różne narzędzia badawcze.doc

(32 KB) Pobierz

Narzędzia diagnostyczne:

MOWA

1. Badanie artykulacji:


- kwestionariusze obrazkowe T. Bartkowskiej, G. Demelowej, D. Antos, G. Demel i I. Styczek, A. Balejko, J. E. Nowak, I. Michalak – Widery,
- 'W krainie Lolandii" – kwestionariusz do badania wymowy dla dzieci młodszych – od 2 lat G. Billewicz i B. Zioło

2. Badanie słuchu fonemowego, fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej:


- próby i testy I. Styczek, B. Rocławskiego, J. Muszynskiej i A Żarczyńskiej, J. E. Nowak
- Skala pomiaru percepcji słuchowej słów J. Kostrzewskiego
- Próba słuchu fonematycznego B. Kaji
- "Zetotest" G. Krasowicz do badania pamięci fonologicznej
- Test do odtwarzania struktur rytmicznych Miry Stambak

3. Badanie różnych aspektów mowy:


- Kwestionariusz do ustalania zaburzeń mowy u dzieci L. Kaczmarka
- Od obrazka do słowa Rodak, Nawrocka
- Sprawdź jak mówię E. Stecko
- Test obrazkowo – literowy do badania afazji J. Szumskiej
- Afa – skala A. Paluch, E. Drewniak – Wołosz i L. Mikosza
- Przesiewowy test logopedyczny Z. Tarkowskiego
- Kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii Z. Tarkowskiego
- Kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania M. Chęciek
- Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym S.Grabiasa, Z. M. Kurkowskiego i T. Woźniaka
- Kwestionariusz badań przesiewowych do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci 2-, 4-, i 6-letnich Emiluta – Rozya, Mierzejewska, Atys
- Test sprawności językowej Z. Tarkowskiego

 

PERCEPCJA WZROKOWA

- Test 14 figur geometrycznych H. Spionek (3,0- 7,6)– klucz A. Morusiewicz ( S. Zabielski, 1985)
- Test percepcji wzrokowej Marianny Frostig (3,11-7,11)
- Test Bender – Kopittz (5,0-10,0)

LATERALIZACJA

- "Prawa – lewa" – test Piageta
- próby R. Zazzo
- próba kreskowania M. Stambak
- test Z. Matejcka i Z Zlaba
- "Ręka – oko – ucho’"– test Heada
- kwestionariusz ręczności Oldfielda
- próby eksperymentalne H. Skibińskiej

ROZWÓJ MOTORYCZNY

- test Oziereckiego w opracowaniu A. Barańskiej dla dzieci 4,0-16,0 (Przewęda R. 1973)


INTEGRACJA PERCEPCYJNO – MOTORYCZNA

- Skala ocen rozwoju percepcyjno – motorycznego Kepharta
- "Chińskie litery" M. Monroe – test uczenia się wzrokowo – słuchowego (oprac. J. Kostrzewski)
- Próby integracji wzrokowo – słuchowo – ruchowej "I" M. Bogdanowicz
- Próby Transformacji – próby "T" M. Bogdanowicz
- Wzrokowo – Słuchowy test Powtarzania Cyfr E. Koppitz
- Próba Reprodukcji Rytmu Z. Zlaba (oprac. M. Bogdanowicz)

 

 

 

 


Literatura:


Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978
Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno – motoryczna, Warszawa 1997
Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992
Balejko A., Jak usuwać wady wymowy. Porady dla nauczycieli i rodziców, Białystok 1992
Bartkowska T., Rozwój wymowy dziecka przedszkolnego, Warszawa 1968
Billewicz G., B. Zioło, W krainie Lolandii, Kraków 1992
Chęciek M., Kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania, Lublin 1993
Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich, Warszawa 1995
Kaczmarek L., Kwestionariusz do ustalania zaburzeń mowy u dzieci, Poznań 1955
Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001
Kephart N. C., Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa 1070
Kostrzewski J., Skala pomiaru podstawowych zdolności szkolnych, Warszawa 1974
Muszyńska J., Żarczyńska A., Rozpoznawanie trudności w nauce czytania i pisania uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Zeszyt do indywidualnych badań, Olsztyn 1976
Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993
Nowak J. E., Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1993
Paluch A., Drewniak – Wołosz E., Mikosza L., Afa – skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?,Kraków 2003
Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa 1973
Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk 1995
Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993
Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982
Szumska J., Metody badania afazji, Warszawa 1980
Tarkowski Z., Przesiewowy test logopedyczny, Lublin 1992
Tarkowski Z., Kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii, Lublin 1992
Tarkowski Z., Test sprawności językowej, Lublin 1992
Zazzo R., Metody psychologicznego badania dzieci, Warszawa 1974

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin