doswiadczenia_2009_klasa%203_pre.pdf
(
90 KB
)
Pobierz
doswiadczenia_2009_klasa 3_pre
Klasa 3 Test próbny 2009
Powykonaniukażdegoeksperymentu,spróbujodpowiedziećnapytaniadotycząceobserwacji.
Koniecznie przeczytaj komentarz!
Doświadczenie1.
Jak szybko stygnie woda?
Potrzebnapomocosobydorosłej
przy zagotowaniu wody
Przygotuj: 2 jednakowe szklanki (lub filiżanki), wrzącąwodę,bardzo zimnąwodę,łyżeczkę,zegarek
Zadanie:
1.
Poprośosobędorosłą,abydoobunaczyńwlałaokołoćwierćszklanki
wrzącejwody. Poziomywodywobunaczyniachpowinnybyćjednakowe.
Eksperyment:
1.
Do pierwszej szklankidolejodrazuzimnejwodytak,abyszklankabyła
prawiepełna.Wymieszajwodę.
Odczekaj 20 minut
.
2.
Do drugiej szklanki wlej tyle zimnej wody, aby w obu szklankach poziom
wodybyłjednakowy.Wymieszajwodęwdrugiejszklance.
3.
Sprawdźnatychmiast(np.wkładającpalcedoobuszklanek),wktórym
naczyniu woda jest cieplejsza.
4.
Po2godzinachsprawdźponownie,wktórymnaczyniuwodajestcieplejsza.
Obserwacja:
1.
Wktórejszklancewodajestcieplejsza po 20 minutach od rozpoczęciaeksperymentu?
2.
Wktórejszklancewodajestcieplejszapo2godzinachodrozpoczęciaeksperymentu?
Komentarz:
Napoczątkueksperymentutemperaturawodywobunaczyniachjestwyższaniżtemperatura
otoczenia(naprzykładpowietrza).Dlategotemperaturawodywobunaczyniachzaczynamaleć(woda
studzisię),alewróżnysposób.
Pododaniuzimnejwodydogorącej,temperaturawodywszklancepierwszejmaleje
gwałtownie iwodastajesięledwie ciepła.Wdrugiejszklancewodajestbardzogorąca.
Gorącawoda
stygnieznacznieszybciej,niżciepła (tempostygnięcianiejestjednakowe).
Oznacza to,żew tym
samymczasietemperaturagorącejwodyobniżasięowięcejstopniniżtemperaturawodyciepłej.
Dlategowszklancezwrzątkiem temperaturazmalejeowięcej stopni niżwszklancezciepłąwodą.Po
20minutachciąglejeszczewodawszklancedrugiejjestcieplejszaniżwszklancepierwszej,aleich
temperaturyróżniąsięjużniewiele.Jeśliterazdodamydużozimnejwodydodrugiejszklanki,
temperatura wody gwałtowniezmalejeistaniesięniższaodtemperaturywodywpierwszejszklance.
Podłuższymczasie(naprzykład2godzin)temperatura wody w obu szklankach wyrównasię
z temperaturąotaczającegopowietrza,dlategoobiewodybędąjednakowochłodne.
2.
Postaw szklanki na stole.
Klasa 3 Test próbny 2009
Doświadczenie 2.
Szklankazwidokówką
Przygotuj:
1 szklankę, 1łyżeczkę,1widokówkę,1miskę,wodęwkranu, telewizor
Zadanie:
1.
Szklankęnapełnijwodąiwstawdo miski dnemwdół.
Eksperyment:
Częśćpierwsza:
1.
Używającłyżeczki, powoli dolewaj wody do szklanki. Szklanka musi zostać
wręczprzepełnionawodą.Przyjrzyjsiękształtowipowierzchni wodypowyżej
brzegu szklanki.
2.
Naszklanceznajdującejsięwmiscepołóżwidokówkęzdjęciemwdół.Dociśnijwidokówkę
do szklanki. Napewnotrochęwodysięwyleje!
3.
Przyciskającjednąrękąwidokówkędoszklanki,drugąrękąobróćszklankędo
górydnem.
4.
Trzymajszklankęnadmiską.Puśćwidokówkę.
5.
Jeżeliwidokówkaodpadła,musiszpowtórzyćeksperymentjeszczeraz.Byćmożewszklance
byłopoczątkowozamałowodylubwidokówkabyłazbytsłabodociśniętadoszklanki.
Częśćdruga:
1.
Oglądnij prognozępogody,najlepiejwwieczornych Wiadomościach.
Obserwacja:
Częśćpierwsza:
1.
Jakikształtmataflawodywszklanceprzepełnionejwodą?
2.
Jaksądzisz,dlaczegowidokówkaniespada?
Częśćdruga:
1.
Jakieciśnieniebyłopodanewprognoziepogody:wysokie– powyżej1010hPa,średnie
pomiędzy1000a1010hPa,czyniskie– poniżej1000hPa?
Komentarz:
Przypowolnymdolewaniuwodydoszklanki,możnająprzepełnić.Wodaniewylewasięod
razupowypełnieniuszklankipobrzegi.Częśćwodymożeutworzyć„czapeczkę”nabrzegiem
szklanki.Taczapeczkamakształt
menisku
i w przypadku wody w szklance jest
wypukła
. Menisk
możepowstać,ponieważcząsteczkiwodywszklancesilnieprzyciągającząsteczkiwodyznajdujące
siępowyżejszklanki.
Wnaszymotoczeniuznajdujesiępowietrze.Jestonorzadkie,alesłupekpowietrzaponad
naszymigłowamijestbardzowysoki. Powietrze to dociska nas oraz wszystkie inne przedmioty na
Ziemi,wywierającnanas
ciśnienie
. Powietrzeciśnienaszkażdejstrony,nietylkopionowoodgóry.
Wartośćtegociśnieniaw naszym kraju możesięniecozmieniać i podawana jest ona codziennie w
prognozie pogody.Prezentermówi„ciśnienierośnie”albo„ciśnieniespada”.Wprognoziemożesz
takżeusłyszeć naprzykład„ciśnienie996hektopaskali”lubzauważyćnapiswprawymgórnymrogu
mapypogody,naprzykład„996hPa”.
Hektopaskal (hPa)
to jednostka (czyli miara) ciśnienia.
Wszklanceprzepełnionejwodąniemawogólepowietrza.Podociśnięciuwidokówkido
szklanki,powietrzeniemożesiętakżesamodoniejdostać. Kiedyobróciszszklankędogórydnemi
nieprzytrzymujeszjużwidokówkipalcem,odgóry nawidokówkęnaciskasłupekwody(onteż
wywieraciśnienie),aoddołu– tylko powietrzedociskawidokówkę.Wartośćciśnieniapowietrzajest
takduża,żewidokówkanieodpadaodszklanki.
Kiedywidokówkaodpadnie?Gdypomiędzywidokówkęawodędostaniesiępowietrze.
Wówczasodgórywidokówkędociskaćbędzieiwodaipowietrze,aoddołu– tylko powietrze, dlatego
widokówkaodkleisięcałaodszklanki, awrazzniągwałtowniewylejesięwoda.
Klasa 3 Test próbny 2009
Doświadczenie3.
Tańczące rodzynki
Przygotuj: 1szklankę, kilka suchych rodzynek, jasny, przezroczysty napójgazowany (naprzykład
Sprite)
Napójwlejdoszklankiinatychmiastwrzućdo niejtakże rodzynki.
Przez kilka minut obserwuj, co dziejesię z rodzynkami.
Komentarz:
Na Zieminakażdyprzedmiotdziałasiłagrawitacji,któraprzyciągawszystkieprzedmiotydo
powierzchniZiemi.Wwodzielubinnympłyniedziaładodatkowasiławypychającaprzedmiotyku
powierzchnitegopłynu,czylikutafli.Jeślisiłagrawitacjiprzewyższasiłę wyporu, przedmioty
opadająnadnopłynu.Jeżelisiłagrawitacjijestmniejszaniżsiławyporu,przedmiotysąwypychanena
powierzchniępłynu.
Nasamympoczątkurodzynkiopadająnadno,ponieważsiłagrawitacjiciągnącarodzynkę
w dółprzewyższasiłę,którąwodawypierarodzynkędogóry.Wkażdymnapojugazowanym
rozpuszczonesącząsteczki
dwutlenkuwęgla
.Rodzynkileżącenadniestopniowootaczanesąprzez
bąbelkidwutlenkuwęgla. Pokrótkiejchwili„bąbelkowerodzynki”odrywająsięoddnaiwędrująku
górze(ponieważwtedy siławyporuprzewyższasiłęciężkościdziałającąna„bąbelkowąrodzynkę”).
Podotarciudopowierzchninapoju,rodzynkitracąbąbelkidwutlenkuwęgla,którewydostająsiędo
powietrza.Rodzynkiponownieopadająnadnoszklanki.
Wszystko powtarzasiętakdługoażrodzynkinasiąknąnapojemlubnapójniewygazujesię.
Eksperyment:
1.
Obserwacja:
1.
Plik z chomika:
sampkk
Inne pliki z tego folderu:
terenowe_lekcje_przyrody.doc
(57 KB)
Badamy wlasne cisnienie i tetno[1].doc
(29 KB)
zajęcia terenowe ocena zanieczyszenia powietrza w pobliżu szkoły z użyciem skali porostowej.pdf
(384 KB)
Zainteresuj ich wiedzą póki są młodzi.docx
(88 KB)
Wykrywanie składników pokarmowych.doc
(23 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu
Działania na zbiorach
Dzień Ziemi
e-lekcje Scholaris
ELEMENTARZ -TEKSTY DO CZYTANIA METODĄ SYLABOWĄ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin