Ravi Javalgekar - Joga lecznicza.txt

(215 KB) Pobierz
        RAVINDRANATH 
         RAGHVENDRA 
         JAVALGEKAR 
 
 
 
 
 
             JOGA 
 
         LECZNICZA 
 
 
 
 
 
         Mojemu Ojcu z wyboru 
�.p. Prof. dr W�adys�awowi J�zefowi Dobrowolskiemu 
wybitnemu specjali�cie w dziedzinie kultury �wiatowej 
         i wielkiemu Cz�owiekowi


 
 
      WSTFP DO WYDAMA POLSKIEGO 
 
  Profesor R. Javalgekar przyjecha� do Polski w sierpniu 1984 r. na 
zaproszenie docenta Jana Dobrowolskiego. W tym czasie przeprowa- 
dzi� trzy kursy jogi: w Reptach dla lekarzy specjalizuj�cych si� 
w rehabilitacji, w Szczawnicy na Og�lnopolskiej Szkole dla M�odzie�y 
Akademickiej na temat ochrony �rodowiska oIaz w Krakowie dla 
grupy student�w Akadem  Medycznej i os�b �wicz�cych jog� pod 
moim kierunkiem. Ze wzgl�du na wielkie zainteresowanie szkoleniem 
teoretycznym i praktycznym prowadzonym przez prof. R. Javalgekara 
zosta� on ponownie zaproszony przez uczestnik�w i organizator�w 
wszystkich omawianych kurs�w do ich kontynuacji w 1985 r. Uczest- 
nicz�cy w tych kursach studenci i pracownicy z r�nych wy�szych 
uczelni stwierdzili zgodnie, �e instrukcje podawane przez prof. R. 
Javalgekara s� bardzo jasne i zrozumia�e, a �wiczenia wykonywane 
systematycznie ju� po kilku dniach wywo�uj� wyra�n� popraw� stanu 
fizycznego organizmu i samopoczucia. Wielka serdeczno��, z jak� 
prof. R. Javalgekar odnosi si� do ludzi, a w szczeg�lno�ci do Polak�w, 
sprzyja�a szybkiej integracji nie znaj�cych si� os�b o bardzo zr�- 
nicowanych zainteresowaniach zawodowych. Ta postawa zjedna�a mu 
w Polsce wielu przyjaci�. Wielkie walory, nie tylko zdrowotne, ale 
i wychowawcze, jogi wskazuj� na potrzeb� szerokiego upowszech- 
nienia znajomo�ci zasad tej nauki w pierwszej kolejno�ci w�r�d 
nauczycieli, nast�pnie w�r�d m�odzie�y oraz ludzi r�nych grup zawo- 
dowych i wiekowych. Znaczn� przeszkod� w rozpowszechnianiu si� 
tego po�ytecznego systemu samodyscypliny jest brak odpowiednich 
publikacji i niedob�r w�a�ciwie przygotowanych fachowc�w, kt�rzy 
mogliby prowadzi� we w�a�ciwy spos�b szkolenie z zakresu systemu 
jogi. Mo�na mie� nadziej�, �e ten podr�cznik, a tak�e dzia�alno�� prof. 
R. Javalgekara przyczyni� si� do upowszechnienia jogi w Polsce.


 
 
  Okres powstania systemu �wicze� jogi ginie w zamierzch�ej histo�i 
Ind  i obecnie trudno poda� dok�adn� dat� jego pocz�tk�w. Z faktu, 
�e system jogi istnieje killca tysi�cy lat, mo�na wysnu� wniosek, �e jest 
on wypr�bowany i po�yteczny. Co wi�cej, korzystne dzia�anie �wicze� 
jogi na organizm cz�owieka potwierdzaj� bezsporne obecnie liczne 
badania naukowe, w szczeg�lno�ci w zakresie fizjolog  cz�owieka. 
Jednak�e w celu osi�gni�cia pe�nych korzy�ci z praktykowania jogi, 
�wiczenia powinny by� wykonywane w�a�ciwie. W�r�d du�ej liczby 
�wicze� jogi, nawet powszechnie znanych, znajduj� si� �wiczenia 
zar�wno korzystne i bezpieczne, jak i takie, kt�re mog� wywo�a� 
r�ne zaburzenia w organizmie cz�owieka, je�li b�d� praktykowane 
w nieodpowiednich zestawach i przez ludzi, dla kt�rych s� przeciw- 
wskazane. 
  W tek�cie - przy opisie niekt�rych �wicze� - podane s� pod- 
stawowe przeciwwskazania, jak np. dyskopatia. Trzeba jednak za- 
znaczy�, �e nale�y unika� �wicze� zwi�zanych z du�ym wysi�kiem 
fizycznym, np. przy kr�tkowzroczno�ci lub nadmiernym przeci��eniu 
danych narz�d�w przez pacjent�w i rekonwalescent�w. Dlatego te� 
w wypadku jakichkolwiek w�tpliwo�ci niezb�dna jest konsultacja 
lekarza specjalisty. 
  Ze swej strony pragn� doda� kilka uwag dotycz�cych opisu nie- 
kt�rych �wicze�. P dahastisana jest uwa�ana za �wiczenie, kt�re 
podwy�sza ci�nienie krwi. Supta vajra;rana nie jest wskazana przy 
sk�onno�ci do dyskopat  w obr�bie cz�ci l�d�wiowej kr�gos�upa. 
W tym ostatnim przypadku mo�e by� tak�e przeciwwskazana ardha 
cakrirsana. Matsyiisana obni�a ci�nienie krwi. Pewne nieporozumienia 
mo�e budzi� cz�ste poruszanie seksuologicznego aspektu �wicze� jogi, 
ale autor jest specjalist� seksuologiem, a ksi��ka ma wyra�ny profil 
medyczny. Zgodnie jednak z tradycj� jogi, nie nale�y interpretowa� 
tego podej�cia w ten spos�b, �e joga gloryfikuje �ycie seksualne czy 
zaleca aktywno�� w dziedzinie seksu. Joga oznacza o p a n o w a n i e 
we wszystkich dziedzinach zewn�trznej aktywno�ci, w tym te� w dzie- 
dzinie seksu, co zreszt� jest poruszane w rozdziale o jamach. Nale�y 
zatem pami�ta�, �e chocia� joga otwiera przed cz�owiekiem niema�e 
mo�liwo�ci w dziedzinie aktywno�ci seksualnej, to powinno temu 
towarzyszy� wi�ksze opanowanie, maj�ce sw�j pocz�tek w sferze 
my�lowej, jednak�e rozci�gaj�ce si� na sfer� dzia�a� cia�a. Pop�d 
seksualny powinien ulec sublimacji i zosta� przetworzony na energi� 
 
6


 
 
duchow�, kt�ra umo�liwia medytacj� i inne wy�sze �wiczenia jogi, 
a tak�e u�atwia osi�gni�cia w r�nych dziedzinach �ycia. Takiej 
sublimacji pop�du p�ciowego sprzyja m.in. uddiy na bandha, a tak�e 
pr n yirma oraz g��wne �wiczenia uspokajaj�ce umys�, zw�aszcza 
medytacja. Mo�na powiedzie�, �e istnieje dodatnie sprz�enie zwrotne 
pomi�dzy opanowaniem seksualnym a wy�szymi praktykami jogi. 
Chcia�em obecnie podkre�li�, �e joga - tak jak i inne systemy 
wschodnie maj�ce na celu doskonalenie cz�owieka - zawiera zbi�r 
norm etycznych, kt�re powinny by� przestrzegane przez praktykuj�- 
cych t� dyscyplin�. 
  Nale�y pazni�ta� o tym, �e ksi��ka nadaje si� jako podr�cznik do 
rozpocz�cia �wicze� hatha yoga; nadmienia o tym autor drugiej 
przedmowy prof. K.N. Udupa. Joga zawsze by�a i jest systemem 
�ywym, wymagaj�cym do praktykowania kontaktu z odpowiednim 
nauczycielem. �adne teksty pisane nigdy nie b�d� tu wystarczaj�ce. 
Je�eli zatem kto� chcia�by intensywnie praktykowa� jog�, maj�c na 
celu co� wi�cej ni� popraw� zdrowia i samopoczucia, to by�oby dla 
niego wskazane nawi�za� kontakt z kompetentnym nauczycielem, 
kt�ry m�g�by mu w tym pom�c. 
  Pewne zastrze�enia 2e strony metodolog  nauk mo�e budzi� fakt 
zbyt cz�stego u�ywania w niekt�rych miejscach terminu "nauka" 
w specyf cznym kontek�cie i przy braku odpowiednich przepis�w. 
Zdecydowa�em si� jednak na nieingerowanie w s�owa autora i stara- 
�em si� zachowa� mo�liwie wierny przek�ad z orygina�u. S�dz�, �e 
pozwoli to na przekazanie swoistego rodzaju klimatu my�li autora, 
a zmiany pozostawiam do ewentualnego drugiego wydania, po prze- 
dyskutowaniu z autorem spornych kwest . W zwi�zku z tym, �e 
poszczeg�lne cz�ci ksi��ki by�y t�umaczone przez r�ne osoby, daje 
si� zauwa�y� niejednolito�� stylu. Pojawi�y si� te� zapewne nieunik- 
nione b��dy spowodowane po�piechem, aby ksi��ka ukaza�a si� przed 
przyjazdem autora do Polski i by�a pomocna w prowadzonych przez 
niego �wiczeniach. Za te niedoci�gni�cia przepraszam Czytelnika 
w imieniu Redakcji, ufaj�c, �e pomimo pewnych usterek, ksi��ka 
b�dzie interesuj�ca i po�yteczna. Pozostaje mi tylko �yczy� wszystkim, 
kt�rzy b�d� z niej korzysta�, aby osi�gn�li jak najwi�ksze sukcesy. 
 
                           dr Wies�aw Orlicki 
                           Instytut Filozof  UJ


 
 
                 PRZEDMOWA 
 
   Ciesz� si�, �e mog� napisa� s�owo wst�pne do ksi��ki o nauce 
jogi, kt�rej autorem jest Profesor Ravi R. Javalgekar. Czytaj�c j�, 
z przyjemno�ci� zauwa�y�em, �e zosta�a napisana prostym i �atwo 
zrozumia�ym j�zykiem. Spostrzeg�em tak�e, �e porusza wszystkie 
aspekty praktyki jogi w �yciu codziennym i mo�e by� przydatna dla 
szerokiego kr�gu odbiorc�w w �wiecie. Istotnie jest to zwi�z�y, lecz 
kompletny i praktyczny podr�cznik dla tych wszystkich, kt�rzy prag- 
n� stosowa� jog�. Porusza ona te� zagadnienie przydatno�ci jogi 
w leczeniu r�nych zaburze� wywo�anych przez stresy. 
  Zamieszczone ryciny wyra�nie pokazuj� r�ne etapy wykonywania 
asan, dzi�ki czemu mo�na nawet zacz�� �wiczy� jog�, korzystaj�c 
jedynie z pomocy tej ksi��ki. 
  Napisanie s�owa wst�pnego do tej bardzo u�ytecznej i �atwo 
zrozumia�ej ksi��ki o jodze sprawi�o mi wiellc� przyjemno��. Jestem 
przekonany, �e podr�cznik ten przyniesie niema�o korzy�ci wielu 
Czytelnikom. 
 
                    K. N. Udupa 
                  emerytowany profesor 
                  by�y dziekan Instytutu Nauk Medycznych 
                  Banaras Hindu University, Indie. 
 
 
 
 
 
g


 
 
                MOWA SERCA 
 
Drogi Czytelniku 
 
  Jestem niezwykle szcz�liwy z powodu naszego spotkania. Przez 
ca�e moje �ycie zajmuj� si� ayurved� i wsp�czesn� medycyn�. Po 
uko�czeniu kr�tkiego kursu jogi prowadzonego przez Vivekananda 
Kendra, Kanyakumari w Ind  doszed�em do przekonania, �e umys� 
ludzki jest najsilniejsz� fortec� rz�dz�c� ca�ym cia�em. 
  W tym wsp�czesnym "wieku stres�w", z powodu modernizacji 
i mechanizacji, cz�owiek nara�ony jest na wielk� ilo�� stres�w i napi�� 
psychicznych. To powoduje znaczny wzrost niepokoju psychicznego, 
doprowadzaj�c do r�nych psychicznych i psychosomatycznych zabu- 
rze�. I w�a�nie joga odgrywa bardzo wa�n� rol� w ich zapobieganiu 
i leczeniu. 
  Joga nie jest jak�� szczeg�ln� dziedzin� nauki, lecz nauk� samego 
ludzkiego �ycia! Praktyki jogi nie s� tylko samymi fizycznymi �wicze- 
niami, ale doprowadzaj� cia�o i umys� do perfekcji. Jogg okre�li� 
mo�na tak�e jako religi� ludzkiej istoty prowadz�c� ludzko�� do jej 
ostatecznego celu - ca�kowitego spokoju umys�u. Albert Einstein 
powiedzia�, �e "nauka bez relig  jest kulawa; religia bez nauki jest 
�lepa". Joga jest najbardziej proporcjonalnym i zr�wnowa�onym 
po��czeniem - doskona�ej nauki i przebogatej relig . I to jest w�a�- 
ciwym powodem, dlaczego my�l�, �e jest tak wa�ne, aby Szanownemu 
Czyteinikowi przekaza� t� ksi��k� o jodze. 
  Ksi��ka zawiera opisane w przyst�pny spos�b wa�niejsze aspekty 
jogi i najlepsze codzienne �wiczenia, kt�rych wykonywanie prowadzi 
do normalnego zdrowego �ycia, wolnego od mentalnego i fizycznego 
niepokoju. 
  Do tej pory wydano wiele warto�ciowych ksi��ek...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin