ściąga z etyki.doc

(123 KB) Pobierz
Moralność indywidualna i jej zakresy

Moralność indywidualna i jej zakresy.(3)

Są to zasady i normy danej jednostki, którymi zgodnie z danym światopoglądem religijnym bądź filozoficznym ludzie powinni się kierować.

1). Stosunek człowieka do samego siebie

      - aspiracje własne i stawiane sobie zadania

      - akceptowany ideał osobowości

      - stopień urzeczywistnienia wzorców

2). Stosunek człowieka do innych jednostek

     - determinowany przez wartości i zasady kultury współżycia (zasady życia społecznego)

3). Stosunek jednostki do zbiorowości (narodowej, zawodowej, politycznej itp.)

 

Moralność społeczna i jej zakres.

Są to normy i zasady odnoszące się do danej zbiorowości.

1). Relacje międzynarodowe

     - wolność, niepodległość, patriotyzm

     - współpraca i stosunki dobrosąsiedzkie

     - dominacja, agresja, nacjonalizm

2). Wewnętrzna polityka państwa a zwłaszcza

     - sposób sprawowania władzy

     - prawa i swobody obywatelskie

     - sądownictwo, polityka społeczna

3). Życie gospodarcze

     - gospodarcze stosunki międzynarodowe

     - pozyskiwanie rynków zbytu

     - system własności w danym kraju

     - podział wytworzonych dóbr, ubezpieczenia

 

Wartość i moralność pracy

Praca czyni i kształtuje człowieka, zaspokaja jego potrzebę afirmacji i samorealizacji. Praca powinna być godziwie opłacana. Brak pracy demoralizuje i usuwa na margines.

Moralność pracy dotyczy:

1.  stosunku człowieka do procesu pracy – obowiązkowość, rzetelność, doskonalenie

2.  stosunku do środowiska pracowniczego – godność, tolerancja

3.  stosunku pracownika do firmy – dbałość o jej prestiż, lojalność, uczciwość

 

Uzasadnij konieczność uprawiania etyki biznesu.

Korzyści zewnętrzne:

    Budowanie pozytywnego wizerunku firmy

    Ułatwianie sobie funkcjonowania w społeczności lokalnej

    Obecni klienci są bardziej lojalni oraz pozyskiwanie nowych

    Misja firmy bardziej wiarygodna

    Wzrost efektywności firmy

    Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych

    Wzrost zainteresowania inwestorów

    Odliczenia podatkowe

Korzyści wewnętrzne:

    Wzrost satysfakcji i zadowolenia pracowników

    Przychylność pracowników

    Wzrost identyfikacji pracowników z firmą

 

Wyjaśnij koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu.

PPP – odpowiedzialność firmy za

Ludzi – people (P)

Zysk – profit (P)

Planetę – planet (P)

- Interesy społeczne i ochrona środowiska

- Relacje z interesariuszami

- Podejście strategiczne i długofalowe

- Charakter etyczny, prawny, finansowy i obywatelski

- Współpraca z pracownikami, społecznością lokalną

- Poczucie odpowiedzialności za konsumenta, inwestora, społeczeństwo, środowisko przyrodnicze

 

Przedstaw przykład standardu do audytu społecznego. (AA 1000 lub SA 8000)

Społeczna odpowiedzialność biznesu w rozumieniu normy AA 1000

Standard AA1000 został opracowany przez Institute of Social and Ethical AccountAbility z Wielkiej Brytanii i po raz pierwszy zaprezentowany w listopadzie 1999 roku.

   - Określa zasady najlepszej praktyki w budowaniu reguł społecznej i etycznej odpowiedzialności (obliczalności), przeprowadzaniu audytu etycznego i przygotowywaniu raportu.

   - Istotną cechą AA1000 jest możliwość wykorzystywania tego standardu jako punkt wyjścia do analizy strategicznej nie tylko dla spółek ale dla wszelkich organizacji, zarówno non-profit, organizacji obywatelskich, przedsiębiorstw komunalnych, czy instytucji naukowych.

   - Z drugiej strony standard ten może być stosowany przez organizacje pozarządowe jako metoda zewnętrznej oceny przedsiębiorstwa w zakresie społecznej i etycznej odpowiedzialności.

Zadania AA 1000:

  - Promowanie odpowiedzialności jako podstawy działania organizacji;

  - Przyczynianie się do wzmacniania zasad odpowiedzialności społecznej, doskonalenie jakości audytu etycznego oraz sposobu przedstawiania wyników dla potrzeb wszystkich interesariuszy;

  - Wspieranie procesu doskonalenia organizacji w aspekcie etycznym, ekologicznym i ekonomicznym.

 

13 zasad systemu społecznej odpowiedzialności według normy AA1000

1.        Zasada odpowiedzialności, obliczalności

2.        Zasada uczestnictwa

3.        Zasada zupełności

4.        Zasada wymierności

5.        Zasada regularności

6.        Zasada zapewnienia jakości

7.        Zasada dostępności

8.        Zasada porównywalności

9.        Zasada wiarygodności

10.     Zasada istotności

11.     Zasada zrozumiałości

12.     Zasada kompleksowości

13.     Zasada ciągłej poprawy

 

Standard SA 8000

   - Ogłoszony w 1998 przez Radę Doradczą

   - Nawiązuje do norm ISO;

   - Uniwersalna norma przeznaczona do stosowania w systemie niezależnej weryfikacji, określająca wymogi w zakresie odpowiedzialności społecznej, jakie dane przedsiębiorstwo powinno spełniać;

 

Wymagania standardu SA 8000

  - Nie zatrudnianie dzieci

  - Nie stosowanie pracy przymusowej

  - Spełnianie podstawowych zasad bezpieczeństwa środowiska pracy

  - Wolność zrzeszania się i prawo do negocjacji zbiorowych

  - Nie stosowanie dyskryminacji

  - Nie stosowanie przymusu fizycznego lub psychicznego wobec pracowników

  - Przestrzeganie regulacji prawnych odnośnie dopuszczalnej ilości godzin pracy

  - Zapewnienie wynagrodzenia nie niższego niż wymagane przez prawo

  - System zarządzania

1). Standard SA 8000 może być stosowany we wszystkich krajach świata, w stosunku do przedsiębiorstw z dowolnej branży

2). Certyfikat zgodności strategii odpowiedzialności społecznej w danej firmie z wymaganiami normy SA8000 świadczy o tym, że procesy związane z istotnymi elementami polityki społecznej realizowane są w sposób kontrolowany oraz, że realizowane są zadania zmierzające do osiągnięcia określonych celów społecznych w procesie ciągłej poprawy wyników

3). Dane z sierpnia 2001: 76 przedsiębiorstw z 21 krajów uzyskało ten certyfikat

 

Wyjaśnij orientację profitową firmy.

   - jedynym celem firmy jest pomnażanie zysku

   - firma unika odpowiedzialności za swoje błędy

   - bardzo nieetyczne działanie

 

Co to są dane wrażliwe?

To dane o które mogą prosić, a nawet żądać tylko niektórzy pracodawcy. Są to:

          Pochodzenie rasowe lub etniczne

          Poglądy polityczne

          Przekonania religijne lub filozoficzne

          Przynależność wyznaniową, partyjną  lub związkową

          Dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub orientacji seksualnej

          Dane dotyczące skazań, orzeczeń o ukaraniu  a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym

 

Elementy programów etycznych.

Obejmują część lub wszystkie z poniższych elementów:

- ustalenie misji korporacji,

- określenie standardów etycznych i zawodowych,

- opracowanie kodeksu etycznego,

- opracowanie podręcznika standardów zawodowych,

- opracowanie programu kształcenia etycznego,

- utworzenie stanowiska (komórki) ds. etyki,

- promowanie zachowania etycznego (wyróżnienia, (wydawnictwa, seminaria)

- stałe monitorowanie przestrzegania norm etycznych i standardów zawodowych,

- utworzenie etycznej infolinii (doradztwo, whistleblowing),

- systematyczne przeprowadzanie audytu etycznego,

- okresowe korekty kodeksu etycznego i podręcznika standardów zawodowych.

 

3 warianty prywatności.

Obrona uprawnienia do bycia samemu

Obrona przeciwstawiająca się cudzej  kontroli

Ochrona przed  niechcianą poufałością

 

Poziomy odpowiedzialności zachowań etycznych.

Zagadnienia etyczne w “finansach” (EF) dotyczą czterech poziomów:

         zachowań indywidualnych - EF koncentruje się na odpowiedzialności specjalistów działających jako przedstawiciele (agenci), np.:

· odpowiedzialność maklera giełdowego, agenta ubezpieczeniowego, pracownika banku, menedżera finansowego firmy 

         zachowań instytucjonalnych - Są to reguły i standardy ustanowione przez:

organizacje finansowe, firmy ubezpieczeniowe, fundusze wzajemne, giełdy, rządowe instytucje regulacyjne

         zachowań korporacyjnych - ·Wiele kwestii etycznych wypływa z korporacyjnej formy organizacji finansowych, w których osoby odpowiedzialne (dyrektorzy wykonawczy) muszą działać w interesie udziałowców (akcjonariuszy) nie ponoszących większej odpowiedzialności za szkody społeczne spowodowane działalnością korporacji.

·Kwestie te wchodzą w zakres ładu korporacyjnego czyli sposobu sprawowania władzy (corporate governance) w firmach.

         zachowań globalnych - Na poziomie globalnym występują zagadnienia:

- nierówności w podziale bogactwa i ubóstwa

- odpowiedzialność krajów rozwiniętych za pomoc krajom o niższym stopniu rozwoju (tzw. kwestia “Północ - Południe)

 

Do czego można się odwołać w procesie podejmowania decyzji?
(3 elementy)

- Norm uniwersalnych lub standardów  profesjonalnych

- Kierunków lub systemów: utylitaryzmu, tradycji judeochrześcijańskiej i personalizmu katolickiego, etyki Kanta, etyki odpowiedzialności, teorii sprawiedliwości

- Testów etycznych

 

Wymień 3 testy etyczne służące jako podstawa decyzji etycznych.

- Test zdrowego rozsądku – pytanie o rzeczywisty sens zdrowego rozsądku

- Test najlepszej strony -  - przedstawienie siebie z najlepszej strony

- Test wentylacji -  przedstawienie zaproponowanego działania do wglądu innym( poszukiwanie porady)

- Test otoczenia, weryfikacji pomysłu przez osobę mająca odpowiednia władzę w firmie

- Test knebla -  zapoznanie z konspektem innych w firmie

- Test słońca –  gdybym wiedział, że moja decyzja będzie upubliczniona to czy bym ją podjął

 

Kroki w Podejmowaniu Decyzji Etycznych  wg. K.Pope i M. Velasqez

1. Zidentyfikuj Sytuację, Która Wymaga Etycznych Rozważań i Podjęcia Decyzji. 

2. Spróbuj Przewidzieć, Na Kogo Wpłynie Twoja Decyzja

3. Dowiedz się Kto, o ile Ktokolwiek, Jest Klientem

4. Oszacuj Swoje Kompetencje w Stosownych Obszarach – Brak Wiedzy, Zdolności, Doświadczenia czy Ekspertyzy – W Odniesieniu do Stosownych Aspektów Danej Sytuacji

5. Przeglądnij Stosowne Formalne Normy Etyczne

6. Przeglądnij Stosowne Normy Prawne

7. Przeglądnij Stosowne Badania i Teorie

8.* Rozważ Jak, O Ile W Ogóle, Twoje Osobiste Uczucia, Stronniczość Czy Własny Interes Mogą Wpłynąć Na Twoje Sądy Etyczne I Rozumowanie

9. Rozważ Jakie Efekty, O Ile W Ogóle Jakieś, Mogą Mieć Czynniki Społeczne, Kulturowe, Religijne I Inne Na Daną Sytuację I Na Identyfikowanie Etycznych Reakcji.

10. Rozważ Konsultacje

11.* Opracuj Alternatywne Kierunki Działań

12. Oceń Alternatywne Kierunki Działań

13. Spróbuj Przyjąć Perspektywę Każdej z Osób, Która Będzie Dotknięta

14. Zdecyduj co Robić a Potem Wróć do Tego i Rozważ Ponownie

15. Działaj i Zakładaj Osobistą Odpowiedzialność Za Twoją Decyzję

16. Oceń Rezultaty

17. Zakładaj Osobistą Odpowiedzialność Za Konsekwencje Twoich Działań

18. Rozważ Implikacje Przygotowania, Planowania i Prewencji

 

Na czym polega ANOMIA SOVIETICA?

-wyrugowanie wartości z procesu pracy i wartości etycznych z życia społecznego

- traktowanie swojej firmy jako miejsca z którego należy wyrwać jak najwięcej osobistych korzyści, jak najmniej wkładając w to pracy i wysiłku.

- w pewnym sensie to podwójna moralność

 

Co to jest indeks percepcji korupcji i jak się go tworzy?

„Korupcja rozumiana jest szeroko jako wykorzystywanie stanowisk i władzy publicznej do realizacji interesów prywatnych oraz użycie władzy

i dostępu do informacji niezgodnie z ich przeznaczeniem”

- Transparency International to międzynarodowa, niezależna i pozarządowa organizacja badająca, ujawniająca i zwalczająca praktyki korumpujące, przede wszystkim w życiu publicznym.

- Została założona w 1993 roku przez Petera Fiena.

Posiada oddziały w 90 krajach. Międzynarodowy Sekretariat TI ma siedzibę w Berlinie.

- TI co roku publikuje Indeks Percepcji Korupcji (CPI)

- CPI ukazuje percepcję korupcji w danym kraju

przez ludzi biznesu i analityków z całego świata,

w tym ekspertów zamieszkałych w ocenianym kraju.

- Każdy kraj oceniany jest w skali od 10 (największa przejrzystość) do 0 (największa korupcja).

- Ranking układany jest według ilości uzyskanych

punktów, od największej do najmniejszej

- CPI pokazuje postrzegany poziom korupcji w 180 krajach na świecie (nie należy utożsamiać postrzeganego poziomu korupcji z jej faktycznym poziomem, albowiem rzeczywisty poziom korupcji jest trudny do zmierzenia).

 

Wskaż podstawę etycznej rekrutacji pracownika?

Etyczna rekrutacja osób na dane stanowisko

powinna:

- opierać się o zasadę maksymalizacji

długoterminowej wartości firmy;

- prowadzić do właściwego wyboru;

- być prowadzona uczciwie, bezstronnie,

zgodnie z prawem.

    kryteria kwalifikacyjne – np. wykształcenie, doświadczenie i wprawa, znajomość języków obcych, stan zdrowia, umiejętność posługiwania się komputerem i innymi urządzeniami, znajomość przepisów prawa itp. ;

    kryteria efektywnościowe – np. jakość i terminowość wykonywanych czynności, koszty realizacji powierzonych zadań, wartość sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów, skrócenie czasu realizacji określonego zadania;

    kryteria behawioralne – np. dyspozycyjność, gotowość doskonalenia zawodowego, lojalność, profesjonalizm, przestrzeganie dyscypliny pracy, uczciwość, systematyczność, stosunek do klientów, przełożonych, współpracowników i podwładnych;

    kryteria osobowościowe – np. możliwości intelektualne, postawy, dążenia, ambicje, umiejętność nawiązywania kontaktów, odporność na stres, opanowanie, kreatywność, takt i dyplomacja

 

Problemy etyczne związane z ocenianiem pracowników.

Ocena pracownicza to każda procedura zmierzająca do zebrania, sprawdzenia, porównywania, przekazywania, aktualizacji i wykorzystywania informacji uzyskiwanych od pracowników i o pracownikach w celu określenia efektu ich pracy oraz potencjalnych możliwości przydatnych w organizacji.

 

Na czym polega OUTPLACEMENT?

Outplacement (zwolnienie monitorowane) - rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn zakładu pracy i wynikające rozwiązania ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin