Cele : - wyrabianie nawyku dbania o zdrowie i urodę
- ćwiczenie umiejętności słuchania krótkich utworów literackich czytanych przez nauczycielkę
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania niektórych przedmiotów poprzez dotyk
- ćwiczenie przestrzegania określonych zasad w zabawach
- wytwarzanie miłej atmosfery w grupie
Środki dydaktyczne :
- opowiadanie Marii Kownackiej „Kukuryku na ręczniku”
- szczoteczka i pasta do zębów, mydło, ręcznik, grzebień
- kredki lub farba do malowania palcem
- woreczek
Przebieg :
1.Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka zachęca je do zabawy, mówiąc : Podniosą rękę do góry ci , którzy :
- myją ręce przed posiłkiem
- myją ręce , kiedy je ubrudzą
- myją zęby rano i wieczorem
- lubią się kąpać
- lubią czystość
2.Zaproszenie dzieci do słuchania opowiadania Marii Kownackiej „Kukuryku na ręczniku”
Nauczycielka czyta . Dzieci słuchają.
3.Omówienie treści :
O czym dzieci zapominały przed jedzeniem?
Co zrobiła mama ?
Kto przypominał dzieciom o myciu rączek ?
4. zabawa dydaktyczna „ Czarodziejski worek”
-Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka układa na dywanie : mydło, ręcznik, grzebień,
lusterko, szczoteczkę do zębów, pastę do zębów,
Dzieci określają do czego służą te przybory.
-Nauczycielka chowa przybory do woreczka.
Dzieci kolejno wkładają do niego rękę i na podstawie dotyku podają nazwę
przyboru, a następnie wyjmują pokazując wszystkim w celu sprawdzenia czy się
nie pomyliły.
5. Zabawa „ Pokaż jak…”
- myjesz buzię, zęby, ręce, jak się czeszesz, wycierasz buzię, obcinasz paznokcie, jak myją nogi…
6. Zabawa ruchowa „ Znajdź swoją parę”
Nauczycielka ma w pudełku znaczki z narysowanymi przyborami toaletowymi. Dzieci losują znaczki. Przyklejają sobie do bluzeczki. Poruszają się w rytm muzyki i muszą dobrać się parami : pasta ze szczotką, mydło i ręcznik, grzebień i lusterko,
7. Zabawa „ Zgaduj – zgadula”
Chętne dziecko pokazuje za pomocą gestów np.: mycie zębów – pozostałe
dzieci nazywają tę czynność.
8. Zabawa ruchowa przy piosence „ Pucu, pucu” (CD Moje 3 i 4 lata – 25)- mamy tańczą z dziećmi, ( można zrobić koło i podskoki )
9. Malowanie palcem lub kolorowanie szablonu ręcznika z kogutkiem
Nauczycielka omawia pracę. Pokazuje sposób wykonania.
Zaprasza dzieci do wykona pracy
10. Mycie rączek w łazience.
Piłki, tunel,
zabawa przy piosence „ Jedzie pociąg” (CD Moje 3 i 4 lata – 37)
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa –BIEGNIJ DO MAMY - mamy stoją jedna obok drugiej, dzieci biegają, na sygnał dzieci biegną do mamy
2. Zabawa lub gra o charakterze ożywiającym psychicznie i rozgrzewającym fizycznie ( znana, masowa, lubiana). KTO SZYBKO USIĄDZIE – dzieci i mamy chodzą po sali , na sygnał tamburyna szybko siadają na dywanie
3. Zabawa na czworakach „TUNEL”– przejście w tunelu.
4. Zabawa z elementami równowagi „ BOCIANY”.- dzieci chodzą swobodnie, na sygnał tamburyna staja na jednej nodze
5. Zabawa bieżna FIGURKI– dzieci biegają przy muzyce, na przerwę robią figurki (CD Moje 3 i 4 lata – 32)
6. Zabawa lub gra rzutna, chwytna- PIŁECZKI – mama rzuca do dziecka piłkę , a dziecko do mamy
7. zabawa – podawanie piłki górą – wszyscy siedzą jedno za drugim, pani podaje piłkę nad głową do tyłu , i tak kolejno
Ćwiczenia porządkowo-wychowawcze- dzieci zbierają przybory
Radioman