Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 07. 11. 2011 – 10. 11. 2011
Oddział I – dzieci 3- letnie
Temat kompleksowy: Jesienne zwyczaje zwierząt.
Opracowała:
L. D.
10
Ø - zajęcia dydaktyczne;
ü - zabawy swobodne;
v - pobyt na powietrzu;
· - pozostałe.
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Cele ogólne według programu
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
- korzystanie z własnych zmysłów – rozpoznawanie słyszanych dźwięków, rozpoznawanie wzrokiem, dotykiem
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
- podejmowanie prób wspólnych zabaw
- mówienie o swoich potrzebach
Obszar nr 2.
- ściąganie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni
- zakładanie ubrań, butów
- korzystanie z toalety
- spożywanie posiłków
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
- składanie ubrań przed leżakowaniem
Obszar nr 15.
- pełnienie ról społecznych np. w toku zabaw tematycznych
- spacerowanie w pobliżu przedszkola
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich
- różnicowanie głosów zwierząt, naśladowanie ich
- uważne słuchanie rozmówcy
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia usprawniające narządy mowy
- wypowiadanie się na temat wysłuchanego tekstu, obrazka
- odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
Obszar nr 14.
- składanie pociętych obrazków w całość wg podanego wzoru
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek
- posługiwanie się kredkami świecowymi
- rozpoznawanie różnych przedmiotów za pomocą dotyku
- wykonywanie prostych prac plastycznych
- rozwijanie sprawności całego ciała
- nabywanie koordynacji ruchowej
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
- uczestniczenie w zabawach rozwijających poznanie samego siebie
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
- rozpoznawanie za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku
- uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi przez krótki czas
- rozwiązywanie prostych zagadek
Obszar nr 13.
- zauważanie rytmów np. w ułożonym materiale przyrodniczym
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych
Obszar nr 12.
- pokazywanie na wybranych przykładach, jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
- słuchanie piosenek w wykonaniu n-la
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce
Obszar nr 9.
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
- nazywanie podstawowych barw
- rysowanie
Obszar nr 7
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych
Obszar nr 10
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych
Obszar nr 6.
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach
1. poniedziałek: Kolczasty jeżyk.
· Jakie to zwierzątko? – zagadki obrazkowe. Nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach. Wskazywanie charakterystycznych cech ich wyglądu. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i myślenia.
· To jest jeż – zabawy plastyczne z wykorzystaniem rymowanki. Rysowanie kresek – kolców na konturze jeża. Ćwiczenie sprawności manualnych i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Ø Kolczasty jeż – zabawy muzyczno – ruchowe. Słuchanie piosenki śpiewanej przez n-lkę. Zabawa ruchowa przy piosence. Ćwiczenia rytmiczne. Poruszanie się marszem, biegiem, podskokami, zgodnie ze słyszaną muzyką. Rozwijanie percepcji słuchowej.
· Maskotka – zabawa integracyjna. Przekazywanie maskotki wybranemu dziecku. Zachęcanie do nawiązywania pozytywnych kontaktów z innymi.
ü Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Zachęcanie do cichej i zgodnej zabawy w małych grupach. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci.
· Rodzina jeży – zabawa dydaktyczna. Układanie obrazków przedstawiających jeże. Przeliczanie w zakresie dostępnym dzieciom. Stosowanie liczebników głównych. Nabywanie kompetencji matematycznych.
· Dzieci w lesie – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Rozwijanie umiejętności szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych.
v Jesienny spacer – spacer w pobliżu przedszkola. Nabywanie umiejętności samodzielnego ubierania się. Zachowanie porządku w szatni.
· Jeżyk – zabawa ruchowa naśladowcza w kręgu. Naśladowanie ruchów demonstrowanych przez wybrane dziecko. Rozwijanie koordynacji ruchowej.
2. wtorek: U wiewiórki w dziupli.
· Co ukryło się w dziupli? – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie znanych dzieciom przedmiotów za pomocą dotyku. Zwrócenie uwagi na wielozmysłowe poznawanie rzeczywistości. Rozwijanie zmysłu dotyku.
· Leśne odgłosy – zabawa słuchowa. Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów kojarzących się z lasem (kukanie kukułki, ćwierkanie wróbla, szum liści, wiatr, itp.). Doskonalenie słuchu fizjologicznego. Wykorzystywanie własnych doświadczeń dzieci.
Ø Wiewiórka – zabawy matematyczne w oparciu o wiersz I. Salach. Układanie rytmów z orzechów i żołędzi. Wykorzystanie okazów naturalnych. Rozwijanie myślenia. Nabywanie kompetencji matematycznych.
· Ruchoma tęcza – zabawa integracyjna w kole. Zachęcanie do współpracy z innymi uczestnikami zabawy.
ü Zabawy swobodne w sali wg zainteresowań dzieci. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie.
· Leśne zwierzęta – układanie obrazków z części wg wzoru. Opisywanie wyglądu zwierząt. Ćwiczenie mowy. Doskonalenie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej. Rozwijanie procesów myślowych.
· Leśne spotkania – zabawa w formie opowieści ruchowej połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt, o których opowiada n-lka. Rozwijanie ogólnej sprawności psychoruchowej.
v Bawmy się –zabawy ruchowe na placu przedszkolnym. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw w ogrodzie.
· Kto tak potrafi? – zabawa ruchowa wg M. Bogdanowicz. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu własnego ciała. Naśladowanie czynności wykonywanych i opisywanych przez n-lkę.
3. środa: Ruda wiewiórka.
· Nasze zabawy – zabawy w kącikach tematycznych. Zachęcanie do zabawy w małych grupach. Pełnienie różnych ról w zabawie.
· Listki na wietrze – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie w skrawki bibuły. Wdrażanie do wydłużania fazy wydechu. Ćwiczenie narządów oddec...
martaxxx1