KPA_wyklady.pdf

(1060 KB) Pobierz
Autor: Mateusz Oleniacz
Postępowanie administracyjne
i sądowoadministracyjne
2009-2010
Prof. dr hab. Tadeusz Wo Ś
autor: Mateusz Oleniacz
781350338.178.png 781350338.189.png 781350338.200.png 781350338.211.png 781350338.001.png 781350338.012.png 781350338.023.png 781350338.034.png 781350338.045.png 781350338.056.png 781350338.067.png 781350338.078.png 781350338.089.png 781350338.100.png 781350338.111.png 781350338.122.png 781350338.133.png 781350338.141.png 781350338.142.png 781350338.143.png 781350338.144.png 781350338.145.png 781350338.146.png 781350338.147.png 781350338.148.png 781350338.149.png 781350338.150.png 781350338.151.png 781350338.152.png 781350338.153.png 781350338.154.png 781350338.155.png 781350338.156.png 781350338.157.png 781350338.158.png 781350338.159.png 781350338.160.png 781350338.161.png 781350338.162.png 781350338.163.png 781350338.164.png 781350338.165.png 781350338.166.png 781350338.167.png 781350338.168.png 781350338.169.png 781350338.170.png 781350338.171.png 781350338.172.png 781350338.173.png 781350338.174.png 781350338.175.png 781350338.176.png 781350338.177.png 781350338.179.png 781350338.180.png 781350338.181.png 781350338.182.png 781350338.183.png 781350338.184.png 781350338.185.png 781350338.186.png 781350338.187.png 781350338.188.png 781350338.190.png 781350338.191.png 781350338.192.png 781350338.193.png 781350338.194.png 781350338.195.png 781350338.196.png 781350338.197.png 781350338.198.png 781350338.199.png 781350338.201.png 781350338.202.png 781350338.203.png 781350338.204.png 781350338.205.png 781350338.206.png 781350338.207.png 781350338.208.png 781350338.209.png 781350338.210.png 781350338.212.png 781350338.213.png 781350338.214.png 781350338.215.png 781350338.216.png 781350338.217.png 781350338.218.png 781350338.219.png 781350338.220.png 781350338.221.png 781350338.002.png 781350338.003.png 781350338.004.png 781350338.005.png 781350338.006.png 781350338.007.png 781350338.008.png 781350338.009.png 781350338.010.png 781350338.011.png 781350338.013.png 781350338.014.png 781350338.015.png 781350338.016.png 781350338.017.png 781350338.018.png 781350338.019.png 781350338.020.png 781350338.021.png 781350338.022.png 781350338.024.png 781350338.025.png 781350338.026.png 781350338.027.png 781350338.028.png 781350338.029.png 781350338.030.png 781350338.031.png 781350338.032.png 781350338.033.png 781350338.035.png 781350338.036.png 781350338.037.png 781350338.038.png 781350338.039.png 781350338.040.png 781350338.041.png 781350338.042.png 781350338.043.png 781350338.044.png 781350338.046.png 781350338.047.png 781350338.048.png 781350338.049.png 781350338.050.png 781350338.051.png 781350338.052.png 781350338.053.png 781350338.054.png 781350338.055.png 781350338.057.png 781350338.058.png 781350338.059.png 781350338.060.png 781350338.061.png 781350338.062.png 781350338.063.png 781350338.064.png 781350338.065.png 781350338.066.png 781350338.068.png 781350338.069.png 781350338.070.png 781350338.071.png 781350338.072.png 781350338.073.png 781350338.074.png 781350338.075.png 781350338.076.png 781350338.077.png 781350338.079.png 781350338.080.png 781350338.081.png 781350338.082.png 781350338.083.png 781350338.084.png 781350338.085.png 781350338.086.png 781350338.087.png 781350338.088.png 781350338.090.png 781350338.091.png 781350338.092.png 781350338.093.png 781350338.094.png 781350338.095.png 781350338.096.png 781350338.097.png 781350338.098.png 781350338.099.png 781350338.101.png 781350338.102.png 781350338.103.png 781350338.104.png 781350338.105.png 781350338.106.png 781350338.107.png 781350338.108.png 781350338.109.png 781350338.110.png 781350338.112.png 781350338.113.png 781350338.114.png 781350338.115.png 781350338.116.png 781350338.117.png 781350338.118.png 781350338.119.png 781350338.120.png 781350338.121.png 781350338.123.png 781350338.124.png 781350338.125.png 781350338.126.png 781350338.127.png 781350338.128.png 781350338.129.png 781350338.130.png 781350338.131.png 781350338.132.png 781350338.134.png 781350338.135.png 781350338.136.png 781350338.137.png 781350338.138.png 781350338.139.png 781350338.140.png
autor: Mateusz Oleniacz
Spis treści
Wykład 1 – Zajęcia organizacyjne (07.10.09) ................................................................................. 3
Wykład 2 – Etapy działania norm prawa administracyjnego cz 1. (14.10.09) .....................................
Wykład 3 – Etapy działania norm prawa administracyjnego cz 2. (21.10.09) ....................................9
Wykład 4 – Etapy działania norm prawa administracyjnego cz 3.
Źródła prawa administracyjnego procesowego cz. 1 (28.10.09) .................................. 15
Wykład 5 – Źródła prawa administracyjnego procesowego cz. 2
Postępowania wyłączone cz. 1 (04.11.09) ................................................................. 29
Wykład 6 – Postępowania wyłączone cz. 2. Postępowania odrębne.
Postępowanie ogólne – zakres przedmiotowy post. admin.-jurysd. cz 1 (04.11.09).. .... 26
Wykład 7 – Zakres przedmiotowy postępowania administracyjnego-jurysdykc. cz 2 (25.11.09)....... 28
Wykład 8 – Legitymacja procesowa stron w postępowaniu jurysdykcyjnym cz 1 (02.12.09). ........... 34
Wykład 9 – Legitymacja procesowa stron w postępowaniu jurysdykcyjnym cz 2 (09.12.09). ........... 39
Wykład 10 – Legitymacja proc. podmiotów na prawach strony
w post. jurysdykcyjnym cz 1. – organizacje społeczne cz 1. (16.12.09)........................ 44
Wykład 11 – Legitymacja proc. podmiotów na prawach strony
w post. jurysd. cz 2. – organizacje społeczne cz 2. Prokurator cz. 1 (06.01.10)............ 49
Wykład 12 – Legitymacja proc. podmiotów na prawach strony
w post. jurysd. cz 3. – prokurator cz. 2 (13.01.10). .................................................... 53
Wykład 13 – Legitymacja proc. podmiotów na prawach strony
w post. jurysd. cz 3. – prokurator cz 3. (20.01.10). .................................................... 58
Wykład 14 – Legitymacja proc. podmiotów na prawach strony
w post. jurysd. cz 3. – prokurator cz 4, Rzecznik Praw Obywatelskich (27.01.10). ....... 63
Wykład 15 – Model postępowania administracyjnego jurysdykcyjnego cz. 1 (03.03.10).................. 70
Wykład 16 – Model postępowania cz. 2. Sprawa administracyjna cz. 1 (10.03.10). ......................... 76
Wykład 17 – Sprawa administracyjna cz. 2 (17.03.10). .................................................................. 81
Wykład 18 – Decyzja administracyjna (25.03.10)........................................................................... 85
Wykład 19 – Decyzja administracyjna cz. 2 (31.03.10). .................................................................. 89
Wykład 20 – Decyzja administracyjna cz. 3 (14.04.10). .................................................................. 93
Wykład 21 – Decyzja administracyjna cz. 4. Środki prawne cz. 1 (21.04.10) ..................................98
Wykład 22 – Środki prawne cz. 2 (28.04.10) ..............................................................................103
Wykład 23 – Środki prawne cz. 3 (05.05.10) ..............................................................................108
Wykład 24 – Środki prawne cz. 4 (12.05.10) ..............................................................................112
Wykład 25 – Środki prawne cz. 5 (26.05.10) ..............................................................................117
Wykład 26 – Środki prawne cz. 6. Prawomocność decyzji administracyjnych cz. 1. (02.06.10) .....121
Wykład 27 – Prawomocność decyzji administracyjnych cz. 2. (09.06.10) ....................................127
2
Postępowanie administracyjne
Etapy działania norm
07.10.09
Wykład organizacyjny
Informacje odnośnie egzaminu
1 zmiana w tym roku dotyczy zasad egzaminu:
Pisemny (wielokrotny wybór – 4 lub 3 możliwości)
Obowiązek przystąpienia do pierwszego terminu w sesji letniej
Co jak nie przystąpię w czerwcu? Utrata terminu : <
50 pytań, 25 punktów = ocena pozytywna
Doliczanie punktów za zaliczenie ćwiczeń (cena db oraz bdb) -> skala w gablotce. Punkty te nie mogą
zmienić oceny negatywnej na pozytywną – tylko od 3 powyżej -> odmiennie od tego co było w roku
poprzednim; ocena bdb upoważnia do zdawania egzaminu ustnego przedterminowego między 25 a 30
maja. Ponadto egzamin pisemny – przedterminowy w tym samym czasie.
Prawidłowa nazwa powinna brzmieć – Postępowanie administracyjne oraz postępowanie sądowo
administracyjne. Nie ma jednego postępowania administracyjnego. Nie ma jednego postępowania
administracyjnego – jest ich więcej. Jedno z nich jest najważniejsze: postępowanie administracyjne
jurysdykcyjne zmierza do wydania decyzji administracyjnej. Obok niego szereg innych. Kategoria druga –
postępowanie sądowo administracyjne: akt/czynność, względnie bezczynność mogą być zaskarżone do SA.
Od 1.1.2004 postępowanie sądowo administracyjne jest postępowaniem dwuinstancyjnym: 1. WSA ->
zaskarżenie do NSA
Ustawodawca regulując postępowanie oparł się na wzorcach które znał, wzorował się na procesie
cywilnym, transponował uregulowania. Jednak p.s.a. ma swoją specyfikę. W postępowaniu cywilnym sąd
ma do czynienia za sprawą cywilną, zaś w p.s.a. takiej sprawy nie ma. Przedmiotem w p.s.a. jest kontrola
zgodności prawem rozstrzygnięcia postępowania administracyjnego.
Określenie właściwości rzeczowej sądu administracyjnego:
Od 1980 – klauzula generalna / enumeratywność. To stwarza problemy.
Możliwość wniesienia skargi po wyczerpaniu toku instancji
Postępowanie administracyjne jurysdykcyjne i postępowanie sądowo administracyjne są to instytucje,
które nazywają się tak samo, ale w rzeczywistości oparte są na zupełnie innych przesłankach.
3
Postępowanie administracyjne
Etapy działania norm
Układ egzaminu:
50 pytań z czego:
20-25 postępowanie administracyjne jurysdykcyjne
20-25 postępowanie sądowo administracyjne
5 inne:
·
Skargi i wnioski
·
Zaświadczenia
·
Elementy administracyjnego postępowania egzekucyjnego
4 ustawy:
Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity z 2000 roku
Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (ostatni tekst jednolity z 2005 roku). Nie
obowiązuje cała, w szczególności obowiązuje: dział 1 rozdziały od 1 do 4 oraz dział III od art. 117 do
art. 153a.
Ustawa – prawo o ustroju sądów administracyjnych
Ustawa – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Ustawa ta całościowej regulacji
postępowania nie zawiera. Dwa aspekty:
Odesłanie do k.p.a.
Tworząc tą ustawę w 2000 r. ustawodawca miał rzeczywistość prawną opartą między ustawami
samorządowymi, zostawił je nietknięte – tam są przepisy które ściśle dotyczą postępowania
administracyjnego; operuje tam pojęciami, które w u.o.p.s.a. nie istnieją:
·
Ustawa samorządowa - > rozstrzygnięcie nadzorcze (pojęcie węższe)
·
Upsa – akt nadzorczy (pojęcie szersze)
Literatura:
„Ogólne postępowanie administracyjne” – Robert Kędziora wyd. 2008 – jest to postępowanie
administracyjne jurysdykcyjne regulowane w k.p.a., nie wszystkie postępowania administracyjne
jurysdykcyjne SA regulowane w k.p.a., na końcu podręcznika reguluje m.in. skargi i zaświadczenia.
„Postępowanie sądowo administracyjne” – T. Woś i inni, wyd. 3 najnowsze z 2009 roku – dobra rada:
lepiej sobie poczytać coś innego przed lekturą tejże książki.
4
Postępowanie administracyjne
Etapy działania norm
14.10.09
Wykład 2
Temat: Etapy działania norm prawa administracyjnego cz 1.
1. Przyczyny kształcenia się postępowania administracyjnego – immanentnie w cechach działania a
administracyjnego materialnego. Typowe normy PA nie działają automatycznie, np. z przepisu UGN o
wywłaszczenie wynika nie wprost wobec konkretnej nieruchomości. Tzw. ETAPOWOŚĆ DZIAŁANIA
(działania norm PA w etapach)
2. Etapy:
a. Stanowienie norm prawa materialnego administracyjnego
b. Konkretyzacja
c. Realizacja
Na każdym etapie – formy działania OAP mogące przybrać postać postępowań
Etap 1 - stanowienie norm
Dlaczego etap stanowienia prawa zaliczamy do procesu działania norm prawa administracyjnego
materialnego? Ten etap działania norm prawa administracyjnego zalicza się do etapu działania norm z tego
powodu że prawo administracyjne, w tym również prawo administracyjne materialne nie jest tylko prawem
rangi ustawy. W odróżnieniu od prawa karnego które bezwzględnie musi mieć formę ustawy. W odróżnieniu od
prawa cywilnego gdzie ta zasada z mniejszą ostrością funkcjonuje (prawo cywilne dopuszcza margines norm
podstawowych jako źródła tego prawa). To w przypadku prawa administracyjnego normy tego prawa nie muszą
mieć postaci wyłącznie ustawy, np.
1. Upoważnienia ustawowe – akty nie mające formę ustawy, ale jej rangę np. rozporządzenia
wykonawcze do ustaw. Pochodzą od organów administracji publicznej, naczelnych bądź centralnych.
2.
To mogą być akty prawne (normy) wydawane w ramach uprawnień sformułowanych dla szeroko
rozumianych organów administracji publicznej terenowej. Możemy mieć do czynienia z takimi
uprawnieniami formułowanymi zarówno dla administracji rządowej (art. 59 i 60 ustawy o wojewodzie i
administracji rządowej w województwie) – w tej ustawie można wyodrębnić
a.
Upoważnienia dla wojewody,
i. np. upoważnienia które są co do istoty równe upoważnieniom ustawowym
kierowanym do organów centralnych (wydawania rozporządzeń wykonawczych na
podstawie upoważnień ustawowych) tyle że ograniczonych do zakresu
terytorialnego jednostki w której wojewoda funkcjonuje, ale co do rangi są takie
same jak np. rozporządzenia ministra.
ii. Rozporządzenia (ściślej zarządzenia) porządkowe – zasady, przesłanki, formy, skutki i
ich charakter prawny określono w art. 60 ustawy
b.
Upoważnienia dla organów administracji niezespolonej, np. regulamin korzystania z parku
narodowego wydawany przez dyrektora parku narodowego.
3.
Segment poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego – tutaj mamy do czynienia z punktu
widzenia charakteru tych upoważnień podobną sytuację jak w odniesieniu do organów administracji
rządowej. Taki czy inny organ takiej czy innej jednostki samorządu terytorialnego (najczęściej gminy) –
organy gminy uzyskały w istocie upoważnienia do stanowienia rozporządzeń wykonawczych w
niektórych materiach, tyle że znowu ograniczonych do zakresu terytorialnego danego organu.
a.
Taki charakter mają upoważnienia zawarte w niektórych ustawach podatkowych, np.
upoważnienie w ustawie o podatku od nieruchomości, gdzie rada każdej gminy w Polsce
uzyskała uprawnienia do ustalania stawek podatkowych w podatku od nieruchomości, a
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin