Scenariusz lekcji dla klasy 5CeleWiadomości:
· Wie, co to jest wapień i granit.
· Wymienia elementy rzeźby wysokogórskiej.
· Wymienia nazwy znanych szczytów, dolin górskich, potoków, wodospadów, jezior.
Umiejętności:
· Wskazuje na mapie Karpaty i Tatry, a w atlasie szczyty, doliny, jeziora.
· Rozpoznaje i opisuje granit i wapień.
· Rozpoznaje elementy rzeźby wysokogórskiej.
Postawy:
· Rozwija zainteresowania przyrodnicze.
· Rozwija samodzielne myślenie.
· Aktywnie uczestniczy w lekcji.
Metody: Pokaz, praca z mapą, praca z podręcznikiem.
Formy pracy: Indywidualna i grupowa.
Środki dydaktyczne: Mapa Polski, atlasy, okazy skał wapiennych i granitowych, przeźrocza, podręcznik.
Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca:
1. Sprawy organizacyjno-porządkowe.
2. Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji o górach.
Faza realizacji:
1. Pokazanie na mapie ściennej i określenie położenia geograficznego Tatr na mapie Polski.
2. Praca z atlasem:
· Odszukanie wybranych szczytów,
· Odszukanie nazw skał, które występują w Tatrach,
· Podział Tatr na Wysokie i Zachodnie,
3. Pokaz skał wapiennych i granitowych.
4. Pokaz przeźroczy:
· omówienie elementów krajobrazu wysokogórskiego i krasowego,
· wyjaśnienie pojęć: grań, turnia, żleb, piarg, wywierzysko,
· pokaz ważniejszych szczytów, jezior, wodospadów.
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie zadania polegającego na wpisaniu poznanych na lekcji terminów (piarg, żleb, turnia, grań, szczyt, dolina) w odpowiednie miejsca na przygotowanym przez nauczyciela schemacie.
2. Podzielenie podanych terminów i przyporządkowanie ich do Tatr Wysokich lub Zachodnich. Przykładowe terminy: Rysy, granit, wapień, Morskie Oko, turnie, Jaskinia Śnieżna, Wodogrzmoty Mickiewicza, Wielka Siklawa, Kasprowy Wierch.
3. Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań.
4. Ocena aktywności uczniów.
gulon