projekt zajęc ekologiczno-geograficznych terenowych.pdf

(104 KB) Pobierz
Microsoft Word - pdf_Projekt ekologiczno geograficznych zajêæ terenowych z –
PROJEKT EKOLOGICZNO – GEOGRAFICZNYCH
ZAJ ĘĆ TERENOWYCH
Z GEOGRAFII DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM
W REZERWACIE „OLBINA”
W GMINIE BRZEZINY
OPRACOWAŁA:
MARIA BEDNAREK
NAUCZYCIELKA GIMNAZJUM
W BRZEZINACH
ZAJ
Ę
CIA EKOLOGICZNO GEOGRAFICZNE W REZERWACIE
„OLBINA”
podczas zaj
ęć
kółka geograficznego
CEL OGÓLNY:
kształtowanie postaw proekologicznych, utrwalenie wiadomo
ś
ci i umiej
ę
tno
ś
ci z działu
„ekologia”
CELE SZCZEGÓŁOWE:
doskonalenie umiej
ę
tno
ś
ci posługiwania si
ę
skal
ą
oraz czytania i interpretowania map
i planów
pogł
ę
bianie wiedzy o własnym regionie
poj
ę
cie rezerwatu jako formy ochrony przyrody
zasady funkcjonowania ekosystemu le ś nego
podstawowe poj
ę
cia ekologiczne: ekosystem, biotop, biocenoza, gatunek, populacja
korzy
ci jakie czerpiemy z ekosystemów le
ś
nych
kształtowanie umiej ę tno ś ci wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce
kształtowanie umiej
ę
tno
ś
ci pracy w grupie
FORMA PRACY: grupowa, zbiorowa.
METODY: obserwacje, pomiary, badania terenowe w/ zał
ą
czonych kart pracy.
t,
grzybów, notatniki, ołówki, kompas, ta ś my miernicze, plany terenu; „Brzeziny i okolice”, karty
pracy przygotowane przez nauczyciela
RODKI DYDAKTYCZNE: przewodniki, klucze, atlasy do oznaczania ro
ś
lin, zwierz
ą
PRZEBIEG ZAJ
ĘĆ
:
1. Przedstawienie głównych celów lekcji.
2. Zapoznanie z tras ą wycieczki – orientacja w terenie.
3. Podział uczniów na grupy.
4. Rozdanie kart pracy i
ś
ń
stwa.
6. Wycieczka
ś
cie
ż
k
ą
dydaktyczn
ą
(około 1,5 h bez zaj ęć edukacyjnych).
1
ś
Ś
rodków dydaktycznych.
5. Przypomnienie o przestrzeganiu zasad bezpiecze
Stanowisko pracy
Zagadnienia
wiczenia,
zadania dla ucznia
ć
Oczekiwane osi
ą
gni
ę
cia
Ucze
ń
:
1. Boisko szkolne
1. Praktyczne
wykorzystanie planów
i map
ci
rzeczywistej w oparciu o
skal
ś
rozumie termin skala,
potrafi obliczy
ć
odległo
ść
ę
korzystaj
ą
c ze skali
czytanie planu: „Brzeziny
i okolice” korzystaj
ą
c z
odczytuje podstawowe
informacje przedstawione na
planie
legendy
2. Rezerwat:
„OLBINA’
2. Ekosystem i jego
składniki (realizowane w
dowolnym miejscu trasy)
wpisanie do tabeli po
5 przykładów
zaobserwowanych przez
grup
rozró
ż
nia podstawowe
poj
ę
cia ekologiczne
elementów biocenozy
i biotopu
ę
3. Oznaczanie gatunków
drzew li
lanie wybranych
gatunków drzew (ka
ś
rozpoznaje gatunki ro
ś
lin za
da
grupa oznacza 1 gatunek
drzewa iglastego i 1 gatunek
drzewa li ś ciastego), zebranie
okazów do zielnika
ż
: kluczy,
przewodników, atlasów
ą
ciastych i
iglastych (dowolny
odcinek trasy)
4. Zag ę szczenie i
rozmieszczenie populacji
(stanowisko: borówki
czernicy)
wyznaczenie 1m 2 terenu,
obliczanie zag
ę
szczenia tych
dostrzega zmiany, jakim
podlega obszar Rezerwatu w
zwi
lin oraz rozmieszczenia
populacji borówki w lesie
ś
ukształtowania terenu
ą
zku ze zmian
ą
5. Badanie biocenozy
wodne j (okolice stawu
rybnego)
wpisanie do tabeli:
producentów, konsumentów
I rz
nia biocenozy
naturalne i sztuczne
ż
ę
du, konsumentów II
rz
ę
du
6. Mikoryza (w dowolnym
miejscu gdzie
zaobserwujemy du
oznaczanie gatunku grzyba,
przydatno
rozpoznaje gatunki ro
ś
lin za
ci do konsumpcji,
wykonanie rysunku,
okre
ś
: kluczy,
przewodników, atlasów,
rozró
ą
żą
ilo
ść
lenie gatunku drzewa,
w pobli ż u którego ro ś nie
grzyb
ś
ci jakie
czerpie grzyb, a jakie
drzewo w wyniku mikoryzy
ż
nia korzy
ś
grzybów kapeluszowych)
7. Porosty (dowolny
odcinek trasy)
ocena czysto
ś
ci powietrza
zanieczyszczenia powietrza
dwutlenkiem siarki
ś
li
ć
stopie
ń
za pomoc
ą
skali porostowej
8. Konkurencja
(stanowisko boru
obserwacja konkurencji
mi
ę
dzy drzewami
wie o jakie czynniki
ś
ą
2
Przykładowe
obliczanie odległo
okre
pomoc
ś
ro
rozró
pomoc
potrafi okre
rodowiska konkuruj
435934211.002.png
mieszanego)
ciastymi i iglastymi,
zanotowanie kilku
przykładów
ś
drzewa
3. Punkt
edukacyjny
9. Omówienie wyników
pracy
analiza porównawcza
wykonanych zada
Potrafi dokona
ć
samooceny
z tablicami dydaktycznymi
oraz rozwi
ń
wiadomo
ś
ci i umiej
ę
tno
ś
ci
ą
zanie testu;
de prawidłowo
wykonane zadanie na trasie
po 1 punkcie,
(maks. 8 punktów),
za test (maks. 12 punktów)
ż
Je
ś
li ucze
ń
uzyskał w wyniku samooceny;
od 18 do 20 punktów - jest wspaniale, mo
ż
e w przyszło
ś
ci wybierze zawód ekologa?
od 14 do 17 punktów - brawo, jest dobrym badaczem przyrody,
od 10 do 13 punktów - nie powinien zachwyca
ć
si
ę
tym wynikiem, musi jeszcze
po
ć
wiczy
ć
,
mniej ni
ż
10 punktów - nie potrafi stosowa
ć
poj
ęć
ekologicznych w praktyce lub w
te
ś
cie, ale wszystko jeszcze przed nim.
Zadanie 10. Realizowane po wycieczce
Wykonanie zielnika zebranych okazów drzew li
ś
ciastych i iglastych. Uczniowie wykonaj
ą
równie ż gazetk ę ś cienn ą , obrazuj ą c ą ś cie ż k ę dydaktyczn ą w Rezerwacie „OLBINA”
3
li
za ka
435934211.003.png
KARTA PRACY
ZADANIE 1
Przedstaw skal
ę
planu: Brzeziny i okolice w ró
ż
nych postaciach;
Skala liczbowa
Skala mianowana
Podziałka
ZADANIE 2
Wpisz po 5 przykładów zaobserwowanych przez grup
ę
elementów biocenozy i biotopu.
Elementy biocenozy
Elementy biotopu
ZADANIE 3
Okre ś l wybrane gatunki drzew (1 gatunek drzewa li ś ciastego i 1 gatunek drzewa iglastego).
Zbierz okazy do zielnika.
Pokrój drzewa li
ś
ciastego
Li
ść
, kwiat, owoc
Nazwa gatunkowa .................................
Pokrój drzewa iglastego
Igły, szyszki
Nazwa gatunkowa .................................
ZADANIE 4
Za pomoc
ą
4 patyków i 4 – metrowej linki wyznacz 1m 2 terenu, na którym ro
ś
nie borówka. Oblicz
zag
ę
szczenie tych ro
ś
lin. Jakie jest rozmieszczenie populacji borówki w lesie.
szczenie populacji borówki w lesie wynosi ...................................... na 1m 2 .
Rozmieszczenie ..................................................................................................
ę
ZADANIE 5
Na podstawie tablicy informacyjnej, atlasów i kluczy ro
ś
lin i zwierz
ą
t uzupełnij tabel
ę
, a je
ś
li potrafisz
– tak
ż
e sie
ć
zale
ż
no
ś
ci pokarmowych, z wykorzystaniem zaobserwowanych organizmów.
Producenci
Konsumenci I rz ę du
Konsumenci II rz ę du
4
Zag
435934211.004.png 435934211.005.png 435934211.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin