Ustrój organów administracji publicznej.doc

(151 KB) Pobierz

 

WOJEWÓDZTWO (jest ich 16)

SIEDZIBA WOJEWODY

SIEDZIBA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA

Pomorskie

Gdańsk

Gdańsk

Zachodnio-pomorskie

Szczecin

Szczecin

Lubuskie

Gorzów Wlkp

Zielona Góra

Wielkopolskie

Poznań

Poznań

Kujawsko-pomorskie

Bydgoszcz

Toruń

Warmińsko-mazurskie

Olsztyn

Olsztyn

Podlaskie

Białystok

Białystok

Mazowieckie

Warszawa

Warszawa

Łódzkie

Łódź

Łódź

Świętokrzyskie

Kielce

Kielce

Lubelskie

Lublin

Lublin

Podkarpackie

Rzeszów

Rzeszów

Małopolskie

Kraków

Kraków

Śląskie

Katowice

Katowice

Opolskie

Opole

Opole

Dolnośląskie

Wrocław

Wrocław

 

      Ad. 1 ORGANY ADMINISRACJI RZĄDOWEJ:

·         NACZELNE ORGANY ADM. RZĄD.

Cechy: - zwierzchnie wobec wszystkich pozostałych organów adm. rządow; - powoływane przez Sejm, Prezydenta; -o właściwości miejscowej obejmującej obszar całego kraju.

Przykłady: - Prezes RM; - ministrowie kierujący poszczególnymi działami adm. rząd.; - Komitet Integracji Europ.

·         INNE CENTRALNE ORGANY ADM. PAŃSTWOWEJ

Cechy: - nie są naczelnymi organami; - podporządkowane Premierowi, RM; - powoływane przez Premiera; - o właściwości miejscowej obejmującej obszar całego kraju. Lista organów centralnych nie jest stała.

Pozaresortowe organy (podlegające premierowi): - Szef Agencji Wywiadu; - Szef ABW; - Szef CBA; - Prezes UOKiK; - Prezes Urzędu Zamówień Publicznych; - Prezes GUS; - Centralna Komisja ds. Stopni i Tytułów

Resortowe (podlegające poszczególnym ministrom): - MSWiA podlegają: - Szef Obrony Cywilnej Kraju; - Komendant Główny Policji; - Prezes Urzędu ds. Cudzoziemców; - Główny Geodeta Kraju; - Min. Infrastruktury podlegają: -Głony Inspektorat Nadzoru Budowlanego; - Główny Inspektorat Transportu Drogowego; - Min. Gospodarki podlegają: -Prezes Urzędu Regulacji Energetyki; - Prezes Urzędu Patentowego; - Min. Finansów: - Generalny Inspektorat Kontroli Skarbowej; - Min. Pracy i Polityki Społecznej: - Kierownik Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych; - Min. Kultury i Dziedzictwa Narodowego: - Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych; - Min. Ochrony Środowiska: - Gł. Inspektor Ochrony Środowiska; - Prezes Wyższego Urzędu Górniczego; -Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi: - Prezes KRUS; - Główny Lekarz Weterynarii; - Gł. Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa; - Min. Spraw Zagranicznych: - Gł. Inspektor Farmaceutyczny; - Gł. Inspektor Weterynaryjny.  

·         TERENOWE ORGANY ADM. RZĄD. ZESPOLONEJ

Na szczeblu województwa: - wojewodowie; - kierownicy zespolonych służb inspekcji straży (np. policja, straż pożarna, inspekcje handlowe, nadzoru budowalnego itp.). Kierownicy są podporządkowani wojewodzie i z reguły działają w jego imieniu w drodze ustawowego umocowania. Wyjątek: gdy przepis szczególny tak stanowi działają we własnym imieniu i wtedy występują jako organy.

Na szczeblu powiatu: -kierownicy 3 zespolonych służb inspekcji straży: 1. Policji, 2. Straży pożarnej, 3. Inspekcji nadzoru budowlanego. Podlegają staroście.

·         TERENOWE ORGANY ADM. RZĄD. NIEZESPOLONEJ

Tzn. że są podporządkowani bezpośrednio wojewodzie, np. organy straży granicznej, adm. celnej, adm. skarbowej itp.

Do organów adm. nie należą: - NIK, - PIP.

Ad. 2 ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

1.       Organy JST:

- organy gmin: Rada Gminy, Wójt, Burmistrz, Prezydent

- org. Powiatu: Rada, Zarząd, Starosta

- org. Województwa: Sejmik, Zarząd, Marszałek

2.       Organy związków gmin, powiatów, związków miast na prawach powiatu:

- Zgromadzenie

- Zarząd

-Przewodniczący Zarządu

3.       SKO

Ad. 3 Np. Prezes NBP, Przewodniczący KRRiT, zakłady, banki.

¨       Podmioty, które wykonują administracje publiczną w znaczeniu przedmiotowym na podstawie prawa. Najważniejszą kategorię stanowią organy administracji publicznej, czyli człowiek/grupa ludzi, która:

1)       jest wyodrębniona ze struktury organizacyjnej państwa/samorządu terytorialnego

2)       została powołana w celu realizacji norm prawa administracyjnego (do stosowania tych norm w sposób i ze skutkami właściwymi temu prawu)

3)       działa w granicach  przyznanych mu przez prawo kompetencji

¨       Podział organów administracji publicznej

I.        Ze względu na rodzaj struktury organizacyjnej do której organ należy:

a)       organy administracji państwowej, w tym rządowej (np. Prezes RM, Wojewoda)

b)       organy administracji samorządowej (np. Rada Gminy, Starosta)

II.      Ze względu na terytorialny zakres działania

a)       naczelne i centralne (obejmują całe terytorium państwa) np. minister

b)       terenowe (obejmują jakąś część państwa) np. wojewoda

III.     Ze względu na sposób kreowania

a)       z wyboru (np. wójt)

b)       z powołania (np. wojewoda)

c)       z nominacji (np. Naczelnik Urzędu Skarbowego)

IV.    Ze względu na skład osobowy

a)       jednoosobowe (np. Minister Finansów)

b)       kolegialne (np. Rada Ministrów)

¨       Prezydent nie jest organem administracji publicznej, lecz wykonuje pewne sprawy z jej zakresu przy okazji. Podobnie organy jednostek pomocniczych samorządu terytorialnego (np. sołtys).

¨       E. Kompetencja to właściwość/zdolność organu administracji publicznej do podejmowania działania określonego przez prawo w wyznaczonym przez prawo zakresie spraw. Może być uprawnieniem jak i obowiązkiem (obowiązek podjęcia postępowania w sprawie działania). Jej zakres działania określają przepisy prawa ustrojowego, generalnie te, które powołują dany organ. Do podjęcia działań potrzebna jest norma kompetencyjna, która określa w jakiej prawnej formie może działać organ z w powierzonej mu sprawie. Charakter:

a)       zewnętrzny – realizacja norm prawa materialnego; określone w prawie materialnym, procesowym i ustrojowym

b)       wewnętrzny – zmierzają do budowy struktur administracyjnych i kształtowania ich wewnętrznego funkcjonowania; kompetencje do tworzenia/likwidowania podmiotów administracji publicznej; określone w prawie ustrojowym

Normy kompetencyjne powinny mieć charakter norm ustawodawczych.

¨       Konstrukcja:

Ø       Upoważnienie do wykonywania kompetencji – może być przez organ (lub inny podmiot) innemu organowi/podmiotowi administracji publicznej lub pracownikowi urzędu. Możliwe, jeśli zezwala na to prawo. Jest to swego rodzaju pełnomocnictwo. Organ wydający nie traci kompetencji, a organ upoważniony wykonuje decyzje na rachunek i w imieniu tego organu. Sam nie staje się organem administracji publicznej, ponieważ nie otrzymuje tej kompetencji jako własnych. Celem jest odciążenie organu administracji publicznej.

Ø       Przeniesienie kompetencji – dochodzi do utraty kompetencji przez organ dokonywujący przeniesienia. Organ na który to przeniesienie nastąpiło zyskuje ją jako własną. Na przeniesienie kompetencji musi zezwalać wyłącznie norma ustawowa. Organy a...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin