ORDYNACJA PODATKOWA wykład 3 ( 14.03.2009 r.) Maciej Ślifirczyk
Urzędowe interpretacje prawa podatkowego:
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12.09.2005 r.
Zasada ignorantia Iris nocet we współczesnej dobie nia ma bowiem waloru absolutnego i wiąże o tyle tylko, o ile sam ustawodawca spełnia pewne standardowe wymagania np. co do publikacji przepisów, ich opracowania z uwzględnieniem horyzontu percepcyjnego domniemanych, przeciętnych adresatów, właściwej vacatio legis. Prawo nie powinno bowiem stawać się pułapką zastawioną przez legislatora poszukującego legitymizacji dla wszystkich swych poczynań w formalnym odwołaniu się do zasady ignorantia Iris nocet.
Rodzaje interpretacji prawa podatkowego
nieformalne formalne
ogólne w sprawach indywidualnych ogólne w sprawach indywidualnych
(odpowiedzi na art. 20 e i art. 21 par.2 m.in. 14 art. 14b-14p i Dział IIa
Interpelacje poselskie )
Interpretacje ogólne:
· Służą zapewnieniu jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
· Wydaje minister ds. finansów publicznych art. 14a
· Może zmieniać te interpretacje, jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość,
· Publikowane w PIP oraz Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów,
· Zastosowanie się do nich związane z takimi samymi gwarancjami jak zastosowanie się do interpretacji indywidualnych.
Koncepcja interpretacji dokonywanej w indywidualnych sprawach
Ustalenie okoliczności stanu ustalenie norm prawa ustalenie skutku
Faktycznego + podatkowego i subsumcja à podatkowego
Wszczęcie postępowania:
· -nie może być wszczęte z urzędu,
· na wniosek zainteresowanego ( występowanie interesu)
Wyrok WSA z 13 czerwca 2005 r.
Niewątpliwie szczególnymi cechami interesu prawnego jest, po pierwsze bezpośredniość związku między sytuacją danego podmiotu a wspomnianą normą prawna administracyjnego, na której budowany jest interes prawny. Oznacza to, ze interes prawny, mają tylko te z podmiotów, których sytuacja prawna wynika wprost z normy prawa materialnego, a nie powstaje za pośrednictwem drugiego podmiotu. Drugą szczególną cechą interesu prawnego jest realność, interes ten musi rzeczywiście istnieć w dacie stosowania danych norm prawa administracyjnego. Nie może to być interes tylko przewidywalny w przyszłości ani hipotetyczny.
Wymagania co do wniosku:
Ø przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego ( zdarzenia przyszłego),
Ø przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej,
Ø oświadczenie o braku kolizji z innymi procedurami na dzień złożenia wniosku,
Ø określenie wzoru wniosku przez Ministra wł ds. finansów publicznych,
Ø konieczność uiszczenia opłaty. ( opłata 40 zł w terminie 7 dni od złożenia wniosku, jeden stan faktyczny i kilka pytań – jedna opłata)
Organ właściwy do wydawania interpretacji indywidualnych:
Ø Minister właściwy ds. finansów publicznych ---à może upoważnić podległe organy do wydawania interpretacji indywidualnych jego imieniu i w ustalonym zakresie ( izby skarbowe w imieniu ministra)
Ø Wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, lub marszałek województwa 9 podatki lokalne)
Możliwość złożenia skargi do WSA ( właściwy sąd wg. miejsca zamieszkania wnioskodawcy)
Zasadniczo zastosowanie mają tylko wybrane przepisy działu IV Ordynacji Podatkowej.
Interpretację indywidualną wydaję się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku; do terminu tego nie wlicza się pewnych terminów i okresów art. 14d.
W razie nie wydania interpretacji w terminie przyjmuję się, że w dniu następującym po dniu , w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie( art. 14 o paragraf . 1).
Art. 14o. § 1. W razie niewydania interpretacji indywidualnej w terminie określonym w art. 14d uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie.
§ 2. Przepisy art. 14e i art. 14i § 2 stosuje się odpowiednio.
Rozstrzygnięcie kończące postępowanie:
· Postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia,
· Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania,
· Interpretacja indywidualna.
Wyłączenie możliwości wszczęcia postępowania o wydanie interpretacji:
Ø Toczy się postępowanie:
· Podatkowe,
· Kontrola podatkowa,
· Postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej,
· Sprawa rozstrzygnięta co do istoty w decyzji lub postanowieniu,
Interpretacja indywidualna:
1. Charakter pisemny art. 14b
2. Powinna zawierać:
· Ocenę stanowiska wnioskodawcy,
· Uzasadnienie prawne tej oceny,
· Pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego,
3. Interpretacja przekazywana właściwym organom podatkowym i organowi kontroli skarbowej art. 14i paragraf 2
4. Publikowana w PIP ( wraz z wnioskami) po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę art. 14i par. 3
Skutki zastosowania się do interpretacji indywidualnej:
· Zastosowanie się nie może szkodzić wnioskodawcy,
· Nie wszczyna się postępowania o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe, a wszczęte umarza się art. 14k
· Nie nalicza się odsetek za zwłokę,
· Interpretacje nie wiąże organów podatkowych w postępowaniu wymiarowym – może zostać nie uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej --àinstytucja zwolnienia od zapłaty podatku,
Warunki zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku:
· Zastosowanie się do interpretacji,
· W wyniku tego zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane,
· Zmiana interpretacji lub jej nie uwzględnienie w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej,
· Skutki podatkowe mają miejsce po doręczeniu interpretacji.
Zakres czasowy zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku:
---------------------------------------------------czas---------------------------------------------à
------------------------------------------------------------------------------------
Okres zwolnienia
Wydanie( doręczenie) Zmiana lub uchylenie Koniec
Interpretacji interpretacji okresu
określony
zgodnie
z art. 14
Ordynacja podatkowa:
Art. 14n. § 1. Przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku:
1) zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki --à w zakresie dotyczącym działalności tej spółki;
2) zastosowania się przez oddział lub przedstawicielstwo do interpretacji indywidualnej dotyczącej działalności tego oddziału lub przedstawicielstwa wydanej przed powstaniem tego oddziału lub przedstawicielstwa na wniosek tworzącego je przedsiębiorcy.
§ 2. W przypadkach, o których mowa w § 1, zmienioną interpretację indywidualną doręcza się odpowiednio spółce, oddziałowi lub przedstawicielstwu, wskazanym przez wnioskującego o wydanie interpretacji indywidualnej.
Znaczenie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku:
· sposób wygasania zobowiązania dłużnika podatkowego art. 59 par. 1 ptk 10 i par. 2 ptk. 6,
· wywołuje skutek z mocy prawa,
· w postępowaniu w przedmiocie wydania decyzji wymiarowej dłużnik podatkowy powinien zgłosić wniosek o określenie wysokości podatku objętego zwolnieniem lub określenie wysokości nadpłaty ( art. 14m par 3) ---à rozszerza to zakres postępowania podatkowego na kwestie związane z interpretacją,
Zmiana i utrata mocy obowiązującej przez interpretacje:
· interpretacja dotyczy całego okresu obowiązywania przepisów – zmiana wywołuje efekt wsteczny,
· z chwilą uchylenia przepisów interpretacja traci moc automatycznie,
· może być zmieniona przez organ, który ją wydał, jeżeli zostanie stwierdzona jej nieprawidłowość -à podmiotowi, któremu została wydana interpretacja przesyła się zawiadomienie o zmienionej interpretacji,
· może zostać uchylona przez sąd administracyjny.
Przepisy dotyczące ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Art. 10. 1. Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej, w jego indywidualnej sprawie. 2. Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji. 3. Zasady udzielania interpretacji regulują odrębne ustawy.
· Koncepcja podobna do koncepcji wyrażonej w Ordynacji podatkowej po zmianach dokonanych z dniem 1.1. 2005 r.,
· Wąski zakres zastosowania ( ograniczenie podmiotowe – tylko przedsiębiorcy, ograniczenie przedmiotowe – daniny publiczne, które nie wynikają z przepisów prawa podatkowego ---à składki ubezpieczenia społecznego, składki ubezpieczenia zdrowotnego, niepubliczne należności budżetowe)
· Wydanie interpretacji następuje w formie decyzji --à możliwość wniesienia odwołania,
· Nie ma ograniczeń związanych z równolegle trwającymi postępowaniami,
· Termin na wydanie --------à 30 dni,
· Zmiana tylko w drodze wznowienia postępowania, chyba że, nastąpiły nieodwracalne skutki prawne.
Porozumienia w sprawie ustalania cen transakcyjnych
Podmiot zagraniczny lub te same osoby fizyczne lub prawne
podmiot krajowy
Podmiot zagraniczny lub podmiot krajowy podmiot zagraniczny Podmiot krajowy lub podmiot krajowy
Podmioty powiązane – ujęcie w podatku od towarów i usług
Kontrahent Kontrahent Osoba pełniąca u kontrahenta Kontrahent
funkcje zarządcze, nadzorcze
lub kontrolne ...
aba3434