Renderowanie.pdf
(
3080 KB
)
Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 15. Renderowanie
Od tysięcy lat artyści pragnący wyrazić swoje emocje w formie graficznej zmuszeni byli malować
obrazy. Rozpoczynając od zwykłej kreski, odkrywali arkana cieniowania brył i barwienia świateł.
Po wielu wiekach odkryli i nauczyli się malować perspektywę: równoległą — na Wschodzie i
zbieżną — na Zachodzie. Aż w końcu, w XXI wieku, zaczęli tworzyć obrazy drzemiące w ich
umysłach za pomocą narzędzi oraz środków, których nikt wcześniej nie zdołał przewidzieć.
Twórcy, którzy dzisiaj wykorzystują program
3ds max 4
mają pełną swobodę rysowania,
malowania, rzeźbienia oraz animowania, a prace związane z cieniowaniem i perspektywą mogą
pozostawić komputerowi. Po raz pierwszy artyści mają możliwość pracy nad tak niezwykłym
tworzywem, jakim jest światło. Poprzez przesyłanie bitów informacji o kolorze, przezroczystości
lub głębi pomiędzy różnymi kanałami danych są oni w stanie tworzyć obrazy na ekranach
monitorów. Od małej poligrafii do książek, od telewizji do filmu i Internetu (nie wspominając o
innych formach produkcji multimedialnych, które trudno jest sobie dzisiaj wyobrazić) grafika
komputerowa na stałe zadomowiła się w naszym otoczeniu.
Niniejszy rozdział opisuje, w jaki sposób zaprezentować sceny, które stworzysz w swoim
komputerze, przyszłej widowni. Podstawy renderowania obrazów statycznych opisane zostały w
rozdziale jedenastym,
Światła
. Niniejszy rozdział będzie kontynuacją rozpoczętego już tematu i
zostanie rozszerzony o takie zagadnienia, jak określanie rozmiarów renderowanych obrazów,
zapisywanie tych obrazów w różnych formatach zapisu, renderowanie animacji oraz efekty
postprodukcyjne
(rysunek 15.1).
1
Rysunek 15.1. Flara na powierzchni tej kryształowej kuli to efekt specjalny procesu renderowania
2
Renderowanie scen
Renderowanie to proces generowania dwuwymiarowych obrazów na trójwymiarową scenę w
oparciu o określony widok. Wszystkie narzędzia potrzebne do renderowania statycznych obrazów
lub animacji oraz zapisywania wygenerowanego materiału w plikach wyjściowych, zawarte
zostały w oknie dialogowym
Render Scene
. Zanim jednak przystąpisz do renderowania pełnych
animacji staraj się zawsze przeprowadzić kilka prób, które pomogą ci upewnić się, że uzyskany
efekt odpowiada twoim oczekiwaniom.
Menu rozwijalne
Render Type
, znajdujące się w głównym pasku narzędziowym, umożliwia
wybranie określonej części sceny, która ma zostać poddana renderowaniu próbnemu (rysunek
14.2):
♦
View
— renderuje cały widok na scenę.
♦
Selected
— renderuje tylko wyselekcjonowane obiekty. Jeżeli w oknie
VFB
znajduje się już
jakiś obraz, wybrane obiekty (poddane renderowaniu) zostaną umieszczone na znajdującym
się tam obrazie. Kliknięcie ikony
Clear
oczyszcza okno
VFB
.
♦
Region
— renderuje prostokątny obszar, który stanowi fragment okna widokowego. Kiedy po
wybraniu pozycji
Region
klikniesz ikonę
Quick Render
, w oknie widokowym pojawi się,
oznaczony przerywaną linią, prostokąt z rozmieszczonymi na jego obwodzie uchwytami,
umożliwiającymi dostosowanie obszaru renderowania. Wszystkie obiekty znajdujące się w
zdefiniowanym obszarze, renderowane są z uwzględnieniem ostatnio używanych parametrów
renderowania. Po zdefiniowaniu obszaru renderowania kliknij przycisk
OK
, znajdujący się w
prawym dolnym rogu okna widokowego.
♦
Crop
— renderuje prostokątny obszar, stanowiący fragment okna widokowego i jednocześnie
kadruje obraz w oknie
VFB
do rozmiarów zdefiniowanego obszaru.
♦
Blowup
— renderuje prostokątny obszar, która stanowi fragment okna widokowego, i
jednocześnie powiększa obraz w oknie
VFB
do rozmiarów zdefiniowanych globalnymi
ustawieniami rozdzielczości renderowania.
♦
Box Selected
— renderuje obszar zdefiniowany obejmą bieżącej selekcji, dając jednocześnie
możliwość określenia niezależnej od globalnych ustawień rozdzielczości renderowanego
obrazu.
3
Rysunek 14.2. W menu rozwijanym
Render Type
znaleźć można sześć rodzajów renderowania
sceny
4
♦
Region Selected
— renderuje obszar zdefiniowany obejmą bieżącej selekcji.
♦
Crop Selected
— renderuje obszar zdefiniowany obejmą bieżącej selekcji i jednocześnie
kadruje obraz w oknie
VFB
do rozmiarów zdefiniowanego obszaru.
Kiedy renderujesz scenę na ekranie, wyświetla się okno dialogowe
Rendering
. Okno to informuje
o postępie procesu renderowania całej animacji oraz bieżącego zadania, podając jednocześnie czas
renderowania poprzedniej klatki. W oparciu o uzyskany czas program oblicza przypuszczalny czas
renderowania pozostałej części animacji (rysunek 15.3).
W oknie dialogowym
Rendering
wyświetlane są także podstawowe informacje o ustawieniach
renderowania finalnego. Ustawienia te definiuje się z poziomu okna dialogowego
Render Scene
(rysunek 15.4). Aby wywołać okno
Render Scene
, kliknij ikonę
Render Scene
, znajdującą się w
głównym pasku narzędziowym, lub wybierz
Renderig > Render
. Aktualne skróty klawiaturowe to
Shift+R
oraz
F10
.
5
Plik z chomika:
A-n-i-t-a
Inne pliki z tego folderu:
Renderowanie 3D Max.pdf
(3080 KB)
Jak Modelować w 3D Studio Max - Modelowanie Wnętrza Pokoju.mp4
(3468 KB)
TexTools Toolbox for the texture artist ScriptSpot.flv
(10840 KB)
v3.0_install.gif
(15 KB)
2-Złącze użytkownika.doc
(1568 KB)
Inne foldery tego chomika:
Modelowanie -lekcje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin