Scnariusz zajęć wychowawczych, emocje.docx

(19 KB) Pobierz
Zajęcia na temat emocji przeznaczone dla młodszych klas szkoły podstawowej

 

Scenariusz zajęć

Cele:

Uczeń:

-        nazywa podstawowe uczucia i emocje,

-        rozwinie umiejętność rozpoznawania  i wyrażania własnych emocji,

-        rozwinie umiejętność rozumienia i akceptowania uczuć innych osób,

-        zna sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.

 

Forma pracy: grupowa

Czas pracy: 45 minut

Środki dydaktyczne: plansze, karteczki samoprzylepne.

Przebieg zajęć

 

1.      Zajęcia rozpoczynamy od określenia nastroju każdego dziecka. Nauczyciel zawiesza arkusz papieru z rysunkiem sześciu słoneczek. Na nich widoczne są nazwy uczuć, np.

Pierwsze słonko– smutek

Drugie słonko – szczęście

Trzecie słonko– strach

Czwarte słonko– złość

Piąte słonko – spokój

Szóste słoneczko - radość

Dzieci zapisują na małych karteczkach swoje imię i przyczepiają je do odpowiedniego słoneczka, zgodnie ze swoim nastrojem.

 

2.      „Co czuję”

Nauczyciel podaje uczniom przykłady różnych sytuacji, w których mogą się znaleźć. Dzieci zaś mimiką i gestem prezentują swoje uczucia.

Przykłady sytuacji:

-        słyszę dzwonek na przerwę,

-        dostałem jedynkę,

-        koledzy biją się na korytarzu,

-        jestem sam w ciemnym pokoju.

 

3.      Uzupełnianie zdań

Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel prosi o dokończenie następujących zdań:

Czuję się zadowolony, gdy ....

Czuję się zawiedziony, gdy ...

Jestem zły, gdy ...

Boję się, gdy...

Jestem zdziwiony, gdy...

Czuję ulgę, gdy ...

 

4.      „Powiedz”

Nauczyciel prosi, by każdy uczeń wybrał jedno z wypisanych na tablicy zdań i powiedział je głośno na jeden ze sposobów:

 

Zdania:                                                                      Sposoby ekspresji:

-          Ale wysoko!                                                        - wesoło,

-          Jaka czarna ziemia!                                             - ze strachem,

-          Gdzie ta góra?                                                     - niechętnie,

-          Zejdź natychmiast!                                             - żartobliwie,

-          Nie pójdę tam.                                                     – ze smutkiem,

-          Jaki piękny widok!                                              - ze zdumieniem,

-          To niebezpieczne.                                                – ze wstydem,

-          Pomogę ci.                                                           – lekceważąco.

 

Uczniowie nie ujawniają sposobu, który wybrali z listy, stanowi to zagadkę dla pozostałych. Rozszyfrowanie sposobu poprzez identyfikację emocji zawartych w danej wypowiedzi można ułatwić, pytając dzieci: z jakim uczuciem powiedziała to np. Ola lub jakie uczucie wzbudziła w was ta wypowiedź?

 

5.      „Minuta ciszy.”

Nauczyciel mówi aby położyć głowę na rękach, na ławce i zamknąć oczy. Od momentu, gdy nauczyciel wypowie słowo „start” każde dziecko próbuje w myśli odliczyć 1 minutę. Gdy uczestnik odliczy do 60 – ciu podnosi głowę, w ciszy czeka aż wszystkie dzieci zrobią to samo. Gdy wszyscy skończą odliczanie nauczyciel podaje którym dzieciom udało się dokładnie odliczyć minutę.

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin