(wykład II)
R O D Z A J E P R Z E D S I Ę B I O R C Z O Ś C I
1. Przedsiębiorczość niezależna i korporacyjna:
Przedsiębiorczość niezależna jest to proces, poprzez który osoba lub grupa, działając niezależnie od istniejącej organizacji, tworzy nową organizację.
Tworzenie to odbywa się poprzez podjęcie działalności i realizację przedsięwzięć.
Może ono odbywać się poprzez powielanie dotychczasowych sposobów działań lub poprzez wprowadzenie innowacji.
Przedsiębiorczość korporacyjna (wewnętrzna, intraprzedsiębiorczość) jest to proces, poprzez który osoba lub grupa osób, w powiązaniu z istniejącą organizacją wprowadza jej odnowę lub innowację do organizacji, albo też tworzy nową organizację.
Przedsiębiorczość korporacyjna obejmuje trzy typy zjawisk:
• przebudowę istniejących organizacji poprzez restrukturyzację, odnowę lub zmianę kluczowych idei ich funkcjonowania,
• wprowadzenie innowacji,
• utworzenie nowych jednostek gospodarczych w ramach istniejącej organizacji.
Wymienione zjawiska mają charakter działań przedsiębiorczych, przy czym mogą być ze sobą powiązane i razem wprowadzane, ale nie muszą.
Wiele osób łączy pojęcie przedsiębiorczości tylko z praktyką działalności małych przedsiębiorstw, co nie jest stanowiskiem słusznym.
Definicja przedsiębiorczości korporacyjnej wskazuje, że dotyczyć ona może zarówno małych, jak i średnich oraz dużych przedsiębiorstw.
Uwzględnić jednak należy zwykle zróżnicowanie atrybutów przedsiębiorczości w obrębie różnych grup przedsiębiorstw.
Charakterystyczne jest, że w miarę wzrostu skali działalności coraz większe znaczenie w rozwoju przedsiębiorczości odgrywają metody i techniki organizowania i zarządzania.
I tak w odniesieniu do dużych i bardzo dużych przedsiębiorstw przyjmuje się, że model działań przedsiębiorczych dużych przedsiębiorstw, wyraża się m. in. w:
♦ rozwoju przedsiębiorczego klimatu i kreatywności,
♦ rozwoju instrumentów stymulujących innowacje w zakresie procesów i organizacji,
♦ racjonalizacji prowadzenia działalności i wykorzystania posiadanych zasobów,
♦ pełnym zaangażowaniem kierownictwa korporacji w sprawę przedsiębiorczej swobody,
♦ opracowaniem odpowiedniego systemu wynagradzania in-traprzedsiębiorców.
Najczęściej tutaj stosuje się pojęcie intraprzedsiębiorczość.
2. Przedsiębiorczość indywidualna i zespołowa:
W zależności od współdziałania ludzi i sposobu prowadzenia biznesu można wyróżnić:
* przedsiębiorczość indywidualną, założenie i prowadzenie własnego przedsiębiorstwa;
•> przedsiębiorczość zespołową, grupującą indywidualnych przedsiębiorców, którzy działają wspólnie dla założonego celu (np. zespoły, grupy, spółdzielnie, itp.)
Podejmowanie współdziałania firm może wynikać z:
> dążenia do utrzymania firmy w przyszłości,
> niedostatecznego kapitału,
> zmiany struktury organizacyjnej firmy,
> poszerzenia zakresu i skali działania,
> ekspansji działalności,
> przyjęcia strategii poprawy jakości produktów,
> zmiany sposobu zarządzania organizacją.
Obecnie ludność nie ma dostatecznych środków na rozwój dotychczasowych przedsięwzięć lub też uruchamianie nowych, dlatego istnieje potrzeba rozwoju przedsiębiorczości zespołowej.
Pomoc państwa i samorządów w rozwoju przedsiębiorczości zespołowej oraz instytucjonalne jej wspomaganie.
Główne korzyści rozwoju przedsiębiorczości zespołowej:
► zwiększenie alokacji posiadanych środków,
► obniżenie kosztów wytwarzania produkcji, dzięki wykorzystaniu korzyści skali i zakresu,
► uzyskanie większej mocy przetargowej poprzez skonsolidowanie wysiłków wszystkich jej uczestników,
► zwiększenie siły oddziaływania na rynek,
► korzyści efektywnościowe w skali produkcji i sprzedaży,
► korzyści w sile rynkowej jako wzrost udziału w rynku,
► zwiększenie siły oddziaływania na rynek, wspólna promocja itp.
Organizacja sieciowa jako forma przedsiębiorczości zespołowej (klastralnej).
Organizacja sieciowa jest zbiorem kilku samodzielnych organizacji, które powiązane są ze sobą więziami kooperacyjnymi.
Istota funkcjonowania sieci polega na ścisłej, dobrowolnej i świadomej współpracy firm.
Podstawowe rodzaje sieci stanowią:
1. Sieci zbudowane wokół silnych firm (integracja pionowa);
2. Sieć terytorialna utworzona przez przedsiębiorstwa wytwarzające podobne wyroby (integracja pozioma)]
3. Sieć mniejszych przedsiębiorstw utworzonych przez jedno duże przedsiębiorstwo (dezintegracja pionowa);
4. Sieć utworzona poprzez inkubację
Przedsiębiorstwa podejmując takie działania, liczą na doskonalenie systemu zarządzania poprzez:
♦ możliwość uzyskania redukcji i kontroli kosztów działalności poprzez wykorzystanie efektu skali i kluczowych umiejętności;
♦ rozproszenie ryzyka działalności;
♦ możliwość przesunięcia swoich zasobów na działalność podstawową oraz skoncentrowania się na tych procesach, w których mają strategiczną przewagę;
♦ uwolnienie środków finansowych zamrożonych w działalności pomocniczej i ich wykorzystania w działalności podstawowej.
Jednocześnie współpraca taka prowadzi do doskonalenia jakościowego zarządzania, obejmującego m. in.:
♦ zmianę form organizacji pracy i zarządzania,
♦ przenoszenie jakości zarządzania z jednej firmy do drugiej,
♦ zwiększenie jakości produkcji,
♦ wypełnianie luk w zasobach i umiejętnościach,
♦ wspólne prowadzenie badań i tworzenie nowych technologii,
♦ inwestowanie w konsumenta.
Organizacja sieciowa a wzajemne zaufanie i lojalność przedsiębiorców w realizacji przyjętych zadań.
3. Rodzaje przedsiębiorczości w zależności od jej użyteczności dla społeczeństwa:
Biorąc pod uwagę użyteczność dla społeczeństwa podejmowanych działań przedsiębiorczych można wyróżnić następujące rodzaje przedsiębiorczości:
1. Przedsiębiorczość społecznie obojętna - działania przedsiębiorcze danej osoby, osób, czy przedsiębiorstw przyczyniają się tylko do poprawy ich bytu (taka sytuacja występować może w przypadku działalności nie powiązanej z rynkiem, prowadzonej bez zatrudnienia osób z zewnątrz).
2. Przedsiębiorczość społecznie użyteczna - działania przedsiębiorcze danej osoby, osób, czy przedsiębiorstw przyczyniają się poprawienia zarówno ich bytu, jak i innych (poprzez zatrudnienie osób, zakup surowców itp.).
3. Przedsiębiorczość egoistyczna - działania przedsiębiorcze danej osoby, osób, czy przedsiębiorstw przyczyniają się poprawienia ich bytu, ale kosztem innych (takie charakter mogą mieć działania konkurencji, jak i działania własne związane z rozwojem, innowacją itp.).
4. Przedsiębiorczość patologiczna - działania przedsiębiorcze danej osoby, osób, czy przedsiębiorstw mają charakter patologiczny (np. powstrzymywanie ceny zboża poprzez jego celowe zniszczenie) i przyczyniają się poprawienia ich bytu kosztem innych.
4. Modele działań przedsiębiorczych:
W zależności od cech osobowościowy przedsiębiorców i ich podejścia do zmian z punktu widzenia czasu, ryzyka i tempa, można wyróżnić:
1. Przedsiębiorczość ewolucyjną - charakteryzująca się stopniowym wprowadzaniem zmian, podejmowania nowej lub zwiększania dotychczasowej działalności. Komponentami tego rodzaju przedsiębiorczości są wielo-etapowość w dochodzeniu do celu, profesjonalizacja zawodowa, wytrwałość oraz społeczna akceptacja takich działań.
2. Przedsiębiorczość żywiołową - cechującą się wysokim stopniem ryzyka i silnym dążeniem do osiągnięcia sukcesu, co może prowadzić do działań na pograniczu prawa. Zwykle charakteryzuje się dużą pomysłowością i innowacyjnością.
...
Marygold1