Maj_stereotypy.pdf
(
1750 KB
)
Pobierz
190411808 UNPDF
Czesław Maj
Stereotypy w kulturze politycznej
społeczeństwa polskiego
1. Istota kultury politycznej
W latach 70. i 80. nastąpił w nauce polskiej wzrost zainteresowania
fenomenem kultury politycznej. Dotyczy to zarówno konceptualizacji
zagadnienia jak też poszczególnych jego części. Nawiązano do ustaleń
uczonych zachodnich, ale nie na zasadzie snobistycznego naśladownictwa,
lecz poszukiwania nowych treści pojęcia, nowych jego oznaczeń. Pojawiły
się także próby lokalizowania genezy pojęcia „kultura polityczna" w dorobku
klasyków marksizmu-łeninizmu
1
.
W sformułowanej na gruncie nauki amerykańskiej teorii kultury politycz
nej interpretuje się ją m. ogół jako zakres i model partycypacji społeczeństwa
w sprawach polityki
2
. Jerzy J. Wiatr, rozwijając i uzupełniając takie sta
nowisko wskazuje na konieczność uwzględniania przy rozpatrywaniu wspo
mnianego zagadnienia czterech zasadniczych elementów: a) wiedzy o poli
tyce, znajomości faktów i zainteresowania polityką, b) oceny zjawisk poli
tycznych, sądów wartościujących dotyczących sposobu sprawowania władzy,
c) emocjonalnych aspektów postaw politycznych, nastawienia przyjaźni lub
1
I. Przeor-Pastuszak,
Problem kultury Politycznej w myśli Włodzimierza Le
nina,
[w:]
Wybrane problemy polityczno-ustrojowe ZSRR i europejskich państw socjali
stycznych,
pod red. M. Żmigrodzkiego, Lublin 1988.
2
G.A. Almond,
Sidney Verba, The Civic Culture. Political Attitudes and Demo
cracy in Pive Nations,
Boston 1965.
1(5(1
C/j'shw Maj
wrogości, d) uznanych w danym społeczeństwie wzorów zachowali politycz
nych określających zasady postępowania
3
Stanowisko to sprowadza kulturę
polityczną do ogółu postaw, wartości i wzorów zachowań dotyczących wza
jemnych stosunków aparatu władzy i obywateli.
Znacznie szerzej traktuje kulturę polityczną Władysław Markiewicz.
Podejmuje on próbę zakotwiczenia tego terminu w ogólnej teorii kul
tury. Owe elementy kultury globalnej dotyczą wartości uznawanych
i pożądanych przez zbiorowość, a odnoszących się przede wszystkim do
systemu władzy państwowej
4
.
Dokonując analizy strukturalnej Markie
wicz sugeruje uwzględnienie pięciu komponentów: a) świadomość histo
ryczna, b) zachowanie i postępowanie polityczne, c) przywództwo poli
tyczne, d) reguły gry politycznej, e) zasady pedagogiki społecznej
5
. Zaga
dnienie kultury politycznej jest zatem sprowadzane do sfery aksjologicznej.
Istotnym uzupełnieniem koncepcji kultury politycznej są sugestie Te
odora Filipiaka, aby określeniem tym objąć także: a) doktryny i idee
polityczno-prawne, określające pochodzenie władzy i strukturę polityczną
społeczeństwa, a głównie państwa i prawa, oraz metody i sposoby funk
cjonowania instytucji polityczno-prawnych, b) oddziaływanie kierownictwa
politycznego na poglądy jednostek i klas oraz innych grup społecznych dla
ideologicznej legitymizacji istniejących stru];tur i instytucji, c) zachowanie
się obywateli według zasad współżycia społecznego (zasady, normy wartości),
d) maksymalne rozwijanie aktywności ludzi i samodzielnego krytycznego
myślenia w sprawach społeczno-ustrojowych.
6
Na ważny aspekt kultury politycznej wskazują autorzy krakowscy.
Marek Sobolewski' proponuje uwzględniać trzy zasadnicze zagadnienia:
a) wartości i cele polityczne — cele do których realizacji winien dążyć
system oraz wartości, jakie powinny determinować działania polityczne, b)
podstawowe metody działania politycznego, reguły zachowania politycznego
jednostek i grup, c) podstawowe instytucje polityczne i ich rola w systemie
politycznym. Problematykę instytucji jako elementu składowego kultury
politycznej rozwija Witold Zakrzewski
8
.
J.J. Wiatr,
Socjologia stosunków politycznych,
Warszawa 1977, s. 335.
W. Markiewicz,
Kultura polityczna a rozwój społeczny,
[w:]
Marksizm i procesy
rozwoju społecznego,
pod red. W. Wesołowskiego, Warszawa 1979, s. 194-195.
5
Tamże.
T. Filipiak,
Kultura polityczna społeczeństwa i demokracje socjalistyczne,
„Zeszyty Naukowe Instytutu Nauk Politycznych" nr 1.
M. Sobolewsk i,
Model socjalistycznej kultury próba konceptualizacji tematu,
[w:]
Z badań nad kulturą polityczną,
pod red. M. Sobolewskiego, Warszawa 1977, s. 14.
8
W. Zakrzewski,
Instytucjonalne uwarunkowania kultury politycznej społeczeń
stwa,
[w:]
Z badań..., s.
50-51.
Stereotypy w kulturze politycznej...
167
Zasadniczym i ważnym, konstruktywnym
novum
przy określaniu zakresu
znaczeniowego kultury politycznej jest tendencja do łączenia jej z rozumie
niem kultury globalnej. Czerpanie z tej dziedziny okazać się może niezmier
nie inspirujące. Odwołać się zatem można do definicji kultury sformułowanej
przez Stefana Czarnowskiego. Jego zdaniem, kultura, to całokształt wy
tworów działalności społecznej (wytworów materialnych oraz idei), które
mają charakter zobiektywizowany oraz zinternalizowany. Zjawisko zobiekty
wizowania pozwala na upowszechnianie dziedzictwa kultury w czasie i prze
strzeni.
Na podstawie określenia kultury globalnej a także terminu „polityka",
jako sfera działalności społecznej związanej z realizacją określonych inte
resów społecznych, a głównie dążeniem do zdobycia i utrzymania władzy,
pokusić się można o sformułowanie definicji kultury politycznej. Byłaby ona
rozumiania jako kompleks wytworów działalności społecznej, odnoszących
się do sfery polityki. Zakres pojęcia obejmowały: 1) systemy wartości jako
wytwory społecznej działalności, będące zarówno motywacyjnym układem
dążeń- jak i kryterium wartościowania zjawisk i faktów politycznych oraz
politycznej działalności; 2) systemy wartościowania i ocenienia zachowań
„własnych" i „obcych", związane z sympatiami i antypatiami politycznymi,
stereotypami; 3) świadomość historyczną składającą się z elementów histo
rii „akademickiej" oraz tradycji, mitów; 4) postawy polityczne, akcentujące
zarówno aprobatę jak i dezaprobatę, oraz postawy przyjaźni, ambiwalencji
i wrogości; 5) lansowane idee i doktryny polityczne; 6) formułowane przez
różnych uczestników życia politycznego utopie polityczne (wyidealizowane
wizje pożądanej przyszłości); 7) zasady i reguły gry politycznej; 8) oso
bowościowe modele działaczy i przywódców politycznych, co stanowiłoby
ważny czynnik legitymizacji władzy, 9) instytucje polityczne będące obiek
tywnym wytworem działalności społecznej oraz realnie uczestniczące w funk
cjonowaniu kultury politycznej, oddziałujące na jej model i treści, 10) system
aktywizacji społecznej oraz bariery politycznej aktywności społeczeństwa
(system prewencji i represji politycznej), co określa zakres swobodnego ar
tykułowania postaw, zachowań i poglądów politycznych, dotyczy to także
systemu perswazji i propagandy politycznej.
2. Istota stereotypu politycznego
Pojęcie „stereotypu" wprowadzone zostało do nauk społecznych ame
rykańskiego publicystę i polityka Waltera Lippmanna
9
. Potraktował on ste-
9
W, Lippmann,
Public Opinion,
New York 1963. Zob. też: Z. Gost kowski,
10*
Czesław MAJ
reotyp jako konsekwencję ograniczoności percepcyjnej mózgu. Jest on także
rezultatem złożoności problematyki politycznej i społecznej. Brak realnej
możliwości poznania całokształtu zjawisk społecznych i politycznych, kom
pletności tych informacji stanowi podstawę myślenia stereotypowego.
Problematyka stereotypów społecznych stała się przedmiotem zarówno
badań empirycznych jak i teoretycznej konceptualizacji
10
. Dotychczasowe
ustalenia pozwalają stwierdzić, że stereotyp to, funkcjonujący na poziomie
świadomości potocznej, historycznie uwarunkowany, względnie trwały, emo
cjonalny, przybierający kształt generalizacji lub kategoryzacji, obraz własnej
lub zewnętrznej grupy społecznej a także mechanizmów funkcjonowania
społecznego, roli i znaczenia jednostek
1
'. Dotyczy to również stereotypo
wego pojmowania procesów historycznych.
Próbą klasyfikacji istniejących i funkcjonujących stereotypów społecznych
i politycznych wymaga wskazania użytecznych w tym celu kryteriów. Odno
tować zatem wypada następujące z nich: a) podmiotowe, b) obiektu, c) cha
rakteru ocen, d) charakteru procesu stereotypogennego, e) przedmiotowe
1
2
Pierwsze z tych kryteriów umożliwia wskazanie na nosiciela stereotypu.
W oparciu o nie wyróżnić można stereotypy narodowe, klasowe, rasowe czy
też religijne. Nie oznacza to wszakże, że mają one wyłącznie i jednoznacznie
klasowe, narodowe czy też religijne oblicze. Niejednokrotnie pojawia się
zjawisko komplementarności stereotypów. W tej kategorii stereotypów
społecznych, czyli wyodrębnianych przy pomocy kryterium podmiotowego
wskazać można na występowanie odnośnych image'ow grup zawodowych.
Uzupełnieniem jest kryterium obiektu. Oznacza ono możliwość wska
zania na to kogo stereotyp dotyczy. Ten zabieg stnowi podstawę do
wyodrębnienia auto- i heterostereotypów. Pierwsze z nich, to obraz
„swoich", drugie natomiast są odniesieniem do „obcych". Niezwykle czę
sto rzutuje to na wartościowanie obiektu stereotypu. Obydwa są także
odzwierciedleniem wyobrażeń o statusie „swoich" i „obcych" w strukturze
rzeczywistości społecznej i politycznej. Jest to także uproszczony obraz po
tencjalnych i realnych funkcji i możliwości oddziaływania.
Najbardziej jaskrawo owa linia podziału na „swoich" i „obcych" poja
wia się w odniesieniu do stereotypów narodowych. Stanowią one bodaj
Teoria stereotypu i poglądy na opinie publiczną Waltera Lippmaima,
„Archiwum Historii
Filozofii i Myśli Społecznej" 1959, nr 5, s. 39-84.
1
A. Kapiszewski,
Stereotyp Amerykanów polskiego pochodzenia,
Wroclaw-
Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977, s. 9-14.
Cz. M aj,
Świadomość polityczna a stosunki międzynarodowe,
(nieopublikowana
rozprawa doktorska), Lublin 1983, s. 191-192.
1
2
Tamże s. 200
170
Czesław Maj
zewnętrznych ośrodków kształtowania opinii publicznej. Ośrodki te
w zależności od sytuacji historycznej wzmacniają, osłabiają lub modyfikują
istniejące stereotypy. Skuteczność ich zależy od trwałości przekonań zawar
tych w stereotypach spontanicznych, autorytetu ośrodka kształtowania opi
nii publicznej, zasięgu, autorytetu i agresywności działania ośrodków kon
kurencyjnych. Zależna jest owa skuteczność także od stopnia zgodności
z treściami obowiązujących stereotypów spontanicznych.
W klasyfikacji stereotypów społecznych nie można pominąć kryte
rium przedmiotowego. Dotyczy ono wyodrębnienia katalogu zagadnień
stanowiących przedmiot widzenia stereotypowego. W odniesieniu do
przedmiotu niniejszego opracowania dotyczyć one będą: 1) dziejów Polski;
2) struktury społecznej; 3) społeczeństwa jako całości; 4) partii i ugrupowań
politycznych; 5) stereotypu przywódców politycznych; 6) mechanizmów
życia politycznego; 7) stereotypów funkcjonowania gospodarki; 8) polityki
wewnętrznej i zagranicznej; 9) międzynarodowego układu sił; 10) stereo
typów sojuszników, przeciwników międzynardowych.
3. Stereotypy historyczne w Polsce niepodległej
Podjęcie takiego zagadnienia łączy się z koniecznością wskazania na
kilka zasadniczych kwestii. Po pierwsze, wyraźnie można wyodrębnić cezurę
roku 1944. Nastąpiła zasadnicza reorientacja polityczna oraz przekształcenie
struktury społecznej. Towai-zyszyła temu zmiana w zakresie ideologii. Te
przemiany niezwykle silnie rzutują na ewolucję stereotypów.
Druga uwaga dotyczy zagadnienia źródeł. W okresie dwudziestolecia
międzywojennego nie prowadzono praktycznie żadnych badań empirycznych
stereotypów społecznych. Stąd konieczność wykorzystania jedynie wypowie
dzi werbalnych, zawartych w przemówieniach i enuncjacjach politycznych
a także w artykułach prasowych, literaturze', zwrotach przysłowiowych itp.
Odrodzenie państwa polskiego w roku 1918 łączyło się z podejmowaniem
starań o znalezienie historycznej więzi z wielkością Polski Piastów i Jagiel
lonów, podtrzymaniem spuścizny minionych wieków. Odzyskanie niepod
ległości traktowano jako formę sprawiedliwości dziejowej. Niezwykle mocno
akcentowano potęgę polityczną i militarną Polski szlacheckiej. Wskazywano
na heroizm powstań narodowych. Szczególnym szacunkiem otaczano w la
tach II Rzeczypospolitej weteranów powstania styczniowego.
Elementem świadomości historycznej społeczeństwa polskiego w okresie
międzywojennym było akcentowanie chrześcijańskiego i katolickiego charak
teru społeczeństwa polskiego, chrześcijańskiej i katolickiej jego historii. Do-
Plik z chomika:
Arjun99
Inne pliki z tego folderu:
pawlowski_teoria_pytan_zastosowania.pdf
(2290 KB)
Maj_stereotypy.pdf
(1750 KB)
Kozielecki_erozja_wladzy.pdf
(874 KB)
elity_polit_wymiana_czy_reprodukcja.pdf
(2788 KB)
topolski_zrodl_niezrod.pdf
(1943 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja Publiczna
egzamin magisterski na kierunku POLITOLOGIA w roku akademickim 2012 2013 UAM
Filozofia
filozofia polityki-Jeliński
Finanse państwa i samorządu
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin