LUDZIE E.doc

(126 KB) Pobierz
LUDZIE E-BIZNESU

LUDZIE E-BIZNESU

Na 3 wykładzie zaliczenie – 10 stycznia – test jednokronego wyboru

 

Literatura:

·         MALCOLM WARNER,  MORGEN WITZEL – Zarządzanie organizacją wirtualną.

·         KRUPSKI RAFAŁ – Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbylentnym otoczeniu.

·         KOŹMIŃSKI ANDRZEJ – Zarządanie w warunkach niepewności.

·         GACH – Elementy zarządzania wirtualnym zespołem – Czasopismo Przegląd Organizacji.

 

Cele przedmiotu

·         Prezentacja podstawowych pojęć

·         Charakterstyka gospodarki elektronicznej

·         Praca w organizacjach tradycyjnych – praca w e-biznesie

·         Problemy związane z dostosowaniem tradycyjnego modelu zarządzania do e-biznesu

 

 

GOSPODARKA ELEKTRONICZNA

·         Pojęcie szersze niż handel elektroniczny. Nie ogranicza się do sprzedawania i kupowania lecz obejmuje także np. dystrybucję oprogramowania, współpracę między partnerami handlowymi.

W poszukiwaniu precyzyjnej definicji gospodarki elektronicznej pomocny będzie przegląd niektórych jej obecnych kanałów

·         Telefonia – przewodowa i bezprzewodowa – najszeżej dostępny kanał

·         Kioski multimedialne, które oferują możliwości komunikacyjne, informacyjne i handlowe poza domem

·         Telewizja interaktywna

·         Internet

 

Definicja gospodarki elektronicznej:

·         Gospodarka elektroniczna jest wymianą towarów i usług i własności intelektualnej wszelkiego rodzaju przez medium elektroniczne.

Ta definicja jest technicznie poprawna, nie oddaje jednak gwałtownej rewolucji jaka zachodzi w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej.

W szerszym znaczeniu

·         Gospodarka elektroniczna jest sposobem prowadzenia działalności gospodarczej przez uniwersalne i powrzechne sieci komuterowe.

W przekonaniu Andersen Consulting gospodarka elektroniczna jest konsekwencją rozwoju technologicznego i konwergencji, czyli połączenia i przenikania

·         Technik przetwarzania danych (wyrażanych jako moc obliczeniowa komuterów)

·         Telekomunikacji – kablowa i bezprzewodowa

·         Wiedzy – algorytmów przetwarzania danych

Możliwość przenikania tych czynników stwarza warunki do powstania gospodarki elektronicznej

Konwergencja ma znaczenie przełomowe, ponieważ umożliwia wirtualizację, a więc zniesienie lub ograniczenie znaczenie czasu, miejsca i formy prowadzenia działalności.

Ma to radykalny wpływ na czynniki produkcji: koszt i czas uzyskania informacji. Konwergencja jest więc wydarzeniem przełomowym, które czyni gospodarkę elektroniczną w wystarczającym stopniu dostępną, łatwą i zyskowną, by zainteresować nią szerokie grono podmiotów gospodarczych i konsumentów.

 

Możliwości jakie tworzy gospodarka elektroniczna

·         Tworzenie się nowych rynków – umożliwia nowe sposoby kontaktowania się sprzedających i kupujących, co tworzy nowe źródło dochodów ( np. aukcje on-line)

- zmianiające się nawyki konsumentów – już teraz mają do dyspozycji setki domów towarowych na całym świecie, które umożliwiają wyszukiwanie najtańszych dostawców

·         Lepsze i wydajniejsze procesy biznesowe dla kontaktowania się z klientami, dostawcami i partnerami

- gospodarka elektroniczna ułatwa interakcje pomiędzy wszystkimi podmiotami łańcucha zaopatrzenia – np. ksiegarnia amazon

·         Poszerzenie skali działalności przedsiębiorstwa

- uniwersalne sieci dają możliwość małym i średnim przedsiębiorcom – przykład Virgin Cola – w Wielkiej Brytani mając tylko 5 pracowników zdobyła 5% brytyjskiego rynku coli, inny przykład Bali OnLine

 

 

WIRTUALNY – teoretycznie – możliwy, mogący zaistnieć – średniowiecze

Łacina – virtualis – skuteczny

Virtus, utis – siła, odwaga, potęga,męskość

 

·         Słowo wirtualny można interpretować jako efekt siły, która istnieje, chociaż dokładnie nie możemy jej obserwować i zmierzyć

·         Termin „wirtualny” możemy również odnaleźć w fizyce – pojęcie cząsteczek wirtualnych

 

ORGANIZACJA WIRTUALNA POJĘCIE

·         Nie została jeszcze stworzona jednolita i powrzechnie akceptowana definicja

·         Wirtualne przedsiębiorstwo – forma współpracy (kooperacji) prawnie niezależnych przedsiębiorstw, instytucji i/lub osób fizycznych, które dostarczają na rynek dobra i usługi na bazie wspólnego stosunku gospodarczego, występując przy tym wobec innych podmiotów gospodarczych jako jednolite przedsiębiorstwo. Istotna rolę w koordynacji działań odgrywają informatyka i techniki komputerowe.

·         Pojęcie „wirtualna organizacja gospodarcza” – zbiór jednostek organizacyjnych, przestrzennie rozproszonych (globalnych) realizujących wspólne przedsięwzięcie gospodarcze, wybieranych dynamicznie – według kryterium procesowego – do realizacji określonych zadań

·         „organizacja wirtualna” – czasowa sieć niezależnych przedsiębiorstw (dostawców, klientów, nawet wcześniejszych konkurentów) połączonych technologią informacyjną w celu dzielenie umiejętności i kosztów dostępu do nowych rynków.

 

PRACA W WIRTUALNEJ ORGANIZACJI

 

Telepraca to wstępny etap wirtualnej organizacji. Realizowana z miejsc oddalonych, rola menedżera uwzględnia elastyczność działań. Wymagana jest samodzielność, inicjatywa i umiejętność organizowania czasu pracy. Potrzebne są spotkania dla podtrzymania więzi i kontaktów. W pracy indywidualnej lub zespołowej poza własną organizacją wymagany jest wysoki stopień koncentracji na potrzeby współpracującej instytucji. Uczestnicy organizacji pracy cechują się specjalnymi, wyróżniającymi się umiejętnością posługiwania technologiami na właściwym poziomie.

·         Pracę w wirtualnej organizacji cechuje najwyższy stopień współzarządzania. Nadzór menedżerski ukierunkowany na spełnianie funkcji lidera. Od uczestników oczekuje się umiejętności pracy zespołowej. W wirtualnym miejscu pracy odgrywają rolę określone systemy motywacyjne i nagradzania.

Wirtualizacja miejsca pracy – możliwa dzięki oragizacji pracy wokół procesów. Procesowa orientacja organizacji redukuje tradycyjne stanowiska pracy. Narasta rola pracy zespołów zadaniowych i ich odpowiedzialność za rozwiązywanie problemów w procesowo zorientowanej organizacji przedsiębiorstwa. Najważniejsze decyzje dotyczą restrukturyzacji i przemian bazujących na procesach, a nie na funkcjach.

·         W wirtualnej organizacji zmienia się znaczenie umowy o pracę, kształtowanie kariery zawodowej. Wynika to z nowych postaw i cech osobowości, narasta przekonanie o skuteczności pracy zespołowej. Wyrazem tego jest stopniowe wypieranie „starej” umowy o pracę przez umowę o „nową” pracę (New Deal). Pełnoetatowa praca w organizacji staje się jedną z opcji zatrudnienia. Najczęściej pracują na umowę zlecenie

 

ROLA WSPÓŁDZIAŁANIA LUDZI W KSZATAŁTUJĄCYCH SIĘ NOWYCH ORGANIZACJACH ORAZ WIRTUALNE ZESPOŁY ZADANIOWE W PRACY ZESPOŁOWEJ.

Pracownicy mają przekonanie, że mogą odejść bez poczucia winy za brak lojalności. Nie jest gwarantowane zatrudnienie na czas nieokreślony oraz nie są gwarantowane stałe, wysokie dochody. Pojawia się szansa samodzielności, sterowanie karierą osobistą, własnym rozwojem zawodowym i wykształceniem.

·         Wartość intelektualna zależy od tego jakim dysponuje się doświadczeniem, kompetencjami.

 

ROLE KIEROWNICZE W TRADYCYJNYCH I NOWYCH ORAGIZACJACH

·         Zmiana otoczenia, zmiana form organizacji, zmiana ról kierowniczych

·         Koncepcje społecznej roli kierownika

- psychologiczne – spójny szereg wyznaczonych działań podejmowanych przez jednostkę

- normatywna – rolę społeczną stanowią sposoby zachowań oczekiwane od każdej jednostki. Punktem odniesienia są normy społeczne systemu

- kulturowa – kulturowe wartości, wyznaczona jest przez wzorce kulturowe

·         Menedżerowie pełnią kilka ról – przełożonego, współpracownika,  przywódcy, lidera zmiany, kolegi, właściciela, mentora, zarządzanie projektami – wieloaspektowa koncepcja we współczesnje organizacji

·         Role kierownicze w kontekście modeli zarządznia

·         Wykorzystując modele zarządzania można ocenić zmiany w charakterze pracy menedżera

·         Jeżeli chodzi o współczesność, to można powiedzieć o zapotrzebowaniu na podejście – „zarówno – jaki”.

 

RODZAJE MODELI ZARZĄDZANIA

              I model racjonalnego celu

              II model procesów wewnętrznych

              III model zasobów ludzkich

              IV model systemów otwartych

I model racjonalnego celu – dominującą rolą menedżerów jest derektor oraz producent

II model procesów wewnętrznych – rola monitorująca i koordynator to dominująca rola menedżera

III model zasobów ludzkich – dominująca rola menedżera mentor i trener

IV model systemów otwartych - dominująca rola menedżera innowator i broker.

 

Analizując modele można stworzyć odpowiedni

·         Zmiany otoczenia, zmiany organizacji – coraz większe wymagania zarówno ilościowe jak i jakościowe – „ Jeden menedżer wykonuje tyle pracy, ile wcześniej wykonywało trzech menedżerów”.

·         Będziemy tworzyć model, który będzie integrował. Musimy patrzeć na podmiot, organizację wieloaspektowo.

Model wartości konkurencyjnych Qiunna:

 

 

 

 

 

W modelu tym wyróżnia się 8 ról menedżera (pełnione równocześnie, mogą wydawać się sprzeczne i trudne do pogodzenia): QUINN

I Dyrektor – stanowczy, inicjator zadań, definiuje problemy, wyznacza role, zadania, udziela instrukcji

II Producent – zorientowany na zadania i skupiony na pracy, odpowiedzialny za wykonywanie zadań i utrzymywanie wysokiej osobistej produktywności

III Monitor – zbiera informacje, analizuje fakty dotyczące swojego zospołu, wypełnia dokumenty, przeprowadza inspekcje, analizy

IV Koordynator – zapewnia bezawaryjne działanie systemu, kreuje różne formy ułatwiające pracę (np. harmonogramy)

V Doskonalący – zarządza interpersonalnymi konfliktami, pozyskuje zaangażowanych podwładnych

VI Mentor – zaangażowany w rozwój podwładnych poprzez opiekuńczą i empatyczną postawę, pomaga doskonalić umiejętności, zapewnia szkolenia i planuje ich rozwój

VII Innowator – wspiera adaptację i zmianę, obserwuje zmieniające otoczenie, identyfikuje zachodzące trendy

VIII Broker – troszczy się o wizerunek organizacji, ............?????zewnętrzne zasoby, dyplomata, rzecznik i łącznik z otoczeniem

 

PORÓWNANIE MODELU QUINNA Z MODELEM MINTZBERGA

 

Model Mintzberga

Model Qiunna

Przywódca

Dyrektor

Łącznik

Koordynator

Reprezentant

Broker

Nadawca

Mentor, monitor

Odbiorca

Mentor, monitor

Rzecznik

Broker

Przedsiębiorca

Dyrektor, innowator

Rozdzielający zasoby

Koordynator, producent

„policjant”

Monitor, producent

negocjator

Broker, trener, mentor

 

W modelu ról Qiunna większy nacisk kładzie się na doskonalenie pracodawcy – większe znaczenie nabierają kompetencje pracowników, udoskonalają się związane z tym role trenera i mentora.

Oba modele są uniwersalne, żadna z ról nie jest przypisywana do danego szczebla kierowniczego. Wszystkie będą charakterystyczne. Oba modele są modelami ogólnymi. Zachowania np. menedżera najniższego szczebla w roli brokera będzie inne niż brokera dyrektora generalnego.

Uniwersalność pozwala na szersze wykorzystanie modelu Quinna w zakresie doskonalenie kompetencji kadry kierowniczej wszystkich sczebli, w różnych organizacjach zarówno w firmach prywatnych , publicznych, non-profit.

Z modelu Qiunna wynika, że najważniejszą kompetencją skutecznego menedżera jest umiejętne integrowanie wszystkich ról, w szczególności tych, które paradoksalnie wydają się sprzeczne.

 

CECHY NOWOCZESNEJ ORGANIZACJI – „zindywidualizowane korporacje”

·         Opiera swoje struktury i działania na informacjach uzyskiwanych z funkcjonowania w miarę autonomicznych jednostek

·         Jednostki powinny wzajemnie się łączyć poprzez pośrednie, integrujące jednostki, co ma zapewnić sprawny przepływ informacji i zasobów

·         Kultura oganizacyjna nastawiana na promowanie inicjatywy, autonomii, twórczości

·         Wiedza i informacje nabierają szczególnego znaczenia

·         Powstanie organizacji spowodowało zmiany w pracy menedżera, które dotyczą wszystkich szczebli zarządzania. Na poziomie operacyjnym zachodzi przejście z roli wykonawcy do roli agresywnego przedsiębiorcy

 

Wyższa kadra kierownicza przechodzi z roli administracji kontrolowanej do roli koordynatorów i coachów. Naczelna kadra przekształca się z „lokujących zasoby” w „instytucjonalnych liderów”. W ich role wpisany jest obow...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin