Temat: EKSLIBRIS – ZNAK WŁASNOŚCIOWY KSIĄŻKI
Cele główne:
Zapoznanie uczniów z tematyką znaku własnościowego książki - ekslibrisem.
Wdrażanie właściwego wyszukiwania wiadomości w źródłach informacji bezpośredniej
Nabycie przez uczniów umiejętności:- zaprezentowanie zdobytych wiadomości- zaproponowanie projektu ekslibrisu dla swojego księgozbioru
Środki:
- kserokopie ekslibrisów różnych bibliotek szkolnych
- encyklopedie, słowniki,
Metody: pokaz, pogadanka, obserwacja
Forma organizacyjna: praca w grupach
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów, podział na grupy i przedstawienie tematu lekcji.
2. Odczytanie definicji ekslibrisu.
3. Zapoznaje uczniów z historią ekslibrisu.
4. Uczniowie oglądają zgromadzone na stołach kserokopie ekslibrisów i wyróżniają elementy, z których się składają (napis ekslibris, nazwa instytucji, imię i nazwisko właściciela książki, rysunek graficzny)
5. Zachęcenie uczniów do tworzenia własnych znaków własnościowych książek.
6. Zanotowanie w zeszytach do języka polskiego informacji o ekslibrisie.
7. Podsumowanie - ćwiczenia.
agabogusz