Kompozycja w kole.pdf

(256 KB) Pobierz
004_RYSUNEK_III_188_217.indd
Kompozycja w kole
Następne ćwiczenia będą poświęcone
różnym rodzajom kompozycji zamkniętej.
Należą do nich kompozycja w kole i trójkącie.
micznie. Zarysowujemy łodygę i liście.
Zwróćmy uwagę, że niektóre płatki zacho-
dzą na siebie. Starajmy się, by zewnętrzny
zarys płatków zachował linię koła.
Następnie różnicujemy konturem płatki –
niektóre traktujemy mocniej, inne delikat-
nej. Dzięki temu odtworzymy ich mię-
sistość. Przystępując do pracy nad
modelunkiem światłocieniowym, określmy
najciemniejsze partie rysunku. Centralny
punkt i główny akcent kompozycji oraz
najciemniejszy walor stanowi środek wiatu.
Starajmy się jednak nie zaczerniać go
całkowicie. Zróżnicujmy partię tła
– rysunek nabierze głębi.
Ćwiczenie nr 55
Ćwiczenie nr 55
Tematem ćwiczenia jest motyw kwiatu sło-
necznika, który ma naturalnie okrągły kształt.
Pracę rozpoczynamy od narysowania dwóch
owalnych form. Jedna z nich stanowić
będzie środek kwiatu, druga wyznacza
„ramę”, na której formować będziemy płatki.
Następnie skupiamy się na odwzorowaniu
detali rośliny – poczynając od partii płat-
ków. Główny nacisk kładziemy na to, aby
miały kształt łezki i były rozmieszczone ryt-
428847215.025.png 428847215.026.png 428847215.027.png 428847215.028.png 428847215.001.png 428847215.002.png 428847215.003.png 428847215.004.png 428847215.005.png 428847215.006.png 428847215.007.png 428847215.008.png 428847215.009.png 428847215.010.png
Kompozycja w trójkącie
Kompozycja w trójkącie ogranicza układ
do ram tej igury geometrycznej. Za temat
możemy wybrać motyw kwiatowy, martwą
naturę lub postać.
sunkiem linearnym, pracujemy nad szczegó-
łami postaci – w partii głowy zaznaczamy
linię włosów, zarys oczu, nosa i ust, dopra-
cowujemy fałdy draperii, modelujemy dłonie.
Po stworzeniu linearnego zarysu postaci
przechodzimy do modelunku światłocienio-
wego – zaznaczamy partie światła i cienia,
a następnie pogłębiamy gradację walorów.
Końcowym etapem rysunku jest delikatne
zaznaczenie waloru tła.
Zwróćmy uwagę, że głowa Chrystusa wyzna-
cza wierzchołków trójkąta, a dłonie wyznaczają
jego podstawę; trójkątny obrys, który stworzy-
liśmy na początku pracy, jest już niepotrzebny
– możemy go usunąć za pomocą gumki.
Ćwiczenie nr 56
Ćwiczenie nr 56
Temat, który wybrałem, to popiersie Chrystu-
sa w geście rozłożonych rąk – zaczerpnięte
z obrazu Leonarda da Vinci Ostatnia Wieczerza .
Na początku pracy rysujemy równoramienny
trójkąt stanowiący ramę kompozycji, a na-
stępnie w jego wnętrzu zaznaczamy delikat-
ną linią zarys postaci – łukowatymi liniami
ramiona, ręce, fałdy draperii, owalem głowę.
Później, w dalszym ciągu posługując się ry-
428847215.011.png 428847215.012.png 428847215.013.png 428847215.014.png 428847215.015.png 428847215.016.png 428847215.017.png 428847215.018.png 428847215.019.png 428847215.020.png 428847215.021.png 428847215.022.png 428847215.023.png 428847215.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin