pedagogika bez g 2.docx

(549 KB) Pobierz
JAN PĘTA

JAN PĘTA

PEDAGOGIKA CZASU WOLNEGO





Wyższa Szkoła Ekonomiczna Warszawa 2004


Recenzja:

prof. dr hab. Edward Erazmus dr Krzysztof Lubański


SPIS TREŚCI


 




Projekt okładki: Paweł Łazarczyk

Korekta: mgr Henryk Kucharski

Opracowanie techniczno-graficzne: mgr Patryk Remiszewski

/&> Wfe^€opyright by DrukTur Sp. z o.o., Warszawa 2004

r V       -   ■    :              Y

 

ISBN   83-86990-82-1

a

Druk i oprawa:

Zakład Wydawniczy DrukTur

02-536 Warszawa, ul. Narbutta 27A

tel. (022) 849-62-08


WSTĘP              7

Rozdział 1

ZJAWISKO CZASU WOLNEGO              11

1.          Ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego              11

2.          Budżet czasu              17

3.          Podstawowe kryterium wydzielenia czasu wolnego

z budżetu czasu              20

4.          Kwestia bezinteresowności działań              22

5.          Praca zawodowa jako kryterium podziału budżetu czasu              23

6.          Badanie budżetu czasu              27

Rozdział 2

ZNACZENE ZDROWOTNE ODPOCZYNKU              30

1.          Istota odpoczynku              30

2.          Przyczyny przewlekłego znużenia i przemęczenia               32

3.          Odpoczynek nocny i dzienny              36

4.          Warunki dobrego odpoczynku              37

Rozdział 3

ZNACZENE WYCHOWAWCZE, ZDROWOTNE

I KULTUROTWÓRCZE ZABAWY              41

1.          Istota zabawy i jej funkcja wypoczynkowa              41

2.          Rola zabawy w życiu człowieka              45

3.          Kompensacyjna funkcja zabawy              48

Rozdział 4

ZNACZENE WYCHOWAWCZE, ZDROWOTNE

I KULTUROTWÓRCZE PRACY NAD SOBĄ

JAKO FUNKCJI CZASU WOLNEGO              52

1.          Istota pracy nad sobą              52

2.          Znaczenie wychowawcze pracy nad sobą

w czasie wolnym              55

3




3.              Znaczenie zdrowotne pracy nad sobą

w czasie wolnym              57

4.              Znaczenie kulturotwórcze pracy nad sobą

w czasie wolnym              60

Rozdział 5

HISTORIA PROBLEMATYKI CZASU WOLNEGO              62

1.          Czas wolny w okresie prehistorycznym              62

2.          Spędzanie czasu wolnego w starożytności              65

3.          Formy wczasowania w wiekach średnich              69

4.          Czas wolny a problemy społeczne epoki nowożytnej              76

Rozdział 6

WSPÓŁCZESNE FORMY SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU

NAJCZĘŚCIEJ PRAKTYKOWENE              81

1.          Turystyka              81

2.          Sport              87

3.          Środki masowego przekazu              92

Rozdział 7

KORZYSTANIE Z INSTYTUCJI KULTURALNYCH

JAKO WSPÓŁCZESNA FORMA

POŻYTECZNEGO ZAGOSPODAROWANIA

WOLNEGO CZASU              100

1.          Kultura              100

2.          Instytucje kulturalne o ograniczonym zasięgu

społecznym              103

3.          Teatr              105

4.          Filharmonia              106

5.          Wystawa              108

6.          Muzeum              109

Rozdział 8

FORMY SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU

O OGRANICZONEJ POPULARNOŚCI              112

1.          Samokształcenie              112

2.          Amatorstwo artystyczne              114

4


3.         Majsterkowanie i amatorstwo techniczne              117

4.         Hodowla amatorska              118

5.         Zabawy i kontakty towarzyskie              120

6.         Kolekcjonerstwo              121

7.         Aktywność społeczna              124

Rozdział 9

PRZEJAWY NIEWŁAŚCIWEGO SPĘDZANIA

CZASU WOLNEGO             

128

1.         Przemoc i agresja wśród młodzieży              129

2.         Subkultury młodzieżowe              133

3.         New Age - Nowa Era w dziejach świata

a wychowanie              142

4.         Sekty              144

5.         Problemy egzystencjalne dzieci ulicy              149

6.         Próby wyjaśnienia przyczyn przemocy i agresji              153

7.         Profilaktyka i rewalidacja zachowań dewiacyjnych

i patologicznych              161

8.              Wychowanie do wczasów jako czynnik

zmniejszenia agresji              165

Rozdział 10

169

PEDAGOGIKA I JEJ METODY BADAWCZE

1.          Pedagogika jako nauka              169

2.          Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk              173

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin