pytania++kulesza.doc

(28 KB) Pobierz
1

1. „Rynek jest lepszy od administracji publicznej tam, gdzie chodzi o zaspokojenie indywidualnych preferencji odbiorców usług publicznych, wprowadzenie zaawansowanych technologii oraz działanie w sposób skuteczny i sprawny” to pogląd: a) oddający idee nowego zarządzania publicznego, b) który miał zastsowanie już w PRL, począwszy od lat 70-tych (epoka gierkowska), c) absurdalny, nie mający zastosowania do władz publicznych, których działalności nie można porównywać ani upodabniać do działalności sektora prywatnego

2. Głównym powodem nowego podejścia do zarządzania sprawami publicznymi było na początku: a) rosnące bezprawie administracyjne i brak sądowej kontroli administracji, b) obsadzanie znacznej cześci stanowisk w administracji -(rita tylko kierowic-zych) przez polityków — „poszukiwaczy łupów” (spoi! system), c) rozwój nowej techniki w XIX w. i widoczny postep w wykorzystywaniu tych zdobyczy w zarządzaniu publicznym

3. Po raz pierwszy menedżerskie podejście do słuzby publicznej zaproponowano: ) w XIX w. w USA, b) pod koniec XVIII w. w Prusiech, c) po 1917 r. w Rosji Radzieckiej

4. Nowe zarządzanie publiczne a) pojawiło się najpierw w Wielkiej Brytanii, Australii i Nowej Zelandii (w latach

80-tych XX w.) a następnie w USA (w latach 90-tych), b) zostało wymyślone we Francji na początku XX w. ale pierwsze praktyczne zastosowania miało dopiero w latach 60-tych w koloniach francuskich, c) intelektualnie pochodzi z klasycznego, niemieckiego kręgu nauki administracji (yerwaltungslehre), lecz o pierwszych, pełniejszych wdrożeniach można mowić dopiero w III Rzeszy

5. „Kierownicy administracji powinni najpierw zwracać uwage na zadania i osiagane wyniki, w tym na jakość świadczonych usług, zaś dopierow drugiej kolejności na ilośc załatwianych spraw i procedury” — to wiodący pogląd: a) tradycyjnego zarządzania publicznego, b) administracji „przedweberowskiej” z nadmierną rolą polityków, c) nowego zarządzania publicznego

6. „Indywidualne cechy pracownika zajmującego dane stanowisko pracy nie powinny mieć wpływu na organizację tego stanowiska” — to pogląd charakterystyczny dla: a) starego, „przed weberowskiego” typu administracji, b) dla tradycyjnego zarządzania publicznego, c) dla nowego zarządzania publicznego

7. W ujęciu tradycyjnego zarządzania publicznego określenie „struktura bk!rokratycna”: a) stanowi wyraz negatywnej oceny danej struktury organizacyjnej jako nieefektywnej i nieprzyjaznej dla petentów, b) oznacza, że chodzi o strukturę świadomie zorganizowaną, zdepersonalizowaną, opartą na zasadach specjalizacji i koordynacji oraz na merytorycznym przyporządkowaniu zadań do stanowisk pracy, c) nie ma zastosowania, bo zostało ono ukształtowane dopiero w połowie XX w., d) dotyczy organizacji kierowanej szczegółowymi przepisami, gdzie rolą człowieka (pracownika) jest wyłącznie stosować zasady ustalone dla tej organizacji, bez udziału osobistych poglądów oraz własnego podejścia i zaangażowania w realizowane zadanie

8. Za najważniejsze cele reorganizacji administracji federalnej USA ustawa reorganizacyjna z 1939 r. uznała: a) oszczędność i wyeliminowanie nakładania się i powielania wysiłków, b) skuteczność, c) konsolidację wokół podstawowych celów, d)zmniejzenie liczby organów administracyjnych

9. Koncepcja nowego zarządzania publicznego zakłada, że zasadniczo: a) administracja nie powinna sama świadczyć usług publicznych, lecz raczej winny to czynić na jej rachunek instytucje sektora prywatnego poddane standardom określonym prawem, b) usługi publiczne powinny być wyłącznie realizowane bezpośrednio przez administrację lub podległe jej instytucje sektora publicznego, c)pubIiczne i prywatne instytucje świadczące usługi w interesie publicznym powinny konkurowac mięzy sobą, d) publiczne i prywatne instytucje świadczące usługi w interesie publicznym nie powinny konkurowac mięzy sobą

10. „Strona” i „sprawa administracyjna” to a) w ramach tradycyjnego zarządzania publicznego sposób na depersonalizację petentów administracji i standaryzację oraz uproszczenia ich problemów, które administracja załatwia, b) ujęcie obecne również współczesnie we wszystkich tych sytuacjach, gdy organ rozstrzyga jdnostronnie sprawy z zakresu administracji publicznej na podstawie kodeksu postepowania administracyjnego, c) pojęcia podstawowe nowego zarządzanioa publicznego, które pozwalają ściśle wytyczyć cele i projektować wyniki działania administracji, d) określenia dziś coraz mniej aktualne, w związku z odrzuceniem doktryny centralizmu demokratycznego, charakterystycznej dla administracji w PRL

11. Wymień co najmniej trzy podstawowe formy prawne, w jakich objawia się współcześnie w Polsce polityka administracyjna (polityka publiczna)

12. Czym różni się „prywatyzacja zadań publicznych” od „prywatyzacji wykonania zadań publicznych” ?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin