terapia w res.docx

(20 KB) Pobierz

Zagadnienie 10: Programy terapeutyczne stosowane w resocjalizacji

1.      RODZAJE PROGRAMÓW

a.       Terapia skrajnie agresywnych wychowanków zakładu poprawczego:

·  Program 1 poprzez psychodramę i relaksację, połaczoną ze wzmacnianiem pozytywnym

·  Program 2 – poprzez rozwijanie skłonności prospołecznych (wzbudzanie zainteresowania innymi ludźmi, wyzwalanie działania na rzecz innych oraz odgrywanie prospołecznych zachowań w czasie psychodramy)

b.      Terapia nieletnich z zakładu wychowawczego:

-   Program 3 – którzy są skrajnie agresywni, a zarazem wykazują deficyt empatii; poprzez rozwijanie zdolności empatycznych metoda treningu opartego na psychogimnastyce i cwiczeniach w wyrażaniu i rozpoznawaniu emocji

-   Program 4 – będacych ofiarami agresji ze strony współwychowanków; poprzez systematyczn desyntetyzacj lęku przez atakami, trening pewności siebie, modelowanie i psychodramę behawioralną

 

2.      OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA TERAPII:

·         Programy były używane w ramach badań nad ich skutecznością

·         Intensywna terapia krótkotrwała, ze względu na czasochłonność i względy ekonomiczne, trwająca miesiąc.

·         Udział: przeszkoleni na półtorarocznym kursie studenci ostatniego roku pedagogiki specjalnej; celem udowodnienie, że nie trzeba zatrudniać całej rzeczy profesjonalistów, aby sprostać programom.

·         Grupy terapeutyczne liczyły po 5 osób, ponieważ wielu szanowanych autorów podaje tą liczbę jako graniczna dla skuteczności terapii np. wystapienie frakcyjności

·         Wczesniejsza selekcja wychowanków poprzez róznorodne narzędzia badawcze (ich uczenie si na egzamin raczej nei ma sensu, stosy nazw kwestionariuszy różnego autorstwa). Takie same dla programów 1 i 2, ale różne od programów 3 i 4.

 

PROGRAM 1

·         Celem zmniejszenie agresywności poprzez przywrócenie równowagi emocjonalnej, wyciszenie i zharmonizowanie wewnętrzne.

·         Odpowiedź na nieskuteczność represji wobec agresywnych wychowanków(wywołuje kontragresję) oraz zawodów sportowych

·         Pobudzenie do zachowania agresywnego ma charakter niespecyficzny(sprawa reinterpretacji sytuacji jako zagrozenia lub ataku), tak więc łatwo można doprowadzić jednostkę do emocji gniewnej, a w konsekwencji do czynności, szczególnie gdy jest ona postrzegana jako sposób rozwiązywania konflików. Nieletni są z natury pobudliwi i niezrównoważeni.

·         10 sesji po 45-60 min w 4 tygodnie, przebiegające wg stałego schematu:

Ø      Trening relaksacyjny Jacobsona, prowadzony zgodnie z metodyką S.Sieka 10-15 min

Ø      Gra psychodramatyczna bez rozgrzewki

Ø      Nagradzanie aktorów scenki

·         Każda sesja psychodramatyczna dotyczy innego problemu np. nowy w zakładzie, atakowanie słabszego, nieposłuszeństwo, wstrzymanie przepustki, walka w czasie meczu; rozwiązywanego na parę sposobów. Starano się, aby w zainsenizowanych scenkach, brali udział chłopcy, którym te sytuacje przydarzyły się naprawdę

·         Poczatkowo nagradzano słownie, a potem też materialnie. Nagroda wazna i dla „aktora” i dla „widzów”, ponieważ umozliwia zajście schmatu modelowania – skuteczność wpływu zachowania modelu zdecydowanie wzrasta, gdy model jest nagradzany

 

PROGRAM 2

·         cel: czy i na ile można mniejszyć częstotliwoc ataków agresji poprzez kształtowanie zdolności prospołecznych

·         na program składały się:

Ø      ćwiczenia typu relaksacyjnego

Ø      zajęcia wzbudzające aktywność poznawczą, oparte na opowiadaniach wywołujących zainteresowanie innymi ludźmi (1. tydzień terapii): ułożono historię miłości i perypetii życiowych młodego narkomana i jego dziewczyny, a całe opowiadanie podzielono na 10 części, umieszczonych na ponumerowanych kartkach. Kolejne fragmenty opowiadania zawierały informacje o próbach pomocy chłopcu przez najbliższe otoczenie. Inne historie przedstawiały losy chłopca, który znalazł się w pogotowaniu opiekuńczym oraz chłopca nowo przybyłego do zakładu poprawczego, który był obiektem napasci słownych i fizycznych ze strony kolegów. Prowadzący zadawał pytania np. „Jak można by mu pomóc?” „Co byś zrobił, gdybys był jego dobrym kolegą?”

Ø      zajęcia wyzwalajce aktywność praktyczną na rzecz innych (2.tydzień terapii): prowadzący opowiedział o swoich prawdziwych pobytach w Domu Dziecka, przedstawiając sylwetki i losy zyciowe kilkorga dzieci, których zdjęcia nieletnim pokazano. Zarówno zdjęcia jak i treść opowiadań, były nieodparcie smutne i wzbudzające współczucie. Chłopcy wymyślili, aby nagrac kilka piosenek na tasmę magnetofonową i podarować dzieciom. Dzieci później zrewanzowały się, nagrywając podziekowania. Sfotografowano je usmiechniete i te zdjęcia pokazano wychowankom z zakadu. Podobny schemat także z Pogotowiem Opiekunczym. Poza tym zaaranżowana sytuacja z podarowaniem plakatów wychowankom przez prowadzących zajęcia i wspomienie o dzieciach z Domu Dziecka pod pozorem pozdrowień od nich(wszyscy zrzekli się plakatów na rzecz dzieci)

Ø      gra psychodramatyczna (odgrywaie scenek niesienia pomocy),zblizona do treningu interpersonalnego: lista scenek ustalona wspólnie. Praca nad przezwyciężeniem poczucia wstydu i niechęci do ujawnienia emocji prospołecznych i gotowosci do działania. Dostarczenie informacji nt. właściwosci reagowania w sytuacjach wymagających niesienia pomocy. Nagradzanie słownie przez trenera i aplauzem „widzów”. Wielokrotne powtarzanie scenki przez wszystkich uczestników, dla utrwalenia wzorca reagowania.

PODSUMOWANIE P1 i P2

-          Efekty obu programów bardzo znaczące(spadek przynajmniej o połowę), ale nieco wyraźniejsze w P1

-          P1 daje zauważalny spadek agresji znacznie szybciej niż P2

-          Wpływ obu pogramów nie kończy si w chwili zakończenia treningu, lecz trwa co najmniej przez kolejny miesiąc, dają w rezultacie dalszy spadek agresywnych zachowań.

-          Podobne rezultaty ilościowe, ale więcej walorów pedagogicznych w P2, ponieważ kształtuej bardziej pożądnae hamulce przeciwko agresji: współczucie innym ludziom i gotowośc pomagania im, poza tym umozliwienia przezywania głebokiej satysfakcji związanej z podjęciem aktów prospołecznych.

PROGRAM 3

·         Cel: pogłebienie zdolności empatyzowania, czyli współodczuwania(empatia emocjonalna), a zarazem zdolności trafnego rozpoznawania stanów emocjonalnych innych ludzi u nieletnich wykazujących braki w tym zakresie i jednoczesnie powiązanej z tym defektem agresywności

·         Przebieg:

Ø      Terapia relaksacyjna

Ø      Trening empatii

a)     Psychogimnastyka

- rozwinięcie biegłości i dokładności komunikacji niewerbalnej

- ekspresja pantomimiczna: ruchy tematyczne (np.chód pod wiatr, złość), wyrażanie wew.uczuć(nasladowanie,przywitanie z przyjacielem, manifestacja niewerbalna uczuć), pantomimiczne scenki i akcje (np.pomoc bezsilnemu,prośba o ratunek, ugłaskanie obrażonego,wyrażenie aprobaty), ustawianie pozy i mimiki drugiej osoby tak, by wyrażała ona dokładnie zadane uczucia

b)     Ćwiczenia w rozpoznawaniu i wyrażaniu emocji

- zestaw zdjęć twarzy: co czuje ta osoba?

- schematyczne rysunki postaci ludzkich: identyfikacja stanu emocjonalnego osoby oraz przybranie takiej samej pozy i wyraźne zademonstrowanie identycznego gestu

- filcowy model twarzy z oddzielnymi, ruchomymi elementami: wymodelowanie twarzy wg zadanych uczuć

·         Efekty:

-          Zwiększenie trafności postrzegania emocji innych ludzi, umiejetności wglądu w emocje innych

-          Istotne zmniejszenie częstości 3 z 10 typowych zachowań agresywnych, utzrymującym si jeszcze miesiąc po zakończeniu terapii i zabezpieczający wpływ przed nasileniem się innych form w tym czasie, co miało miejsce w grupie kontrolnej

-          Zmniejszenie impulsywności przy równoczesnym usprawnieniu kontroli emocjonalnej

-          Znacznie gorsze rezultaty zmniejszenia częstoci zachown agresywnych niż w P1

-          Z punktu widzenia resocjalizacji, ważniejsze jest perspektywiczne rozwijanie umiejetności empatycznych niż doraźna likwidacja samych zachowań.

PROGRAM 4

·         Cel: pomoc nieletnim doświadczajacym najwięcej atakow ze strony rówieśników poprzez wyuczenie skutecznych sposobów unikania ataków, uświadomienie sobie prowokacyjności własnego sposobu bycia i dokonania zmian w tym zakresie oraz pozbyciu się typowych dla ofiar agresji lęków i niepewności siebie

·         Skład programu:

Ø      trening relaksacyjny połączony z muzykoterapią bierną: ćwiczenia polegające na napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych grup mięśni z jednoczesnym sledzeniem towarzyszących im wrażeń odprężenia, rozluźnienia i ciepła. Rozluxnienie pozwala odpocząć mieśniom od stanu niepokoju i poczucia zagrożenia, a systematycznie zmieniają tzw. Koloryt emocjonalny.

Ø      psychodramatyczne inscenizacje sytuacji, w których uczestnicy terapii byli atakowani przez innych: oparte na autentycznych wydarzeniach, które niedawno spotkały uczestników spotkań. Przykre dla nich sytuacje, które miały miejsce zarówno ze strony kolegów, jak i wychowawców. Problem stanowił brak asertywności i gniewne zachowanie prowokujące wychowawców do karania wychowanków.

Ø      modelowanie zachowań „bezpiecznych”, tj. nie prowokujących do ataku: nauka zachowywania się w sposób świadczący o pewności siebie w sytuacjach stresujących dla wychowanków

Ø      systematyczne desyntetyzacja, czyli odczulanie, obejmujące typowe sytuacje wzbudzające lęk, zwłaszcza lęk przed atakiem: na podstawie wcześniej indywidualnie ustalonej listy lęków od najsłabszych do najsilniejszych.

Ø      trening pewności siebie

·         Efekty:

- spadek liczby doznawanych ataków średnio o 36%(ale np. u jednoe wychowanka to było 60%)

- sytuacja ofiar po terapii stała się mniej upokarzająca i dotkliwa psychicznie, ale nadal były ofiarami

- nowo nabytych umiejetności nie wykorzystano do aktywności agresywnej, ale nie wiadomo, czy gdyby terapia była prowadzona przez dłuższy okres czasu, to nie pojawiłyby się takowe reakcje.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin