photoshop. warsztaty dla fotografów przyrody full scan.pdf

(61066 KB) Pobierz
718369718 UNPDF
dla fotografw przyrody
Autorzy: Ellen Anon, Tim Grey
TĀumaczenie: Tomasz Boszko
ISBN: 978-83-246-0421-0
TytuĀ oryginaĀu : Photoshop for Nature
Format: B5, stron: 328
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Fotografia cyfrowa coraz ľmielej wkracza tam, gdzie dotychczas dominowaĀa tradycyjna
celuloidowa klisza i sprzķt analogowy. Coraz lepsza jakoľě i rozdzielczoľě przetwornikw
stosowanych w cyfrowych aparatach fotograficznych pozwala na doskonaĀe odwzorowanie
barw, jakimi na co dzieĺ urzeka przyroda. Fotografia cyfrowa otwiera zupeĀnie nowe
moŃliwoľci przed fotografami zajmujĴcymi siķ utrwalaniem fauny i flory. PoĀĴczenie
wiedzy o sprzķcie i technikach fotografowania ze znajomoľciĴ metod obrbki
w cyfrowej ciemni sprawia, Ńe wykonywane przez nich zdjķcia mogĴ jeszcze bardziej
zachwycaě i oszaĀamiaě oglĴdajĴcych.
KsiĴŃka âPhotoshop dla fotografw przyrodyÒ to kompendium wiedzy na temat
obrbki, korekcji i publikacji cyfrowych fotografii skierowane do osb zajmujĴcych siķ
rejestrowaniem otaczajĴcej nas natury. Przedstawiono w niej techniki korzystania
z doskonaĀego narzķdzia, jakim niewĴtpliwie jest Photoshop CS2. CzytajĴc jĴ, nauczysz
siķ âmyľleě cyfrowoÒ podczas fotografowania, poznasz podstawy obsĀugi Photoshopa
i dowiesz siķ, w jaki sposb moŃesz poprawiě i przetworzyě swoje fotografie. Opanujesz
techniki zaznaczania, maskowania, mieszania kolorw i warstw, stosowania narzķdzi
korekcyjnych, filtrw oraz efektw. Stworzysz zdjķcia panoramiczne, przygotujesz swoje
prace do profesjonalnego drukowania i opublikujesz je w sieci.
¤ Techniki fotografowania natury za pomocĴ sprzķtu cyfrowego
¤ Kalibracja kolorw w systemie
¤ ZarzĴdzanie cyfrowymi fotografiami za pomocĴ przeglĴdarki Bridge
¤ Przetwarzanie plikw RAW
¤ Kadrowanie, prostowanie i skalowanie obrazw
¤ Korekcja ekspozycji i barw
¤ Tworzenie panoram i ĀĴczenie fragmentw zdjķě
¤ Drukowanie fotografii
¤ Tworzenie internetowej galerii
¤ Automatyzacja pracy przy uŃyciu zadaĺ
Nie musisz udoskonalaě natury. Wystarczy, Ńe poprawisz swoje zdjķcia tak,
aby jak najdokĀadniej oddawaĀy jej piķkno
Photoshop. Warsztaty
718369718.011.png 718369718.012.png 718369718.013.png 718369718.014.png 718369718.001.png
Spis treści
Wstęp 19
Dla kogo jest ta książka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Zawartość książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Zawartość CD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Jak można skontaktować się z autorami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Rozdział 1 Cyfrowe myślenie w plenerze 19
Techniki fotogra czne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Wybieranie trybu RAW lub JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Zrozumieć histogramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
„Naświetlaj prawidłowo” — Michael Reichmann . . . . . . . . . . . 32
Balans bieli w fotografowaniu przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Fotografowanie motywów w celu ich późniejszego
połączenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Niebo, chmury, księżyc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Rozszerzanie możliwości aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Indywidualne fotografowanie elementów kompozycji
ujęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Rozważania etyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Rozdział 2 Jak sprawić, by Photoshop pracował na naszą korzyść 45
Zarządzanie kolorem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Kalibracja monitora. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Ustawienia kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Ustawianie preferencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Ustawienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Ustawienia obsługi plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Wyświetlanie i kursory. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Plug-iny i dyski magazynujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Pamięć i bufor obrazków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Widoki i zoom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Okna i przestrzenie robocze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Narzędzie Zoom (Lupka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Narzędzie Hand (Rączka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Paleta Navigator (Nawigator) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Nawigowanie za pomocą skrótów klawiaturowych . . . . . . . . . . 63
Ściąganie obrazów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Zmiana nazw plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Sortowanie i edycja w Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Ustawianie preferencji w Adobe Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Ustawienia Palet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Ranking obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Nadawanie etykiet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Etykietowanie i ocenianie w trakcie pokazu slajdów . . . . . . . . 76
Przegląd metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Camera Raw w Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Wszystko gotowe! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
718369718.002.png
Rozdział 3 Podstawowe narzędzia 81
Narzędzia zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Narzędzie Lasso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Lasso magnetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Narzędzie Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Łączenie narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Zapisywanie i wczytywanie zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Narzędzie Brush (Pędzel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Narzędzie History Brush (Pędzel historii) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Gromadzenie wiedzy o narzędziach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Rozdział 4 Pierwsze kroki 103
Typowy przebieg pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Korzystanie z Adobe Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Ustawianie opcji obiegu pracy w CR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Wygląd Obrazu w CR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Kadrowanie i obracanie w CR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Kontrola domyślnego wyglądu obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Mody kacja tonalności i koloru: zakładka Adjust (Dopasuj). . . 115
Wyostrzanie podglądu i redukcja szumu: zakładka
Detail (Szczegół). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Ćwiczenie obsługi suwaków z zakładek Adjust (Dostosuj)
i Detail (Szczegół). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Usuwanie aberracji i winietowania: zakładka Lens
(Obiektyw) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Zastosowanie krzywej kontrastu: zakładka Curve (Krzywa). . . 122
Uwzględnianie wariacji aparatu: zakładka Calibrate
(Kalibracja). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Wsadowa konwersja wielu obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Wstępne Kadrowanie i Prostowanie w Photoshopie. . . . . . . . . . . 125
Wstępne Kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Prostowanie horyzontów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Jak rozumieć warstwy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Czyszczenie w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Narzędzia czyszczące w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Powiększanie, nawigacja i warstwy przy czyszczeniu . . . . . . . 132
Usuwanie Kurzu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Usuwanie niepożądanych obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Tworzenie nowego tła na pustym obszarze roboczym . . . . . . 136
Rozdział 5 Korekta ekspozycji 139
Robienie zdjęć w celu uzyskania najlepszego naświetlenia. . . . . 140
Korekcje barwne za pomocą polecenia Levels (Poziomy) . . . . . . 140
Ujawnianie detali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Akcentowanie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Warstwa rozjaśniania i ściemniania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Przygotowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Malowanie światłem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Poprawianie błędów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Krzywe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Punkty kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Ołówek dla krzywej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Korekta świateł i cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Zoptymalizowane naświetlenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
718369718.003.png 718369718.004.png 718369718.005.png 718369718.006.png
Rozdział 6 Korekcje kolorów 171
Rozpoznawanie dominanty barwnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Stosowanie polecenia Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie)
w celu wykrycia dominanty barwnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Zastosowanie palety Info w celu ukazania dominanty
barwnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Usuwanie dominanty barwnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Subiektywne metody usuwania dominanty barwnej . . . . . . . . 175
Obiektywne metody usuwania dominanty barwnej. . . . . . . . . 180
Dodawanie dominanty barwnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Mody kowanie kolorów w celu odzwierciedlenia natury
lub wzmocnienia przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Mody kacje barwy i nasycenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Precyzyjne dostrajanie koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Maski warstw i mody kacje kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Tworzenie masek warstw poprzez zaznaczenie . . . . . . . . . . . . 191
Tworzenie masek warstw bez zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Rozdział 7 Zdjęcia kompozytowe 199
Tworzenie panoram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Co należy wziąć pod uwagę w samym aparacie . . . . . . . . . . . .200
Ręczne tworzenie panoramy w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . .202
Ujednolicenie ekspozycji poszczególnych segmentów
panoramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .205
Polecenie Photomerge (Łączenie obrazków) . . . . . . . . . . . . . .207
Poszerzanie zakresu dynamicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Ręczne poszerzanie rozpiętości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Poszerzanie zakresu metodą krok po kroku . . . . . . . . . . . . . . . 212
Poszerzanie rozpiętości poleceniem Merge to HDR
(Złącz jako HDR) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Poszerzanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Łączenie elementów z wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Zaawansowane metody zaznaczania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Łączenie elementów z wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225
Usuwanie nieba lub innego tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Rozdział 8 Efekty artystyczne 231
Czerń i biel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Konwertowanie na obrazy czarno-białe. . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Kolorowanie obrazów czarno-białych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234
Filtry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236
Rozmycia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Filtr Liquify (Deformacja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243
Okno Filter Gallery (Galeria ltrów). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Cyfrowe montaże . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248
Tryby mieszania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .249
Montaże surrealistyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .253
Montaże odwrotne i przecinające się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
Obrazy lustrzane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256
Montaże wieloujęciowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257
Cyfrowe zdjęcia wielokrotnie naświetlane . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260
Ewolucja obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262
718369718.007.png 718369718.008.png
Rozdział 9 Produkt końcowy 267
Tryb pracy z produktem wyjściowym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Powielanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Zmiana wielkości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .269
Redukcja szumu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275
Drukowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283
Wybór najlepszego papieru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .288
Tworzenie galerii internetowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .288
Dzielenie się zdjęciami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Rozdział 10 Techniki dodatkowe 293
Zadania i obróbka wsadowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Tworzenie zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294
Obróbka wsadowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .298
Obramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Tworzenie kart z życzeniami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304
Tworzenie szablonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304
Dodawanie obrazków do układu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
Zapisywanie i drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
Tworzenie wizytówek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
Tworzenie układu wizytówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .307
Tworzenie układu wydruku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
Pokazy slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
Dzielenie się kreatywnością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
718369718.009.png 718369718.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin