Polskie Towarzystwo
Informatyczne
Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy
ECDL - European Computer Driving Licence
(EUROPEAN COMPUTER DRIVING LICENCE)
PODRĘCZNIK EGZAMINATORA
wersja 1.5
Opracowanie na podstawie materiałów ECDL Foundation: Wojciech Kulik
1999
Wprowadzenie
Wszyscy kandydaci przystępujący do egzaminu muszą posiadać Europejską Kartę Umiejętności Komputerowych (EKUK). W przypadku pomyślnego zaliczenia testu, egzaminator odnotowuje to na karcie EKUK, a ponadto przesyła informację do Polskiego Biura ECDL.
Przed zakończeniem testu egzaminator winien otrzymać z powrotem od zdających wszystkie materiały. Wszystkie materiały oraz cała dokumentacja musi zostać zabezpieczona po przeprowadzonym teście.
Wymagania dotyczące Modułu 1
Moduł 1 testuje u kandydata ogólną znajomość zasad funkcjonowania komputerów i ich użycie w społeczeństwie, a także wpływ komputerów na zdrowie i środowisko.
Zadania przeznaczone dla Modułu 1 składają się z 18 testów. Każdy test składa się z 6 pytań z różnych dziedzin, obejmujących następujące tematy:
1. Podstawowe założenia Informatyki.
2. Programy komputerowe i zastosowanie komputerów.
3. Informatyka a społeczeństwo.
4. Ochrona, prawo, prawa autorskie.
5. Sprzęt komputerowy i oprogramowanie, efektywność.
6. Komputerowa sieć informacyjna.
Kandydat losuje jeden test według ustalonych zasad.
Odpowiedzi do testu kandydat zapisuje na dyskietce w pliku o nazwie zgodnej z numerem EKUK.
Ocena.
Egzaminator ocenia każde pytanie zgodnie z kryteriami oceny. Podczas oceniania, każde pytanie będzie miało tę samą wartość. Egzaminator ocenia każdą odpowiedź w skali do 100%, np. 25% dobrze, 100% dobrze. Kandydat zda test jeśli średnia dobrych odpowiedzi wyniesie przynajmniej 60%.
Ten moduł akceptuje odpowiedzi, które ogólnie odpowiadają na pytania i nie jest konieczna bardzo szczegółowa wiedza.
Test 1.1.
1.1.1.
Co to są multimedia? Podaj kilka przykładów programów multimedialnych.
1.1.2.
Zdecydowałeś się założyć swoją własną firmę. Wiesz, że informatyka pomoże Ci w twojej działalności. Zastanów się nad sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, które będziesz musiał kupić, łącznie z przyłączeniem do publicznej sieci informacyjnej. Co znajdzie się na Twojej liście zakupów? Uzasadnij swój wybór.
1.1.3.
Wymień przynajmniej 4 instytucje, które mają lub mogą przechowywać twoje dane osobowe.
1.1.4.
Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę podczas wprowadzania ochrony danych w firmie?
1.1.5.
Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę tworząc optymalne miejsce pracy z komputerem?
1.1.6.
Wyjaśnij zasadę elektronicznej wymiany danych między komputerami i opisz wynikające z tego korzyści.
Proponowane odpowiedzi Testu 1.1
1.1.1
· Multimedia to użycie tekstu, animacji, filmów i dźwięków w różnych programach
· Różne rodzaje nauczania programów, niezależne uczenie się programów.
· Encyklopedie multimedialne i bazy danych.
· Sprzedaż, marketing.
· Prezentacje.
1.1.2
· Opis potrzebnych programów komputerowych.
· Odpowiednia konfiguracja komputera i system operacyjny.
· Drukarka, jej rodzaje.
· Modem i programy komunikacyjne.
1.1.3
· rejestr pojazdów
· rejestr prawa jazdy
· opieka społeczna
· rejestr wyborców
· spis mieszkańców
· rejestr egzaminacyjny
· Zakład Ubezpieczeń Społecznych
· wypożyczalnia, biblioteka
· rejestr karny
· biura zatrudnienia
· Urząd Skarbowy
1.1.4
· komputery i środki przekazu powinny być przechowywane w zabezpieczonym budynku.
· wprowadzenie systemu kontroli.
· używanie kodów i haseł w komputerach.
· użytkownicy podzieleni na grupy z różnymi możliwościami odczytania danych wprowadzonych do komputera.
· ochrona danych firmy podczas sesji rozmów internetowych
· ukrycie danych.
· informacyjny system kopii zapasowych.
· kopiowanie kopii zapasowych.
· możliwości planowania.
· programy antywirusowe.
1.1.5
· przystosowane krzesło.
· stół na odpowiedniej wysokości.
· podstawka pod nadgarstki.
· ekran na odpowiedniej wysokości
· odpowiednie światło.
· ekran umiejscowiony tak, żeby słońce nie świeciło na niego (żaluzje, rolety).
· dostatecznie duże stanowisko pracy.
1.1.6
· umożliwia automatyzację bezpośrednich transmisji danych pomiędzy organizacjami z jednej aplikacji do drugiej bez interwencji człowieka.
· aby uniknąć powtórnego wprowadzania danych do komputera, zredukować dodatkową pracę i błędy.
· zwiększa przepływ informacji co wpływa na efektywność firmy i redukuje koszty.
· kluczowa część łańcucha produkcji (produkcja, handel, transport).
Test 1.2.
1.2.1.
Co dzieje się z danymi w pamięci operacyjnej (RAM) w chwili wyłączenia zasilania? Jak możesz się chronić przed takimi sytuacjami?
1.2.2.
Do twojego miejscowego supermarketu jest wprowadzany system komputerowy. Wymień zmiany, które to przyniesie w zarządzaniu sklepem. Rozważ ten problem z punktu widzenia sprzedawcy detalicznego, ekspedienta i klienta.
1.2.3.
Wymień przynajmniej cztery sytuacje, w których człowiek jest lepszy od komputer.
1.2.4.
Opisz własnymi słowami jaki jest cel Ustawy o Ochronie Danych.
1.2.5.
Wyjaśnij własnymi słowami następujące terminy: procesor, pamięć operacyjna (RAM), modem.
1.2.6.
Do czego może być użyta poczta elektroniczna? Jakie ma zalety (lub możliwe wady) w porównaniu z tradycyjną pocztą.
1.2.1
· w wyniku wyłączenia zasilania dane w pamięci (RAM) są wymazane.
· utrata informacji może być zminimalizowana przez zapisywanie co pewien czas tekstu na dysku.
· możesz chronić się przed przerwami w zasilaniu za pomocą urządzenia UPS, które podtrzymuje zasilanie pozwalając na pracę komputera przez jakiś czas po odcięciu zasilania. To oznacza, że dane w pamięci operacyjnej (RAM) mogą być zachowane na dysku i komputer może być wyłączony bez utraty danych.
1.2.2
Z punktu widzenia sprzedawcy detalicznego.
· Oszczędność pracy fizycznej.
· Mniejszy koszt siły roboczej, która zastępowana jest systemem komputerowym.
· Praca staje się bardziej efektywna.
· Szybsze wprowadzanie nowych towarów.
· Umożliwia odpowiednie posortowanie towarów.
· Umożliwia przeprowadzenie inwentaryzacji.
· Dokładne ceny.
Z punktu widzenia ekspedienta:
· Praca jest łatwiejsza np. łatwiejsze określenie cen produktów jeśli jest używany kod kreskowy.
· Praca bardziej monotonna.
Z punktu widzenia klienta:
· Przyspiesza obsługę.
· Podwyższa poziom samoobsługi.
· Więcej informacji na rachunkach.
· Redukuje indywidualną obsługę.
1.2.3
· Zadania, które wymagają decyzji człowieka, a dla których nie jest możliwe napisanie programu komputerowego.
· Zadania jedyne w swoim rodzaju.
· Zadania rzadko się powtarzające.
· Zadania, które różnią się za każdym razem.
· Rozważana informacja jest luźna w formie.
· Kiedy ludzkie uczucia powinny być zrozumiane.
· Twórczość.
· Kiedy pojawiają się nowe sytuacje.
1.2.4
· Polepszenie ochrony danych.
· Legalne zabezpieczenie kont i ochrona prywatności mieszkańców w opracowanym i posiadanym spisie.
· Ochrona plików przed niepożądanym użyciem z zewnątrz.
· Zapewnienie obchodzenia się z szacunkiem w stosunku do posiadanych danych.
· Nadawanie Praw Autorskich.
· Nałożenie zobowiązań na posiadaczy danych.
· Zachowanie bezpieczeństwa państwa, województwa, regionu.
1.2.5
Procesor:
· Część centralnego mechanizmu przetwarzania danych, który zajmuje się kontrolą pracy komputera i procesem wydawania komend.
Pamięć operacyjna (RAM):
· Random Access Memory - pamięć obwodu komputerowego centralnego mechanizmu przetwarzania. Załadowany program i informacje przetwarzane przez niego są tutaj umiejscowione podczas wy...
asiulek28