Zarzadzanie personelem-Wyklady.pdf

(545 KB) Pobierz
393053463 UNPDF
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
1. Rozwój nauki związanej z funkcją personalną
2. Zarządzanie wiedzą – kapitał ludzki
3. Strategia personalna
4. Planowanie zatrudnienia
5. Rekrutacja i selekcja
6. Adaptacja zawodowa
7. Rozwój personelu – ocena potencjału zatrudnionej kadry
8. Planowanie karier
9. Szkolenie i ocena efektywności szkoleń
10. Wynagrodzenia pracowników
11. Ocenianie pracowników – SOOP
12. Miejsce i rola służb pracowniczych w strukturze firmy
13. Controling personalny
Literatura:
M.Amstrong – zarządzanie zasobami ludzkimi; dom wydawniczy ABC Kraków 2000
A.Pocztowski – zarządzanie zasobami ludzkimi; PWE Warszawa 2003
Red. T.Listwan – zarządzanie kadrami; wyd. C. H. Beck Warszawa 2002
Red. H.Czubasiewicz – zarządzanie zasobami ludzkimi; wydawnictwo akademickie
Warszawa 2001
Red. W.Golnau – zarządzanie zasobami ludzkimi CeDeWu Warszawa 2004
2007-02-13
Fazy rozwoju funkcji personalnej
I faza operacyjna – lata 1900 – 1945
Funkcja personalna pełni rolę pomocniczą w organizacji. Dział personalny sporządza umowy
o pracę, prowadzi ewidencję personalną, oblicza wynagrodzenia.
II faza taktyczna – lata 1945 – 1980
Dział personalny pełni funkcję doradczą dla kierowników liniowych. Prowadzi analizę rynku
pracy, administruje kadrami, prowadzi rekrutację, szkolenia, planowanie zatrudnienia,
zestawienia, analizy i statystykę.
III faza strategiczna – od początku lat 80.
Zyskuje priorytetową rangę. Przekształca się z komórki sztabowej w liniową. Opracowuje
strategię personalną, współuczestniczy w tworzeniu i realizacji strategii firmy.
Zarządzanie personelem – dąży do łączenia odmiennych interesów pracowników i
menadżmentu, wychodzi z założenia, że pracownicy jako istoty posiadające godność, mają
prawo do odpowiedniego traktowania, są efektywni wtedy, gdy zaspokajane są ich potrzeby.
Zarządzanie zasobami pracy – orientuje się w pierwszej kolejności na strategię firmy,
akceptując takie sprawy jak jakość, elastyczność, strategiczną integrację funkcji personalnej.
Zarządzanie zasobami ludzkimi – to podejście wywodzi się z literatury amerykańskiej i było
wyrazem poszukiwania nowej formy realizacji funkcji personalnej.
Możemy wyróżnić dwa modele:
- model Michigan
- model harwardzki
Model Michigan – integruje ZZL ze strategią organizacji i z jej strukturą organizacyjną
W modelu Michigan wyróżniono cztery funkcje ZZL:
dobór pracowników
ocenianie pracowników
nagradzanie pracowników
rozwój pracowników
Model harwardzki
Obszary ZZL:
partycypacja pracowników
ruchliwość pracowników (przyjmowanie, przemieszczanie, zwalnianie)
systemy wynagradzania
organizacja pracy (strukturyzacja)
Koncepcja ZZL to przede wszystkim:
traktowanie ludzi jako cennego zasobu organizacji, który należy rozwijać
strategiczna integracja, wyrażająca się w integracji celów i polityki w sferze ZZL z misją i
strategią organizacji
kształtowanie kultury organizacyjnej, będącej podłożem rozwiązywania spraw
personalnych
rozwijanie partycypacji pracowników w funkcjonowaniu organizacji
decentralizacja decyzji personalnych przez przekazywanie większych uprawnień
menadżerom liniowym
indywidualizacja stosunków pracy
Strategia zarządzania zasobami ludzkimi
Strategia rozwoju organizacji strategia personalna
Warunki sprawności strategii personalnej to:
wyraźne sprecyzowanie strategii ZZL
spójność, systemowość wszystkich substrategii personalnych
duży stopień precyzji i klarowności realizowanych przez organizację strategii ZZL
Planowanie potrzeb kadrowych
Cel przedsiębiorstwa
Potrzeby kadrowe
Bilansowanie
zatrudnienia z
potrzebami
Budżet
Plan zasobów
ludzkich
Modele polityki personalnej
Model SITA
Prowadzi do powstania kultury organizacyjnej opartej na konkurencji i rywalizacji między
kandydatami – tylko najlepsi przyjmowani są do pracy. Przydatność jest mierzona
posiadanymi kwalifikacjami, udokumentowanymi dyplomami, zaświadczeniami. Przyjęcie do
393053463.003.png 393053463.004.png 393053463.005.png 393053463.006.png
pracy nie oznacza zakończenia rywalizacji. Zarządzanie potencjałem społecznym polega na
założeniu, że dorosły człowiek jest w pełni ukształtowany i w zasadzie nie można go
zmieniać. Zresztą nie chcemy ponosić kosztów doskonalenia pracowników. Poszukujemy
najlepszych pracowników i umiemy ich ocenić i dobrać do naszych potrzeb. Stać nas na
sprostanie ich wymaganiom płacowym i innym.
Zasady wykorzystane w modelu SITA:
umiemy precyzyjnie określić wymagania wobec kandydatów
w otoczeniu znajdują się kandydaci o oczekiwanych kwalifikacjach
renoma naszej firmy stanowi dla nich zachętę do rywalizacji o zatrudnienie
mamy precyzyjne narzędzia rekrutacji i selekcji
mamy środki aby spełnić oczekiwania wybranych przez nas kandydatów
mamy sprawne narzędzia oceny efektów pracy
kultura rywalizacji sprzyja strategii organizacji
2007-02-20
Modele polityki personalnej – Model SITA
Zasady wykorzystywane w modelu sita:
umiemy precyzyjnie określić wymagania wobec kandydatów
w otoczeniu znajdują się kandydaci o oczekiwanych kwalifikacjach
renoma naszej firmy stanowi dla nich zachętę do rywalizacji o zatrudnienie
mamy precyzyjne narzędzia rekrutacji i selekcji
mamy środki aby spełnić oczekiwania wybranych przez nas kandydatów
mamy sprawne narzędzia oceny efektów pracy
kultura rywalizacji sprzyja strategii organizacji
Modele polityki personalnej
Model kapitału ludzkiego – generuje kulturę organizacyjną opartą na lojalności,
zaangażowaniu i współpracy. Pracownicy przyjmowani są do pracy z myślą o długotrwałym
ich zatrudnieniu. Przyjmuje się do pracy osoby, które mają harmonijną osobowość, są
skłonne do samodoskonalenia i współpracy.
Zasady wykorzystane w modelu kapitału ludzkiego:
mamy sprawne narzędzia pomiaru cech osobowych oczekiwanych u kandydatów na
pracowników
precyzyjnie planujemy kariery zawodowe pracowników, określając wymagania na
każdym szczeblu kariery zawodowej
badamy i określamy potrzeby szkoleniowe, organizujemy kształcenie zatrudnionych
pracowników na wysokim poziomie efektywności
ponosimy duże koszty szkolenia
Dobór kadr
planowanie zatrudnienia
proces kształtowania zatrudnienia w organizacji
rekrutacja pracowników
proces selekcji
wprowadzanie pracownika do organizacji
sterowanie ruchliwością pracowników
ograniczanie zatrudnienia
Literatura:
A. Pocztowski – Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE Warszawa 2003r.
Red. H. Czubasiewicz – Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Akademickie
Warszawa 2001r.
B. Jamka Dobór zewnętrzny i wewnętrzny pracowników, Difin Warszawa 2001r.
M. Dale – Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Oficyna ekonomiczna Kraków
2001r.
B. Lunden – Rekrutacja pracowników, BL INFO Polska Gdańsk 2003r.
M. Suchar – Rekrutacja i selekcja personelu
Dlaczego firma potrzebuje pracowników
Najważniejsze powody pozyskiwania nowych pracowników:
rozwój firmy
zmiana działalności firmy
reorganizacja
rotacja kadr
Poszukiwanie pracownika
Podstawowe błędy to:
nie przygotowanie się do procesu poszukiwania i zatrudnienia pracownika
założenie że pracownik sam się znajdzie
zbytni pośpiech
oszczędności na kosztach rekrutacji i na kosztach zatrudnienia
Stworzenie profilu zawodo wego i osobowościowego pożądaneg o kandydata:
Strategia organizacyjna
Rola stanowiska w organizacji
Formalizacja
Opis stanowiska:
zadania
uprawnienia
odpowiedzialność
miejsce w organizacji
Profil kandydata:
wiedza
umiejętności
cechy osobowe
zachowania
Schemat ustalenia portfela kompetencji pracowniczych:
analiza pracy
opis pracy
wymagania kwalifikacyjne
ustalenie kryteriów doboru na dane stanowisko
1. Analiza pracy
co musi być wykonane
po co
gdzie i w jaki sposób
393053463.001.png
jakimi metodami
jaki jest spodziewany efekt
jak efekt pracy stanowiska jest powiązany z innymi oczekiwaniami
2. Opis pracy
nazwa stanowiska
cele pracy
zadania
uprawnienia
odpowiedzialność
wzajemne relacje (wewnętrzne, poziome i pionowe oraz zewnętrzne)
kryteria oceny
3. Wymagania kwalifikacyjne
wykształcenie
umiejętności
doświadczenie
dodatkowe uprawnienia
cechy osobowe
Audyt efektywności doboru pracowników
Wiedza Umiejętności
Doświadczenie Predyspozycje osobowościowe
Kompetencje
4. Ustalenie kryteriów doboru na stanowiska
sporządzanie profilu kompetencji zawodowych
sporządzanie zestawu kryteriów oceny kandydata w procesie selekcji
Opis stanowiska pracy – profil kandydata
Opis stanowiska pracy
Profil idealnego kandydata
Charakterystyka stanowiska i
kontekstu organizacyjnego
doświadczeń zawodowych i życiowych
Przygotowanie procesu rekrutacji
Rekrutacja , to proces rozpoznania i przyciągania kandydatów do zatrudnienia w firmie.
Zatem jest:
procesem, czyli działalnością o charakterze ciągłym, a nie sporadycznym lub akcyjnym
procesem, który wymaga rozpoznania rynku pracy zarówno wewnętrznego, jak i
zewnętrznego
złożonym działaniem, wymagającym stosowania świadomie różnorodnych form i metod
redukcji
Zadanie procesu rekrutacji:
Zapewnienie personelu w odpowiedniej ilości, jakości, miejscu i czasie z zewnątrz, lub z
wewnętrznych zasobów organizacji w celu pokrycia istniejących lub mogących wystąpić w
przyszłości niedoborów kadrowych.
Charakterystyka kandydata, jego
393053463.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin