JAK ZORGANIZOWAĆ SPOTKANIE Z RODZICAMI.doc

(40 KB) Pobierz
1

JAK ZORGANIZOWAĆ SPOTKANIE Z RODZICAMI

 

1.                   Organizacja spotkania z rodzicami

Jeżeli to tylko możliwe należy przed rozpoczęciem kolejnego sezonu zorganizować zebranie z rodzicami, w celu wymiany poglądów na temat tenisa i treningów. Odpowiednio wcześnie trzeba poinformować o takim spotkaniu i zaprosić rodziców do udziału w nim.

Na samym zebraniu trener powinien starać się stworzyć przyjemną, przyjazną i swobodną atmosferę. Powinien być także dobrze do niego przygotowany – posiadać plan zagadnień, które zamierza poruszyć np.: przedstawienie siebie i swoich współpracowników, zaprezentowanie swojej filozofii nauczania/treningu oraz ogólnego zarysu programu treningowego, celów na nadchodzący sezon, kryteriów selekcji do kadry zespołu, zasad uczestnictwa w treningach i zawodach, kodeksu dyscyplinarnego, istotnych informacji na temat polityki klubu, federacji, itp.

Trener może także, a nawet powinien wyjaśnić ogólne funkcje uprawiania sportu (w tym tenisa), np.: wkład w rozwój osobisty i społeczny, życiowo przydatne umiejętności, rozwój pasji sportowej, kształtowanie tożsamości, itp. Oprócz tego, że zwróci uwagę na korzyści dla rozwoju psychicznego (dyscyplina, pewność siebie, motywacja), fizycznego (sprawność i kondycja fizyczna) i społecznego (współpraca), powinien wspomnieć także o tym, że tenis wymaga poświęceń – jest nieodłącznie związany z obciążeniem stresami, nieustanną rywalizacją, niebezpieczeństwem odniesienia kontuzji, wyeksploatowania organizmu.   

Bardzo potrzebne i przydatne okazuje się przeznaczenie przez trenera pewnej ilości dodatkowego czasu na objaśnienie rodzicom co mogą zrobić w domu aby wspomagać rozwój kariery dziecka oraz generalnie na wcielanie w życie idei współpracy partnerskiej pomiędzy zawodnikiem, rodzicami a trenerem. Ponadto należy zawsze zarezerwować czas na pytania rozmówców, wyznaczyć datę następnego spotkania a także ustalić termin dyżuru dla interesantów, przynajmniej raz w tygodniu. Najistotniejszą sprawą jest aby dać wszystkim odczuć, że są ważni i potrzebni oraz wykonują wartościowe zadanie ale, że to trener jest w tym układzie profesjonalistą i głównodowodzącym. 

2.                   Wskazówki dla trenerów

Poniżej zamieszczono wybrane wskazówki dla trenerów odnoszące się do ich postawy wobec rodziców

 

Co należy

Czego nie należy

Należy...:

·                                              Aktywnie włączyć rodziców do realizacji programu rozwoju sportowego dziecka

·                                              Wyjaśnić rodzicom wymagania trenera w stosunku do ich dziecka

·                                              Umieć rozpoznawać różne typy rodziców: nadmiernie zaangażowany, wspierający, niezaangażowany

·                                              Traktować rodziców jak dorosłych i nie karać dzieci za złe zachowanie rodziców

·                                              Starać się zidentyfikować zachowania, które wspomagają lub utrudniają pracę oraz uświadomić rodzicom kiedy ich zachowanie jest konstruktywne a kiedy destrukcyjne

 

·         Starać się zidentyfikować kiedy rodzice pomagają a kiedy szkodzą swoim dzieciom oraz uświadomić im kiedy ich zachowanie ma negatywny wpływ

 

Nie należy...:

·                      Mówić rodzicom, że ich dziecko będzie mistrzem jeżeli brak mu ku temu predyspozycji

·                      Mówić rodzicom aby we wszystkim zdali się wyłącznie na Ciebie

·                      Czynić z wygrywania celu nadrzędnego

·                      Wchodzić w konflikty z rodzicami

·                      Próbować przejąć roli rodziców

Myśleć, że jeden zawodnik uczyni Ciebie sławnym i bogatym

·                      Oczekiwać, że zachowanie rodziców zmieni się natychmiast

·                      Unikać spotkań i rozmów z rodzicami

·                      Pod wpływem rodziców koncentrować się wyłącznie na jednym zawodniku a zaniedbywać innych

 

 

·                                              Regularnie spotykać się z rodzicami

·                                              Powiedzieć rodzicom, że nam też zależy na współpracy z nimi

·                                              Pomagać rodzicom wyznaczać sobie konkretnych zadań związanych z karierą dziecka

·                                              Informować w odstępach miesięcznych o postępach dziecka

·                                              W trakcie współpracy ustalić zasady postępowania rodziców i trenerów (co należy a czego nie należy)

·                                              być stanowczym i konsekwentnym w relacjach z rodzicami

·                                              kontrolować swoje zachowanie i emocje

·                       

 

3.                   Wskazówki dla zawodników

 

Co należy

Czego nie należy

Należy...:

·                                              Być cierpliwym w stosunku do rodziców

·                                              Dawać z siebie maksimum zaangażowania i czerpać radość z gry w tenisa

·                                              Rozmawiać z rodzicami o swojej grze oraz ich odczuciach z nią związanych

·                                              Być wdzięcznym rodzicom za to, że dali Tobie szansę gry w tenisa

·                                              Zrozumieć, że rodzice też popełniają błędy

·                                              Starać się być dobrym uczniem i łączyć naukę z grą w tenisa

·                                              Zrozumieć, że miłość rodziców do Ciebie nie jest zależna od Twoich uzdolnień i osiąganych wyników w tenisie

Nie należy...:

·                      Źle traktować rodziców

·                      Oczekiwać od rodziców, że poświęcą wszystko dla Twojej kariery tenisowej

·                      Traktować rodziców jak niewolników lub chłopców na posyłki

·                      Nie należy wprawiać ich w zakłopotanie niewłaściwym zachowaniem na korcie lub poza nim

·                      Oczekiwać od rodziców perfekcji

·                      Ćwicząc z rodzicem narzekać, że nie potrafi grać z równą Tobie siłą

 

4.                   Wskazówki dla rodziców

 

Należy:

Nie należy:

• ... poznać trenera swojego dziecka

• ... szanować zdanie trenera, pozwolić mu prowadzić młodego zawodnika

• ... oceniać postępy dziecka

• ... rozmawiać z innymi rodzicami i zawierać nowe znajomości

• ... stworzyć jasne sposoby wymiany informacji

• ... być hojnym w pochwałach

• ... być przy dziecku wtedy, gdy przegrywa ale jednocześnie zostawić je same jeżeli sobie tego życzy

• ... zachęcać zarówno do maksymalnego wysiłku (zaangażowania, starania się) jak i do osiągania dobrych wyników

• ... traktować dziecko tak samo, niezależnie od wyniku

• ... czerpać radość i przyjemność z oglądania dziecka podczas gry w tenisa

• ... zachować luz, spokój i pozytywne nastawienie

• ... dbać aby dziecko miało także inne zajęcia oprócz tenisa

• ... być realistycznym w swoich oczekiwaniach co do kariery tenisowej swojego dziecka

• ... obserwując mecz lub trening usadowić się w pewnej odległości od kortu, umożliwiającej jednak śledzenie wydarzeń na nim

• ... pokazywać dziecku, że zależy nam przede wszystkim na nim a nie tylko na wyniku – witać swoje dziecko po meczu słowami: „Jak tam mecz ? Jak ci się grało ?”

 

• ... traktować tenisa jako jedynej drogi do sukcesu w życiu

• ... zachowywać się tak, jakby świat miał się zawalić jeżeli moje dziecko przegra mecz

• ... reagować karą lub krytyką na złe wyniki lub popełnione błędy

• ... udawać, że się nie dostrzega nagannego zachowania na korcie lub poza nim, oszukiwania, używania niewłaściwych słów

• ... udzielać dobrych rad z boku kortu lub próbować przejąć rolę trenera

• ... interweniować w trakcie trwania meczów (jeżeli jest to konieczne, można zwrócić się do sędziego)

• ... ignorować skarg odnośnie pojawiających się dolegliwości lub bólu

• ... zapominać, że dziecko cały czas się rozwija, rośnie, dojrzewa

• ... zaniedbywać pozostałe swoje dzieci

• ... stosować ironicznych uwag aby podnieść motywację lub wywoływać strachu w celu poprawienia dyscypliny tenisowej

• ... zmuszać dziecko do specjalizowania się wyłącznie w tenisie

• ... doprowadzić do sytuacji, w której dziecko boi się porażki głównie ze względu na prawdopodobną reakcję rodzica

• ... zawsze witać dziecka słowami: „Wygrałeś ?”

• ... bywać na każdym treningu i na każdym meczu

• ... mówić: „wygraliśmy”, „przegraliśmy”, „graliśmy”

• ... zmuszać dziecka do rozmowy po meczu

• ... inwestować w karierę tenisową dziecka z myślą o zwrocie poniesionych nakładów w przyszłości

• ... zaniedbywać swoje własne potrzeby

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin