Obiekty złozone.pdf
(
1118 KB
)
Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 10. Obiekty złożone
Obiekty złożone powstają na skutek połączenia ze sobą dwóch lub większej liczby obiektów
niezależnych. Znajdują one zastosowanie w zaawansowanych technikach modelowania oraz przy
animowaniu pewnych efektów specjalnych, jak na przykład
morfing
.
3ds max 4
standardowo jest
wyposażone w dziewięć typów obiektów złożonych:
Bollean
(obiekty Boole’a),
Connect
(obiekty
łączone),
Scatter
(obiekty rozproszone),
ShapeMerge
(obiekty zagnieżdżone),
Terrain
(obiekty
tektoniczne),
Conform
(obiekty owijane),
Loft
(obiekty wytłaczane),
Morph
(obiekty morfowane)
oraz
Mesher
(obiekty bliźniacze).
Obiekty złożone łączą w sobie najlepsze cechy modyfikatorów oraz narzędzi do tworzenia
szyków, za ich pomocą można bowiem deformować, przycinać, łączyć, usuwać, a nawet
wytłaczać obiekty. Co więcej, można także tworzyć uporządkowane lub chaotyczne szyki
obiektów powielonych, a także obiekty tektoniczne bazujące na liniach konturów (rysunek 10.1).
Przypisując do niezależnego obiektu polecenie służące do utworzenia obiektu złożonego,
zamieniasz go w
składnik
(
operand
) obiektu złożonego. Oznacza to, że obiekt staje się
komponentem obiektu złożonego, na którym przeprowadzana jest określona operacja. Ponieważ za
pośrednictwem narzędzi do tworzenia obiektów złożonych nie można dokonywać selekcji,
konieczne jest uprzednie wskazanie obiektu, który stanie się pierwszym składnikiem operacji.
Polecenia do tworzenia obiektów złożonych są dostępne po wybraniu pozycji
Compound Object
z
menu rozwijanego umieszczonego w podpanelu
Geometry
(w panelu bocznym
Create
). Skróty do
niektórych z tych poleceń można znaleźć także w zakładce
Compounds
.
1
Rysunek 10.1. Ten tektoniczny model wulkanu powstał na bazie serii przekrojów poprzecznych
2
Obiekty Boole’a
Algebra Boole’a jest działem matematyki, którego twórcą był brytyjski profesor matematyki i
logiki, George Boole, żyjący w latach 1815-1864. Pierwotnie algebra Boole’a była
wykorzystywana do analizy zadań logicznych na zbiorach złożonych z dwóch elementów. W
grafice 3D operacje Boole’a odnoszą się do zbiorów złożonych z płaszczyzn elementarnych lub
splajnów
. W niniejszym rozdziale opisane zostaną sposoby przeprowadzania operacji Boole’a na
obiektach siatkowych. Przeprowadzanie podobnych operacji na
splajnach
opisane zostało w
rozdziale dziewiątym.
Modelowanie obiektów za pomocą podstawowych operacji Boole’a, określanych także mianem
operacji logicznych, może przypominać tradycyjne techniki rzeźbiarskie. Rzeźbiarz kształtuje
formę poprzez dodawanie lub wykrawanie masy rzeźbiarskiej. Operacje Boole’a z kolei kształtują
formę poprzez dodawanie lub odejmowanie objętości, oddziałujących na siebie obiektów.
Operacje Boole’a działają tylko i wyłącznie na dwóch obiektach. Pierwszy wyselekcjonowany
obiekt pełni rolę
składnika A
(
operand A
). Natomiast drugi wyselekcjonowany obiekt staje się
składnikiem B
(
operand B
). Wynik końcowy operacji logicznej uzależniony jest od typu operacji
oraz od usytuowania obiektów względem siebie (rysunek 10.2):
♦
Union
(dodawanie) — dodaje do składnika
A
składnik
B
i jednocześnie usuwa część wspólną
dla obydwu składników.
♦
Subtraction A-B
(odejmowanie
A-B
) — odejmuje od składnika
A
składnik
B
. Operacja ta
dobudowuje do składnika
A
zachodzące na niego płaszczyzny elementarne składnika
B
.
Jednocześnie w jej wyniku zostają usunięte płaszczyzny elementarne składnika
B
, które nie
nachodziły na składnik
A
.
♦
Subtraction B-A
(odejmowanie
B-A
) — odejmuje od składnika
B
składnik
A
. Operacja ta
dobudowuje do składnika
B
zachodzące na niego płaszczyzny elementarne składnika
A
.
Jednocześnie w jej wyniku usunięte zostają płaszczyzny elementarne składnika
A
, które nie
nachodziły na składnik
B
.
♦
Intersection
(część wspólna) — pozostawia część wspólną zachodzących na siebie
składników
A
oraz
B
. W wyniku tej operacji do składnika
A
zostają dobudowane zachodzące
na niego płaszczyzny elementarne składnika
B
, a do składnika
B
— zachodzące na niego
płaszczyzny elementarne składnika
A
. Jednocześnie usunięciu ulegają płaszczyzny
elementarne składnika
A
oraz składnika
B
, które nie nachodziły na siebie.
♦
Cut
(wycinanie) — wycina w składniku
A
zachodzący na niego obszar składnika
B
. Operacja
ta nie dobudowuje do składnika
A
żadnych płaszczyzn elementarnych, natomiast usuwa
wszystkie płaszczyzny elementarne składnika
B
. W wyniku tej operacji zostają usunięte lub
odłączone płaszczyzny elementarne składnika
A
, wzdłuż krawędzi przecięcia go przez
składnik
B
.
3
Rysunek 10.2. Typy operacji Boole’a przeprowadzone na prostopadłościanie i sferze
4
Odejmowanie jest najczęściej wykorzystywaną operacją Boole’a.
Aby przeprowadzić operację odejmowania:
1.
Umieść dwa obiekty siatkowe tak, aby zachodziły na siebie.
2.
Wyselekcjonuj obiekt, na którym zostanie przeprowadzona operacja logiczna (rysunek 10.3).
3.
W panelu bocznym
Create
otwórz podpanel
Geometry
i z menu rozwijalnego typów
obiektów geometrycznych, wybierz pozycje
Compound Objects
. Następnie w rolecie
Object
Type
włącz przycisk
Boolean
.
W dolnej części panelu wyświetlą się rolety obiektów Boole’a. Wyselekcjonowany obiekt
zostanie mianowany składnikiem
A
(rysunek 10.4).
4.
W rolecie
Parameters
wybierz opcję
Subtraction (A-B)
(rysunek 10.5).
5.
Włącz przycisk
Pick Operand B
i wskaż na drugi obiekt.
Objętość drugiego obiektu zostanie odjęta od objętości pierwszego obiektu (rysunek 10.6).
6.
Aby od objętości drugiego obiektu odjąć objętość obiektu pierwszego, wybierz opcję
Subtraction (B-A)
.
Wskazówka
Pomimo iż od czasu pierwszego wydania programu operacje Boole’a zostały znacznie
poprawione, dochodzi jednak do sytuacji, kiedy wykazują one pewną niestabilność. Dobrym
zwyczajem jest więc wyrobienie w sobie nawyku zatrzymywania sceny (
Edit > Hold
) przed
przeprowadzeniem jakiejkolwiek operacji logicznej. W ten sposób, jeżeli operacja nie
powiedzie się, będziesz mógł odzyskać scenę wybierając polecenie
Edit > Fetch
. Więcej
informacji na temat prawidłowego przeprowadzania operacji logicznych znajdziesz w dalszej
części tego rozdziału w tabeli
Zasady prawidłowego przeprowadzania operacji logicznych
.
5
Plik z chomika:
A-n-i-t-a
Inne pliki z tego folderu:
Renderowanie 3D Max.pdf
(3080 KB)
Jak Modelować w 3D Studio Max - Modelowanie Wnętrza Pokoju.mp4
(3468 KB)
TexTools Toolbox for the texture artist ScriptSpot.flv
(10840 KB)
v3.0_install.gif
(15 KB)
2-Złącze użytkownika.doc
(1568 KB)
Inne foldery tego chomika:
Modelowanie -lekcje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin