą musieli wysłuchiwać Twoich narzekań?
707915406.004.png
48
Rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic
Nie obwiniaj. Nie wytykaj im błędów we wskazówkach dotyczących
drogi, nawet jeśli należałoby je poprawić.
Nie rozwlekaj się. To nie czas na długie opowieści o drogach,
rozkładach jazdy, planach miasta itp.
Nie poniżaj się. Nie musisz się tłumaczyć, że jesteś słabo zorganizowany
albo że masz kiepską orientację w terenie.
Nie wykorzystuj problemów jako wymówki. To, że utknąłeś rano
w korku, nie będzie dla nich przyczyną Twoich niepowodzeń podczas
rozmowy.
Pamiętaj, żeby:
Uśmiechać się. Przełamuj lody, uśmiechając się i nawiązując kontakt
wzrokowy.
Odpowiadać w serdeczny i miły sposób. Zachowuj się tak, jak podczas
nieco formalnych spotkań towarzyskich.
Udzielać pozytywnych odpowiedzi. Bez względu na okoliczności zrób
wrażanie kogoś spokojnego i opanowanego.
Zajrzeć do rozdziału 17. i zapoznać się z dalszymi wskazówkami,
jak zrobić pozytywne pierwsze wrażenie.
Po kilku kurtuazyjnych pytaniach osoba przeprowadzająca rozmowę może za-
dać Ci otwarte pytanie w rodzaju: „Proszę mi opowiedzieć o sobie” albo „Pro-
szę mi opowiedzieć o swojej pracy”, co będzie oznaczało przejście do głównej
części spotkania. Te ogólne pytania potraktuj jako zaproszenie do przedstawie-
nia swoich umiejętności i doświadczeń — firma chce poznać Twoje kompe-
tencje. Potraktuj to jako minirozmowę kwalifikacyjną, w której przedstawisz
zagadnienia do dalszej, dogłębnej analizy przez rekrutujących.
Pytanie: „Proszę mi opowiedzieć o sobie”
To pytanie nie może być już bardziej otwarte. To od Ciebie zależy, gdzie wy-
znaczysz granicę, ale powinieneś zadbać o to, by trzymać się zagadnień, któ-
re będą zawierały informacje istotne i wartościowe dla Twojego rozmówcy.
Osoba przeprowadzająca rozmowę chce, żebyś opowiedział o:
swoim obecnym stanowisku;
swoich kwalifikacjach, wykształceniu i przygotowaniu;
o tym, co przyciągnęło Cię do tej konkretnej branży i jak do niej trafiłeś;
umiejętnościach i zaletach, które sprawiają, że jesteś dobry w tym,
co robisz;
Pytania na powitanie i początek rozmowy
49
swoim doświadczeniu i osiągnięciach;
momentach przełomowych w swojej karierze;
swoich celach.
Treść odpowiedzi musisz oczywiście dostosować do kompetencji wymaganych
od kandydatów na to stanowisko, biorąc pod uwagę swoje umiejętności, zalety,
predyspozycje i doświadczenie.
Przykład
„Jestem [treściwie i zwięźle opisz siebie w nie więcej niż 15 słowach].
Jestem doświadczoną [kimkolwiek jesteś] z rozległą wiedzą na temat
[odpowiedni obszar Twojej wiedzy], w tym [ważne zagadnienie] oraz
[inne ważne zagadnienie]. Moje główne kwalifikacje i umiejętności
to [podaj dwie lub trzy umiejętności, które będą mieć największe
znaczenie, lub opowiedz o swoich najważniejszych kwalifikacjach].
Mam również doświadczenie w [przejdź do kolejnej umiejętności,
która będzie mieć znaczenie dla nowego pracodawcy, lub przedstaw
stosowny obszar swojej wiedzy], w tym [rozwiń jedno lub dwa kluczowe
zagadnienia].
Do moich dotychczasowych osiągnięć należy zaliczyć [wymień
dwa lub trzy główne osiągnięcia]. Swojemu obecnemu pracodawcy
przyniosłam następujące korzyści [przedstaw w zarysie korzyści
— co zwiększyłaś, zmniejszyłaś lub ulepszyłaś]. Uważam,
że stanowisko, które państwo oferują, umożliwi mi [to, czym chcesz
się zająć, lub to, co chcesz rozwinąć]”.
Przykład
„Jestem absolwentem informatyki, szczególnie zainteresowanym
praktycznymi zastosowaniami systemów informatycznych. Jestem
doświadczonym programistą komputerowym z rozległą wiedzą
na temat robotyki, w tym modelowania trójwymiarowego i montażu
podzespołów. Moje główne zainteresowania to metodologie
programowania i mikroelektronika.
Mam też doświadczenie w pracach nad sztuczną inteligencją, w tym
w Popll i Prologue.
Moim dotychczasowym największym osiągnięciem było stworzenie
geograficznej bazy danych za pomocą pakietu GIS, co pozwoliło
na zebranie informacji o pacjentach Narodowego Systemu Zdrowia
w całym regionie West Midlands. Dzięki temu poprawiono przydział
środków do rejonów o wysokiej gęstości zaludnienia, co skróciło
przeciętny czas oczekiwania przez pacjentów o około 11 procent.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin